Chronisch geblesseerde 6 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Chronisch geblesseerde 6 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 11:30

Ik wist even geen andere titel te bedenken dan deze, helaas is het ook echt zo.

Bij mijn in juni 6 wordende kwpn ruin is vorige de rug etc op de foto gezet en er zijn nog al wat dingen uitgekomen.

Harley is een paard wat vanaf begin af aan (anderhalf jaar onder het zadel) altijd al heel taai en stug is geweest in zijn nek.
Hij wou helemaal niks en de minste buiging was erg lastig.
We hebben hen rustig opgepakt en eerst wat kilometers gemaakt, pakweg driekwart jaar geleden is hij 6 weken stil komen te staan.
Hij begon te protesteren en weigeren met alles van dien.
Na rust en osteopaat etc en controles is hij rustig opgepakt en vooral buiten gereden, strand, bos etc en deed vaker niets dan iets.
Licht wedstrijdje en alles ging voorspoedig.

Kort geleden kreeg ik bericht van mijn nieuwe bijrijder dat hij er vandoor was gegaan in de bak, bit vast pakken en bijna tegen het beton omhoog geklapt.
Zo kende ik hem niet, later bij mij met buiten rijden ook bokken en steigeren midden op de weg.
Nooit gedaan, met opstappen paar dagen later direct in het verzet en hetzelfde.

Toen was ik er klaar mee en voelde dat het niet goed zat en op mijn intuïtie heb ik de veearts gebeld en zijn er foto's van de rug en omgeving gemaakt ( gebit was in orde)
Hoewel er geen kissing spines uit kwam was de uitslag wel wat verontrustend.
Buiten wat oudere bot irritaties bij de schoft en achter het zadel kwam er om een lang verhaal kort te maken.
Uit dat hij (meest waarschijnlijk) door een oude schouder blessure blijvende schade heeft opgelopen.
Toen hij die had kende ik hem al en hij was er heftig aan toe.
Heel zijn nek is daardoor compleet vast (wat dus door gestraald heeft) en omdat hij gecompenseerd heeft zijn er bepaalde dingen die hij echt niet meer kan.
Zoals afbuigen en goede stelling, schouder binnenwaarts zal hij bijvoorbeeld ook nooit kunnen.
Heel kleine stukjes kan hij wel omdat het dan waarschijnlijk niet zo trekt. Maar ik ga hem daar niet meer mee plagen.
De verhoudingen op dat gebied kloppen gewoon niet meer

Ik ga ook voor een ander zadel kijken of de mijne laten aanpassen en dan hoop ik nog lang van een recreatie paard te kunnen genieten.
Rechtuit en lang zal hij nog kunnen maar de olympische spelen zal hij nooit halen.
Had gehoopt verder met hem te kunnen komen maar helaas, het is mijn beste vriend en mijn laatste rijpaard wat ik zou kopen dus maak er het beste van.
Met buiten rijden heeft hij verder nooit last gehad maar mocht het wel zover komen maak ik er een pensioen paard van.
Zijn hals en nek gaan we ondertussen soepel houden met strek oefeningen en verder niets.

Moest het even van me afschrijven, heeft iemand nog tips en ideeën hoe ik hier mee om kan gaan? Ben zo duidelijk mogelijk geweest in mijn verhaal.
Ondanks ik het erg jammer vind ga ik er wel voor.
Wellicht iemand tips voor een relaxt buiten rij zadel of oefeningen?
Wat zou ik verder nog met hem kunnen doen.
Hij heeft overigens geen pijn verder :)
Dat komt pas naar buiten als je gaat vragen.
Dus eigenlijk is het een heel tolerant en braaf paard dat hij het wel altijd geprobeerd heeft.

Afbeelding

Elisa2

Re: Chronisch geblesseerde 6 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:55

Sneu zeg..ik weet zo even geen tips. Volgens mij houd je zelf al goed rekening met zijn beperkingen..misschien kun je wat supplementen geven ter ondersteuning.

Ik weet niet in hoeverre hij last heeft van zijn botten of spieren..maar bijv. glucosamine en msm voor botten en bindweefsel. Vitamine E en selenieum voor zijn spieren.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:07

Jammer maar soms is het pech hebben. Misschien is trainen vanaf de grond leuk als afwisseling Natural horsemanship ofzo en dan alleen de grondoefeningen. Dat is goede gymnastiek en de intensiteit kun je zelf bepalen. Zo kun je altijd afwisselen in goede en minder goede dagen en toch samen wat blijven doen. Beweging is altijd belangrijk.

Goed dat je alles na hebt laten kijken dan kun je je er tenminste op instellen!

Succes met je paardje!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 12:30

Supplementen geven is inderdaad een goed idee, zover was ik nog niet.
Hij lijkt geen last te hebben zolang ik niks 'intensief' vraag.
Hij gaat ook gewoon graag mee naar buiten (nu even niet dan) en loopt dan in zijn eigen gekozen 'tuiger'houding of lekker giraffe lang dus dan bepaald hij het zelf.
Onbewust deed ik dus eigenlijk al het juiste en daardoor duurde het even voor het kwartje viel misschien.
Ik bedoel... wie denkt er dan ook aan :( zo jong nog.
Het is dat het zo'n lieverd is maar ik had echt even de pest in van de week _-:(
Niet dat hij er wat aan kan doen, hij is lief en een echte 'kinder'pony.
Hij is lief met zijn baby shet broertje en vermaakt zich verder prima.
Het is dus niet dat hij hele dagen zielig in een hoekje staat ofzo.

Natural horsemanship heb ik nooit wat gevonden maar wie weet als ik me erin verdiep.
Ik heb het geluk dat harley reuze snel dingen op pikt en heel ontvankelijk is voor zulk soort dingen.
Pech is het zeker, maar hij is vast en zeker met een reden bij mij gekomen, anders was hij vanaf de vorige eigenaar (boer) waarschijnlijk al bij een slager terecht gekomen.
(Daar een schimmel infectie in de luchtwegen opgelopen en ik heb het zelf opgelost want hij hoeste zich bijna dood)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:39

Echt jammer is dit, zo jong nog :(:)
Maar ik denk dat je er gewoon heel goed mee omgaat zoals je het omschrijft. Ook al is het balen natuurlijk, en blijft dat verdomde knagende gevoel nog wel even hangen.

Als ik het zo lees, is hij uitermate geschikt om buitenritten mee te doen. Ik bedoel maar, voor hetzelfde geld had je een angsthaas die buiten niet de gezelligste is }>
Dus dat is dan ook wat ik zou doen, lekker buitenrijden. Geen vrijheidsdressuur of meer van die kunstjes want dan kom je weer op het punt van buigen en strekken en kleine wendingen.

Ik denk echt dat je van dit paardje nog veel plezier zal hebben, ook al is het doel niet helemaal wat je voor ogen had.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 12:46

Vrijheidsdressuur heb ik ook nog eens aan gedacht maar je hebt wel een punt eigenlijk.
Mijn grootste geluk is dat hij het nuchtere gelderse karakter mee heeft gekregen ~~}>
Inderdaad op wat puntjes na rij ik er overal op naartoe als het moet.
Soms moet ik hem aanmoedigen maar eigenlijk geen rare dingen.
Dus ik denk dat ik zo de dagen maar ga invullen :=
En maak van zijn broertje straks een hand pony ernaast.

Bedankt voor de reacties trouwens, stellen me wel wat gerust dat ik de juiste keuzes maak voor hem.
Het is ook gewoon erg lastig.
Misschien had hij beter een valse rotbok kunnen zijn ~~}> :')
Maar hij vermaakt zich doorgaans ook echt zo:

Afbeelding
_O- _O- _O-

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:56

Horse agility al eens geprobeerd? Vind ik erg leuk. Je kunt ook meedoen met online wetstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:33

Wat sneu dat ie al zo jong van alles mankeert. Wat bij mij nog te binnen schiet, is misschien eens 2 weken op pijnstillers zetten, om te kijken of hij echt geen pijn heeft. Misschien heeft hij wel chronisch pijn en tolereert hij al een boel pijn, je weet het maar nooit. Zelf zou i kdat graag willen uitsluiten denk ik.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:40

Een andere optie is misschien om aangespannen te gaan rijden.(als chronische pijn is uitgesloten)
Echt leuk om te doen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 15:01

Joolien dat was ook nog een optie van zijn arts inderdaad
Alleen ik twijfel daarover want als ik alleen buiten rijd af en toe is hij gewoon vrolijk en gaat het liefst knetterende. Zolang hij zijn eigen houding maar kiest.
Ik moet alleen het rijden beperken en niet te vaak en op de grond zijn hals soepel houden.
Iedere x begon het protesteren pas als hij 'zwaarder' opgepakt werd.
Mijn bijrijder kan echt heel netjes rijden en ik vond het fijn dat hij eens iets zou leren. Alleen toen ging het mis.
Is dus puur bij dingen vragen.
Zelf rijd ik alleen lang leven de lol en soms 2 weken niet.
De bijrijder is er nog niet lang

Aangespannen lijkt me gaaf, hij is en blijft tuig gefokt uiteraard alleen ik acht hem daar dan weer niet betrouwbaar voor.
Want hij heeft angst voor groot verkeer, al heel lang.
Denk dat hij ooit is geschrokken.
Aan de hand of onder het zadel zorg ik altijd dat ik het kan ontwijken. Ik weet het eigenlijk niet.
Denk dat dat op Den duur misschien ook te zwaar is. Tis even af tasten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:13

<3 Foto met kleine mini is gewoon heerlijk !
Enne.... ik ben gek op bonte paarden, dus nog foto's zijn welkom :j :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:20

Tips heb ik helaas niet maar petje af hoe je er mee omgaat TS!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:42

LukieBradley schreef:
Vrijheidsdressuur heb ik ook nog eens aan gedacht maar je hebt wel een punt eigenlijk.
Mijn grootste geluk is dat hij het nuchtere gelderse karakter mee heeft gekregen ~~}>
Inderdaad op wat puntjes na rij ik er overal op naartoe als het moet.
Soms moet ik hem aanmoedigen maar eigenlijk geen rare dingen.
Dus ik denk dat ik zo de dagen maar ga invullen :=
En maak van zijn broertje straks een hand pony ernaast.

Bedankt voor de reacties trouwens, stellen me wel wat gerust dat ik de juiste keuzes maak voor hem.
Het is ook gewoon erg lastig.
Misschien had hij beter een valse rotbok kunnen zijn ~~}> :')
Maar hij vermaakt zich doorgaans ook echt zo:

[ [url=m/9RjomW.jpg]Afbeelding[/url] ]
_O- _O- _O-

Wat een leuke foto. Ga gewoon allerlei recreatieve dingen doen die hij wel kan.Hij is ook nog jong,misschien herstelt het nog wat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:16

Heb je met de arts gekeken naar de mogelijkheden die er zijn het voor jou paard zo compfortabel mogelijk te maken?
Er is tegenwoordig zo veel mogelijk (en dan vooral bij goede sportartsen) dat het dus echt de moeite waard kan zijn eens een second opinion elders te vragen.

Verder schrijf je dat je bijrijder die nog niet zo lang met hem rijd hem moeilijke dingen vraagt en hij dan protesteerd. Als ik 2 weken niks hoef te doen of eens lang leve de lol een paar rondjes en je vraagt dan in ene allerlij moeilijke oefeningen dan zou ik ook gaan protesteren!
Of dit dus altijd met pijn te maken heeft hoeft niet. Kan ook zijn omdat hij het niet snapt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:51

Heeft je DA ook de rug met de echo na gelopen? Fijn dat de rugwervels er nog wel goed uitzagen. Hierbij mijn eigen ervaring waaruit mijn vraag voort komt. Mijn paard kampte anderhalf jaar geleden ook met rugklachten, wel door een heel andere aanleiding. Ik vertrouwde het niet meer omdat ze haar kaken op slot zette en niet meer stil wilde staan met opstappen. Na rug op de foto te hebben gezet zag dat er goed uit. De echo liet een heel ander beeld zien; tussen de rugwervelschijven zaten ontstekingen, vanaf de schoft tot aan de lendenen. Echt verschrikkelijk pijn heeft dat moeten doen.... Na een jaar lang en laag stappen met teugelen, ik wilde haar rug wel goed gespierd houden, zijn alle ontstekingen afgebroken door het lichaam. Nu een half jaar bezig met weer opbouwen in combi met fysio/osteo en cranio sacraal. Vandaar mijn vraag, gezien hij wel heftig reageerde wanneer je doorvraagt. Heeft hij daarna een rustperiode gehad of ben je vrij snel weer licht werk/buitenritten met hem gaan doen?

Ik merkte bij mijn paard dat warmte erg goed hielp. Misschien iets om voor zijn schouder en rug naar te kijken. Ik gebruik een fedimax fleece en recuptex van Bucas. De eerste werkt met keramische deeltjes die de eigen lichaamswarmte in de vorm van infra rood warmte terug kaatst. De tweede werkt met een soort magnetisch veld wat ook weer warmte terug kaatst. Merk bij mijn paard dat ze veel losser in haar lijf is als ik deze dekens gebruik.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:26

Wat prut Nathalie! Ik zou misschien wel de ontstekingen in de rug willen uitsluiten en verder zo veel mogelijk van het krachtvoer afhalen en een vitamine korrel voeren.

Je weet wat ik qua bezigheid samen ga opperen! :Y) O:)
Hoeft hij alleen maar rechtuit en jij moet het meeste oefenen op de grond...

Maar dat moet je zelf willen/leuk vinden :D :P

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 19:32

Bedankt voor de complimenten :)
De mini is echt zijn vriendje.
Soms te hilarisch want harley is wdb echt een ei.

Popstra, we hebben in ieder geval beslist dat we hem niet meer dressuur matig gaan rijden.
Omdat het bij het minste of geringste pijn gaat doen zeg maar.
Bij simpel rondjes lopen in de bak nog niet maar daar stoppen we ook mee.
(Mijn dressuur niveau is en was niet zo sterk om überhaupt iets fatsoenlijk te vragen :') )
Enkel als 1 van de kinderen een rondje willen stappen zoals ze vaker doen als ze meekomen mag dat van mij.
Longeren met hulp ga ik ook niet meer doen omdat hij dan gedwongen word in positie.
Ik kan hem wel los zetten maar toch zet je hem dan in bepaalde houding of hoe ik het ook moet zeggen.
Overigens heeft het echt te maken met pijn :)
Verder zijn hals met wat kleine buig oefeningen om te stretchen soepel te houden vanaf de grond.
Achteraf vallen alle stukjes van de laatste anderhalf jaar nu op zijn plaats.
Laat ik zo zeggen, ik ken hem erg goed en in die tijd heb ik geleerd wat hem verschilt met niet snappen en pijn. Daarom heb ik aan de bel getrokken.
De bijrijder is super verder en heeft ook gereden naar wat hij zelf aangaf zeg maar.
Ze wist wat ze deed.
Het is ook niet zo dat hij niet wil, maar echt echt niet kan en omdat hij zelf wel graag wil, heeft hij zichzelf tekort gedaan om ons te plezieren om het zo te zeggen.
Dus zich weer pijn gedaan.
Het is ook geleidelijk gegaan.

Weidebloem, dat niet.
Het is echt begonnen als je hem dressuurmatig begon te vragen.
Opstappen is nooit verder een probleem geweest en doen we ook netjes met opstap.
Alleen toen hij met bijrijder in paniek is geraakt en rare capriolen heeft uitgehaald.... denk ik toch dat hij zich pijn heeft gedaan in combi met het zadel.
Hij heeft nu 2 week stil gestaan al en de pijnlijke plek is ook niet meer pijnlijk.
Naar de arts en mij trapte hij gericht en deed heel lelijk als je eraan voelde.
Nu vanmiddag voelde ik even een hij ging onverstoorbaar verder met zijn hobby eten.
En geloof me.... als je ook maar aan het minste of geringste minuscuul plekje zit en het schijnt zeer te doen dan heb je er 1 te pakken :')
Wdb is hij heel duidelijk.... :')
Nu zie ik dat zelf niet zo omdat ik er geen snars verstand van heb maar er zit dus verschil in schouders zeg maar, daardoor zal hij rechtuit weinig merken maar bij bocht en draaiwerk sneller zichzelf teveel compenseren en willen ontlasten en daardoor op voort borduren waardoor dit soort dingen ontstaan.
Hoop dat ik het goed vertel want het was nogal een verhaal van de veearts :+
Vorig jaar heeft hij echt 6 weken stil gestaan (toen begon het ook zoals nu) en even denken.... dat was half juli. Ben ongeveer half september een x opgestapt en niks aan het handje. Hij heeft toen een maand of 3 - 3.5 niets bijzonders uitgevoerd en stond ook weleens 2 weken stil.
In december wat meer extra opgepakt en alles zeker weten opbouwend genoeg :j en de rest weten we....
Daarom vond ik het zo vreemd dat het weer opnieuw begon en ik vertrouwde het voor geen meter.
Harley is een paard wat ik 100 procent vertrouw en enorm lief en braaf en heeft nooit kwade bedoelingen.
Warmte inderdaad, hij loopt met prachtige dekens op in deze periodes :')
Hoewel ik hem zelf nog niet zo lang heb als ik hem ken, weet ik dat hij van jongs af aan het erg zwaar had in de winter.
Op de wei had hij het altijd koud kon er maar slecht tegen.
Noem het penny maar hij heeft het dus echt nodig....

De dekens die jij noemt zijn overigens het overwegen waard!
Ik heb met pijn in mijn hart mijn anatomica zadel vandaag te koop gezet.
Omdat ik diep in mijn hart weet dat op termijn die niet geschikt is.
Ik wil er een fatsoenlijke bareback voor terug van een goed merk en niet zomaar eentje van een flut merk.
Af en toe een rondje buiten en voor de rest blijf ik op de grond.
Vind hij nog gezelliger ook _O- _O- _O-
Meneer zit ook weer in zijn 34ste puberteit dus soms is het lastig onderscheiden maar hij maakt stiekem ook misbruik van de situatie en is extra zielig _O-

Ja en ik weet inderdaad wat jij gaat zeggen *D
Ik moet er zelf nog aan wennen om zoiets te doen. Kom binnenkort langs _O-
Ga het gewoon verdelen _O-

Ik had al een boek op paardnatuurlijk gevonden met simpele dingen ook _-:(

Zijn voer word ook terug geschroefd.... hij had een beetje sportbrok per dag :')
Bijna op gelukkig _O-
Vitamine korrel goed idee :))

Ook heb ik heel even vanmiddag iets gepast van een stalgenoot voor de beeldvorming, 5 min ff gezeten en meneer vond het gezellig alsof het een thee kransje was.
Hij reageerde niet toen ik hem oplegde of opstapte met verhoging.
Maar ik ga pas weer als ik iets goeds heb en hij heeft even vakantie nu

Afbeelding

Edit, een echo ga k zeker nog overwegen en mijn veearts maandag even naar vragen :je
Kun je ontstekingen niet ook uit zijn bloed halen trouwens?
Laatst heb ik toevallig bloed laten trekken (weet eigenlijk niet eens meer waarom) maar zat geen ontsteking waarde in)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 20:34

Ontstekingen zie je inderdaad terug in het bloedbeeld tot op zekere hoogte. Bij kleine ontstekingen zal de ontstekingswaarde laag blijven. Maar het is zeker een goed teken! Bij mijn paard om de 6 a 8 weken een echo laten maken om te weten hoe we er voor stonden. Al snel toen de ontstekingen kleiner werden gaf ze geen klinische reactie meer, maar dat zal verschillen per paard. Ook paar keer bloed laten trekken en net kleine plekjes van ontstekingen was geen ontstekingswaarde in het bloed terug te vinden.

Ik was met name geschokt hoe hard mijn merrie voor zichzelf was. Ik heb echt veel van haar gevraagd en zij deed het ook ng braaf met al die ontstekingen. Heb me echt diep geschaamd.

Top dat he hem zijn rust gunt! En inderdaad overleg met je DA voor een echo. Zelf zou ik het een fijn idee vinden om irritatie van de rugpees en evt. ontstekingen uit te kunnen sluiten.

Vond de tip voor een second opinion voor zijn schouder ook geen slecht idee. Begrijp niet helemaal goed wat daar nu precies mee aan de hand is. Misschien is het een duidelijk gepasseerd station, but You never know. Ik heb wel al vaker versteld gestaan over het herstellend vermogen van paarden, helemaal die jonge paardjes.