Paard zakt plots door benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Paard zakt plots door benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 17:28

Jammer, dan heb je best kans dat hij zich niet meer goed kan handhaven in die groep en het veilig voor hem voelt om te gaan liggen en slapen. Misschien is het mogelijk om hem een paar uur apart te zetten overdag?
Het paard van mijn moeder was ook oververmoeid omdat hij zich niet veilig genoeg voelde om te gaan liggen. We wilden hem in de longeercirkel zetten om te laten lopen, maar waren wat vergeten. Toen we terugkwamen, lag hij daar diep te slapen. Zolang we daar stonden hebben we hem daar iedere dag een uurtje of 2 in gezet, hij ging dan ook steeds slapen.
Paarden hebben die rem-slaap echt nodig, anders zakken ze uiteindelijk gewoon door de benen, zoals je verzorgpaard.

Nala

Berichten: 8196
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Paard zakt plots door benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 17:31

Dat klinkt logisch, behalve dat hij het vooral doet na het aansingelen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Paard zakt plots door benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 21:54

Er zijn meerdere paarden die het juist dan doen, of als ze een deken omkrijgen. Het heeft iets te maken met druk en een veilig gevoel geven.
Ik weet of je een thundershirt kent? Dat is een shirt dat druk geeft en je bij een angstige hond kunt aantrekken met bijvoorbeeld onweer. Door de druk op hun lichaam voelig ze zich veiliger. Hoe het precies in de hersenen werkt, kan ik niet uitleggen, maar het werkt :)

Nala

Berichten: 8196
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Paard zakt plots door benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 10:43

Dat effect heb ik inderdaad al vaker gehoord, best interessant. Eerst even kijken dat hij lichamelijk weer in orde is, daarna kunnen we voorzichtig testen wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Nala

Berichten: 8196
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 12:52

Update: De osteopate is nu twee keer langs geweest, en het lijkt gelukkig geen blijvende schade aangericht te hebben.
Het is inderdaad waarschijnlijk een vorm van narcolepsie die getriggered wordt door de singel vanwege zijn singeldwang.
We zetten het rijden voor nu op een heel laag pitje. Ik stap er op z'n vroegst in de zomer weer op. Dit ook vanwege zijn arthrose en de harde bodem buiten op dit moment.

Nala

Berichten: 8196
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-18 23:13

Update:
Na de situatie aan nog een paar paardenmensen voorgelegd te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat het ook best aan zijn bloeddruk zou kunnen liggen, met andere woorden dat hij 'flauwvalt' als hij even rustig alleen staat ipv op de weide/onderweg met indrukken.

De laatste tijd heeft hij zich niet meer zo duidelijk laten vallen, maar af en toe dreigt hij tijdens het poetsen of zadelen weg te vallen. Als ik hem dan een duwtje geef (net hard genoeg om hem uit evenwicht te brengen zodat hij zichzelf minimaal 'op moet vangen', maar niet hard genoeg dat ie daadwerkelijk zou kunnen vallen) is alles weer goed.

Zijn er nog bokkers die dit topic nu voor het eerst op de voorpagina tegenkomen en misschien nog andere ideeën/oplossingen hebben?

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Paard zakt plots door benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 23:55

Waarom wil je hem nog rijden? Misschien is het beter/fijner voor hem om er niet meer op te rijden en aan de hand te werken...

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Paard zakt plots door benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:10

Gezien zijn situatie zou ik ook stoppen met hem te rijden. Lijkt me voor het paard niet goed en voor je eigen veiligheid ook veel beter om niet meer erop te gaan.

Heb je zijn rug al eens op de foto laten zetten, wellicht zit daar een serieuze blokkade of iets klem wat dit veroorzaakt. Anders toch ook eens een dierenhospitaal om advies vragen.

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:31

Wij hadden laatst ons paard van 24? Voor de kar staan, nog even wat laatste dingen pakken en toen zakte zij ook door haar voor benen. We hebben dit aan de da voor gelegd en die gaf aan dat dit vaker voorkomt bij oudjes, echter alleen in rust, onder het zadel gebeurd dit niet omdat de hersenen dan 'actief' zijn. Wanneer dit gebeurd zijn ze zegmaar zo relaxed dat ze letterlijk in slaap vallen, een vorm van nacrolepsie. Sinds dien is het ook niet meer gebeurd. We zijn nu wel altijd iets attenter en letten heel erg op haar gedrag, komt ze sloom over dan gaan we niet rijden maar een keer simpels en minder inspannend doen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:49

Maddoxx schreef:
Zijn er nog bokkers die dit topic nu voor het eerst op de voorpagina tegenkomen en misschien nog andere ideeën/oplossingen hebben?


Niet meer aanmodderen en zelf oorzaken verzinnen maar naar de kliniek met dat dier. En er tot die tijd zeker niet op gaan zitten.

Nala

Berichten: 8196
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 07:27

Ik rijd hem nog (max zo 2 keer per maand, max een uurtje (meestal maar zo'n 15 minuten) buiten in stap) omdat zijn looptempo hoger ligt als het mijne, en hij dan zijn benen beter kan strekken. Ook hebben zowel ik als de eigenaresse van hem en van stal het idee dat de afwisseling hem nog goed doet.
Zoals Jasmijn ook zegt, zodra hij "suf" lijkt stap ik ook zeker niet op.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paard zakt plots door benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 07:36

Is hier al een dierenarts bijgeweest?

Want ik zou toch even iemand naar zijn hart laten luisteren.

Echt op geen enkele manier snap ik waarom hier eerst een osteopaat bij gehaald word. Eerst de DA en dan allerlei peuten lijkt mij de juiste volgorde.

Nala

Berichten: 8196
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Paard zakt plots door benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-18 07:42

Helaas heb ik hier niks over te zeggen. En zolang er niet nog eens een "grote"/"duidelijke" aanleiding komt verwacht ik niet dat er binnenkort een da bij komt. Zou het mijn paard zijn, dan zeker inderdaad in die volgorde.