Domosedan gel > kun je daarmee rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Domosedan gel > kun je daarmee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 19:52

Ik rij en werk nu al een aantal maanden met een moeilijk paard. Ze is een trauma paard en heeft wat steekjes los zitten, maar met veel grondwerk, clicker training, perelli en heel, heel veel geduld... Hebben we nu een redelijk goede vertrouwensbasis opgebouwd.

Ik heb in dit topic een paar maand terug al wat verteld: [ED] Grondwerk lessen omgeving Olst (Overijssel)

Goed, de situatie is zo dat de eigenaar elke winter naar Curacau gaat en er dan iemand op het huis en de paarden past. Dit jaar kon de oppas niet en hebben we ervoor gekozen om de paarden op pension te doen, ongeveer 5 KM van huis.

Winnie is niet in een trailer te laden, vanwege haar angst om iets boven haar hoofd te hebben. Dus ik heb haar een paar maand geleden naar de pensionstalling moeten rijden, iemand anders reed haar stalmaatje, die geen stap verkeerd zet. Dat hebben we overleefd, maar was geen groot succes. Met een paar flink spannende momenten.

Binnenkort moet ik haar terug naar huis rijden, ik zit er niet echt op te wachten dat we een herhaling van de vorige keer hebben. Met de dierenarts overlegd en hij heeft mij Domosedan gel meegegeven om onder de tong te spuiten een half uur voordat we aan de rit terug beginnen.
Maar als ik de bijsluiter zo lees, vraag ik me af of ze daarmee wel te rijden zal zijn.

Heeft iemand ervaring met Domosedan gel?
Hoe reageert een paard daarop, staan ze echt te slapen en suf, of gewoon relaxed, wat de bedoeling is?

Tips zijn welkom!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:55

Grappig ik weet op welke paarden je rijd. Ik neem Wilma haar lessen over. Moest je de hele sluit geven?
Bij de hele spuit staan ze zeker te slapen. Is zelfde spul als dierenarts ze mee suf spuit..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 19:57

Het grootste risico is dat als er iets mis gaat de hulpen ook niet meer doorkomen.
Je hebt dan een stoned ongeleid projectiel met struikelpotentie.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:02

Wat er bij Domosedan gebeurt, is dat de paarden een deel van de coördinatie over het lichaam verliezen, maar niet het bewustzijn. Het kan dus nog makkelijk dat ze ergens van schrikken, maar hun lichaam niet meer kunnen beheersen, waardoor de kans op vallen wel aanzienlijk groter is. De vraag is of je dat wel moet willen, en zeker als je er dan nog zelf op zit, maar dat is een overweging die je zelf moet maken. Ik zou het je afraden. Dan zou ik er nog eerder voor kiezen om het paard eerst te laten verdoven door de DA (spuit in het bloed, dus werkt direct), dan half suf toch de trailer op (gaat dan meestal makkelijker), en wanneer je er bent en uitgeladen bent is de verdoving weer uitgewerkt. Lijkt me de meest veilige situatie voor iedereen, maar ik ken je paard verder niet.

Hoe is je paard nu op die pensionstalling? Rustig?

KLC

Re: Domosedan gel > kun je daarmee rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:09

Ik heb het een aantal jaar geleden gebruikt voor een trailerrit. Precies de dosis gegeven die mocht ivm gewicht(was een pony). Na een half uur was ze echt wel suf maar kon nog prima de trailer oplopen, en ook weer eraf op de eindbestemming. Wel op stal gezet zonder hooi en in de gaten gehouden, duurde wel een uurtje of 2 tot ze weer helemaal zichzelf was.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:12

Ik zou eerst een paar keer thuis uitproberen. Geen paard reageert hetzelfde.
Al eens magnesium gebruikt?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 20:24

Otti1977 schreef:
Grappig ik weet op welke paarden je rijd. Ik neem Wilma haar lessen over. Moest je de hele sluit geven?
Bij de hele spuit staan ze zeker te slapen. Is zelfde spul als dierenarts ze mee suf spuit..

Wat leuk! Dus je kent Winnie ook.
Ik ben echt super blij met Wilma en ook dat ik Winnie lekker mag behandelen als mijn eigen paard. Ze is een uitdaging, heeft mij er al meerdere keren in het begin af weten te pleuren, maar inmiddels is ze ook mijn schatje en kan ik zoveel meer met haar dan ik 9 maand geleden voor mogelijk had gehouden.

Sinds vorige week kan ik zelfs helemaal alleen opstappen. Ze gaat er niet meer vandoor, ze bolt haar rug niet meer, ze staat gewoon rustig te wachten tot ik goed zit en zij haar snoepje krijgt.

Met het rijden (in de bak) blijft het spannend, ze kan overal van schikken, maar ze doet niet zo belachelijk meer dat ze gelijk rodeo geeft. Nu is het een flinke sprong opzij en dan weer door.

Voor koeien is ze doodsbang, maar die staan in deze periode gelukkig allemaal op stal, dus daarvan zullen we geen last hebben. Meer de fietsers en auto’s. En alles wat onverwachts is.

Ergens geloof ik wel dat ze nu beter te rijden en onder controle is dan 3 maand geleden, toen ik haar er heen reed, maar ja, het is Winnie... je weet maar nooit.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:35

Ik zou maar een paar streepjes durven geven, zeker niet de hele dosering.
Dan zijn ze veel te wankel en lopen ze niet zo hard meer.Kijk ook uit voor struikelen.
Ik ken wel wat mensen die jonge lastige beesten met een paar streepjes tranquigel zadelmak maken, net de scherpe kantjes eraf.Ik zou het niet durven ivm balansverlies.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:35

Is het geen optie haar te sederen en dan wandelend terug?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:52

Het is voor mij wel de vraag of je dit moet doen. Paard is niet onder controle. Dat kan hele nare gevolgen hebben. Voor jou, het paard en/of andere weggebruikers.
Om als verzorger die verantwoordelijkheid te nemen lijkt me onverstandig, zelfs al is de eigenaar goed verzekerd.
Dan maar sederen en door een ervaren vervoerder laten verplaatsen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:53

Ik ken haar paarden niet maar Wilma zie ik elke week.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 20:58

MissMiekjee schreef:
Hoe is je paard nu op die pensionstalling? Rustig?

In het begin was het een ramp, voor Winnie is elke verandering lastig te verwerken. Ze brak bijna de stal af, maar na een week was het redelijk te doen en ook in deze periode zonder de eigenaar erbij, hebben we vooruitgang geboekt, zoals het kunnen opstappen zonder hulp en zonder rodeo. Ook het zadelen gaat steeds beter, ze blijft nu netjes staan bij het singelen, eerst danste ze alle kanten op.

Het schikken bij het rijden is erger hier op de pensionstalling. De buitenbak ligt aan een weggetje waar veel fietsers langs komen, veel mensen de hond uitlaten en af en toe een idioot voorbij sjeest. De bak bij de eigenaar is ook aan de weg, maar veel meer beschut.
Dus ze schikt vaker, maar inmiddels wel de schikreactie beter onder controle, het is geen ontploffing meer, nu meer een flinke sprong opzij of ze komt iets omhoog. Maakt het zoeken naar ontspanning wel lastiger, omdat je elke keer weer opnieuw moet beginnen met er naartoe werken en ze aan de weg kant van de bak meteen weer meer gespannen is. Tegen de tijd dat ze moe begint te worden kan ik haar pas echt aan de wegkant de hoeken goed doorrijden.

Ze is een uitdaging, maar wel een hele leuke uitdaging. Omdat ze zo hoog sensitief is, moest ik anders leren omgaan met paarden, ofwel met haar. Ik moet mijn aandacht er goed bijhouden en mijn totale focus op haar hebben. Ze heeft meteen door als ik er met mijn hoofd niet bij ben, dan is ze net een klein kind en wordt haar gedrag veel erger. Dus zij verplicht mij om alles van me af te zetten en mijn volledige focus op haar te hebben. Zo bereiken we ook het meeste. En geduld, heel veel geduld.

Met de trailer wil ik wel gaan trainen, maar ik denk dat de verhuizing terug naar huis al weer behoorlijk impact zal hebben op haar.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 21:04

senna21 schreef:
Het is voor mij wel de vraag of je dit moet doen. Paard is niet onder controle. Dat kan hele nare gevolgen hebben. Voor jou, het paard en/of andere weggebruikers.
Om als verzorger die verantwoordelijkheid te nemen lijkt me onverstandig, zelfs al is de eigenaar goed verzekerd.
Dan maar sederen en door een ervaren vervoerder laten verplaatsen.

Eigenaar gaat mee hoor en er rijdt iemand in een auto achteraan. Ondanks dat ik rij, zal de eigenaar haar ook aan een touw vast hebben. De eigenaar is zeer ervaren en doet niets wat onverantwoord is.

Ik had de DA gevraagd of er iets was waarmee het paard iets wat relaxter zou zijn. Domosedan gekregen, maar toen ik de bijsluiter las, vroeg ik mij dus af of dat niet iets te veel van het goede zou zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 21:08

Wildgirl schreef:
Is het geen optie haar te sederen en dan wandelend terug?

Ze is een flink paard van 174. Ze is onder het zadel normaal beter in controle te houden dan aan een (lange) lijn. Maar wandelend terug is een optie, had ik zelf ook al aan gedacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:09

Wanneer er iemand meeloopt en het paard aan een touw houd dan zou ik niet sederen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:31

Misschien overdrijf ik, maar ik vind het serieus een idioot idee om op een gesedeerd paard te stappen. Als paard een gekke beweging maakt en door de sedatie snel de balans verliest lig je eronder. Ga je echt je leven in de waagschaal stellen hiervoor?
Waarom niet sederen en dan de trailer op (of vrachtwagen) op? Of laat iemand anders zijn leven hiervoor in de waagschaal stellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:57

Domosedangel werkt dieper, maar korter. Tranquigel werkt langer, maar minder diep, bijv. niet geschikt voor gebitsbehandelingen. Echter tranquigel werkt tot wel 12 uur lang en domosedan 1,5 tot 2 uur.

Ik heb een paard moeten vervoeren waarbij van tevoren niet geoefend kon worden, hele spuit tranquigel + praam en toen liep ie erin.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:08

Maar tranquigel breken ze af in het bloed wanneer ze over de zeik gaan.Dan komem ze er ineens doorheen.
Domosedan niet, daarom gebruik ik dat liever bij echte bangerikken of vuillakken.
Het werkt idd wel maar kort.
Ik neem ook aan dat het om een paar streepjes gaat en niet de hele spuit.Dat zou echt onverstandig zijn.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:12

Toen ik pas een tinker haar benen moest scheren en dat echt niet zonder verdoving ging heb ik ook het zelfde gekregen van mijn dierenarts.
Op advies een hele spuit gegeven...

Helemaal niks.... paard kwam er met gemak door heen en heeft helemaal niks gemerkt van de versuffing.. (sloeg als nog gericht en had totaal geen problemen met richten :P )

Ik vertouw er niet meer op.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:41

Hoeveel moet je geven?

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:12

Melissa1996 schreef:
Toen ik pas een tinker haar benen moest scheren en dat echt niet zonder verdoving ging heb ik ook het zelfde gekregen van mijn dierenarts.
Op advies een hele spuit gegeven...

Helemaal niks.... paard kwam er met gemak door heen en heeft helemaal niks gemerkt van de versuffing.. (sloeg als nog gericht en had totaal geen problemen met richten :P )

Ik vertouw er niet meer op.

Heb je het wel gebruikt zoals voorgeschreven, onder de tong spuiten?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:20

Ik zou het van te voren een keer proberen, dan weet je welke dosering je moet geven. Wat heel belangrijk is, geef het ONDER de tong. Als ze het inslikken doet het niets, het moet worden opgenomen via het slijmvlies onder de tong. Ook belangrijk: laat het paard daarna zeker een half uur tot 3 kwartier volledig met rust in een rustige omgeving. Dan zakken ze het beste in.
Ik ben zelf meer fan van tranquigel of relaquine als ze nog moeten lopen, omdat ze daar minder atactisch en wiebelig van worden. En het werkt wat langer..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:22

Na voldoende dosering zijn ze echt wel suf hoor. Ik gebruik het soms met scheren bij lastige paarden. Maar inderdaad het moet echt onder de tong..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 00:50

Mijn voorgevoel klopt dus, dit spul is te sterk om mee te rijden. Daarom stel ik de vraag, ik zie dat er iets wat heftig gereageerd wordt, maar de vraag is juist om gevaarlijke situaties te voorkomen.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 00:54

Volgens mij kun je beter muisjes of sedalin gebruiken.. hoe lang is het lopen?