Ik heb eind Augustus dit paard gekocht, hij is daarvoor 5x verhuisd in nog geen jaar tijd, met uiteraard verschillende voerschema's. Ook is hij niet vriendelijk behandeld en heeft hij daar erg veel spanning aan overgehouden.
In Oktober heb ik hem hierheen gehaald, en de eerste 1,5 maand leek alles goed te gaan. Behalve wat mestwater leek hij gezond. Hij kreeg elke dag 1 schep Gastro brokken, 2 scheppen luzerne, een halve schep bietenpulp met een halve schep graanvrije slobber en Equilin Immuno.Hij stond hele dagen op de wei en 's avonds op stal met vrijwel onbeperkt voordroog.
Ergens eind November kwam hij met spuitpoep uit de wei, meteen DA gebeld en die zei dat ik hem op stal moest laten met alleen ruwvoer. De dagen daarna werd de spuitpoep wel iets minder maar ik vond hem nog steeds niet lekker te pas en toen heb ik de DA langs laten komen. Onderzocht, ook bloed laten onderzoeken en de conclusie van deze DA was dat er niks aan de hand was.
Toch bleef hij last van zijn buik houden en kreeg hij steeds korte aanvallen die leken op koliek. Liggen, staan, kreunen, boos kijken en trappen naar zijn buik. Dit duurde steeds maximaal 15 minuten, dan kwam er veel gas en natte mest uit en daarna was er niks meer aan de hand. Ook had hij sowieso erg veel last van winderigheid. Omdat mijn DA zei dat er niks aan de hand was heb ik een andere DA laten komen. Hij kwam tot de conclusie dat zijn spijsvertering helemaal ontregeld is, en dat kwam waarschijnlijk door de wisselende kwaliteit hooi die er gevoerd werd. (Ook zaten er regelmatig schimmelplekken in het hooi kwam ik toen achter, die er uit gehaald werden maar het schijnt dat er dan alsnog schimmel door de hele baal zit die je niet ziet?)
Toen heb ik zelf goed droog en arm hooi gekocht en daarnaast alleen de Gastro brok gevoerd, maar hij bleef de aanvallen houden. DA weer gebeld, die zei dat ik het eerst een aantal weken moest volhouden voor er verder onderzocht werd. Maar hij had zoveel buikpijn dat ik hem niet zo nog weken kon laten staan. Ik had ook het idee dat het steeds erger werd.
Vorige week heb ik daarom weer een andere DA gebeld, waar anderen goede ervaringen mee hadden. We zijn daarheen geweest en hij is wederom helemaal onderzocht, en behalve een overactieve dikke darm is er niks te vinden. Ook maagzweren zijn uitgesloten en zijn tanden zijn gedaan, hoewel dit niet de oorzaak kon zijn maar wel weer nodig was (hij was toch al suf). Toen kon ik hem mee naar huis nemen met een speciaal dieet, langzaam opbouwen vooral qua hooi (Daarvoor moest hij 24 vasten voor de maagscopie, tijdens het vasten geen aanval gehad). Dat ging 2 dagen goed, helaas kreeg hij de 3e dag weer een lichte aanval. Meteen DA weer gebeld en die zei breng hem maar hier en dan gaan we kijken of wij hem goed kunnen krijgen op het voer. Hij staat nu 2 dagen op de kliniek.
Tussendoor heb ik ook nog een mestonderzoek laten doen, maar daar kwam ook niks uit.
Hij heeft meestal vrij dunne mest, geen diarree maar ook geen vaste ballen, met best wat onverteerde vezels.
Nu heb ik zelf het idee dat de oorzaak schimmel in het hooi is geweest (die je op het blote oog niet ziet). Maar hij heeft nog steeds aanvallen ondanks dat hij nu kwalitatief goed hooi krijgt. Kan dat zo'n lange nasleep hebben? Of kan ik het beter ergens anders zoeken? En als ik het beter ergens anders kan zoeken, waar denk je dan aan? Dan kan ik dit voorleggen aan de DA.
Het lijkt er in ieder geval wel sterk op dat er iets niet goed gaat in de spijsvertering. Want wanneer hij geen eten krijgt heeft hij geen aanvallen. Maar wanneer hij weer eten krijgt, in dit geval was het alleen kwalitatief erg goed hooi, beginnen de aanvallen weer..