Foto's gebit en leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Foto's gebit en leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 01:40

Omdat ik op internet weinig voorbeelden kan vinden zou ik jullie graag willen vragen om foto's van het gebit van je paard en erbij hoe oud het paard is.


Voorbeeldfoto
Afbeelding

Het gaat om de vulling en de vorm van de tand.

Mijn paard zijn gebit:

Afbeelding

Hij zou 7.5 moeten zijn maar de ene dierenarts schat hem op 9 a 10 en de ander tussen de 9 en 11 jaar oud.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Foto's gebit en leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 01:52

Hij wordt 8. Dat kan je zien aan het zwarte stukje in de snijvlakken. Dat zal groter worden en van vorm veranderen. Grote kans dat hij ook een haakje aan de buitenkant van de snijtanden krijgt. Bij een kribbebijter is het soms wat lastig inschatten maar bij dit paard op de foto zou ik er niet over twijfelen en hem 8 schatten.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-18 02:11

Anne_GTI schreef:
Hij wordt 8. Dat kan je zien aan het zwarte stukje in de snijvlakken. Dat zal groter worden en van vorm veranderen. Grote kans dat hij ook een haakje aan de buitenkant van de snijtanden krijgt. Bij een kribbebijter is het soms wat lastig inschatten maar bij dit paard op de foto zou ik er niet over twijfelen en hem 8 schatten.


Bedankt voor het kijken. En 8 dat is een geruststelling!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto's gebit en leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:55

Ja inderdaad 8. Je kunt voor de zekerheid nog een foto maken van de snijtanden vanaf de zijkant ivm de groeve van Galvayne, maar niet elk paard heeft die. Als ie komt, start ie met 10 jaar. Een soort streepje aan de zijkant van de tand.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:01

Ik volg even en ik hoop op meer foto's. Van mijn paard is ook geen geboortedatum bekend en die wordt net als tp nogal ruim geschat......

Zal ook eens foto's proberen te maken.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:48

Volgens mij geeft de uitslijting van de infundibulae een betere leeftijdsschatting. 10j.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:53

Arabesk schreef:
Ja inderdaad 8. Je kunt voor de zekerheid nog een foto maken van de snijtanden vanaf de zijkant ivm de groeve van Galvayne, maar niet elk paard heeft die. Als ie komt, start ie met 10 jaar. Een soort streepje aan de zijkant van de tand.

Verschijnen 11. Erg grove, op z'n best aanvullende methode.