Terugkerende koliek..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindyTH

Terugkerende koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 18:11

Mijn paard heeft al een tijdje terugkerende koliek en ik was benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze situatie, want ik zie door de bomen het bos niet meer. -O-

Ik heb eind Augustus dit paard gekocht, hij is daarvoor 5x verhuisd in nog geen jaar tijd, met uiteraard verschillende voerschema's. Ook is hij niet vriendelijk behandeld en heeft hij daar erg veel spanning aan overgehouden.

In Oktober heb ik hem hierheen gehaald, en de eerste 1,5 maand leek alles goed te gaan. Behalve wat mestwater leek hij gezond. Hij kreeg elke dag 1 schep Gastro brokken, 2 scheppen luzerne, een halve schep bietenpulp met een halve schep graanvrije slobber en Equilin Immuno.Hij stond hele dagen op de wei en 's avonds op stal met vrijwel onbeperkt voordroog.

Ergens eind November kwam hij met spuitpoep uit de wei, meteen DA gebeld en die zei dat ik hem op stal moest laten met alleen ruwvoer. De dagen daarna werd de spuitpoep wel iets minder maar ik vond hem nog steeds niet lekker te pas en toen heb ik de DA langs laten komen. Onderzocht, ook bloed laten onderzoeken en de conclusie van deze DA was dat er niks aan de hand was.

Toch bleef hij last van zijn buik houden en kreeg hij steeds korte aanvallen die leken op koliek. Liggen, staan, kreunen, boos kijken en trappen naar zijn buik. Dit duurde steeds maximaal 15 minuten, dan kwam er veel gas en natte mest uit en daarna was er niks meer aan de hand. Ook had hij sowieso erg veel last van winderigheid. Omdat mijn DA zei dat er niks aan de hand was heb ik een andere DA laten komen. Hij kwam tot de conclusie dat zijn spijsvertering helemaal ontregeld is, en dat kwam waarschijnlijk door de wisselende kwaliteit hooi die er gevoerd werd. (Ook zaten er regelmatig schimmelplekken in het hooi kwam ik toen achter, die er uit gehaald werden maar het schijnt dat er dan alsnog schimmel door de hele baal zit die je niet ziet?)

Toen heb ik zelf goed droog en arm hooi gekocht en daarnaast alleen de Gastro brok gevoerd, maar hij bleef de aanvallen houden. DA weer gebeld, die zei dat ik het eerst een aantal weken moest volhouden voor er verder onderzocht werd. Maar hij had zoveel buikpijn dat ik hem niet zo nog weken kon laten staan. Ik had ook het idee dat het steeds erger werd.

Vorige week heb ik daarom weer een andere DA gebeld, waar anderen goede ervaringen mee hadden. We zijn daarheen geweest en hij is wederom helemaal onderzocht, en behalve een overactieve dikke darm is er niks te vinden. Ook maagzweren zijn uitgesloten en zijn tanden zijn gedaan, hoewel dit niet de oorzaak kon zijn maar wel weer nodig was (hij was toch al suf). Toen kon ik hem mee naar huis nemen met een speciaal dieet, langzaam opbouwen vooral qua hooi (Daarvoor moest hij 24 vasten voor de maagscopie, tijdens het vasten geen aanval gehad). Dat ging 2 dagen goed, helaas kreeg hij de 3e dag weer een lichte aanval. Meteen DA weer gebeld en die zei breng hem maar hier en dan gaan we kijken of wij hem goed kunnen krijgen op het voer. Hij staat nu 2 dagen op de kliniek.

Tussendoor heb ik ook nog een mestonderzoek laten doen, maar daar kwam ook niks uit.
Hij heeft meestal vrij dunne mest, geen diarree maar ook geen vaste ballen, met best wat onverteerde vezels.

Nu heb ik zelf het idee dat de oorzaak schimmel in het hooi is geweest (die je op het blote oog niet ziet). Maar hij heeft nog steeds aanvallen ondanks dat hij nu kwalitatief goed hooi krijgt. Kan dat zo'n lange nasleep hebben? Of kan ik het beter ergens anders zoeken? En als ik het beter ergens anders kan zoeken, waar denk je dan aan? Dan kan ik dit voorleggen aan de DA.

Het lijkt er in ieder geval wel sterk op dat er iets niet goed gaat in de spijsvertering. Want wanneer hij geen eten krijgt heeft hij geen aanvallen. Maar wanneer hij weer eten krijgt, in dit geval was het alleen kwalitatief erg goed hooi, beginnen de aanvallen weer..

maximuss

Re: Terugkerende koliek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 18:24

Het lijkt mij eerder alsof zijn hele darmflora ontregeld is. Hebben ze nog niet geprobeerd om mest van een gezond paard op te gieten via een sonde? Dat heeft hier wonderwel gewerkt bij een paard met darmproblemen.

Om dit nu volledig op dat hooi te steken, dat gaat wat ver. Ik haal hier ook gewoon de schimmelplekken uit de baal en heb daar nooit problemen mee. Waarschijnlijk is het eerder een samenloop van verschillende factoren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 19:46

Paarden kunnen heel verschillend reageren op schimmel in het hooi. Mijn merrie heeft er veel last van gehad, mijn ruin minder.

Klinkt alsof de boel inderdaad behoorlijk ontregeld is. Goed dat je hem geen voordroog meer geeft, een gefermenteerd product is helemaal niet goed voor een paardenmaag en -darmen. Heeft de veearts ook gekeken of de lever van je paard in orde is?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 04:22

Waterige mest duidt inderdaad op dikke darm problemen met opname van water.

Daar niet specifiek ervaring mee maar wel met terugkerende koliek. Hier toen super goede ervaring met beperkt hooi, aangevuld met ruwvoer brok als haverschilpellets en luzerne en haver. Staat het dier nog op gras? Dat zou ik voorlopig achtetwege laten en ook voorlopig niet denken aan onbeperkt hooi. Als darmflora ontregeld is moet je dat eerst weer 'rustig' krijgen en mijn ervaring is dat je dan eerst los moet laten wat theoretisch voor een gezond paard beste lijkt of wat voorheen wel altijd goed ging.
Toendertijd is mij ook nog ooit alternatief gegeven om compact gras proberen te voeren ipv hooi, als het met alleen hooi om te beginnen aan bleef houden. Daarvan is de kwaliteit minder wisselend dan een partij hooi was de theorie erachter.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:18

Ik heb ook een paard die zeer gevoelig reageert op schimmel in kuil/ hooi...kuil is uit den boze bij hem. Dus ja..imo kan dat zeker..ik heb goede ervaringen met groene leem..dat is een myotoxine {schimmel}binder.

Wat ik me afvraag..is hij goed ontwormd? zit er zand in de darmen?

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:26

Klinkt alsof een kuur DarmBalans geen kwaad kan. Dit brengt de darmen letterlijk in balans en is erg goed in te zetten na koliek. Ook bij dunne mest werkt het erg goed, mijn paard het steeds wat dunnere mest of juist vocht erbij, en na een pot darmbalans heeft hij weer mooie mestballen!

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:36

Ik heb ook een merrie die in de drie maanden dat ze bij mij stond regelmatig redelijk platte mest had (geen diarree maar ook geen mooi vaste mestbollen).
Ik dacht dat dit door stress van de verhuizing kwam maar wanneer ik er nu op terugkijk had dit waarschijnlijk een andere oorzaak.
Eind november heeft zij een koliekaanval gehad met een operatie tot gevolg. De koliek werd veroorzaakt door zand in de darmen. Ook was zij niet te mager maar toch mochten er wel wat extra kilos bij. Blijkbaar ook een aanwijzing die kan duiden op zand in de darmen. Veel succes nog!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:57

Ik wil eerst even zeggen dat je het hartstikke goed doet met wat je allemaal voor je paard over hebt.
Hoe oud is je paard en wat doe je met hem?
Mestonderzoek tijdens diarree, daar zal je weinig tot niets uithalen omdat je toch echt vaste drollen nodig hebt en als er de eerste keer niets uitkomt en je wilt het goed doen dan zou je dit 7 dagen moeten herhalen.
Ik heb zelf een shet die vaak koliekerig kon zijn.
Nu komt dit door wormen die bij haar door verkeerde diagnose en behandeling haar darmen geiriteerd hebben.
Is er dan al een wormenkuur gegeven en eventueel bloedonderzoek om te zien of er parasieten aanwezig zijn zoals bloedworm en leverbot etc.
Ik ben geen expert maar wat mijn shet betreft die krijgt zelfs al diarree als het iets warmer wordt en wat bij haar altijd goed helpt is Luzerne.
Ik geef de Luzerne van Havens Mix omdat daar de calcium/ fosfor verhouding rechtgetrokken is.
Verder is vooral droog hooi belangrijk.

Heel veel sterkte!

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 10:59

@maximuss, dat heeft de DA ook genoemd, maar ze wil eerst kijken of we hem niet gewoon op speciaal voer goed krijgen.

@Koper, kun je de lever zien op een echo of in het bloed? Echo heeft hij al gehad en daar kwam niks uit, bloedonderzoek heeft hij in November gehad en dat was goed. Ze gaat vandaag nogmaals bloed afnemen om te kijken hoe het nu is.

@Bienotje, waterproblemen dacht de DA ook aan, ze zet vandaag een ton neer om eens te kijken hoeveel hij nu daadwerkelijk drinkt. De laatste maanden staat hij niet meer in het gras, omdat dat het alleen maar erger maakte. Hij krijgt inderdaad zeer beperkt hooi, van 18 kilo per dag naar 2 plakjes per dag en dat zijn we langzaam aan het uitbouwen. Ik heb wel heel mooi hooi nu van dezelfde kwaliteit. De leverancier houdt deze baaltjes voor mij achter zodat ik van dezelfde partij kan blijven voeren.

@Elisa2, hij is in November ontwormd en eind Januari heb ik mestonderzoek laten doen. Ik heb de DA nog gevraagd naar ingekapselde bloedwormen maar daar heeft hij de juiste symptomen niet voor.

@Bravie, hij is gecontroleerd op zand door de DA maar dat zat er niet in.

@BillyBo, hij is bijna 7 en nog erg groen. Ik ben nog bezig met het doorrijden, we hebben nu 3 keer gegaloppeerd onder het zadel. Mestonderzoek heb ik van een vaste drol laten doen, hij heeft ook niet echt diarree maar vaak hele zachte mestballen. Zo nu en dan zit er wel een goede vaste hoop tussen. Luzerne krijgt hij op dit moment nog meer buikpijn van, en goed droog hooi krijgt hij sinds een paar weken.

Hij staat vandaag voor de 3e dag op de kliniek en de eerste 2 dagen heeft hij geen aanval gehad. Hij krijgt een klein beetje hooi (2 plakjes) en 3x een flinke bak seniores priores met een klein beetje haverschilpellets erdoor. Vandaag gaan ze het voer wat meer omhoog doen om hem wat uit te dagen en te kijken wat er gebeurt. Ook wordt vandaag weer bloed afgenomen en wordt er gekeken hoeveel water hij daadwerkelijk drinkt. Hij blijft wel slappe mest houden en zijn slijmvliezen zijn wat bleek. Maar hij oogt heel fit gelukkig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:15

Via bloedonderzoek TS :)

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-18 22:31

Dat is mooi, er is vandaag bloed afgenomen en ik heb om de meest uitgebreide controle gevraagd.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 19:57

Alles lijkt goed te zijn volgens de bloedwaarden. Lever ook. Het enige puntje was dat hij waarschijnlijk te weinig drinkt. Dit moet ik goed in de gaten houden maar hij mag in principe naar huis. Hij staat nu op een beetje hooi, seniores priores en haverschilpellets, dat blijf ik thuis uiteraard doorvoeren. Ik hoop zo dat het nu goed gaat.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 20:04

Er zijn ook veel paarden die slappe ontlasting krijgen van de seniores. Begreep dat je dat hiervoor niet gaf, maar mocht de ontlasting straks te dun zijn, dan kan dit ook een reden zijn.

edit: Zand zou ik persoonlijk nog wel uitgesloten willen hebben dmv rontgenfoto. Als zij een verzakking heeft die gevuld is met zand is de kans best aanwezig dat dit niet uit een 1 malige controle komt.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 22:33

Klopt, dit is wat de kliniek hem nu voert en sindsdien heeft hij geen aanval meer gehad. Zijn mest is nu iets beter maar ik zal erop letten.

Is zo'n verzakking niet op een echo te zien dan? Of voelbaar bij het opvoelen?