Maagzweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 13:12

Hallo lieve bokkers!

Eind december ontdekte ik dat mijn pony enorm reageerde als je bij zijn buik kwam ( achter stuk).

Na overleg meer hooi gegeven en mest gecontroleerd.. er zat wel zand in zijn darmen dus ik heb een kuur gegeven..

Het leek goed te gaan..
Maar het is weer terug...

Afgelopen tijd..
Normaal gaan ze elke dag naar buiten.. helaas is het weer de afgelopen tijd niet echt tof. En is dit nu niet het geval.. staan ze veel op stal.. eet hij uit verveling stro.. als er geen hooi in stal is. Erg vervelend!
Ik heb het al vaker aangegeven dat het belangrijk is dat hij meer hooi krijgt. Zelf geef ik elke dag ook extra hooi.

Maar wat doet hij nu als je zijn buik aanraakt ..
Nou elke dag is verschillend de ene dag denk ik het is over en de andere dag blijft die chagrijnig, slaan naar mijn hand of borstel en wien bijten. Zo herken ik hem helemaal niet!?!?

Na aanleiding van wat gesprekken denk ik dus aan een verhoogd maagzuur of maagzweer...

Hebben jullie dit mee gemaakt en wat hebben jullie er tegen gedaan? Of zou het wat anders zijn??

( er komt deze week zoiezo een dierenarts hoor... na alle pogingen op herstel lijkt me dit wel het beste maar was benieuwd naar jullie ervaringen )

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:28

Hi Michelle,

Fijn dat je er alert op bent hoe jouw paard zich voelt.

Hoe vaak krijgt je paard eten en van welke kwaliteit en hoeveel?
Hoe lang of vaak komt hij per dag zijn stal uit?
Hoe is - met het vele op stal staan - het sociale contact met zijn soortgenoten?

Stel dat hij doorgaans wel buiten komt en nu totaal niet op dit moment en je schrijft dat hij stro eet als er geen hooi in stal is.... dan is stress (veel stress) mogelijk een oorzaak of verveling of combinatie of..... Dan kan je wel medische e.e.a. proberen te ondervangen v.w.b. maagzweren (goed dat je de DA laat komen), maar neemt de directe oorzaak van het probleem van jouw paard niet weg. Niet gesteld dat dit zo is, dat kan ik niet vanaf het scherm beoordelen.

Wat ik persoonlijk zou doen:
- zorgen voor voldoende hooi in slowfeeder netten, gedurende 24/7 hooi
- zorgen dat je paard er toch 2x per dag sowieso minimaal een half u uit komt en sociaal paardencontact heeft
- DA vragen om advies en de situatie naar alle eerlijkheid (!) uitleggen hoe jouw paard momenteel gehouden wordt
- evt maagscopie iom DA + maagbeschermer(s)
- zorgen voor goede kwaliteit hooi
- goede kwaliteit Omega olie (die van de Paardendrogist bv) door krachtvoer heen
- etc

:(:) Sterkte voor en met jouw paard en zijn/haar gezondheid (paard=pony).

henshem
Berichten: 1128
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:29

Kijk voor ervaringen eens bij "Maagzweer, Ervaringen"

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:01

Hier momenteel hetzelfde. Onze pony wordt heel erg narrig zelfs als je aan haar buik komt. Ze gaat schrapen, bijt naar achteren. Ook aansingelen, zadelen en opstappen vindt ze niet tof (rug is al naar gekeken, net als zadel, tanden ed)

Ik ga dinsdag met haar naar de kliniek. Ik vraag me ook af of ze een maagzweer heeft. Al zei onze instructrice vandaag dat het ook nog kan zijn dat ze niet tegen het kuil kan dat ze krijgt.

Ik blijf dit topic dus even volgen :-)

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:22

Bij mensen word er bloed geprikt (of ontlasting onderzocht of een ademtest gedaan) om te kijken of er een maagbacterie is, wellicht kan dat bij paarden ook?

henshem
Berichten: 1128
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:33

Charaz schreef:
Bij mensen word er bloed geprikt (of ontlasting onderzocht of een ademtest gedaan) om te kijken of er een maagbacterie is, wellicht kan dat bij paarden ook?


Bij paarden wordt een gastrocopie gedaan.

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:41

henshem schreef:
Kijk voor ervaringen eens bij "Maagzweer, Ervaringen"


Thnx zal eens kijken

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 20:42

Koekie73 schreef:
Hier momenteel hetzelfde. Onze pony wordt heel erg narrig zelfs als je aan haar buik komt. Ze gaat schrapen, bijt naar achteren. Ook aansingelen, zadelen en opstappen vindt ze niet tof (rug is al naar gekeken, net als zadel, tanden ed)

Ik ga dinsdag met haar naar de kliniek. Ik vraag me ook af of ze een maagzweer heeft. Al zei onze instructrice vandaag dat het ook nog kan zijn dat ze niet tegen het kuil kan dat ze krijgt.

Ik blijf dit topic dus even volgen :-)



Hmm jaa,, nu hebben ze eigenlijk wel elke keer verschillend kuil/hooi...

Lastig altijd.. soms zou het handig zijn als ze gewoon konden praten haha