Paard ingevallen schoft, rug en billen, hoe te verbeteren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maybje

Paard ingevallen schoft, rug en billen, hoe te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 22:32

Hii allemaal

Mijn nrps paard van 17 is n paar weken terug ziek geweest ( hoge korts, dik warm achterbeen enz enz) toen heeft hij 1 week heel erg moeten vechten en weinig gegeten. Nu mag hij alles weer maar zijn schoft, rug en billen zijn heel erg ingevallen (je ziet zijn ruggengraat en zn botten steken uit boven op zijn billen niet extreem maar wel erger als eerst) je ziet ook zijn ribben maar hij heeft wel weer een bol grasbuikje.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik dit het beste trainen zodat hij weer lekker in shape wordt zoals hij daarvoor was. En moet ik hem ook bij voeren? Hij krijgt nu onbeperkt hooi en 2 kilo bix per dag (hij is 175 hoog)

Alvast bedankt!!

Foundtheone

Re: Paard ingevallen schoft, rug en billen, hoe te verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:43

Ik geef mijn paard seniores priores, dit is voer voor oudere paarden bijvoorbeeld die moeilijk op gewicht blijven. Binnen 2 week zag ik resultaat, geef ongeveer 1 kg per keer. Even goed de gebruiksaanwijzing lezen. :) Ook krijgt hij atleet brok hierbij, dit is voor opbouw van spiermassa.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:43

Ik zou hem luzerne bij gaan voeren, mijn voorkeur gaat uit naar Arie Blok luzernebrok. Begin met 1 schep per dag verdeeld over 2 voerbeurten, maar dat mag je bij zo'n grote wel opvoeren naar 2 scheppen per dag over 2 voerbeurten, zonder dat je nog hoeft te corrigeren voor de calcium:fosfor-verhouding.

Welke brok voer je?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:46

Ik zou hem voorlopig in ieder geval niet trainen.
Als hij zo'n tik gehad heeft: eerst weer aan laten sterken met veel goed ruwvoer en evt iets bijvoeren (seniores priores, lucerne, bietenpulp etc). Als hij weer wat reserves heeft, dan pas rustig het werk weer opbouwen.

Maybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 23:00

MariekeS_ schreef:
Ik zou hem voorlopig in ieder geval niet trainen.
Als hij zo'n tik gehad heeft: eerst weer aan laten sterken met veel goed ruwvoer en evt iets bijvoeren (seniores priores, lucerne, bietenpulp etc). Als hij weer wat reserves heeft, dan pas rustig het werk weer opbouwen.

Dierenarts heeft aangegeven dat hij juist veel beweging enz enz nodig heeft dus dat ik weer lekker aan de slag met hem mag. Ik rij hem ong 4× in de week n half uurtje/3 kwartier en longeer m 1/2× in de week met elasti, en de rest van de dagen heeft hij rust (komt hij natuurlijk wel buiten) en doe hem ook evht geen plezier met stil laten staan/wijnig werken dan wordt t een bommetje hihi. Want met zijn 17 jaar lijkt ie soms nog wel is 3

Maybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 23:02

Mizora schreef:
Ik zou hem luzerne bij gaan voeren, mijn voorkeur gaat uit naar Arie Blok luzernebrok. Begin met 1 schep per dag verdeeld over 2 voerbeurten, maar dat mag je bij zo'n grote wel opvoeren naar 2 scheppen per dag over 2 voerbeurten, zonder dat je nog hoeft te corrigeren voor de calcium:fosfor-verhouding.

Welke brok voer je?

Geen idee welk brok er gevoerd wordt sta op een al in stal en het is niet officieel mijn paard (mag m beschouwen als mijn eigen) dus heb geen idee.

Maybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 19:57

Up

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:17

Veel stapwerk doen. Bij voorkeur rechtuit en op stevige ondergrond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:23

Maybje schreef:
Dierenarts heeft aangegeven dat hij juist veel beweging enz enz nodig heeft dus dat ik weer lekker aan de slag met hem mag. Ik rij hem ong 4× in de week n half uurtje/3 kwartier en longeer m 1/2× in de week met elasti, en de rest van de dagen heeft hij rust (komt hij natuurlijk wel buiten) en doe hem ook evht geen plezier met stil laten staan/wijnig werken dan wordt t een bommetje hihi. Want met zijn 17 jaar lijkt ie soms nog wel is 3

Heeft hij een einschuss gehad? (dik been hoge koorts)?

Als het over is is het over. Dus geen probleem met opbouwen o.i.d. Gewoon aan het werk, rustig aan dat wel want hij heeft een "jasje uitgedaan".
Maak je geen zorgen, die spieren zitten er zo weer op. Zomerseizoen komt er weer aan dus hij zal snel weer bijkomen.
Seniores priores bijvoeren lijkt mij prima.

Maybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 23:10

Babootje schreef:
Maybje schreef:

Heeft hij een einschuss gehad? (dik been hoge koorts)?

Als het over is is het over. Dus geen probleem met opbouwen o.i.d. Gewoon aan het werk, rustig aan dat wel want hij heeft een "jasje uitgedaan".
Maak je geen zorgen, die spieren zitten er zo weer op. Zomerseizoen komt er weer aan dus hij zal snel weer bijkomen.
Seniores priores bijvoeren lijkt mij prima.

Geen idee hoe het heten het was een bactriële infectie door zijn mok wat dus naar binnen geslagen is, en idd gelukig komt de zomer er weer aan en gaat hij 24/7 op de wei. Hopelijk komt hij dan weer goed aan haha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 01:19

dat heet idd einschuss; kan heel gevaarlijk zijn. gelukkig goed afgelopen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:01

Ga je op een paard zitten wat zo weinig rugspier heeft? Ik zou hem eerst van de grond af trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:23

Ik zou hem lekker seniores priores en luzerne/grasmix bijvoeren en goed aan de longe zijn (spier) conditie laten opbouwen. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:10

Ik denk dat ts ook graag tips wil over HOE dan te trainen. Dát ze moet trainen dat weet ze wel. Voorbeelden/Ideen?

Mijn Fries heeft dat ook, zodra de bak weer begaanbaar is ga ik eerst longeren met longeerhulp, lange lijnen, balkjes lopen. Ik ga er voorlopig niet op.

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:43

Ik zou beginnen om je paard lekker minimaal 2 weken aan de longe te laten lopen zodat hij weer in beweging komt maar zonder belasting, Ga niet dagelijks aan de slag maar las om de 2 dagen even een vrije/stapdag in. Dit is voor het herstel van zijn spiermassa en voorkomt dat hij in gaat leveren. Daarnaast kun je kijken naar zijn rantsoen en het is niet zo zeer belangrijk hoe veel hij krijgt maar dat hij voldoende voedingsstoffen krijgt, denk aan eiwitten, magnesium, vitamines enzovoorts. Deze stoffen heeft hij echt nodig voor zijn herstel en spiermassa :)

Stuur me gerust een pb als je nog wat vragen hebt :) Wellicht kan ik je helpen

Succes :)

Maybje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:24

Locanda schreef:
Ga je op een paard zitten wat zo weinig rugspier heeft? Ik zou hem eerst van de grond af trainen.

Het is niet dat zijn rug open en blood ligt en dat hij extreem weinig rug spieren heeft eerst zag je zn ruggen graat niet en was ie lekker bespiert meer nu zie je zn ruggengraar/botten op zn billen wel maar niet extreem dus niet gaan oordelen voor je hem in het echt heb gezien, en met alleen longeren doe ik hem geen plezier hij is een echte werker en houd er heel erg van om veel te lopen en als hem iets pijn doet of hij het niet fijn vind laat hij dat echt wel weten

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 22:01

Ook aan de longe kun je hem meer laten werken :) Veel overgangen, veel belonen, veel van hand verwisselen, volte vergroten en verkleinen, wellicht is dat iets voor hem? qua bespiering opbouwen zou dat wel beter zijn alvorens je opstapt maar het blijft jouw paard en jouw keuze :)