Waarom koelen bij peesblessure?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karim18

Waarom koelen bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 10:00

Hoi allemaal!

Ik had een discussie met een paardenvriendin van mij. Zij heeft fysiotherapie gestudeerd, en was verbaasd over het feit dat er wordt gekoeld bij een peesblessure. Na haar woorden twijfel ik ook eigenlijk, haha.
Ze zei dat je in de acute fase prima kan koelen, tegen pijn en (acute) zwelling. Ook omdat je zo sneller een foto kan maken bijvoorbeeld. Maar die acute fase is maar tot ongeveer 3 dagen.
Daarna kom je in de chronische fase, waarbij ze zei dat je met de behandeling bezig bent. Hier raadt zij juist warmte, of geen temperatuurcontrole aan. Een pees is namelijk slecht doorbloed. Als je het gaat koelen gaat er nog minder bloed naartoe. Maar het lichaam moet het stuk ontstoken peesweefsel vervangen, en dat wordt dus gestopt wanneer er geen bloed doorheen gaat. Je moet juist de doorbloeding op gang laten komen. Bijv door te lopen, massage of door warmte toe te voegen.

Wat ik echter veel lees en hoor is dat mensen eerst gaan stappen met hun paard om de doorbloeding op gang te laten komen, en dan het been afspuiten. Dan doe je het stappen weer teniet, toch?

Ik ben verder totaal niet thuis in de medische (paarden-)wereld, dus misschien mis ik wel iets heeeel belangrijks ofzo, of zie ik het totaal verkeerd. Maar daarom vraag ik het ook aan jullie, haha!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?

Xx Karim

Ibbel

Re: Waarom koelen bij peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:14

Klopt helemaal. Koelen doe je in de acute fase, en warmte geef je in de chronische fase. Koelen bij een bestaande peesblessure is dus niet goed. Ik heb het ook nooit gedaan en ook nooit het advies gekregen om het te doen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:18

Je koelt om de doorbloeding te stimuleren. Door minimaal een half uur met koud water op de plaats van de blessure te koelen daalt de temperatuur op dat deel van het been. Het lichaam herkent dat en gaat vers bloed met voedingsstoffen naar dat deel sturen om het op te warmen. Vooral omdat pezen slechter doorbloed zijn dan bijvoorbeeld spieren kun je zo het herstel versnellen doordat er meer voedingsstoffen op hun plek komen.

Wel koelen dus. Dit koelen heeft alleen een andere reden dan in de acute fase.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:24

Grinnik. Iedere minuut spoelt er vers bloed door je paard. Zou niet best zijn als dat niet gebeurde.

Koelen heeft tot gevolg dat de bloedvaten worden dichtgezet, om te voorkomen dat er méér warmte verloren gaat. Na het koelen gaan de bloedvaten idd weer open, maar waarom zou je ze eerst dichtzetten?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:31

Meer vers bloed.

Denk ook aan wisselbaden bij blessures. Bij mensen wordt dat bijvoorbeeld bij achillespees blessures geadviseerd.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:34

Ik hoefde inderdaad niet perse te koelen toen mijn paard een peesblessure had. Als ik al wilde koelen dan moest dat 5 a 10 minuten duren en daarna tien minuten stappen op het harde.
Ik doe het nu ook vaak na het rijden; even de oude blessure koelen en dan weer uitstappen. Geen idee of het ook daadwerkelijk nuttig is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:49

Annemeik schreef:
Je koelt om de doorbloeding te stimuleren. Door minimaal een half uur met koud water op de plaats van de blessure te koelen daalt de temperatuur op dat deel van het been. Het lichaam herkent dat en gaat vers bloed met voedingsstoffen naar dat deel sturen om het op te warmen. Vooral omdat pezen slechter doorbloed zijn dan bijvoorbeeld spieren kun je zo het herstel versnellen doordat er meer voedingsstoffen op hun plek komen.

Wel koelen dus. Dit koelen heeft alleen een andere reden dan in de acute fase.

Paarden kunnen bij kou de bloedtoevoer naar de benen minimaliseren om warmteverlies te voorkomen.

Mijn dierenarts raadt koelen na de acute fase in ieder geval niet aan. Wel stappen op een licht verende gelijke bodem en dat rustig opbouwen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:51

De enige manier om de bloedtoevoer naar waar dan ook te vergroten is de hartslag te verhogen. Dat doet het lichaam ook vanzelf bij ontstekingen en ziekte.
En verder is de temperatuur verhogen dé manier om de stofwisseling en reparaties te versnellen, en ook dat doet het lichaam vanzelf bij ontstekingen en ziekte (koorts).

En nu denken wij dat koelen (hartslag en temperatuur gaat naar beneden) helpt??? Terwijl het lichaam verrekte goed weet wat het moet doen om de boel te repareren?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:54

Als 1 deel sterk afkoelt.. gaan op dat moment idd de bloedvaten sluiten.. maar vervolgens gaat je lichaam het moment daarna juist extra bloed die kant op sturen om het op te warmen.. dat zal wel de kracht van het koelen zijn..

Daarom werkt een koude douche bijvoorbeeld ook beter als je t koud hebt dan een warme douche..
En toen ik 2 maanden terug met mn panty in de modder stond omdat mn laars bleef hangen had ik ook hele koude voeten aangezien maar een graad of 2 was en ik 10 minuten ofzo op mn panty rondliep om de paarden binnen te halen.. toen ik vervolgens echter binnen ging zitten gingen mn voeten juist gloeien..
Of je oren in je winter als je weer binnen komt is ook zo'n voorbeeld..

Denk dat dat de reden van t koelen is

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:08

Ja, dat zijn allemaal reacties van je lichaam om de (mogelijke) schade van de kou/het koelen te beperken/op te heffen. Wáárom zou je eerst (een soort van) schade toebrengen terwijl het volkomen normale reparatiemechanisme (verhoogde doorbloeding en temperatuur ter plekke door de lokale ontstekingsreactie) lekker bezig is?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:17

Het koelen van benen of hoeven deed ik alleen bij ontstekingen of hoefbevangenheid en nooit langer dan 15 hooguit 20 minuten, bij pees blessures is mij geleerd juist te stappen om doorbloeding te bevorderen omdat pezen uit harde vezels zijn opgebouwd hebben die lichte belasting nodig om in beweging te komen en dat gebeurt niet bij koelen. Maar ik kan het mis hebben mijn wijsheid is van jaren terug kan zijn dat er tegenwoordig andere adviezen worden gegeven.

karim18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 10:34

Ohjee, dit is dus precies de discussie waar wij op uit kwamen! Thanks voor alle reacties <3

Ik denk dat er voor beide argumenten wat te zeggen is.. de een voelt zich goed bij A, de ander bij B denk ik..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 10:49

Ibbel schreef:
De enige manier om de bloedtoevoer naar waar dan ook te vergroten is de hartslag te verhogen. Dat doet het lichaam ook vanzelf bij ontstekingen en ziekte.
En verder is de temperatuur verhogen dé manier om de stofwisseling en reparaties te versnellen, en ook dat doet het lichaam vanzelf bij ontstekingen en ziekte (koorts).

En nu denken wij dat koelen (hartslag en temperatuur gaat naar beneden) helpt??? Terwijl het lichaam verrekte goed weet wat het moet doen om de boel te repareren?

Ik ga op 1 punt niet met je mee: er zijn wel meer manieren om 'extra doorbloeding te stimuleren'.

Bijvoorbeeld massage, mijn Knollie kreeg ultra kort geluid op de kapotte pees (21 ste eeuwse variant op massage).

Andere optie: gel op smeren. Voor Knollie had ik destijds iets met rozemarijn (om doorbloeding te stimuleren) en pepermunt (dat is echt trucwerk: je ervaart kou, dus komt er extra bloed). Voor mijzelf heb ik iets met capsaicine ('spaanse peper' door de apotheker op recept bereid).

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:26

Ik denk dat doordat paarden in hun onderbenen geen grote bloedvaten hebben lopen, de onderbenen goed van bloed (en dus aanvoer van voedingsstoffen en het afvoeren van afvalstoffen) wordt voorzien door de pompwerking vanuit het hoefmechanisme.
Bij rust of beperkte beweging werkt het natuurlijke proces niet optimaal en probeer je dat op te vangen door het wisselbad principe, waardoor je op een kunstmatige manier het normale proces probeert na te bootsen.
Het is niet voor niks dat sommige paarden last van stalbenen krijgen bij lang op stal staan, daar zijn ze niet op gemaakt.

Een te hoge temperatuur in de pezen geeft schade, zoveel is ondertussen wel bewezen, dus het is niet zo'n raar idee om na een intensieve training of gebeurtenis zo snel mogelijk de temperatuur proberen te laten dalen.
Ik sta mijn paarden niet dagelijks hun benen te koelen, maar in sommige situaties doe ik het wel en heb ik ook het idee dat het wel nut heeft.

Is die vriendin humaan fysiotherapeut? Want daarin zit wel een groot verschil met een paard!

karim18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 18:01

Thanks voor de reacties weer!

@SparklinkApp, ja, zij is humaan fysiotherapeut. Puur vanuit de biologische kant van wat een pees is, en hoe deze werkt, kwamen haar vragen. Maar weet jij misschien of een mensenpees en een paardenpees dan anders is? Ik heb zelf van beide kanten niet veel verstand, en zij echt alleen van de mensenkant ;-)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:18

Ik denk dat er niet zoveel verschil in de pees zelf zal zitten, maar in het menselijk lichaam hebben wij overal grote aderen lopen en wordt ons onderbeen niet van bloed voorzien door een vergelijkbaar systeem als het hoefmechanisme, daar zit een groot verschil.
Mensen hebben ook baat bij beweging, maar het is minder noodzakelijk voor het functioneren dan bij een paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:10

Ik denk dat het verschil tussen mens en paard ook zit in 'gebruik'.

Mensen zitten een groot deel van de tijd - peesblessures genezen bij mensen vaak vanzelf of worden - zoals bij de 'carpale tunnel' - niet serieus genomen.

Een paard wil 'altijd' op zijn benen blijven staan. Die buigpezen van 'hand en voet' (onder sprong dan wel pols) blijft het dier belasten.