Koliekoperatie... opbouwen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Koliekoperatie... opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 19:36

Hi,

Ik weet dat er al wat topics aan versleten zijn, maar ik kan nergens echt een antwoord/ervaringen vinden die op ons van toepassing kunnen zijn.

4 december 2017 is mijn paard geopereerd. Ze hebben ''gelukkig'' niets hoeven wegsnijden. Het was een krampkoliek door overgevoeligheid voor een bepaald voer waar hij VEEL teveel van had gegeten en door de krampen had hij een stroopdarm. Deze moest operatief worden teruggevouwen, dus zo geschiedde.

Het betreft een Arabisch volbloed, 10 jaar oud, was vol in training. Verder goed gezond en fit.

Hij heeft een kleine week (6 dagen) op de kliniek gestaan en mocht toen weer mee naar huis. Thuis staat hij overdag op een postzegelpaddockje omdat hij zijn stal afbreekt binnen. Hier stond hij al die tijd rustig.

Na 6,5 week (19 januari j.l.) zijn we terug geweest bij de kliniek om de wond te laten scannen. Door middel van echo's hebben ze de peesplaten grondig bespeurd en bekeken om te kijken of alles netjes dicht was. Alles zag er goed uit.

Het advies was om hem nog 2 weken zo te laten staan ( dus tot 2 februari j.l ) zoals hij al stond, waarna we mochten gaan beginnen met 2 x per dag 15 minuten aan de longe in stap. Nu is het zo dat hij zich al enige tijd GEWELDIG voelt en dit ook laat merken. Wandelen is ook al een regelrechte ramp: hij steigert, springt of dribbelt naast je mee.

Hierom heb ik de kliniek gecontact en dit probleem voorgelegd. Nu zeiden zij dat als hij braaf was en dit beter zou uitpakken, dat dit gerust onder het zadel mocht. Echter vind ik deze stap zo groot. Het is nu alles bij elkaar bijna 10 weken terug dat hij op de operatietafel lag en ookal gaat alles voorspoedig, vind ik dit doodeng.

Ik heb nu 2 keer een barebackpad met dekensingel op gedaan en mijn zoontje van 1,5 (12 kilo) erop gezet en zo met hem gelopen. Hij is dan superbraaf en wandelt rustig zijn rondje, maar mijn zoontje is het na 2 rondjes wel weer zat, wil er dan af en HOPPAAAA daar gaat meneer de arabier weer : staart erop, snurk-snurk, dribbel-dribbel. Steigeren, alles erop en eraan.

Wat is dan wijsheid? Ik weeg geen 12 kilo en dat houdt mij tegen : hij moet dan wel inene die buikspieren flink aanspannen :Y) Mijn zoontje houdt het geen kwartier vol en deze arabierenmanier is ook niet echt verantwoord. Twee keer per dag voor een behoorlijke tijd sederen zie ik ook niet zitten, vooral wegens zijn allergieen. Straks gaat dit weer faliekant mis...

Wat zouden jullie doen? Iemand hier al eens ervaring mee gehad?

Anoniem

Re: Koliekoperatie... opbouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 23:08

Ik vind het nogal bijzonder dat je je zoontje erop zet := 1,5 jaar zeg je?
Als de kliniek zegt dat het kan, zou ik het doen, als je gewicht een beetje 'normaal' is. Ik zou toch overwegen om hem gewoon weer buiten te zetten, dan doet ie waarschijnlijk 1 keer heel dom, en dan kan hij daarna zijn energie op een normale manier kwijt. Wel even overleggen met je kliniek of dat goed is, maar anders ben ik bang dat je een bommetje onder het zadel krijgt en dat wordt gewoon onverantwoord.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 05:37

Ikzelf zou zeker niet aan de longe laten lopen, dan hebben ze veel te veel ruimte om gek te doen. Aan de hand, hoofdstel erin, hengstenketting eraan, eventueel over de neus en eens zien of hij dan nog zoveel praatjes heeft. Los op een groter stuk zou ik zeker nog niet doen, dat het goed gaat met de peesplaat enzovoorts, wil niet zeggen dat het sterk genoeg is om alle sprongen op te vangen die hij gaat maken als hij de ruimte heeft. Lukt het stappen zo nog niet, kan je overwegen om een concord-leader aan te schaffen of zelf zoiets in elkaar te zetten, dan heb je ernaast nog meer te vertellen. https://www.agradi.nl/br-stapmethode-co ... gLtr_D_BwE is daar een voorbeeld van.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:00

Onze merrie is ook geopereerd aan koliek. Mochten we toen inderdaad gaan stappen aan de hand. Eerste weken hebben we dr aan een halstertje met een hengstenketting gestapt. Maar ze werd ook steeds heter en linker, waardoor we de keuze hebben gemaakt er een hoofdstel met hengstenketting omheen te doen.

Toen ze ook hier doorheen ging werd gemeld of we erop durfden. Zo gezegd zo gedaan en wat was ze braaf. Dit een paar weken vol gehouden, ook zo de draf erbij genomen want aan de longe was ze knettergek. Daarna mocht ze voor het eerst weer met de groep mee naar buiten de weide op. Doodeng maar gelukkig ook goed gegaan.

Nu is ze alweer bijna uitgerekend van dr veulentje, operatie heeft in begin september plaats gevonden en je ziet er niks meer van

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:05

Joolien schreef:
Ik vind het nogal bijzonder dat je je zoontje erop zet := 1,5 jaar zeg je?

1,5 keer, 12 kg dus die zal wat ouder zijn :)

Even heel simpel, een stukje verdoven? En dan aan de hand? Muisjes of een streepje tranquigel?

Die energie is wel fijn, hij voelt zich goed. Maar ik zou er idd ook niet zomaar opstappen nog.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:08

Ik zou er gewoon op gaan als ik jou was. Zolang je het paard ontspannen laat lopen en niks aan verzameling vraagt zal die de buikspieren ook niet intensief gebruiken. Gewoon lekker stappen aan een losse teugel.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 11:35

Mijn zoontje van (bijna) 1,5 jaar oud is 12 kg. Zwaar kind :+ en natuurlijk laat ik hem niet zonder toezicht en/of hulp rond stappen. Ik loop ernaast, hou hem aan zijn beentje en rug (jas) vast en iemand anders loopt met mijn paard.

Probleem met kettingen, bitten, enz is dat, hoe harder/scherper ik ga, hoe meer verzet en achterlijk gedrag je krijgt. Het is een heel gevoelig paard en ik heb op show ook al eens gemerkt dat een klein beetje druk op de ketting niet zorgt voor een beter-luisterend paard.
Uiteraard kan ik boos op hem worden en ik zet hem ook zeker wel op zijn nummer als hij zo doet, voor zijn eigen bestwil. Het werkt alleen niets, behalve dat je angst en nóg meer frustratie opwekt.

Hierom kwam de kliniek ook met de oplossing om erop te gaan. Het zit alleen tussen mijn oren dat ik dat doodeng vind, nu al, na 10 weken.
Vandaar dat ik vraag om ervaringen en mensen die dit al vaker aan de hand hebben gehad.

Verdoven is een optie, maar dan zou hij ongeveer 6 weken lang, 2 keer per dag verdoofd moeten worden en dit lijkt me ook niet bevorderlijk voor zijn gezondheid. Bovendien is hij ontzettend allergisch, waardoor hij deze koliek ook kreeg, en het wordt dan weer een heel avontuur om te zien of hij dit wel kan hendelen. Ondanks onophoudelijke bezoeken aan Utrecht, tests en onderzoeken zijn ze er namelijk nog steeds niet uit wat exact deze reactie bij hem veroorzaakt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:39

Oh, haha. Mijn bijna 4 jarige is 15 kg, vandaar.

Maar misschien alleen de eerste week verdoven, dan is misschien net het randje er vanaf? Zes weken is inderdaad lang. En anders misschien aan de rescue remedie?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:55

Mijn oude haflinger had precies hetzelfde gedrag na haar koliek operatie. Ik ben toen gaan fietsen met haar. Daar was ze braaf mee en daar kon ze haar energie mee kwijt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:17

Oh dat fietsen is wellicht een goede optie!! Ik ga dat vanmiddag even proberen. Dankje!!