Overvulde peesschede

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Overvulde peesschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 23:30

Mijn excuses als het verkeerd staat.

Mijn paard had (en heeft) overvulde peesschede’s aan de voorkant. Met de keuring is er alleen een opmerking over gezet. Mijn vragen zijn:

Kan dit veel kwaad?
Wordt het erger?
Moet ik ergens rekening mee houden?

Ze heeft er tot op heden geen last van. We rijden eigenlijk alleen dressuur in de bak. Springen doet ze zelden.

Elisa2

Re: Overvulde peesschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:34

Wat zei de dierenarts er over bij de keuring? was het alleen vocht van slijtage oid? of zat er een oude blessure onder?

Het is belangrijk om te weten wat het is, om er wat zinnings over te kunnen zeggen. Dus je kunt het laten scannen eventueel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:49

Je bedoeld klinische keuring of stamboek keuring?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 18:58

Ik bedoelde klinische keuring inderdaad. Het is een (jong) springpaard en de DA zei dat het waarschijnlijk overvraging in het verleden is geweest

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:48

Daar zou ik niet blij van worden, betekend toch dat er wat geforceerd is geweest.

Je kunt twee dingen doen, of laten scannen en dan weet je zeker wat het is en wat verstandig is om wel of niet te doen/ verwachtingspatroon.

Of je rijd door zolang ze er geen last van heeft en niet kreupel loopt en dan ga je vanzelf zien of ze er last van gaat krijgen. Denk dat het verstandig is om niet te springen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:00

Tja, is er een echo gemaakt? Want mijn paard had volgens DA1 ook een overvulde peesschede. DA2 maakte een echo en toen bleek dat hij een checkligament blessure had. 7 maanden mee zoet geweest.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:02

Een peesschede ontsteking is ook echt een rot blessure die langzaam geneest en makkelijk terug kan komen. Zeker bij een jong springpaard zou ik het wel even goed uit laten zoeken. Nu heeft hij er geen last van maar het kan goed dat zodra hij wél kreupel wordt, je gelijk heel lang zoet bent...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:05

Ik zou voor de zekerheid een scan laten maken.

Mijn paard had dit ook en toen bleek er een bandje te strak te zitten. Dit is toen operatief verholpen. Het kan dus nog aardig in de papieren lopen.