Virale infectie => iets tegen te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Virale infectie => iets tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 17:08

Mijn paard heeft een virale infectie opgelopen. Nu is paardlief behandeld, maar ik vraag me af of er een mogelijkheid is om het preventief tegen te gaan? Paard wordt er natuurlijk niet jonger op. Of is het gewoon zoals een loopneus bij ons? Als je pech hebt krijg je het en anders niet?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 01-03-18 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht wat aangepast op verzoek van TS

Ibbel

Re: Virale infectie => iets tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:36

Wat voor DA is dat? Een virale infectie die de lever overbelast waardoor je paard spierpijn krijgt? Seriously?

Maar om op de vraag terug te komen: een virale infectie kun je niets aan helpen, dat moet het lichaam zelf bestrijden.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:42

Ibbel schreef:
Wat voor DA is dat? Een virale infectie die de lever overbelast waardoor je paard spierpijn krijgt? Seriously?

Maar om op de vraag terug te komen: een virale infectie kun je niets aan helpen, dat moet het lichaam zelf bestrijden.

Aangezien de lever zorgt voor afvalstoffen af te voeren vind ik dit nog niet zo heel gek geredeneerd. Toen ik een virale infectie op mijn nieren had, had ik ook ferm wat spierpijn :p

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:52

Ibbel schreef:

En vergeet niet, dat veroorzaakt weer manken linksachter. Komt natuurlijk door de positie van de lever in het lichaam... :roll:

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 19:02

Blijkbaar maar de lange uitleg voordat sommige mensen een deftig antwoord kunnen geven.

Ik ben blijven trainen met mijn paard, omdat ik spijtig genoeg niet doorhad dat hij last had van een virale infectie. Buiten mss een vochtige neus merkte ik niets. Slechte keuze want door het feit dat de lever extra aan de bak moest is dat op de spieren rond de lever geslagen. Maar 'geweldige baas' had nog niets door en is blijven trainen, en om dan die pijnlijke spier in zijn middenrif te compenseren is hij wat extra aan de bak gegaan met de rest. Tot die poot het dus even niet meer aankon. Daardoor paard beginnen manken en dierenarts erbij. Der is nog een langere uitleg, maar ik vraag niet naar de reden waarom mijn paard mankt, ik vroeg dus of je iets kon doen op voorhand tegen een virale infectie :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:08

The_Cat schreef:
Paard wordt er natuurlijk niet jonger op. Of is het gewoon zoals een loopneus bij ons? Als je pech hebt krijg je het en anders niet?

Ik gebruik even het getal honderdduizend - er zijn vast en zeker meer dan 100.000 virussen op de wereld.
Veel meer dus dan dat verkoudsheidsvirus dan we allemaal wel kennen.

AB helpt niet, virusremmers zijn duur (en doorgaans specifiek), vaccins zijn specifiek.
Maar er is wel veel te doen om de weerstand te verhogen. "Net als bij ons." Minder werk, geen stress, uitstekende voeding, kruiden en supplementen. (Ik begin met knoflook, de oliedeeltjes van rozemarijn en teatree, gewoon omdat ik dat sowieso op stal heb.)

Dat een osteopaat kan voelen dat de galblaas van een mens wat geïrriteerd is - prima. Maar de lever kent geen pijnzenuwen (en een paard heeft geen galblaas).
Hoe een osteopaat kan voelen dat de lever last heeft van een virus - ? Of is er bloedonderzoek verricht?

Edit: ik lees:'de leverstreek was strak'.
Dat kan. (Ook als er nada nopes met de lever zelf aan de hand is.)
'De ene compensatie boven op de andere...'

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 19:16

Het was inderdaad dat. En osteopaat /da heeft dan gekeken naar zijn neus, en blijkbaar reageerde paard ook op de pijnpunten voor keel. Daarom ging hij ervan uit dat het inderdaad was door die virale infectie en dan overcompenseren van wat volgt.

Bedankt voor je uitleg! Daar kan ik alvast wat info uit halen. Knoflook ben ik nu zelf geen voorstander van, maar de rest kende ik nog niet.