Thermografisch onderzoek en cursus/opleiding

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Thermografisch onderzoek en cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 13:01

Mijn man heeft voor zijn bouwbedrijf een thermografische camera gekocht. Nu ben ik daar al even mee aan het stoeien wat betreft zadelligging ed. Lekker op Mn eigen paard uitproberen en zien of ik daar nuttige dingen kan uithalen.

Door dit uitproberen heb ik al een en ander ontdekt en nou vragen stalgenoten ook om advies ed. Nu wil ik dat niet zomaar gaan doen. Straks interpreteer ik iets verkeerd en heb ik het gedaan.

Het lijkt me wel superleuk om hier verder mee te gaan dus ben ik een beetje aan het zoeken naar cursussen ed. Ik kwam wel een tweejarige opleiding tegen, maar met kind, gezin, werk en paard wordt dat een beetje teveel. Heeft iemand van jullie hier een suggestie voor?

Daarnaast vraag ik me af of iemand van jullie wel eens een thermografisch onderzoek heeft laten doen?

Alvast bedankt, Esther

Veronica2

Re: Thermografisch onderzoek en cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:12

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar een thermografische camera voor een bouwbedrijf? En daar doe je ook paarden mee? Als ik jou was, zou ik heel ver weg blijven van het doen uitspraken over andermans paarden, om de redenen die je zelf al aangeeft. Voor diagnoses kunnen ze beter een dierenarts bellen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-18 13:22

haha ja klinkt inderdaad best vaag zo ;-)
Ik heb bij mijn paard vooral gekeken naar zadelligging. Drukpunten voor en na het rijden. Dat soort kleine dingen.
Soweiso vind ik thermografie aanvullend en geen manier om een diagnose te stellen voor grote blessures. Dat zou ik zeker zelf nooit doen. Stalgenoten willen bijv zien of hun zadel drukpunten geeft.

Stel er is een cursus die geschikt is wordt er uiteraard gekeken of deze camera geschikt is of dat er een andere (bij) moet komen.

Voor nu is het prima omdat je goede beelden krijgt voor wat ik er nu mee doe/speel.

Ik ga soweiso sowieso geen diagnoses stellen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:20

thermografie ik zie ik zie wat jij niet ziet

over wat je wel en wat je níet ermee kunt zien en of er echt een 'opleiding' voor nodig is

Citaat:
Er bestaat geen officiële opleiding tot thermograaf, ze bestaan wel maar zijn niet erkend. Wat ook te denken geeft is dat artsen en veeartsen geen gebruik maken van thermografische camera’s. Als het werkelijk het ei van Columbus was dan had elke huisarts zo’n ding liggen. Om een thermografische camera te kunnen bedienen moet je de hoofdstukken over licht en warmte doornemen uit een natuurkunde boek op 3 havo/vwo niveau en misschien nog een hoofdstuk over straling, zodat je weet dat infrarode straling geen donder te maken heeft met radioactieve straling.

Cemlys

Re: Thermografisch onderzoek en cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:28

Als je geen dierenarts bent mag je geen diagnoses stellen. Verder zijn er geen opleidingen zonder dat je andere medische achtergrond hebt, thermografie kan een (niet zo betrouwbaar) hulpmiddel zijn samen met ander onderzoek maar op zich kun je er weinig mee.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-18 23:13

Ik heb ondertussen via pb mensen gesproken die de cursus zelf hebben gedaan en die was bagger. Een hoop giswerk en naar t eigen straatje praten. Daar pas ik voor.

Conclusie leuk om zelf mee te spelen, maar verder niet.

Zonde dat er toch best veel bedrijven bezig zijn met het aanbieden van dit soort cursussen terwijl als je verder kijkt en leest het "nut" ervan totaal niet bewezen is.
Als je ziet wat zo'n cursus dan ook kost... pff.... blij dat ik hier wat ervaringen heb mogen lezen.