Oude pony maakt veel proppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Oude pony maakt veel proppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 20:12

Hoi!

Mijn haflinger van bijna 28 heeft geen hele beste tanden meer. Daarom komt de tandarts ongeveer elke 9 tot 12 maand (op advies tandarts). Als er eerder wat is komt hij uiteraard eerder.
Zo viel ze twee jaar terug heel erg in, 3 maand nadat de tandarts was geweest. Conclusie, kies los dus kies laten trekken. Inmiddels hebben we twee kiezen laten trekken.

Eigenlijk maakt ze altijd wel proppen, soms meer, soms minder. De laarste tijd maakt ze weer meer proppen valt me op. Ze staat op onbeperkt hooi, en ze propt haar mond ook helemaal vol. Op zich snap ik dat ze het hooi niet helemaal weggekauwd krijgt :') We gebruiken fijnmazige slowfeeders zodat ze kleine hapjes neemt, maar zij neemt 5 kleine hapjes en gaat dan kauwen. Hoe ga ik haar uitleggen dat kleine hapjes wellicht makkelijker te kauwen zijn? :7

Anyway. Waar ik een beetje mee zit: ze maakt dus redelijk wat proppen, maar ze ziet er top uit. Echt mooi gevuld buikje, flanken lekker bol. Het is hartje winter, ik voer niks bij qua slobber, ze staan overdag op de wei maar in dat gras zit ook niks meer zou je denken.
Zou ze dan toch de helft van een hap hooi binnenkrijgen ofzo??

Ergens denk ik: ik bel de tandarts weer. Hij is een half jaar terug geweest en alles zag er prima uit (voor haar leeftijd). Aan de andere kant denk ik: ze krijgt schijnbaar genoeg binnen, ze hoeft echt niet dikker dan dit. Ze is met rijden ook heel vrolijk en energiek. Daarbij ruiken de proppen niet vies, lijkt geen ontsteking o.i.d. (dat heeft ze dus wel een keer gehad, MENNNN dat ruik je wel!). Tandarts kost toch zo richting de 160 euro, en ze heeft altijd best wel last van de verdoving enzo.. dus liever niet te vroeg zeg maar :Y)

Wat is wijsheid?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Oude pony maakt veel proppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:57

Lees je eigen tekst eens alsof het dat van een ander is.
Volgens mij zit je er bovenop en hou je alles goed in de gaten.
Keep up the good work maar ik zou er nu even niks aan laten doen.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:03

Jeetje, dure paardentandarts heb je!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:06

Mareeq schreef:

Inclusief elementen trekken vind ik het erg meevallen anders.

TS als het gebit van je paard regelmatig wordt nagekeken (wat ik uit je OP wel opmaak) dan zou het inderdaad best eens door het schrokken kunnen komen. Wel merk ik dat mijn pony (zelfde leeftijd) ook de laatste tijd af en aan meer proppen maakt. Geen idee hoe het komt. Ik merk dat ze baat heeft bij acupressuur (uiteraard op acupunten voor het gebit en de spijsvertering en weerstand).

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 09:49

Koper schreef:
Mareeq schreef:

Inclusief elementen trekken vind ik het erg meevallen anders.

TS als het gebit van je paard regelmatig wordt nagekeken (wat ik uit je OP wel opmaak) dan zou het inderdaad best eens door het schrokken kunnen komen. Wel merk ik dat mijn pony (zelfde leeftijd) ook de laatste tijd af en aan meer proppen maakt. Geen idee hoe het komt. Ik merk dat ze baat heeft bij acupressuur (uiteraard op acupunten voor het gebit en de spijsvertering en weerstand).

€160 is exclusief trekken helaas! Hij komt uit Schalkwijk dus stukje reiskosten, kale controle is €160 geloof ik. Met trekken op de kliniek was ik rond de €1200 kwijt, laatste keer op stal kies laten trekken kostte rond de €600. Dure hobby zullen we maar zeggen :Y)

@Koper: thanks voor de tip, ik ga eens googlen.
En het lijkt mij ook door het schrokken te komen, maar hoe ga ik haar dat uitleggen? Blijft een haflinger haha
Laatst bijgewerkt door Mloes op 02-02-18 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 09:50

Polly schreef:
Lees je eigen tekst eens alsof het dat van een ander is.
Volgens mij zit je er bovenop en hou je alles goed in de gaten.
Keep up the good work maar ik zou er nu even niks aan laten doen.

Ja misschien wel inderdaad. Toch hele operatie, zo'n controle door een tandarts. Verdoving vind ik ook altijd spannend..
Nog een paar maandjes en dan gaat het gras ook weer lekker groeien, dan de uitdaging om haar niet te dik te laten worden!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:12

Herkenbaar. Heb hetzelfde bij mijn Haflinger gehad (27 jr.). Die heb ik overgezet op kort geknipt hooi, wat ik zelf iedere dag knipte met de heggeschaar en daarbij heb ik hem op compact gras gezet van Hartog. Soms maakte hij nog proppen maar kon dit veel beter wegkrijgen dan het langstengelige hooi. Inmiddels heb ik hem in laten slapen maar sinds dat hij dat kreeg had hij prachtig mooie mest. Anders zaten er altijd nog sprieten hooi in en na verandering van het ruwvoer niet meer.
Advies van mijn tandarts was ieder half jaar controle toen hij proppen ging maken. Overigens is er nooit iets getrokken bij die van mij. Nadat hij ingeslapen was heb ik nog in zijn mond gevoeld, er stond bijna niets meer, alleen nog een paar achterste kiezen en daar kon hij nog heel rap mee eten.
En je ziet het, hij was nog tonnetje rond. Deze foto was van een paar dagen voordat ik hem moest laten gaan.
Afbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 10:21

Wat een mooie haf! Waarom heb je hem moeten laten inslapen? :(

Ik sta op een hele fijne pensionstal, met 24/7 buiten, weilanden, onbeperkt hooi, etc. Enige is dat je hooi van de stalbaas moet kopen, je mag geen eigen leverancier hooi laten brengen. Hoewel, mocht blijken dat het echt nodig is, dan is er misschien nog wat te overleggen. We hebben nu wel heel goed hooi, ruikt heel erg lekker en is heel mooi droog. Maar om alles te gaan knippen.. Hoe lang was je daar wel niet mee bezig? :D Ze eten met z'n tweeën ruim 22 - 25 kg hooi per dag weg. Dat Compact Gras ga ik ook eens bekijken!

En het rare is dat zij al jaren proppen maakt, of de tandarts nou net geweest is of over een week moet komen. De ene periode maakt ze weer meer proppen dan de andere periode (dit zal ook heel erg aan het hooi kunnen liggen, hoe stengelig is het, etc.). Mijn tandarts adviseert nu nog 9 tot 12 maand tussen de controles te laten. Toen zij vorig jaar een kies los had, maakte ze echt onwijs veel proppen en viel ze in in twee dagen heel erg in (met name bij de flanken).. Ging echt heel snel. Dus ik ben nu obsessief die flanken in de gaten aan het houden :') En die zijn nu dus gewoon bol.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:24

Oh, herkenbaar! Onze shet op leeftijd maakt ook veel proppen, ondanks dat haar gebit wel behandeld wordt :j het komt (denk ik) puur door het feit dat ze inmiddels een aantal kiezen mist. Grof/lang hooi is voor haar inderdaad het meest moeilijke om te eten, en daarom krijgt ze vooral in de winter grasmix/compact gras (Hartog) bij. Gewoon gras in de weide gaat nog het allerbeste. Ze wordt in de winter wel iets schraler (minder uren op de wei en korter gras), maar zeker niet mager. Ik zou daarom ook niet weer de tandarts laten komen... zo te lezen doe je er veel aan, als ze áltijd proppen maakt met haar gebit en er verder goed uitziet, goed in haar vel zit, zou ik me niet veel zorgen maken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:34

Mloes schreef:
Wat een mooie haf! Waarom heb je hem moeten laten inslapen? :(

Ik sta op een hele fijne pensionstal, met 24/7 buiten, weilanden, onbeperkt hooi, etc. Enige is dat je hooi van de stalbaas moet kopen, je mag geen eigen leverancier hooi laten brengen. Hoewel, mocht blijken dat het echt nodig is, dan is er misschien nog wat te overleggen. We hebben nu wel heel goed hooi, ruikt heel erg lekker en is heel mooi droog. Maar om alles te gaan knippen.. Hoe lang was je daar wel niet mee bezig? :D Ze eten met z'n tweeën ruim 22 - 25 kg hooi per dag weg. Dat Compact Gras ga ik ook eens bekijken!

En het rare is dat zij al jaren proppen maakt, of de tandarts nou net geweest is of over een week moet komen. De ene periode maakt ze weer meer proppen dan de andere periode (dit zal ook heel erg aan het hooi kunnen liggen, hoe stengelig is het, etc.). Mijn tandarts adviseert nu nog 9 tot 12 maand tussen de controles te laten. Toen zij vorig jaar een kies los had, maakte ze echt onwijs veel proppen en viel ze in in twee dagen heel erg in (met name bij de flanken).. Ging echt heel snel. Dus ik ben nu obsessief die flanken in de gaten aan het houden :') En die zijn nu dus gewoon bol.

Ik dacht echt dat ik hem uiteindelijk zou moeten laten inslapen vanwege zijn gebit (niet meer kunnen eten uiteindelijk) maar hij kreeg een blessure aan zijn heup en daarbij speelde de artrose in zijn rug mee) Osteopaat had me al laten weten dat er niets meer aan te doen was. En hij stond op 4 zakjes Buut per dag. Het lopen ging nog wel aardig maar het opstaan en weglopen na het liggen was een drama. Daarom heb ik het besluit genomen. Tis nog maar kort geleden en het is een groot gemis maar het is beter zo.
Veel te lang was ik daar mee bezig per dag, denk wel zo'n 2 - 3 uur maar ik had het er voor over en ik had de tijd er voor. Maar het compact gras van Hartog is echt een uitkomst. Ik gaf het los op de grond in de stal, daar kon hij in en uit lopen maar je kunt ook zo'n box kopen waar je een heel baaltje in legt.

Proppen blijven ze denk ik wel maken zodra het gebit niet meer is wat het moet zijn en als jij je paard goed in de gaten houdt dan doe je er al alles aan. En je kunt aan de bel trekken als je iets bemerkt aan hem. Niet te veel zorgen maken. Ik heb dat ook veel te veel en te vaak gedaan. Maar goed, het is je maatje hè en het gaat je gewoon aan je hart als er iets niet goed is ;-)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 23:15

Nou, paar dagen verder en weer veel minder proppen :7 Raap mij maar op haha!
Maar inderdaad, zolang ze vrolijk is, lekker glanst en niet in- of afvalt zal het wel prima zijn.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 23:17

En wat naar, singasong :( Je oudje verliezen lijkt me verschrikkelijk! Mijn pony heeft ook artrose maar tot heden gaat het nog heel erg goed. Lijkt me zo moeilijk, om die keus te maken.. Wanneer is het genoeg? Maar volgens mij maak je zo'n keus nooit te vroeg. Sterkte!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:21

Bij mijn oudere merrie (bijna 23, mist één kies rechtsonder en twee voortanden boven) maakt het uit wat voor ruwvoer ze krijgt. Grover ruwvoer geeft minder proppen.

Die tandarts heb ik overigens ook :D
Laatst bijgewerkt door Hilary op 05-02-18 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:37

Bij de mijne hetzelfde verhaal. Hij mist een hoop kiezen. Ik geef geen hooi meer, maar compact gras en grasmix. Daar maakt hij ook nog wel eens propjes van maar veel minder dan met hooi. Maar hooi krijgt hij helemaal niet meer weg.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:03

Kijk naar je paard.Jij kent hem het beste en als hij er goed uit ziet is het toch goed.Mijn dame van 35 krijgt 2 keer per dag een hele emmer Senior Priores en daar naast knabbeld ze nog van het hooi.Ze doet het goed voor haar leeftijd en ze heeft ook nog Cushing.Ik laat wel in het voor en najaar haar tanden controleren.De proppen komen omdat ze kiezen mist.Afbeelding
Wel van de zomer nu heeft ze een berenvacht.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 11:17

Hier ook een shetlander met een slecht gebit die proppen maakte. Eerst kwam de tandarts een keer per jaar, maar omdat hij toch eerder last kreeg met eten laten we haar nu elk half jaar komen. Dat gaat nu goed gelukkig!

Mijn advies zou dus zijn om toch de tandarts 2x per jaar te laten komen. Het is mooi dat je paard goed op gewicht blijft, maar dat hij proppen maakt wil toch zeggen dat hij last heeft van zijn gebit ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 08:36

Mloes schreef:
Nou, paar dagen verder en weer veel minder proppen :7 Raap mij maar op haha!
Maar inderdaad, zolang ze vrolijk is, lekker glanst en niet in- of afvalt zal het wel prima zijn.

Super!! Houdt haar gewoon in de gaten. Check ook eens de geur die uit haar mond komt tijdens het eten. Is een goede graadmeter voor een eventuele ontsteking.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:04

Misschien een soort second opinion door een andere tandarts laten doen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:26

Mijn oudje van bijna 30 maakt ook proppen, puur omdat hij 2 kiezen kwijt is.
Hij gaat altijd netjes op controle en hoewel er weinig over is van zijn gebit doet hij het nog prima.
Mijn tandarts geeft aan dat de proppen gewoon blijven komen puur vanwege dat gat in zijn mond.
Het hoort er dus een beetje bij.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 11:29

Kidde schreef:
Hier ook een shetlander met een slecht gebit die proppen maakte. Eerst kwam de tandarts een keer per jaar, maar omdat hij toch eerder last kreeg met eten laten we haar nu elk half jaar komen. Dat gaat nu goed gelukkig!

Mijn advies zou dus zijn om toch de tandarts 2x per jaar te laten komen. Het is mooi dat je paard goed op gewicht blijft, maar dat hij proppen maakt wil toch zeggen dat hij last heeft van zijn gebit ;)

Het rare is dus dat ze gelijk nadat de tandarts is geweest proppen maakt. Eigenlijk gewoon altijd, of de tandarts nou net is geweest of 9 maand terug is geweest :Y)
Ik volg het advies van mijn tandarts, eens in de 9 tot 12 maand adviseert hij. Anderhalf jaar terug heeft hij een kies getrokken, en twee weken later stond ze met koliek (voor het eerst ooit). Tandarts dacht zelf dat dit met de verdoving te maken had, schijnt dat oudjes daar wat heviger op kunnen reageren. Dus ben toch een beetje huiverig voor verdoving (en dus controles). Nu geeft de tandarts wel minder verdoving gelukkig, dus hij houdt er wel rekening mee.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 11:30

sanso schreef:
Misschien een soort second opinion door een andere tandarts laten doen?

Ik heb volgens mij de beste tandarts van NL :D Ik had hiervoor altijd Mieke van Hestadent, ook een hele goede tandarts. Maar omdat we een paar jaar terug begonnen met losse kiezen die er soms uit moeten, ben ik overgestapt naar Jan Kroes. Ik heb 100% vertrouwen in hem.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 11:32

En het gaat nu weer heel erg goed, ondanks de kou voer ik geen slobber bij (soms na het rijden een half schepje, maar niet structureel). Ze redt zich dus nog heel erg goed op onbeperkt hooi! Proppen is nog steeds een stuk minder dan vorige week, waar het dan aan ligt dat het soms erger is dan anders..? Geen idee!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 11:37

Beetje slechte foto maar voor het beeld, dit is de dame in kwestie:
(ze lijkt hier wel echt een beetje dikkig haha, valt mee in het echt!)
Afbeelding

Afbeelding

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:51

Wat ziet ze er goed uit!
Mijn oude pony van 26 (bijna 27) maakt ook weleens proppen. Niet vaak, en als hij zomers op alleen gras staat doet hij het ook niet. Tanden zijn gewoon in orde.
Hij staat op onbeperkt compact gras en "gewone" hooibaaltjes van de boer. Met het compact gras maakt hij nooit proppen, maar verkiest zelf op sommige dagen het gewone hooi boven compact. :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 11:54

Kidde: meerdere malen de tandarts per jaar werkt vaak averechts bij die oudjes, mijne heeft alleen nog holle cupjes van emaille en die mag juist niet te vaak. Dan blijft er helemaal niets over.

Verder: De geur die kan voorkomen kan ook gewoon rot hooi of restanten voer zijn wat in de gaten vast zit. Hoeft niet direct ontsteking te zijn ( al ruikt dat heel specifiek dus dat herken je wel) Vaak helpt dan de tuinslang in de mond en spoelen waar de gaten zitten.

TS heeft de situatie prima onder controle, een goede tandarts, dus dat lijkt me verder geen issue.
TS: als je je tandarts belt en vraagt zal ze je zeker gerust kunnen stellen mbt die proppen!