Ik weet dat er al wat topics aan versleten zijn, maar ik kan nergens echt een antwoord/ervaringen vinden die op ons van toepassing kunnen zijn.
4 december 2017 is mijn paard geopereerd. Ze hebben ''gelukkig'' niets hoeven wegsnijden. Het was een krampkoliek door overgevoeligheid voor een bepaald voer waar hij VEEL teveel van had gegeten en door de krampen had hij een stroopdarm. Deze moest operatief worden teruggevouwen, dus zo geschiedde.
Het betreft een Arabisch volbloed, 10 jaar oud, was vol in training. Verder goed gezond en fit.
Hij heeft een kleine week (6 dagen) op de kliniek gestaan en mocht toen weer mee naar huis. Thuis staat hij overdag op een postzegelpaddockje omdat hij zijn stal afbreekt binnen. Hier stond hij al die tijd rustig.
Na 6,5 week (19 januari j.l.) zijn we terug geweest bij de kliniek om de wond te laten scannen. Door middel van echo's hebben ze de peesplaten grondig bespeurd en bekeken om te kijken of alles netjes dicht was. Alles zag er goed uit.
Het advies was om hem nog 2 weken zo te laten staan ( dus tot 2 februari j.l ) zoals hij al stond, waarna we mochten gaan beginnen met 2 x per dag 15 minuten aan de longe in stap. Nu is het zo dat hij zich al enige tijd GEWELDIG voelt en dit ook laat merken. Wandelen is ook al een regelrechte ramp: hij steigert, springt of dribbelt naast je mee.
Hierom heb ik de kliniek gecontact en dit probleem voorgelegd. Nu zeiden zij dat als hij braaf was en dit beter zou uitpakken, dat dit gerust onder het zadel mocht. Echter vind ik deze stap zo groot. Het is nu alles bij elkaar bijna 10 weken terug dat hij op de operatietafel lag en ookal gaat alles voorspoedig, vind ik dit doodeng.
Ik heb nu 2 keer een barebackpad met dekensingel op gedaan en mijn zoontje van 1,5 (12 kilo) erop gezet en zo met hem gelopen. Hij is dan superbraaf en wandelt rustig zijn rondje, maar mijn zoontje is het na 2 rondjes wel weer zat, wil er dan af en HOPPAAAA daar gaat meneer de arabier weer : staart erop, snurk-snurk, dribbel-dribbel. Steigeren, alles erop en eraan.
Wat is dan wijsheid? Ik weeg geen 12 kilo en dat houdt mij tegen : hij moet dan wel inene die buikspieren flink aanspannen

Wat zouden jullie doen? Iemand hier al eens ervaring mee gehad?