Uitslag bloedonderzoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 19:48

Sinds ongeveer een week heb ik een nieuw paard. Er is een aantal maanden niks mee gedaan, is onwijs dun en zeer onbespierd. Dit jaar wordt hij 8. Ik heb een bloedonderzoek laten doen en ben erg benieuwd of jullie mij hier wat over kunnen vertellen. Omdat ik vaak toch wel verschillende meningen over eenzelfde bloedonderzoek zie, zou een second opinion fijn zijn!

De afwijkende waardes zijn:

Hemolyse ++
Kalium 5.6 | 2.8-4.5
Lever ALT 20 | 2-15
Pancreas Glucose 3.3 | 3.5-5.6
Spier CK 317 | <260

Eiwitspectrum:
a1 globuline % 2.9 | 3.2-5.0
b1 globuline % 15 | 4.9-10.7
b1 globuline (abs) 11.1 | 2.7-8.0

BigOne

Re: Uitslag bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:49

Die waarden zijn dus niet goed, wat zei de dierenarts??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 19:51

Dierenarts zei dat er niks geks aan de hand is en dat 2 dingen hem opvielen. Paard heeft een worminfectie. En spierwaarden zijn hoog doordat zijn weinige spieren relatief heel veel moeten doen.

Advies ontwormen (al gedaan) en langzaam onbelast wat gaan trainen, genoeg eiwitten en vitamine e geven.

Foto paard (niet schrikken):

Afbeelding

Hij is ongeveer 1.75m hoog, groot lang dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 19:59

De waarden wijken gelukkig niet extreem af.
Ik denk dat wanneer dit paard enkele weken een hoop TLC krijgt, het bloedbeeld er al een stukje positiever uit ziet. :j

Er zit wel een onwijs lief koppie op.
Ik denk dat wanneer je hem eenmaal weer goed in het lichaam hebt zitten, er een prachtig paard onderweg komt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:02

Bloedmonster was gehemolyseerd (eerste melding, hemolyse ++) Maw, de rode bloedcellen zijn kapot gegaan. Dit betekent ook dat de waardes niet betrouwbaar kúnnen zijn.

Al met al: over doen, hier kun je niets mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:03

Ik schrik niet zo snel maar zou dit dier eerst eens gewoon rust geven, goed gaan voeren, zorgen dat hij alles binnen krijgt wat nodig is en dan over drie maanden nog eens prikken. Vind hele conditie minder, ook hoeven enz, eventueel even de tanden ook laten doen en dan nog maar eens weer zien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 20:27

Anoniem schreef:
De waarden wijken gelukkig niet extreem af.
Ik denk dat wanneer dit paard enkele weken een hoop TLC krijgt, het bloedbeeld er al een stukje positiever uit ziet. :j

Er zit wel een onwijs lief koppie op.
Ik denk dat wanneer je hem eenmaal weer goed in het lichaam hebt zitten, er een prachtig paard onderweg komt.

Bedankt het is ook een heel lief paard! Wat is TLC?

Ibbel schreef:
Bloedmonster was gehemolyseerd (eerste melding, hemolyse ++) Maw, de rode bloedcellen zijn kapot gegaan. Dit betekent ook dat de waardes niet betrouwbaar kúnnen zijn.

Al met al: over doen, hier kun je niets mee.

Dat meen je niet -O- morgen langs de dierenarts..

bigone schreef:
Ik schrik niet zo snel maar zou dit dier eerst eens gewoon rust geven, goed gaan voeren, zorgen dat hij alles binnen krijgt wat nodig is en dan over drie maanden nog eens prikken. Vind hele conditie minder, ook hoeven enz, eventueel even de tanden ook laten doen en dan nog maar eens weer zien.

Probleem is dat ik zoveel tijd niet heb om te wachten en dan pas bloedonderzoek weer te doen om te zien hoe en wat.. Ik moet 'snel' weten of ie niet iets chronisch of iets heeft en daarom zo belabberd eruit ziet, want dan kan ie nog terug. Klinische keuring was overigens goed. En ze zeiden zelf at er gewoon niks gedaan mee is, hij gezond is en geschikt voor de springsport.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:30

straks gewoon lekker de wei op, komt wel weer goed

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:46

Waarom moet het snel ? Wanneer je hem voor een habbekrats hebt gekocht, misschien niet hebt laten keuren, nu even een bloedje trekt, minimale zorg er in , zomer doorrijden en huppa met een stuk winst weer weg, prima, zeg dat dan. Dan krijg je misschien andere soorten van advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 20:53

Geryon schreef:
Tender loving care. :j
Dus liefde en goede zorgen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 20:54

bigone schreef:
Waarom moet het snel ? Wanneer je hem voor een habbekrats hebt gekocht, misschien niet hebt laten keuren, nu even een bloedje trekt, minimale zorg er in , zomer doorrijden en huppa met een stuk winst weer weg, prima, zeg dat dan. Dan krijg je misschien andere soorten van advies.

Geen enkele bewering in deze post klopt. Verder ga ik er niet eens op in. Rot even gauw op zeg.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 05-02-18 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 20:55

Anoniem schreef:
Geryon schreef:
Tender loving care. :j
Dus liefde en goede zorgen.

Ah, dat komt wel goed :D

Hopelijk gaat de wei snel open. Tot dan krijgt ie in ieder geval onbeperkt hooi en natuurlijk aanvullingen. Al is ie zo enorm kieskeurig -O- heel moeilijk om er wat anders dan normale suikerrijke biks in te krijgen dus hopelijk doet het ruwvoer goed zijn werk. Al is de helft van wat hij eet stro..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:03

Geryon schreef:
bigone schreef:

Geen enkele bewering in deze post klopt. Verder ga ik er niet eens op in. Rot even gauw op zeg.

Wil best oprotten doch je zegt alleen, Kan niet zo lang wachten en geen enkele uitleg erbij. Ik oor- of veroordeel je niet maar trek uit deze woorden van je een conclusie want anders kun je het paard gewoon drie maanden geven om bij te komen toch?? Zie nu je uitleg dat hij terug kan, excuus. Maar wanneer het dier klinisch goed is en je hebt eventuele sportresultaten dan zullen deze bloeduitslagen toch niet zo verkeerd zijn. Misschien kun je nader bloedonderzoek doen bij een andere da omdat je nu wel ontwormt hebt. Dus zouden de uitslagen moeten verbeteren.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 05-02-18 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:04

Heb je het paard zelf laten keuren?

Je zou het bloedonderzoek over kunnen laten doen, dan weet je het zeker?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:10

Ik denk dat je niet hier moet zijn voor een second opinion, maar bij een andere dierenarts.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 21:14

Ik wil (na een aantal jaar enkel projectjes/probleempaarden te hebben gehad) een paard waar ik de springsport mee in kan. Deze stond tussen een aantal paarden die ik ging proefrijden en ik was verkocht. Was alsnog geen habbekrats want goed springpaard. Hij moet terug kunnen indien echt niet gezond omdat ik anders geen springpaard terug kan kopen, ben helaas niet rijk. Kom ik er over een aantal maanden pas mee dat ie terug moet zullen ze hem denk ik niet terugnemen.

Paard heb ik klinisch laten keuren en was goed.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:17

Heel gied dat je hem zelf hebt laten keuren. Soms wordt het door de verkoper geregeld namelijk en dat is niet echt wenselijk.

Ik zou een nieuw bloedonderzoek laten afnemen. Ik weet niet of je een uitgebreid onderzoek kan doen? Dan weet je ook direct welke vitamines en mineralen je moet bijvoeren

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:18

Dan heb je toch gewoon 6 maanden kopersbescherming?
Zeker als je zelf aan je meldingsplicht hebt voldaan.
Ik zou ook zeggen, vitamine spuit erin, onbeperkt ruwvoer en wat dikmakers bijvoeren en over 4 weken heb je al een ander dier lijkt me.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:22

Ik zou het bloedonderzoek echt over laten doen. Hemolyse betekent dat het bloed te hard is afgedraaid (gecentrifugeerd) om de rode bloedcellen van het serum te scheiden. Dan krijg je dus resten van de inhoud van de rode bloedcellen (waaronder de kleurstof, het serum is dan niet geel maar roze van kleur) in je serum. Dat kan de uitslagen beinvloeden. Juist met waardes die eigenlijk nét niet goed zijn, kan je dan weinig zeggen. Komen die nét niet goed waardes door de hemolyse, of kan je er op vertrouwen dat ze correct zijn? Bij dat laatste zal idd wat TLC voldoende zijn.

Overigens wijkt de kalium echt wel flink af, en afwijkingen in de electrolyten (vooral K en Na) kunnen problemen in de zenuwgeleiding geven. Dus hier wil je echt wel weten of het klopt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 21:31

Heeft die hemolyse ook met het paard te maken ibbel? Ik lees namelijk dat het bloedarmoede of iets in die trant kan aangeven? Of geeft het puur aan dat het niet goed is gegaan met het bloed?

Onderaan staat in kleine letters dit:
De mate van hemolyse van het monster kan een significante invloed op de
analyse van klinisch-chemische parameters hebben, met name van kalium,
magnesium, LDH, bilirubine en ijzer. (methode: fotometrie)

Morgen ga ik hierover overleggen met een andere dierenarts en dan meteen (eventueel) nog een bloedonderzoek laten doen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:11

Hemolyse kan afwijkende waardes geven, zelf schrijf je al welke waardes kunnen afwijken.
Kalium kan trouwens bij mensen in elk geval flink afwijken. Bij een afwijkend kalium wordt bij ons op het werk bij mensen daarom altijd nog een keer opnieuw bloed geprikt. Er zijn verschillende manieren waarop de hemolyse kan gebeuren, ook al daardoor er met teveel druk het bloedbuisje wordt gevuld, of het buisje laten vallen.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:20

Of hemolyse afwijkende waarden geeft is sterk afhankelijk van de gebruikte techniek in het lab. Daarnaast beïnvloedt het vooral de parameters die normaliter in de rode bloedcel horen te zitten. Waaronder bijvoorbeeld ijzer en LDH.

Dat de beta globulines hoog zijn duidt inderdaad op een parasitaire infectie. De hoge spierwaarde (CK) is echt maar minimaal verhoogd en kan al te maken hebben met transport.