Luzerne brok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tessxxxx

Luzerne brok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 14:34

Omdat ik alleen oude forums kan vinden over Luzerne open ik er een.

Gister is bij mij namelijk een osteopaat geweest, die opmerkte dat mijn paard (Brenin) waarschijnlijk een gevoelig maag- en darmstelsel had. Ik heb haar toen gezegd dat dit goed mogelijk was omdat voordat Brenin bij mij kwam, wormen heeft gehad. Hij is hier toen voor behandelt, maar we weten niet hoe lang hij hiermee heeft rond gelopen omdat hij oorspronkelijk uit Ierland kwam en ik hem van een handelaar heb gekocht. Hij mest ook altijd iets aan de dunne kant. De osteopaat raadde mij dan ook aan om luzerne te gaan voeren.

Hij krijgt 1 kg brok per dag, en voer hem tot nu toe altijd een klein beetje muesli bij zodat ik zijn supplementen fenergiek (in de winter) en lijnzaadolie kan bijvoeren.

Nou mijn vraag, omdat ik ook redelijk veel negatiefs hebben gelezen over luzerne. Wat zijn jullie ervaringen? Werkt dit voor gevoelige darmen goed? En in welke portie's zouden jullie mij dit dan aanraden te geven? Waar moet ik mee opletten als ik dit voer?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie's :)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:44

Als het gaat om het verbeteren van de darmfunctie zou ik eerder neigen naar een probiotica. Bijv. van Pharmahorse.
Luzerne is hoog in eiwit en wordt vooral gebruikt om paarden voller in de bespiering te krijgen. Als dit niet nodig is zou ik kijken naar meer kuil of hooi zodat er de hele dag te eten is en de darmen goed aan de gang blijven, en aanvulling door probiotica

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:48

Het ruwvoer moet de basis vormen van het rantsoen van je paard, hoeveel hooi geef je? Welke kwaliteit?
Daarnaast,als je paard flink wormen heeft gehad is dat een aanslag op zijn lichaam maar ook de flinke behandeling van wormenkuren is behoorlijk belastend, met name voor de darmen.
Vaak hebben zulke paarden eerst een flinke “reset” nodig alvorens verder te gaan.
Een reset kan bv. zijn het bevorderen van zijn darmflora d.m.v. een probiotica.
ik zou minimaal granen voeren, liever zelfs graanvrij.
Granen in grotere hoeveelheden zijn ook belastend.
Te grote voerveranderingen zou ik nu niet uitvoeren.
Eerst gewoon voldoende kwalitatief ruwvoer en een probiotica, granen vervangen of beperken en dan vanuit dat eens kijken

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:48

Mijn paarden eten het heel graag maar krijgen er wel (een beetje) jeuk van. Ik gebruik de brok nu dus alleen nog als beloning. Als je geen eiwitten tekort lijkt te komen kan je ook beter onbeperkt hooi geven denk ik.

Is het niet wat om je brok te vervangen door iets minder belastends als een vitaminebrokje oid?