Bij mijn in juni 6 wordende kwpn ruin is vorige de rug etc op de foto gezet en er zijn nog al wat dingen uitgekomen.
Harley is een paard wat vanaf begin af aan (anderhalf jaar onder het zadel) altijd al heel taai en stug is geweest in zijn nek.
Hij wou helemaal niks en de minste buiging was erg lastig.
We hebben hen rustig opgepakt en eerst wat kilometers gemaakt, pakweg driekwart jaar geleden is hij 6 weken stil komen te staan.
Hij begon te protesteren en weigeren met alles van dien.
Na rust en osteopaat etc en controles is hij rustig opgepakt en vooral buiten gereden, strand, bos etc en deed vaker niets dan iets.
Licht wedstrijdje en alles ging voorspoedig.
Kort geleden kreeg ik bericht van mijn nieuwe bijrijder dat hij er vandoor was gegaan in de bak, bit vast pakken en bijna tegen het beton omhoog geklapt.
Zo kende ik hem niet, later bij mij met buiten rijden ook bokken en steigeren midden op de weg.
Nooit gedaan, met opstappen paar dagen later direct in het verzet en hetzelfde.
Toen was ik er klaar mee en voelde dat het niet goed zat en op mijn intuïtie heb ik de veearts gebeld en zijn er foto's van de rug en omgeving gemaakt ( gebit was in orde)
Hoewel er geen kissing spines uit kwam was de uitslag wel wat verontrustend.
Buiten wat oudere bot irritaties bij de schoft en achter het zadel kwam er om een lang verhaal kort te maken.
Uit dat hij (meest waarschijnlijk) door een oude schouder blessure blijvende schade heeft opgelopen.
Toen hij die had kende ik hem al en hij was er heftig aan toe.
Heel zijn nek is daardoor compleet vast (wat dus door gestraald heeft) en omdat hij gecompenseerd heeft zijn er bepaalde dingen die hij echt niet meer kan.
Zoals afbuigen en goede stelling, schouder binnenwaarts zal hij bijvoorbeeld ook nooit kunnen.
Heel kleine stukjes kan hij wel omdat het dan waarschijnlijk niet zo trekt. Maar ik ga hem daar niet meer mee plagen.
De verhoudingen op dat gebied kloppen gewoon niet meer
Ik ga ook voor een ander zadel kijken of de mijne laten aanpassen en dan hoop ik nog lang van een recreatie paard te kunnen genieten.
Rechtuit en lang zal hij nog kunnen maar de olympische spelen zal hij nooit halen.
Had gehoopt verder met hem te kunnen komen maar helaas, het is mijn beste vriend en mijn laatste rijpaard wat ik zou kopen dus maak er het beste van.
Met buiten rijden heeft hij verder nooit last gehad maar mocht het wel zover komen maak ik er een pensioen paard van.
Zijn hals en nek gaan we ondertussen soepel houden met strek oefeningen en verder niets.
Moest het even van me afschrijven, heeft iemand nog tips en ideeën hoe ik hier mee om kan gaan? Ben zo duidelijk mogelijk geweest in mijn verhaal.
Ondanks ik het erg jammer vind ga ik er wel voor.
Wellicht iemand tips voor een relaxt buiten rij zadel of oefeningen?
Wat zou ik verder nog met hem kunnen doen.
Hij heeft overigens geen pijn verder

Dat komt pas naar buiten als je gaat vragen.
Dus eigenlijk is het een heel tolerant en braaf paard dat hij het wel altijd geprobeerd heeft.