Stomme koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 02:44

Mn shetveulen van 9 maandjes heeft koliek.
Darmen lagen stil en hij lag/ rolde. Hij heeft gistermiddag rond 18.15 uur een darmontspanner en een pijnstiller gekregen.

Omdat we weinig hebben op de wei hebben we hem op de trailer gezet en zijn we naar een vriendin gereden met stallen. Daar staat hij nu sinds een uur of 8. Advies DA was om hem niet te laten eten.

In de trailer heeft hij gemest en later in de stal geplast.
Hele avond al een beetje stilletjes, maar is ook wel een beetje zn karakter.

Om half 10 uit voorzorg colosan gegeven ivm uitwerken pijnstiller/ darmontspanner. Ook een propje hooi aangeboden, hij nam het heel bescheiden aan.

Een uur geleden wezen kijken en toen lag hij. Na 20 minuten weer wezen kijken. Hij lag nog steeds maar ligt gewoon heel rustig, reageert op aanspreken en aanhalen.
Net weer gekeken, ongeveer een uur sinds hij is gaan liggen, hij is van positie verandert en heeft gemest, maar ligt nog steeds. Ik vond ook nog een ander hoopje mest wat ook van hem zou kunnen zijn.


Ik heb op dit moment moeite met logisch nadenken.
Hij is nog maar 9 maandjes en heeft een hoop te verwerken van vanavond plus hij is niet lekker.
Heel logisch dat hij ligt en uitrust.

Alleen hij is vrij stil en bescheiden van zichzelf dat het ook moeilijk is om erachter te komen of hij nu pijn of krampen heeft.

Ik ga nu niet vriendinnen wakker bellen of appen omdat ik hier tegen de muren oploop omdat ik mezelf gek zit te maken.

Ik kijk het nog even aan dus en bel zonodig de DA als ik vind dat hij te lang blijft liggen.


Iets teveel stress en koliek de laatste paar maanden meegemaakt. Gelukkig is mn andere shet er ook bovenop gekomen.

Oorzaak is trouwens onbekend bij beide shetten. Ze staan niet op dezelfde stal.


Beetje warrig aan het eind, maar mn emoties en gedachten are all over the place.

melanie0906

Berichten: 1143
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 03:15

Pff vervelend dit zeg... Ik zou je graag willen helpen maar helaas... Hopelijk komt alles goed met je paardje! Sterkte voor vannacht!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 06:02

Sterkte! Hopelijk komt het goed

Koper

Berichten: 30280
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:09

Zulke dingen zijn zo rot... hoe is het nu met 'm? Extra naar dat hij nog maar zo klein is, en je 'm (daardoor) minder goed kent dan een pony die je al langer hebt.

Koliek vind ik toch wel een shettendingetje, die van mij is er ook gevoelig voor. Vorige winter ineens om de paar weken koliek, dus sindsdien handel ik preventief.

Sterkte voor jou en voor je kereltje.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 07:27

Is hij een goed de nacht doorgekomen?

Lastig als ze nog veel blijven liggen en verder weinig aangeven.
De ene doet het omdat ze moe van alles, terwijl het bij de ander een teken is dat ze zich nog steeds niet happy voelen.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 07:56

Heb contact gehad met eerst mn eigen DA, situatie uitgelegd, hij gaf toch aan ook de behandeld arts te bellen maar kreeg wel advies. Nog even aankijken, dan stukje lopen en evt bellen.

Dit gedaan, tijdens het bellen de behandeld DA gebeld. Wilde niet komen kon toch niets doen en stuurde me door naar de kliniek.
Ik toch maar 1 van mn vriendinnen wakker gebeld en terwijl ik belde ging hij toch weer liggen en rollen. Gelijk de andere DA gebeld (had in eerste de dichtsbijzijnde gebeld waar veulen stond, maar nu staat hij op stal dichterbij mn andere DA) die kwam eraan.
Weer darmontspanner en pijnstiller.
Liberty heeft het zwaar en heeft nu ook een deken op om warmer te worden.
Mocht dit niet baten dan toch naar de kliniek kijken of de oorzaak te achterhalen is en behandelen.

Dit was rond 4 uur.
Inmiddels staat hij er nog steeds wat triest bij, lag net ook weer en wilde eigenlijk niet echt meelopen. Colosan zit er ook weer in.

Hij voelt wel warmer aan en ik hoor nu ook weer darmgeluiden waar het eerst verminderd was.


Bedankt voor jullie berichtjes.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:06

Veel sterkte, beangstigend altijd. Hoop dat hij er bovenop komt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:32

Ik denk dat ik naar de kliniek zou gaan, zeker als je de wens hebt om te behandelen. Hij knapt duidelijk op van de pijnstillers maar als die uitwerken kakt hij weer in.

Heb er zelf een gehad met koliek waar we geen focus konden vinden en ik had al gezegd dat ik niet meer wilde opereren, dus zijn we niet naar de kliniek gegaan maar anders had ik dat zeker gedaan.

Sterkte.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:51

Ik zou denk ik toch ook naar de kliniek gaan. Heeft de da hem wel op kunnen voelen? Bij de meeste lukt het niet, op een enkele da na met kleine handjes na.

Naar mijn mening is aldoor de darmntspanner erin ook niet echt goed. Kijk wat moet dat moet om ze erdoor te krijgen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:59

Succes ermee. Toen ik laatst naar de kliniek moest zat er behoorlijk wat prijsverschil tussen een spoedvisite (de thuisdierenarts belt de kliniek dat je naar ze toekomt) en een vooraf aangemelde controle (ik belde dat ik een pony had die ik daar de volgende dag ter controle wilde laten onderzoeken). Dus mijn advies, bel de kliniek nu en kijk of je een afspraak kan maken voor deze ochtend.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 09:11

Nee opvoelen is niet gebeurd en sonderen durfde hij niet zo goed aan bij zo'n kleintje. Vandaar dat hij de kliniek opperde.

Opereren wil ik niet, maar spoelen met parafine wel als dat helpt en als mn DA dat niet aandurft is de kliniek dan toch echt de volgende stap.

Ik kijk het komende uurtjes aan en overleg met de DA/ kliniek als ik het niet vertrouw.

Hij staat nu gewoon rustig te staan,
hij duwt niet meer met zn kont tegen mn lichaam of de stalmuur. Reageert wel nog steeds op mn stem en aanwezigheid en knuffelt ook eventjes. Voor nu lijkt hij alleen te willen slapen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:14

Nee is vaak lastig te doen bij die kleintjes.
Blijven hier heel hard duimen

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 11:01

Er schijnt een virus rond te gaan die verminderde eetlust en verminderde darmwerking veroorzaakt. Onze shet heeft er 5 dagen voor op de kliniek gestaan en ik hoor overal om mij heen het gevoel van een koliekepidemie (waarna men standaard zegt: maar dat kan natuurlijk niet).

Onze shet had ook uitdrogingsverschijnselen en is iedere paar uur gesondeerd de eerste 24 uur. Ook is hij 2x met paraffine gespoeld.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 14-02-18 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 11:32

Op het moment dat ik besloot we gaan toch naar de kliniek gaat hij ineens met sprongen vooruit.

Zit nu nog wel op vervoer te wachten.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-18 13:34

*afkloppen

Hij gaat vooruit, kan weer kroelen en kusjes geven. Nu dus niet naar de kliniek.


Afbeelding

Kaatje_S

Berichten: 1005
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:45

Dat kleine mannetje komt er nu vast weer snel bovenop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:50

Wat zenuwslopend is koliek toch ook altijd weer, zeker als zo'n kleintje door de normale dierenarts niet echt goed behandeld kan worden. :(:)

Stond je shet nog op het gras? Op dit moment is het gras namelijk gigantisch fructaanrijk (nachten rond het vriespunt en strak blauw en zonnig overdag), zeker als het ook nog eens kort gras is, en doordat fructaan niet in de blinde darm verteerd kan worden gaat dat de darmflora in de rest van de darmen lopen irriteren en dat zorgt voor gasvorming. Als je pech hebt en dat gas kan niet weg dan krijg je verminderde eetlust en uiteindelijk gaskoliek.

Ik weet natuurlijk niet of dat is waar je paard last van heeft, maar als het gaskoliek is dan zou ik hem als hij weer beter is voor de zekerheid niet meer op het gras laten tot het 's nachts weer boven de 5 graden is.
Sterkte!

snorkel1986

Berichten: 3022
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:52

Pfff hier ook mini met komiek sinds gisteravond staat ook sinds gister op kliniek maar nog niet zo zonnig...

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 14:59

Toevallig las ik een stukje over koliek, dat het met de kou vaker voorkomt omdat paarden dan minder drinken.
Ze vinden het hele koude water toch niet zo fijn, drinken dan minder en krijgen eerder verstopping.
Misschien nog iets om in de gaten te houden.
Gelukkig gaat je kleintje alweer wat beter!

Anoniem

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 15:09

Wat grappig, mijn paard eet zijn koude slobber nu ook veel langzamer dan in de zomer. Als ik hem nu koude slobber geef dan doet hij er een paar uur over om die op te krijgen, terwijl als ik hem diezelfde slobber warm geef hij de bak in een keer op heeft.
Er zou dus zomaar een kern van waarheid in kunnen zitten dat ze liever geen koud drinken hebben in de winter.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:27

Ach wat een dropje, veel sterkte en beterschap voor hem!

snorkel1986

Berichten: 3022
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:29

Hier heeft kleine ukke het niet gehaald helaas moeten laten gaan

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:54

Jeetje snorkel1986 wat kl*te zeg. Heel veel sterkte Y;(

TS hoe is het met hem?

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:06

Wat rot snorkel..gecondoleerd.. ;(

Mizora

Berichten: 18102
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stomme koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:07

Triest snorkel, heel veel sterkte.