Advies of ervaringen ontsteking sprong

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Advies of ervaringen ontsteking sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 11:44

Hoi bokkers!

Ik vroeg mij af of andere mensen misschien hier ervaringen mee hebben of ons advies kunnen geven, aangezien ik het even niet meer weet!

Eerst even vooropgesteld, mijn paard staat al sinds het begin van dit alles onder de begeleiding van mijn dierenarts(en) en hoefsmid, maar we zijn een beetje vastlopen kwa behandelingen.

Even wat achtergrond informatie: eind november kreeg mijn paard last van een hoefzweer in zijn achterhoef, deze zat erg diep in de hoef en konden we niet uitsnijden. Naar 3 weken en meerdere hoefsmid behandelingen was hij waarschijnlijk geknapt en liep mijn paard van de een op andere dag weer goed. Jammer genoeg had hij, waarschijnlijk door het raar neerzetten van zij been tijdens de zweer, iets overbelast waardoor zijn sprong spontaan superdik is geworden.

We zijn gelijk gaan zoeken naar wat het kon zijn, mijn dierenarts heeft echo’s gemaakt en die gooide het op een verrekking en misschien ontsteking, dus we zijn gelijk gestart met novacam. 2 weken later zagen we geen verbetering, dus heb ik foto’s en echo’s laten maken door een andere dierenarts. Hieruit bleek dat de sprong (de botten en het gewrichtsvocht) helemaal in orde was (gelukkig!), maar het weefsel om de sprong heen was/is goed ontstoken. Ondanks het dikke been heeft het paard niet tot nauwelijks onregelmatig gelopen sinds de hoefzweer, hij leek er ook geen pijn aan te hebben vertelde de dierenarts.
Paard heeft hierna een maand alleen gestaan op een klein bestraat stukje en heeft elke dag ontstekingsremmer (novacam) gekregen. Inmiddels is het been weer bijna normaal, maar er blijft een “ei” zitten net boven de sprong, die je aan beide kanten van het been kan voelen. Hier zit nu al 3 weken geen verbetering in.
Hij heeft vorige week een extra spuit gekregen, ik durf even niet meer te zeggen wat het precies was, maar het had 0 effect.
Inmiddels staat hij weer bij de andere paarden en dat gaat goed, het been wordt niet meer dikker, maar dus ook niet meer dunner.

Ik begin er een beetje moedeloos van te worden dat er al zo lang geen verbetering in zit, de dierenarts zegt doorgaan met de novacam. Hopelijk hebben jullie adviezen voor ons!

Het is niet super goed te zien op foto’s, mar hopelijk geven deze een beetje een beeld:
Afbeelding
Hier zie je de knobbel duidelijk aan de buitenkant van het been:
Afbeelding

Janneke93

Re: Advies of ervaringen ontsteking sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:07

Helemaal niemand met ervaringen?

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:33

Is de plek hard? Niet meer warm?
Dan ben ik bang dat het zo blijft.

Mag je evt longeren? Misschien zijn er wat lymfeklieren beschadigd waardoor het vocht niet goed kan weglopen.

Als er op de echo en röntgenfoto geen ontsteking te zien is... Dan zou ik kijken naar een persoon die je wellicht verder kan helpen. Denk dan aan een lymfe drainage

Oja.. back on track heeft beschermers voor de sprong. Kijk wel even waar precies het probleem ligt. Mischiet is de stalbandage effectiever

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 00:57

De bult is niet knoerthard, maar ook niet waterballon zacht. Ook warm. Ik heb hem 3 weken geleden 5 minuten gelongeerd op aanraden van de dierenarts, kijken hoe het ging (daarvoor wel goed ingestapt en uitgestapt), maar de dag erna waren we weer bijna terug bij af.
Dierenarts vermoedde dat de lymfe de ontsteking in stand hield, dat zou vaker voorkomen bij zoiets langduurigs, daar was de spuit ook voor. Mochten het de lymfe zijn dan zou je binnen 2 dagen erge verbetering moeten zien, maar deze was 0,0.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:58

Welke weefsel waren ontstoken? Als er pezen geirriteerd zijn dan kan dat wel enkele maanden duren ben ik bang :(:)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 01:08

Even een stukje van het verslag van de echo gekopieerd:
Echografie: duidelijk ontstekingsbeeld met veel vocht tussen subcutaan bindweefsel mediaal meer dan lateraal, met name oppervlakkig. Vooral de dorsomediale blindzak van het tibiotarsaal gewricht toont vergrootte villi synovia maar verder hypoechogeen beeld (vloeistof), de blindzak lijkt wel wat overvuld. Geen afwijkingen geconstateerd aan pezen en (collateraal)banden.”
Dus de pezen zijn zo te lezen in orde.

Hij stond ook vanaf het begin de hele tijd op rust, of met zijn achterbeen erg naar voren. Dit doet hij sinds 2 weken niet meer.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:44

Lijkt een beetje op bolspat, dit wordt vaak veroorzaakt door botsplinters (ocd) maar lees dat er foto's zijn gemaakt dus dat gaat dan niet op.

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 01:51

Op de foto zag alles er gelukkig inderdaad helemaal gaaf uit :)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 02:10

Laser therapie overwegen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:40

Janntjuh schreef:
Even een stukje van het verslag van de echo gekopieerd:
Echografie: duidelijk ontstekingsbeeld met veel vocht tussen subcutaan bindweefsel mediaal meer dan lateraal, met name oppervlakkig. Vooral de dorsomediale blindzak van het tibiotarsaal gewricht toont vergrootte villi synovia maar verder hypoechogeen beeld (vloeistof), de blindzak lijkt wel wat overvuld. Geen afwijkingen geconstateerd aan pezen en (collateraal)banden.”
Dus de pezen zijn zo te lezen in orde.

Hij stond ook vanaf het begin de hele tijd op rust, of met zijn achterbeen erg naar voren. Dit doet hij sinds 2 weken niet meer.

Wat je altijd kunt doen is de vochtige plek zachtjes en voorzichtig masseren met traumeel gel die je in de koelkast lekker koel laat worden. Dit doe je in de ochtend en avond. Je hebt iedere keer maar een heel klein beetje nodig. Je wrijft de gel op je hand en dan masseer je heel voorzichtig de plek waar het om gaat. Ik vind het een heel fijn (wonder) middel waarvan ik niet begrijp dat deze zo goed inwerkt bij blessures, vocht ophopingen etc. Nooit smeren op open wonden!!

Dan heb je ook nog traumeel ampullen die je zou kunnen geven, maar dat zou ik in overleg met een natuurgeneeskundige c.q. dierenarts doen.

https://www.dochorse.nl/traumeel-gel.html → de gel

https://www.dochorse.nl/traumeel-ampullen.html → de ampullen

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 13:52

Traumeel heb ik wel eens mee gewerkt met genezende wonden, werkte inderdaad super! Wist niet dat het ook tegen zwelling hielp.
Lazertherapie hebben we ook nog geprobeerd, 4 sessies gehad, maar geen effect.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:01

Traumeel is vooral tegen zwellingen!

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:25

Ben het helemaal eens met pien_2010. Mijn paard heeft bolspat gekregen nav een zware ziekte die ze gelukkig overleeft heeft. Haar sprong was vreselijk overvuld. Dit puilde aan allebei de kanten van de sprong uit. Ik heb dit vocht op aanraden van mijn dierenarts, laten uitzuigen en daarna zijn er ontstekingsremmers ingespoten. Volgens mijn da een niet geheel risicovrije behandeling maar volgens hem wel nodig. NOOIT weer zal ik dit laten doen en ik zal het ook niemand aanraden! Na weken van drukverband om de sprong en boxrust, was er niks veranderd en zat ik nu met een been met witte haren omdat dus overduidelijk het verband te strak heeft gezeten. En de behandeling kostte me kapitalen! En wat nog het ergste is..... Nu na drie jaar is het helemaal weg, vanzelf! Gewoon mijn paard gewerkt zoals altijd en 24 uur per dag buiten en tadaa, weg is de zwelling!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 23:50

Hanneke, hier had de dierenarts het inderdaad ook over, maar hebben we maar niet gedaan ivm de risico's en nu ik jouw verhaal zo lees ben ik daar heel blij om!

Ik kreeg van iemand anders ook de tip om trekzalf te proberen, mocht dat niet werken dan ga ik Traumeel halen. Beiden vallen als het goed is onder de nom "baat het niet dan schaad het niet". En verder moet ik dus veel geduld hebben en wachten tot het vanzelf overgaat!

Misschien dat ik weer wat met hem ga wandelen en dat ga opbouwen als zijn been daar niet erger van wordt, lijkt me beter dan op een cirkel longeren? Nadat zijn been de vorige keer weer zo dik werd ben ik een beetje huiverig geworden om weer dingen te gaan doen met hem :o

In ieder geval erg bedankt voor alle verhalen en adviezen! Mochten er nog meer mensen verhalen of ideeën hebben dan hoor ik ze natuurlijk nog steeds graag :)