Ik vroeg mij af of andere mensen misschien hier ervaringen mee hebben of ons advies kunnen geven, aangezien ik het even niet meer weet!
Eerst even vooropgesteld, mijn paard staat al sinds het begin van dit alles onder de begeleiding van mijn dierenarts(en) en hoefsmid, maar we zijn een beetje vastlopen kwa behandelingen.
Even wat achtergrond informatie: eind november kreeg mijn paard last van een hoefzweer in zijn achterhoef, deze zat erg diep in de hoef en konden we niet uitsnijden. Naar 3 weken en meerdere hoefsmid behandelingen was hij waarschijnlijk geknapt en liep mijn paard van de een op andere dag weer goed. Jammer genoeg had hij, waarschijnlijk door het raar neerzetten van zij been tijdens de zweer, iets overbelast waardoor zijn sprong spontaan superdik is geworden.
We zijn gelijk gaan zoeken naar wat het kon zijn, mijn dierenarts heeft echo’s gemaakt en die gooide het op een verrekking en misschien ontsteking, dus we zijn gelijk gestart met novacam. 2 weken later zagen we geen verbetering, dus heb ik foto’s en echo’s laten maken door een andere dierenarts. Hieruit bleek dat de sprong (de botten en het gewrichtsvocht) helemaal in orde was (gelukkig!), maar het weefsel om de sprong heen was/is goed ontstoken. Ondanks het dikke been heeft het paard niet tot nauwelijks onregelmatig gelopen sinds de hoefzweer, hij leek er ook geen pijn aan te hebben vertelde de dierenarts.
Paard heeft hierna een maand alleen gestaan op een klein bestraat stukje en heeft elke dag ontstekingsremmer (novacam) gekregen. Inmiddels is het been weer bijna normaal, maar er blijft een “ei” zitten net boven de sprong, die je aan beide kanten van het been kan voelen. Hier zit nu al 3 weken geen verbetering in.
Hij heeft vorige week een extra spuit gekregen, ik durf even niet meer te zeggen wat het precies was, maar het had 0 effect.
Inmiddels staat hij weer bij de andere paarden en dat gaat goed, het been wordt niet meer dikker, maar dus ook niet meer dunner.
Ik begin er een beetje moedeloos van te worden dat er al zo lang geen verbetering in zit, de dierenarts zegt doorgaan met de novacam. Hopelijk hebben jullie adviezen voor ons!
Het is niet super goed te zien op foto’s, mar hopelijk geven deze een beetje een beeld:

Hier zie je de knobbel duidelijk aan de buitenkant van het been: