Veulen te dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:33

Ook even goed kijken welke wormenkuur je haalt TS, want als het een spoelwormen besmetting is dan heb je een wormenkuur met pyrantel nodig en zijn het bloedwormen dan moet je met ivermectine (of moxidectine, maar daar moet je bij zo'n ukje erg zorgvuldig mee doseren) gebruiken.

Verder ook even een goede veulenbrok halen, want met alleen hooi ga je dit niet zomaar even rechttrekken. Juist als ze jong zijn en nog flink groeien hebben ze vaak wat ondersteuning nodig.

Super dat je om hulp vroeg trouwens +:)+ Nu kan je gericht je veulen gaan helpen. Als de wormbesmetting opgelost is dan zou de dikke buik moeten verminderen. Ondertussen kan je het beste de ruggengraat en de vorm van de billen in de gaten houden om de conditie te monitoren. Je wilt de ruggengraat niet 'boven' de rest van de rug zien liggen en de billen moeten wat minder hoekig worden, het bot wat je ziet uitsteken net onder/naast de staart zou je eigenlijk niet zo willen zien.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:46

Veulen is inderdaad eerder te schraal en zal zeker wormen hebben.
Zoals eerder gezegd Kun je hee beste een goed plan van aanpak maken met je dierenarts, veulens moeten een strak ontwormprogramma krijgen.

Misschien ook goed om eens te kijken of iemand je iets meer kan leren over je paard en met name veulens/ jonge paarden.
Ik maak uit je woorden op dat je nog niet veel ervaring hebt. Dat geeft niet, maar kijk of je iemand kan vinden die je kan helpen.
Dan Kun je zaken zoals dit mischien voorkomen.

Qua bouw is er niks zinnigs over te zeggen. Het is meer de hoek van de foto, en de manier waarop het dier staat. Daar zou ik me geen zorgen om maken.

Goed ontwormen, onbeperkt hooi, goede vitaminebrok en veel maar buiten met z'n vriendje!

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 09:20

dresjoepie schreef:
Heb je geen duidelijkere scherpere foto s? Ik vind de rug er niet oke uitzien iig! Het lijkt al wel alsof er een soort afdruk in staat rare vacht ook op die plaats!




Ik heb wel wat oudere fotos , mijn telefoons camera is kapot en ik moest een andere gebruiken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:23

Dank je voor het plaatsen van de foto s op deze foto s staat je veulen een stuk gunstiger! Een foto kan zo vertekenen!

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 10:25

dresjoepie schreef:
Dank je voor het plaatsen van de foto s op deze foto s staat je veulen een stuk gunstiger! Een foto kan zo vertekenen!



Dus over de rug en alles waar mensen op ingingen hoef ik me geen zorgen te maken? Ik dacht dat ze voor de rest behalve die buik gewoon in goede verhoudingen zat voor een veulen.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:33

De tweede serie foto's liep ze nog bij de merrie, ik vind haar nu wat uit verhouding, zeker niet te dik maar wel samen met je da een goed ontwormingsschema opstellen.

Loe_Loe

Berichten: 582
Geregistreerd: 16-03-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:35

Maar deze foto’s zijn zo te zien ergens vorig jaar najaar gemaakt? Dat is zowat een half jaar geleden. Er kan veel gebeuren in zo’n tijd, hou daar rekening mee. Ik zou in jouw geval toch even een DA laten kijken.
Knap veulentje trouwens!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:37

LuckyEppie schreef:
dresjoepie schreef:
Dank je voor het plaatsen van de foto s op deze foto s staat je veulen een stuk gunstiger! Een foto kan zo vertekenen!



Dus over de rug en alles waar mensen op ingingen hoef ik me geen zorgen te maken? Ik dacht dat ze voor de rest behalve die buik gewoon in goede verhoudingen zat voor een veulen.


Nee, niet druk om maken. Veulen lijkt prima gebouwd.
Met dat ontwormen aan de slag en jezelf qua kennis zoveel mogelijk bijspijkeren.

Laat je nog even weten hoe het ging met de dierenarts/ ontwormen? Zsm doen, want het kan gevaarlijk zijn als ze te lang rondloopt met wormen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:38

Ik vind het allemaal wel meevallen, de rug ook eerlijk gezegd. Gewoon even de dierenarts laten nakijken op wormen en niet korten op voer, dat heeft ze nodig om te groeien. Ik denk over een jaar of 3 dat alles goed is bijgetrokken. Veel veulens zijn lelijk kwa bouw en kunnen je daarna flink verrassen :)
Laatst bijgewerkt door Eight op 23-02-18 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:39

Loe_Loe schreef:
Maar deze foto’s zijn zo te zien ergens vorig jaar najaar gemaakt? Dat is zowat een half jaar geleden. Er kan veel gebeuren in zo’n tijd, hou daar rekening mee. Ik zou in jouw geval toch even een DA laten kijken.
Knap veulentje trouwens!


Dit...

alles staat vol in bloei op deze laatste foto's.

Heb je nog duidelijke recente foto's? van deze week?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:41

Ik zou even overleggen met je dierenarts hoe een veulen goed te ontwormen.
Verder is je veulen lekker overbouwd en aan het groeien, daar zou ik me geen zorgen over maken

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:44

Gwenvd schreef:
Loe_Loe schreef:
Maar deze foto’s zijn zo te zien ergens vorig jaar najaar gemaakt? Dat is zowat een half jaar geleden. Er kan veel gebeuren in zo’n tijd, hou daar rekening mee. Ik zou in jouw geval toch even een DA laten kijken.
Knap veulentje trouwens!


Dit...

alles staat vol in bloei op deze laatste foto's.

Heb je nog duidelijke recente foto's? van deze week?



Foto is vanuit een rare hoek genomen.
Veulen is schraal op de bovenlijn en heeft een bolle buik door wormen.
Door wormen kunnen ze ook nog eens een verkrampte houding aannemen. Niks aan de hand qua bouw, veulens schieten in de groei alle kanten op.

Ts moet lekker de dierenarts bellen en met die wormen aan de slag. Goed voeren (onbeperkt hooi en vitaminen) en veel/ continue naar buiten met anderen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:47

@Ninx, dat zeg ik ook niet toch? :) ik bedoel de laatst geposte foto's van TS. Daar ziet het veulentje er prima uit! alleen zijn dat geen recente foto's.

Ik denk ook wormen als ik de andere foto's zie. Denk ook niet dat er iets mis is met de bouw, veulentje moet gewoon lekker veel eten en groeien

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 10:55

bigone schreef:
De tweede serie foto's liep ze nog bij de merrie, ik vind haar nu wat uit verhouding, zeker niet te dik maar wel samen met je da een goed ontwormingsschema opstellen.



Dat is niet haar mama maar mijn andere pony dierenarts is gecontacteerd en maandag een afspraak

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 10:59

Afbeelding


Deze foto is van 31 december ,meest recente 'duidelijke' foto .

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:01

LuckyEppie schreef:
[ [url=m/PZGmsR.jpg]Afbeelding[/url] ]


Deze foto is van 31 december ,meest recente 'duidelijke' foto .

Dat is ook al bijna 2 maanden geleden, in die tijd kan veel veranderen.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:02

Je doet het goed ts, even rustig de da afwachten, goed zo.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:02

Als ik het goed zie is het een welsh pony’tje? Dan zie je vel vaker een iets wekere rug/hoge bips. Zal ik me geen zorgen om maken. Wel zou ik toch even laten checken op wormen. ze lijkt wel wat wat meer ingevallen dan op de foto van december. Veulentjes kunnen snel invallen van een wormbesmetting.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:05

bigone schreef:
Je doet het goed ts, even rustig de da afwachten, goed zo.


Mee eens! Gewoon laten checken en waarschijnlijk wormenkuur er in. Geen reden voor paniek :)

Al doende leert men!

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:07

Deze foto's zien er al beter uit :j

Een mestonderzoek en een juiste wormenkuur kunnen denk ik al heel veel goeds doen :j

Yikes
Berichten: 33
Geregistreerd: 21-02-18

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 11:17

Heb net nog de telefoon van een vriend kunnen lenen en dus nu duidelijke fotos. In ieder geval laat ik jullie weten hoe het afloopt. Bedankt voor alle hulp en het geruststellen! Afbeelding
Afbeelding

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:19

zo te zien lekker veel eten, goed dat je de DA laat komen! komt wel goed hoor!

Leuk veulen trouwens <3

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:20

Lekker plekje voor ze! Succes, komt wel goed hoor!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:21

Komt goed, gewoon afwachten wat de DA zegt... waarschijnlijk even goed ontwormen.
Rug vind ik er niet gek uit zien hoor, op die leeftijd zijn ze wel vaker echt lelijk of verfrommeld en komt er later een prima rug uit.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Veulen te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 14:19

Wat schraal op de bovenlijn betekent ook alleen dat ze wat aan de dunne kant is en niet de typische veulen spiertjes heeft. Dat wil niet zeggen dat er iets mis is :)

Wat overbouwd zijn er heel veel op die leeftijd, dat trekt wel recht joh