Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 15:32

hoi bokkers,

onze nieuwste aanwinst sinds augustus 2017 heeft ergens problemen.
Het is een 13-jarige ruin die ZZlicht heeft gelopen tot vorig jaar, daarna hebben wij hem gekocht als tweespanmaatje voor ons andere paard. Hij liep al enkelspan en is nu ook beleerd in het tweespan.
Toen ik ging proefrijden viel hij me niet helemaal mee: wat stug en stijvig, niet echt fanatiek aan het been. Maar hij was ook niet voor mij, maar voor mijn man, zodat hij weer een leuk tweespan zou hebben.

Ik rij hem zelf niet, mijn bijrijder rijdt hem onder het zadel. Mijn man rijdt enkel- en tweespan met hem.

Wat is er aan de hand?
- hij is niet nageeflijk. Je hebt heel veel been en hand nodig om hem te laten nageven.
- hij wil niet echt voorwaarts lopen en heeft veel been en aanmoediging nodig om in beweging te blijven. Hij 'denkt absoluut niet voorwaarts'.
- hij wil in de linkergalop niet voorwaarts: bij verruimen springt hij om naar de andere galop.
- als hij galoppeert gaat hij heel klein lopen en maakt een overgang naar stap als je gewoon naar draf wilt.
- in het rijden en longeren duwt hij zijn kaak naar binnen in plaats van mooi stelling te nemen in de nek.
- als je hem aan een lange teugel rijdt of zonder bijzet longeert draagt hij zijn hals helemaal horizontaal en zijn neus helemaal naar voren, vanaf de schoft vormen hoofd en hals 1 rechte lijn.

Mijn bijrijder is ervan overtuigd dat hij een lichamelijk (en misschien zelfs wel geestelijk) probleem heeft en wil hem niet 'aan de teugel' rijden. Ik zeg dat hij gegymnastiseerd moet worden en dat hij soepel en sterk moet worden door hem correct te werken. Ik weet zeker dat hij er niks aan heeft om met de neus naar voren rondjes te lopen.
Zij zegt dat hij dan in ieder geval wel beter voorwaarts is. Ze wil ook niet lessen omdat ze hem dan moet forceren voor haar gevoel.

Mijn man en ik willen met hem naar de kliniek, want dat er een probleem zit lijkt ons wel duidelijk. Maar welk probleem en waar?
Zijn er bokkers die een en ander herkennen? Vooral die gestrekte hoofd-halshouding baart mij zorgen...
En ik kan er helemaal niks over vinden op internet.
Alvast dank voor jullie bijdragen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:37

Ik zou er mee naar de kliniek gaan en hem goed door laten lichten.

Klinkt als niet in de rug op kunnen/willen bollen. Kissing spines, nekwervels wat dan ook, er zit iets niet goed zo te lezen.

Vind je bijrijdster als een erg verstandig iemand klinken door te zeggen: ik rijdt hem niet rond.

Ik zou helemaal stoppen met rijden/werken met dit dier en opladen en na laten kijken.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:39

Is het paard altijd met stang en trens gereden bij vorige eigenaar?

Probleem ja dat is lastig te zeggen vanaf hier :o Is het paard stug gereden of verreden? Of heeft het misschien idd een lichamelijk probleem! Wanneer je naar een goede kliniek gaat kunnen hun jou vertellen of er een probleem is en zo ja waar het zit! Waarschijnlijk wordt er zwz eerst een klinisch kreupelheids onderzoek gedaan!

Maak zelf ook een filmpje van het rijden om aan de DA te kunnen laten zien!
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 09-02-18 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:39

Heb je toevallig foto's? Dus voor de kar, onder het zadel en op de poetsplaats ofzo?
Hoe is het paard voor de kar?
Ik snap de bijrijder wel. Er is niks mis met lessen en het paard goed rijden en gymnastiseren. Maar als het beestje last heeft van zn lijf, zal je ook verder ''moeten'' kijken. Mijn ervaring is daarin helaas dat de meeste dierenartsen (zowel bij paard als hond) niet echt verder kijken. Er zijn maar weinig dierenartsen die een fysio oid aanraden. Terwijl dat echt zo'n gek idee niet is. En dat terwijl we bij mensen vrij snel doorgestuurd worden naar een fysio als we ergens last van hebben.

Ik zou persoonlijk opzoek gaan naar een fijne osteopaat,chiropractor of fysio. Ik weet dat de fysio van mijn honden ook paarden doet.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:40

Ik zou hem ook even na laten lopen door een osteo/dierenarts, zo nodig foto’s maken als dat geadviseerd wordt.
Komt daar niks uit kun je altijd nog proberen om hem er doorheen te rijden/gymnastiseren, maar als je daarmee begint en je maakt er iets mee stuk zou ook zonde zijn...

Wat was de reden van verkoop?

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:41

Die stijl van je bijrijder klinkt mij in ieder geval beter dan rijden met "heel veel been en hand", zo zet je hem compleet op slot en stomp je hem af. Ga eens in de auto zitten en trap eens je gas én rem in, wat gebeurt er?

Lichamelijk onderzoek is nooit verkeerd maar als daar niets uit voortkomt zou ik eens een andere rijstijl aannemen. Je huidige rijstijl past duidelijk niet bij dit paard. Focus meer richting VOORWAARTSSSS neerwaarts en leg ook de focus op rechtrichten. En paard dat geen voorwaartse drang heeft krijg je nooit goed in de aanleuning, dus los dat eerst op voordat je hem met je handen in een houding probeert te forceren en met je benen tegen de rem aan wilt duwen.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:43

Het paard liep voordat jullie hem kochten ZZ-licht? Hoe was hij dan met proefrijden? Hebben jullie hem laten keuren? En zijn de problemen vanaf het begin geweest of langzaam ontstaan? Je zou kunnen denken aan een probleem met het gebit, in de rug of in de nek. Haken, wervel scheef, zenuw bekneld? Mijn paard heeft eens dezelfde klachten vertoond toen ik nietsvermoedend terug kwam van vakantie. Hij bleek gevallen te zijn in de wei en zijn atlaswervel stond gekanteld. De osteopaat heeft alles verholpen.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:44

Ik denk ook dat een bezoekje aan een DA u ieder geval geen kwaad kan.

Daar naast denk ik dat je bijrijder niet verkeerd bezig is
Ik heb ook geleerd dat voorwaarts op nummer 1 staat een vanuit daar kun je pas denken aan neerwaarts
Eerst op eigen benen lopen en de motor aan

_Lorette_

Berichten: 12082
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:46

Hij was bij aankoop al niet helemaal fijn, maar was de houding die je beschrijft ook direct na aankoop aanwezig of is dit in de loop van de tijd verergerd? *edit: Ooh, ik zie dat Saarie dit ook al vroeg. :)

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 15:56

Klinkt vooral als een paard dat met dwang gereden is. Van jongs af aan al de zware oefeningen moeten kunnen omdat het een talentje is dat moet presteren.
Dat soort paarden weten niet meer hoe ze moeten ontspannen en hoe ze moeten verruimen. Alles is ze in de verzameling aangeleerd.
Heel veel punten komen mij namelijk zo bekend voor...

Ik durf te wedden dat hij een keertwending om de achterhand in galop zonder problemen doet?

Sowieso laten onderzoeken of het niet lichamelijk zit (zoals al eerder genoemd) en als dat uitgesloten is vooral voorwaarts gaan rijden, desnoods overstappen op bitloos, dit soort paarden zijn de druk in de mond zo gewend (doof voor druk) dat ze erg goed en licht reageren op een bitloos hoofdstel.

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:05

Klinkt inderdaad of er inderdaad iets niet lekker zit, ik zou dan vooral ook niet dit paard dwingen om nog 'in de houding' te moeten lopen terwijl hij duidelijk aangeeft dit niet te kunnen/ willen.
Gestrekte nek kan zomaar halsartrose zijn en weet ik hoeveel andere dingen.
Ga zelf niet zitten dokteren met internet, maar laat een goede dierenarts uitzoeken of er wat aan de hand is.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:11

13 jaar, ZZ licht!! Dus normaal gesproken wel een geweldig leerpaard maar als ik zo lees hoe hij met het proefrijden was dan denk ik dat er wat signalen gemist zijn. Hebben jullie het paard goed laten keuren en dan komt ook nog de prijs erbij? Waarom?? Omdat je een gezond en goedlopend zz licht paard niet voor weinig hebt dus of het zo is weet ik niet maar was de prijs misschien dusdanig laag dat er van een koopje werd uitgegaan??
Dit dier geen heel duidelijk aan dat er lichamelijk iets goed fout zit, wat?? Geen idee, kan totaal verreden zijn, kunnen de botten/spieren enz zijn dus goed na laten kijken.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:15

Niemand zal dit kunnen zeggen vanachter een laptop. Laat het dus zelf uitzoeken, want ook al kan iemand signalen herkennen, een paard wat met veel been en hand rond gereden moet worden is niet in orde.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:15

Paard zal misschien zijn bouw ook niet mee hebben vandaar die horizontale hals houding en met hangen en wurgen toch het zzl gehaald Daar zal die in zijn lijf ongetwijfeld voor hebben moeten compenseren maar waar dat kan alleen de DA je vertellen!
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 09-02-18 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:16

Mijn eerste indruk op basis van het verhaal: paard is structureel verkeerd gereden en getraind en zit daardoor helemaal vast in de bovenlijn. Verkeerde training kan ook voor ernstige overbelasting en schade aan bijv. de halswervels zorgen.
Even kort door de bocht geconcludeerd: het lijkt mij een geval van met veel druk en dwang het uiterste van het dier gevraagd, tot het niet meer lukt, en in plaats van de oorzaak bij de wijze van trainen te zoeken wordt het paard verkocht onder het mom van: hij zit aan zijn top, meer zit er niet in.
Grondig door laten lichten om medische problemen uit te sluiten, dan back to basic in de training en regelmatig een goede masseur of fysio erbij. Mentaal zit dit paard zo te horen ook helemaal op slot, dus geef hem de tijd en rust die hij nodig heeft, en bouw hem dan rustig op zowel o/h zadel als aangespannen.

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:24

Laat dit paard ook dezelfde kenmerken voor voor de wagen?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:32

Ikvind dat je een goede bijrijder hebt,dat die weigert het paard te forceren.

Kinke

Berichten: 20530
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:37

Top bijrijder, die moet je houden!
Voor je met osteo's en fysio's aan de slag gaat zou ik zeker eerst foto's laten maken om zaken als bijv. kissing spines uit te sluiten.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 16:43

foto's maken van nek en rug lijkt mij de eerste stap.
Klinkt als ontlasten van iets dat pijn doet.

Moet wel een klein beetje lachen om de aannames die gedaan worden over de vorige eigenaar zonder dat bokt het paard kent of weet hoe hij onder de vorige eigenaar gelopen heeft.

_Lorette_

Berichten: 12082
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:10

Ik heb destijds de advertentie gezien, omdat ik het echt een fantastisch allround dier vond en het leek mij een paard waar je enorm van zou kunnen genieten. Het filmpje zag ik pas later en ik heb niet meer helemaal helder wat ik daar van vond, al weet ik wel dat hij toen niet heel veel souplesse had. De foto's waren spectaculairder dan het filmpje, om het zo te zeggen. Wel heel braaf en het leek me alsnog een leuk dier. Moeilijk te zeggen hoe stug hij toen was. Zo goed weet ik het niet meer. Ik snap dat enkele bokkers zich afvragen of het een 'too good to be true'-verhaal was, maar dat was volgens mij zeker niet aan de orde.

Forceren van een paard is niet de bedoeling, maar in een verkeerde houding doorlopen ook niet. Als je zelf ergens last van hebt en gaat compenseren, dan wordt het meestal alleen maar erger. En heb je langere tijd niet goed bewogen, dan kan het pijn doen om je lichaam op de juiste manieren te gebruiken, terwijl het daar uiteindelijk zeker beter van wordt.

Flinke artrose in hals, bekken, etc. uitsluiten lijkt me verstandig. Ik ben verder wel benieuwd naar de bespiering van het paard en hoe hij mét bijzet loopt aan de longe. Een enkel paard loopt het liefst als een bezemsteel als ze zonder bijzet worden gelongeerd, zeker als het van nature weinig souplesse en/of werklust heeft.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:20

c_alsemgeest, daar kun je om lachen, is wellicht ook wat kort door de bocht gaf ik al toe, maar zeg nou zelf: zz licht gelopen tot een jaar terug en dan zulke negatieve reacties in het rijden en zo slecht lopen, met een hals als een bezemsteel? Dat doet vermoeden dat er wel degelijk met (te)veel druk is gereden. Liep het paard wel echt fijn, dan was ie wellicht niet verkocht. Daarbij: als hij niet fijn loopt door een onderliggend medisch probleem, had de vorige ruiter dat toch ook moeten merken. Vandaar mijn aanname.

Citaat:
Als je zelf ergens last van hebt en gaat compenseren, dan wordt het meestal alleen maar erger. En heb je langere tijd niet goed bewogen, dan kan het pijn doen om je lichaam op de juiste manieren te gebruiken, terwijl het daar uiteindelijk zeker beter van wordt.
Dit dus.

Hopelijk komt het goed en wordt dit paard met de juiste training en een goed management weer fijn en positief in het werk en in de omgang! En inderdaad, die bijrijder moet je zuinig op zijn.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6644
Geregistreerd: 28-08-12

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:37

Om het even over een andere boeg te gooien en lichtelijk advocaat van de duivel te spelen: op wat voor niveau rijden jij en je bijrijdster?

Ik ben het er mee eens dat het lijkt alsof het paard op sommige punten ongemak vertoont, zoals bij het longeren. Echter denk ik dat bijvoorbeeld het willen verruimen in de galop en dan omspringen best te maken kan hebben met het verkeerde knopje in drukken. Een ZZ-licht paard kent natuurlijk ontzettend veel en als dat dingen zijn waar je zelf niet bekend mee bent, dan kan dat soms erg lastig zijn.

Wellicht is het daarom wel een idee voor je bijrijdster om les te gaan nemen. Het is altijd goed en fijn als er iemand mee kijkt waar het fout gaat. Een goede instructeur zal het ook echt wel aangeven als een paard ergens mentaal of fysiek niet toe in staat is. Dat is een kwestie van goed zoeken naar wat bij jou en het paard past. En niet als doel hebben dat ie op niveau getraind wordt, maar als doel hebben dat je zelf met een goed gevoel door de bak kunt gaan.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:44

Naar aanleiding van het verhaal, vermoed ik een probleem (synovitis, artrose?) bij de halswervels.
Een controle met evt. echo/foto van de hals bij een goede kliniek zou mijn optie zijn.
Wil je dan nog laten weten hoe het afgelopen is?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Rare hoofd-halshouding: wat mankeert hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:56

Kun je een filmpje van het paard plaatsen, los of onder het zadel. Dan is al zoveel beter advies te geven.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:13

NadjaNadja schreef:
Om het even over een andere boeg te gooien en lichtelijk advocaat van de duivel te spelen: op wat voor niveau rijden jij en je bijrijdster?

Ik ben het er mee eens dat het lijkt alsof het paard op sommige punten ongemak vertoont, zoals bij het longeren. Echter denk ik dat bijvoorbeeld het willen verruimen in de galop en dan omspringen best te maken kan hebben met het verkeerde knopje in drukken. Een ZZ-licht paard kent natuurlijk ontzettend veel en als dat dingen zijn waar je zelf niet bekend mee bent, dan kan dat soms erg lastig zijn.

Wellicht is het daarom wel een idee voor je bijrijdster om les te gaan nemen. Het is altijd goed en fijn als er iemand mee kijkt waar het fout gaat. Een goede instructeur zal het ook echt wel aangeven als een paard ergens mentaal of fysiek niet toe in staat is. Dat is een kwestie van goed zoeken naar wat bij jou en het paard past. En niet als doel hebben dat ie op niveau getraind wordt, maar als doel hebben dat je zelf met een goed gevoel door de bak kunt gaan.

Dit is waar ik ook het eerste aan dacht. Past het niveau van het paard bij de ruiter, zo nee hebben ze passende begeleiding gekregen om het duo passend te maken.

Is het paard bij aankoop goed gekeurd, zo ja is het belangrijk voor wat voor paard dan ook om op souplesse te werken. Voor nu is het zeker niet verkeerd om hem compleet te laten controleren zodat jullie met goed advies en een goede instructeur weer kunnen opstarten. En zodat ongemakken die hij nu ervaart opgelost kunnen worden

Opzich een goede instelling van jouw bijrijdster dat ze hem niet wil forceren maar nu forceert paard zich in principe zelf. Hij loopt nu druk/moeilijkheden te ontwijken terwijl hij juist gemotiveerd moet worden om al zijn spieren goed te gebruiken.