Pony loopt gevoelig op het harde, en staakt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkje_H

Pony loopt gevoelig op het harde, en staakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 15:37

We hebben 2 probleempjes, waarvan ik niet echt weet of ze met elkaar samenhangen.

Onze 6 jarige Fell loopt sinds een week of 3 gevoelig op het harde. Een beetje kort. Op gras en in de bak is niets te zien.
De hoefsmid kon geen echte kreupelheid vaststellen, wel wat kortig lopen, maar de pony is sowieso niet heel ruim.

Bij gebruik van de visiteertang zijn geen gevoeligheden geconstateerd. Ook heeft hij prima, harde hoeven die 2 weken voor het gevoelig lopen bekapt waren.
Ergo: zijn hoeven zijn niet het probleem. Wat dan wel?
Als ik dit euvel Google, zie ik eigenlijk alleen hoef”problemen” (te kort bekapt, gevoelige zool, hb), maar dit is dus uitgesloten (door de smid).

Zijn er nog andere uitgesproken mogelijkheden voor kort en gevoelig lopen op het harde?

Probleem 2 is dat hij sinds begin januari staakt. Eerst om het hek naar de wei door te lopen (misschien een keer bij het passeren een stroomtik gekregen of zo). Daarna bij het hek naar buiten voor een buitenrit (misschien niet zo veel “zin”), en nu ook aan de hand met buiten wandelen (wat we doen om zijn benen te ontzien). Als een standbeeld staat hij midden op straat. Niet heel praktisch met andere verkeersdeelnemers.

Mijn dochter (spriet van 45 kg) ging vandaag wandelen en evt. rijden en kreeg hem nu ook onder het zadel niet van zijn plek.
Op weg naar huis ging het een stuk beter (hij rook de stal vermoed ik).
Zou het gerelateerd zijn, of aangeleerd.
Ik moet zeggen dat hij bij aan de hand wandelen bij staken uitgebreid om zich heen kan staan te kijken, geïnteresseerd, om dan af te sluiten met een duik van zijn hoofd de berm in om eens een lekkere hap te nemen.
Erg grappig om zo een truc te zien ontstaan en dat heb ik door de grappigheid dus ook te lang toegestaan. Maar hij staat dus nu ook midden op straat als een zoutpilaar. Geen berm om te snaaien.

Pony staat 24/7 buiten in een stabiele kudde.

Wie weet raad?
(PS: we gaan volgende week met vakantie, krijgt hij een week volledige rust dus, en als het niet verbetert komt dan de DA.
Ik ben van de wetenschappelijke bewijzen dus sacraal therapieën en osteopaten gaat ‘m niet worden, hoe fantastisch anecdotisch bewijs men ook heeft. Sorry ).

lies_sparkle

Re: Pony loopt gevoelig op het harde, en staakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:40

Hoefbevangenheid?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 15:47

De smid heeft niet vastgesteld dat de hoeven het probleem niet zijn. Die heeft alleen vastgesteld dat er geen sprake is van een gevoelige zool of gevoelige plek(ken) zoals bij een hoefzweer of -kneuzing. Helaas kan er nog veel meer aan de hand zijn in de voet.

Hoefkatrolontsteking, artrose?
Dat kan zowel het korte lopen als het staken verklaren.

Of tussenpees blessure?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:01

Mijn paard krijgt elk jaar als de grond echt opgevroren is weer last van gevoelige hoeven. De timing komt ook wel heel erg goed overeen met het gevoelig lopen van jouw pony. Het is heel goed mogelijk dat je pony geen probleem heeft met de visiteertang op zijn zolen maar intussen wel met straalkneuzingen rondloopt door een tijd lang over een opgevroren harde, hobbelige weide/paddockgrond gelopen te hebben. De mijne geeft ook geen kik als de hoefsmid de hoeven beoordeelt maar loopt op hard vlakke ondergrond wel korter en loopt op onregelmatige harde ondergrond dan helemaal pijnlijk. Op het zachte is er niets aan de hand. De hoeven zijn ook gewoon koud en er is geen pulsatie, maar toch loopt hij gevoelig.

Eigenlijk vind ik je verhaal van het gedrag van de pony gewoon heel erg logisch. Als hij pijn aan zijn voeten heeft dan snap ik dat hij geen buitenrit wil maken, en als de bodem bij de ingang van de wei hobbelig en stukgelopen is dan snap ik dat hij daar ook niet overheen wil. Is het gek dat hij opziet tegen een ruiter dragen over een onregelmatige/harde ondergrond als hij ook zonder ruiter daar al pijnlijk over loopt?

Ik weet niet precies waar je woont, maar als het bij jullie volgende week ook -5 a -6 wordt dan is dat niet de handigste tijd om op vakantie te gaan bij een paard met gevoelige zolen/stralen. Als je een zandpaddock hebt waar hij overdags staat dan moet die eigenlijk elke dag rond het middaguur (warmste moment van de dag) even aangeharkt worden zodat die weer glad opvriest en je paard er minder problemen mee zal hebben. Als dat niet mogelijk is of hij moet in een onregelmatig opgevroren wei/paddock dan is de enige mogelijkheid om hem hoefschoenen aan te doen. Die beschermen de gekwetste zool/straal tegen de opgevroren ondergrond. Ik gebruik hier zelf Equine Fusions voor, die kunnen ook 24/7 gedragen worden. De mijne moet helaas dus volgende week ook weer een weekje op hoefschoenen aan de voorhoeven staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-18 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:04

Bevroren grond, hoefbevangen door de koude zonnige tijd. Het kan maar zo, flink hooi bijvoeren zodat ze zo weinig mogelijk knabbelen aan het gras is het eerste wat ik zou doen. Want hij heeft echt pijn wanneer hij nu ook al gaat staken. Heb je in zijn kootholtes de pulsatie gevoeld en hoe warm de hoeven zijn??

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 16:16

Dank voor jullie antwoorden! En idd, Roodvos, er zitten meer kanten aan hoeven dan een zweer of kneuzing.

Hoeven, gewrichten en zijn benen in zijn algemeenheid zijn niet warm, (gewoon lichaamstemperatuur) geen pulsatie in de Koot.
Wellicht dus een tussenpees, arthrose, of hoefkatrol. Dat moet de DA dan diagnostiseren.

En idd hopelijk gewoon gevoelige zolen. Alhoewel natuurlijk sneu voor hem.
Nogmaals dank!

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:53

Klinkt een beetje als wat mijn paard heeft: verbening van het hoefkraakbeen. Is door de smid niet vast te stellen, maar als ik jou was zou ik eens foto’s laten maken van de hoeven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 16:57

Klinkt inderdaad richting artrose.
Dat kun je zien met X-ray foto's.

Als ie er niet meer om wil lopen, reken maar dat het goed pijn doet.
Pony is wel erg jong voor zo'n dergelijke artrose.

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:02

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn paard, hoewel die wel onregelmatig ging lopen.
Pancho bleek echt blauwe plekken op zijn zolen te hebben van de bevroren grond in combinatie met gevoelige (dunne) zolen. In de eerste instantie had de hoefsmid niks opgemerkt. De DA wel gelukkig. Bij beide gaf Pancho geen reactie op de visiteertang, zelfs niet op de plekjes. Het is gewoon een bikkel. Desondanks ijzers eronder laten zetten en hij liep binnen een week weer zuiver. Het is dus echt mogelijk dat het toch aan de zolen ligt, ondanks geen reactie op de tang. Succes in ieder geval!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 17:17

Ik neem dat de pony blootsvoets staat?
Dan zou ik ook Ijzers of kunststof beslag er onder laten zetten tot in elk geval Mei.
In de zomer groeien van nature de hoeven sneller en dan kun je de pony daarmee makkelijker / fijner weer laten wennen aan het blootsvoets lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 00:44

b0hemian schreef:
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met mijn paard, hoewel die wel onregelmatig ging lopen.
Pancho bleek echt blauwe plekken op zijn zolen te hebben van de bevroren grond in combinatie met gevoelige (dunne) zolen. In de eerste instantie had de hoefsmid niks opgemerkt. De DA wel gelukkig. Bij beide gaf Pancho geen reactie op de visiteertang, zelfs niet op de plekjes.

Gek, dat heeft de mijne dus ook altijd. Geen blauwe/rode plekken gelukkig, maar hier ook dat er op de visiteertang geen enkele reactie volgt, maar het lopen wel oncomfortabel is op het harde.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:23

Heb je foto's van de hoeven en van het hele paard?

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:38

Ineke2 schreef:
Dan zou ik ook Ijzers of kunststof beslag er onder laten zetten tot in elk geval Mei.
In de zomer groeien van nature de hoeven sneller en dan kun je de pony daarmee makkelijker / fijner weer laten wennen aan het blootsvoets lopen.

Ja help de hoeven nog meer naar de klote.. Goeie oplossing!
Eerder hoefschoenen dan.
En zou evt een kreupelheidsonderzoek doen en röntgenfoto's laten maken.

b0hemian

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:43

xyzutu2 schreef:
Gek, dat heeft de mijne dus ook altijd. Geen blauwe/rode plekken gelukkig, maar hier ook dat er op de visiteertang geen enkele reactie volgt, maar het lopen wel oncomfortabel is op het harde.

De plekjes waren pas zichtbaar toen de DA een stukje van de hoefzool bloot legde. Echt gevoelige voetjes dus! Hoe los jij het op met die van jou?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 07:50

KellyDV schreef:
Ineke2 schreef:

Ja help de hoeven nog meer naar de klote.. Goeie oplossing!
Eerder hoefschoenen dan.
En zou evt een kreupelheidsonderzoek doen en röntgenfoto's laten maken.

Dat is echt grootst mogelijke onzin die word gezegd!!
Als het paard pijn heeft moet je daar wat aan doen en niet aanmodderen met halfslachtige oplossingen. Moet het daardoor op ijzers of kunststof beslag is daar niks mis mee als het paard weer blij voor je wil en durft te lopen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:41

Heb je foto’s van de hoeven laten maken? Mijne had dit ook en bleek losse botsplinters te hebben. Ijzers waren helaas de enige optie

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 08:47

Wij hebben ook zoiets meegemaakt met onze vorige pony en die bleek dus wel hoefbevangen te zijn. DA dacht eerst ook van niet maar op aandringen verder laten kijken en bleek toch HB te zijn. Heel veel succes met de pony hopelijk heb je gauw duidelijkheid.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 09:27

Lizzyy schreef:
Heb je foto’s van de hoeven laten maken? Mijne had dit ook en bleek losse botsplinters te hebben. Ijzers waren helaas de enige optie

Toevoeging: losse botsplinters ontstaan door een niet, of slechte hoefbevangeheid

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:14

Ineke2 schreef:
Als het paard pijn heeft moet je daar wat aan doen en niet aanmodderen met halfslachtige oplossingen. Moet het daardoor op ijzers of kunststof beslag is daar niks mis mee als het paard weer blij voor je wil en durft te lopen.

Alsof ijzers geen halfslachtige oplossing zijn :+ Onderzoek en röntgenfoto's is geen halfslachtige oplossing. Als de hoeven al slecht zijn, en je er nagels in gaat rammen, worden de hoeven NOG slechter. Plakbeslag is idd wel nog een oplossing. Ik ben niet tegen hoefijzers, maar het is gewoon dom om de doorbloeding in de weg te zitten, met slechte hoeven.

Ik dacht alleen ergens gelezen te hebben dat de hoeven slecht waren, dat kan ik nu niet meer terug vinden.
Dus als ze niet slecht zijn: Heb ik niets gezegt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:33

KellyDV schreef:
Ineke2 schreef:

Ik dacht alleen ergens gelezen te hebben dat de hoeven slecht waren, dat kan ik nu niet meer terug vinden.
Dus als ze niet slecht zijn: Heb ik niets gezegt!

Dat was niet van de ts

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:34

Met ijzers ga je van de regen in de drup: http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/circels.html

De OORZAAK moet gevonden worden en aangepakt. Hoefijzers bestrijden alleen de symptomen en maken de hoef inderdaad nog zwakker. Beter is om eventueel hoefschoenen te gebruiken. Nog beter is om te kijken wat de oorzaak kan zijn.

Daarom nogmaals; heb je foto's van de hoeven. Misschien is er domweg wel zoiets als rotstraal aan de gang ofzo.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 22:53

Precies, en anders hoefschoenen al dan niet 2e hands proberen te scoren, en kijken of het dan beter gaat. En neem ook de voeding eens onder de loep. Is de kwaliteit van het hooi of voordroog anders? Staat je paard veel op stal en hoe nat staat hij? Dat soort dingen.