Welk krachtvoer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LaraXBboy

Welk krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 01:02

Hoihoi!

Ik heb even een vraagje! Mijn pony krijgt per dag zon 4 plakken hooi en staat om de dag op de wei. Ik zou graag willen dat die wat meer energie heeft met rijden! Welk krachtvoer is daar het best voor? Hij rijd zon 4x per week! Krijgt af en toe slobber en biksjes als snoepjes en vaak wortels en een appeltje als extras.

Lunamoon

Re: Welk krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:36

Welk type pony is het? Bvb heb je er een met Arabisch bloed en die is sloom, dan kan er iets anders mee spelen dan alleen meer krachtvoer nodig. Heb je bvb een slome, luie koudbloedpony dan kan je er vanalles inkappen en dan heb je kans dat die nog niet vooruit te krijgen is....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:06

Wat voor pony is het, hoe groot , hoe gebouwd en hoe zwaar is ie om en nabij?
Dan kun je als eerste je ruwvoer hoeveelheid onder de loep nemen en bekijken of hij daar al niet gewoon meer van mag hebben of niet.

Daarna kun je kijken of het idd handig is om krachtvoer bij te gaan voeren
Of dat een vit/min korrel al voldoende is

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 02:37

Het is een warmbloed kruising! Hij is een doorloper, maar hij heeft vrij weinig energie, als ik 1 keer per week rijd is die enorm snel en houd die het makkelijk uit, maar aan het einde van de week is die na 2 rondjes galop al klaar ermee

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 02:39

Hij is dun gebouwd! Niet zo zwaar en zon 1.45 hoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 03:38

Een warmbloed is per definitie een kruising, anders is het geen warmbloed. We weten nu nog steeds vrij weinig. Een warmbloed (wat dus een kruising is) x haflinger is zomaar een andere pony dan een warmbloed (wat dus een kruising is) x draver.

Als ik het zo lees zou ik het niet zoeken in het voer maar in de afwisseling en kwaliteit van het rijden. Zijn dingen als zadel, fysieke kwesties enz. al uitgesloten?

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 03:46

Koper schreef:
Een warmbloed is per definitie een kruising, anders is het geen warmbloed. We weten nu nog steeds vrij weinig. Een warmbloed (wat dus een kruising is) x haflinger is zomaar een andere pony dan een warmbloed (wat dus een kruising is) x draver.

Als ik het zo lees zou ik het niet zoeken in het voer maar in de afwisseling en kwaliteit van het rijden. Zijn dingen als zadel, fysieke kwesties enz. al uitgesloten?

Het is een new forest x connemara x welsh. Ik wissel enorm veel af dus daar zou het niet aan liggen. Hij heeft gewoon te weinig energie dus daar zou ik graag wat krachtvoer voor willen. Ook past alles prima en is die fysiek goed in orde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 03:49

Dus geen warmbloed maar een Brits mengelmoesje. Je zou toch denken dat die met het juiste werk wel te motiveren is. Maar jij zult 'm beter kennen :) Mooi ook dat hij verder in orde is. Wie heeft dat geconstateerd?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 04:36

Hoeveel is 4 plakken hooi? Ik gok kleine pakjes?

Krachtvoer is junkfood met veel rotzooi als ik al wat zou geven zou ik kiezen voor metazoa zit alles in wat ze nodig hebben zonder al te veel rommel

Maar met 4 dagen in de week rijden zou die het toch echt goed moeten doen op kwalitatief goed hooi met eventueel een vitamine korrel
Mits alles goed is dus alles uit sluiten qwa tekorten enz enz

Wat doe je met rijden allemaal?

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 12:43

Koper schreef:
Dus geen warmbloed maar een Brits mengelmoesje. Je zou toch denken dat die met het juiste werk wel te motiveren is. Maar jij zult 'm beter kennen :) Mooi ook dat hij verder in orde is. Wie heeft dat geconstateerd?

Ja inderdaad. Daar gaat het nu toch helemaal niet over? Hij is prima in orde dusja

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 12:45

Gentlegiant schreef:
Hoeveel is 4 plakken hooi? Ik gok kleine pakjes?

Krachtvoer is junkfood met veel rotzooi als ik al wat zou geven zou ik kiezen voor metazoa zit alles in wat ze nodig hebben zonder al te veel rommel

Maar met 4 dagen in de week rijden zou die het toch echt goed moeten doen op kwalitatief goed hooi met eventueel een vitamine korrel
Mits alles goed is dus alles uit sluiten qwa tekorten enz enz

Wat doe je met rijden allemaal?

Nee echt vrij grote plakken. We maken het wel zelf maar het is een aardige hoop wat ze krijgen. Met rijden dressuur ik, spring, bitloos, neckrope en nog veel meer :) Maar ik zou gewoon willen dat die af en toe gewoon wat meer energie heeft :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:08

Maar hoeveel kg is het hooi dan? Meten is weten?
Het rijden is voor mij niet dusdanig veel en intensief het paard krachtvoer nodig heeft

Ga het aub ergens anders zoeken
Is het paard netjes op gewicht? Eventueel foto?
Tanden? Door een goede tandarts njet door een dierenarts en heb je al eens bloed getrokken
Zoja hoe lang is dit allemaal geleden

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:21

je zou goede kwaliteit lijnzaadolie bij kunnen voeren, daar halen ze ook energie uit.
Je kan ook op https://www.vitalbix.com een voerscan uitvoeren.

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 14:26

Gentlegiant schreef:
Maar hoeveel kg is het hooi dan? Meten is weten?
Het rijden is voor mij niet dusdanig veel en intensief het paard krachtvoer nodig heeft

Ga het aub ergens anders zoeken
Is het paard netjes op gewicht? Eventueel foto?
Tanden? Door een goede tandarts njet door een dierenarts en heb je al eens bloed getrokken
Zoja hoe lang is dit allemaal geleden

Denk 3kg ofz en als ik rijd is het vrij intensief, dus ja. Hij is prima op gewicht en de tandarts komt binnenkort weer. Dusja..ik wil gewoon iets qua voer dat hem iets meer energie en pit geeft ;)

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 14:26

kvika schreef:
je zou goede kwaliteit lijnzaadolie bij kunnen voeren, daar halen ze ook energie uit.
Je kan ook op https://www.vitalbix.com een voerscan uitvoeren.

Dankjeee!❤️

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:32

Als het werkelijk 3 kilo hooi is dan snap ik wel waarom die traag is jij kunt toch ook niet leven op een boterham op een dag?

Een paard hoort minimaal 1% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof te krijgen en moet minimaal 16u per dag kunnen eten
Probeer het eens in het hooi te zoeken 24/7 hooi aanbieden

LaraXBboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 16:01

Gentlegiant schreef:
Als het werkelijk 3 kilo hooi is dan snap ik wel waarom die traag is jij kunt toch ook niet leven op een boterham op een dag?

Een paard hoort minimaal 1% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof te krijgen en moet minimaal 16u per dag kunnen eten
Probeer het eens in het hooi te zoeken 24/7 hooi aanbieden

Hij krijgt het 24/7 ik bedoelde 3kg per portie :) Dus 6 tot 9 kg per dag en ook grazen kan die vollop!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:14

Als je advies wilt kun je ook altijd even contact opnemen met een voerhandelaar bij jou in de buurt of eventueel pavo eens bellen (zij hebben een advieslijn). Vaak kunnen deze mensen je het beste vertellen wat je wel of juist niet moet voeren in jouw geval.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:46

Pavo is de mcdonalds van paardenvoer...

Als je het dan persee wilt kijk dan na een goede muesli zoals metazoa

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:49

LaraXBboy schreef:
Koper schreef:

Ja inderdaad. Daar gaat het nu toch helemaal niet over? Hij is prima in orde dusja

Meisje... het ras of type is juist een hele goede indicatie van hoe een paard in het werk is.

Maar jij wil alleen maar horen wat je moet gaan voeren. Ik denk niet dat daar de oplossing ligt en dat denk ik vooral naar aanleiding van jouw opmerkingen. Alleen kan ik je niet verder helpen. Ik heb mijn best gedaan. Ik wens je pony veel succes toe en jou veel wijsheid.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:15

Gewoon iets proberen. Mijne had ook vrij weinig energie met rijden en die loopt ook niet zo veel en intensief. Maar nu ze Sport mix zero(granenvrij) krijgt. Doet ze het goed en zit ook gewoon in het algemeen beter in haar vel en vacht. Maar ook het rijden gaat gewoon echt veel beter.

Je zou kunnen kijken naar een vitamine brok. Die van mij is erg kieskeurig eet geen brok, muesli gaat er een stuk beter in.
Je hebt Pavo vital en metazoa end.

Pzc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:40

Ik ben een keer naar een paardenevenement geweest en daar had ik toen allemaal voedingssuplementen gekregen, misschien kun je zoiets ook proberen. Dan heb je vanalles om te proberen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:09

Hier krijgt mijn recreatie shetlander pavo topsport voor en na de arbeid. Hij loopt drie keer per week voor de kar nu en echt als een zonnetje. Hij is er echt soepel en voorwaarts van geworden. En van dit:
Afbeelding

Naar dit gegaan:
Afbeelding

vanFerrarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:11

Ik zou gewoon even contact met je dierenarts opnemen, hij kan je hier het best in adviseren/doorverwijzen.