manenkam blijft maar dik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

manenkam blijft maar dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:58

Het gaat hier om mijn 7 jarige Welsh Cob Ivy. Ze is bijna twee jaar geleden hoefbevangen geweest en staat sinds die tijd op dieet. Ze is heel netjes op gewicht nu, ribben goed te voelen en lichtjes te zien als ze loopt. Ook geen vetophopingen op de schouders en naast de staart. Maar haar manenkam blijft dik en hard en lijkt alleen maar dikker te worden. Het is nu echt extreem, hij is keihard en dat is toch geen goed teken over het algemeen...

Ze is twee jaar geleden ook getest op PPID en insulineresistentie, maar daar kwam verder niets uit. Vorig jaar is er ook een keer bloedonderzoek gedaan omdat ze niet echt fit was, en daar kwam ook niets bijzonders uit, behalve een licht seleniumtekort.

Ze krijgt nu:
Op stal een klein netje droog hooi (ongeveer 4 kilo schat ik, misschien iets minder) en stro om te knabbelen. Een heel klein handje voordroog voor het idee. Ze eet vrij veel stro, ik heb daar nog niet echt een oplossing voor gevonden.

Overdag buiten in de paddock krijgen ze voordroog, hooi en stro door elkaar. Helaas is madame vrij dominant en staat ze met eten altijd vooraan. Meestal is aan het begin van de middag al het lekkere spul wel op en hebben ze alleen nog stro. Ze staat ongeveer 8 uur buiten.

Aan krachtvoer krijgt ze alleen een handje metazoa broxx met een schepje magnesium, vitamine e selenium en Wendall's Lamimix kruiden. Na het rijden soms een handje havens natural balance erbij.

Ik rijd haar meestal 4 keer in de week, verder longeren en grondwerk. Ze krijgt maximaal 1 keer per week een dagje vrij.

Wat kan ik verder nog doen aan haar voeding? Als haar nek zo dik blijft moet ik gaan kijken of ze op de paddock apart gevoerd kan worden, maar dat doe ik liever niet omdat ze dan het grootste gedeelte van de dag alleen moet staan.

Heeft het zin om nog iets als glucobalance bij te voeren? Of zijn er nog andere dingen die kunnen helpen?

Hilary

Re: manenkam blijft maar dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:03

Glucobalance kan zeker helpen. Natural Balance zit vrij hoog in zetmeel en suiker volgens mij, wellicht is dat te vervangen (bijv Pavo nature's best, hoewel ook niet alle paarden goed reageren op Pavo).

Hoe wordt het ruwvoer aangeboden? Kun je iets met een slowfeeder?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 00:07

Ze krijgt alles al uit slowfeeders, maar kan er vaak wel ongestoord uit eten omdat ze de rest wegjaagt. Op stal heeft ze hooi in een fijnmazig net, en stro los op de grond.

De Natural balance ga ik tijdelijk even weglaten, kijken of dat verschil maakt! Suikers is laag, maar zetmeel wel wat hoger zag ik. Ze krijgt daar echt maar 4 keer per week een klein handje van.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 00:14

Ik heb hele goede resultaten gezien met gluco balance! Zeker het proberen waard.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 00:18

Dan ga ik die bestellen! Nog tips om het naar binnen te krijgen bij een kieskeurige eter? Het ruikt erg sterk heb ik begrepen.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 01:35

Zou trouwens die Havens Natural Balance inderdaad niet geven, zit 36,7% zetmeel in, dus totaal 39,5% met de suiker er bij. Voor een hoefbevangen paard niet echt geschikt denk ik, ook al adviseren zij het wel daarvoor. :(

Om het naar binnen te krijgen, misschien door een beetje slobber van Vitalbix bijvoorbeeld? (al at die van mij de Laminaze van NAF daar ook zelfs niet door, omdat die ook zo kieskeurig is :o )

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 22:20

Vitalbix eet ze dus al niet :D. Slobber is ze ook geen fan van, te nat en het gaat er niet in.
De Natural Balance is een van de weinige muesli's die ze blijft eten, maar dat is dus even klaar nu. Metazoa vind ze wel lekker, maar niet als er teveel doorheen zit aan poedertjes.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 00:21

Ik hoor het al, net zo'n "probleemgeval" als ik heb met eten en het probleem is dat ze juist dol op suikers zijn en dan alles wel lusten :o

Die van mij eet soms een tijdje iets en als ik dan aan de volgende zak begin hoeft hij het opeens niet meer...Vitalbix hoeft hij nu ook niet meer en Metazoa al helemaal niet. Geef nu maar weer Nature's Best van Pavo. Zou graag ook met minder suikers willen voeren, maar dan kan ik alles weg gooien of weg geven en hij moet wel op op 1 of andere manier wat binnen krijgen.

Maar geen slobber?? :D Daar is die van mij gelukkig wel dol op, behalve toen ik er dus die Laminaze door had gedaan, toen gilde hij zelfs van boosheid :D . Had zich verheugd op de slobber en toen zat dat er door.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 01:05

Ik voerde Dodson & Horrel, Agrobs en Muhldorfer. Allemaal laag in suikers, zetmeel en hoog in kalium, selenium, koper etc. Je zou nog kunnen kijken naar een supplement om de afvalstoffen beter af te laten voeren met oog op de nek. Brandnetel thee, Duivelsklauw en andere supplementen bij bv de Paardendrogist vandaan zouden nog een optie kunnen zijn.
Voordroog was bij mij echt een no go. Dus mocht je daar mee kunnen experimenteren, kijk eens of het weglaten van voordroog verschil maakt?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 01:25

GlucoBalance werkte afgelopen zomer echt heel goed bij onze Welsh x Arab. Ik geloof dat ik t over een appeltje deed en ze at het dan prima.

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 01:33

Hier ook hele goede ervaringen met gluco balance! Werd ook heel goed gegeten over Vitalbix en luzerne. Hooi testen (of weken) is een optie. En ik zou absoluut geen granen voeren. Ik zou dan naar een andere opties zoeken. Misschien een snoepje van Feral (van Vitalbix) voor belonen na het rijden?

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 01:41

Ik zou echt proberen om het voordroog weg te laten, kan ze niet bijv met een ander paard samen staan en dat ze dan gewoon hooi hebben?
Of dat er gewoon geen voordroog in de paddock gegeven word.
Je schrijft dat begin van de middag al het lekkere er uit gegeten is en er alleen nog stro is, je zou je paard ook sochtends apart kunnen houden en zodra het lekkere eruit gegeten is bij de andere paarden zetten, of staat ze dan erg kort met de andere paarden?

Ik zou sowieso alleen vanuit slowfeeders geven, ik zag dat je dat al deed maar misschien kun je nog een kleinere maas proberen of 2 netten over elkaar wil ook nog wel is wat schelen. Ook bijv een hooinet ophangen op een plek waar ze het niet tegen een wand aan kunnen duwen maakt het pakken van grote plukken moeilijker.

Ik zou ook het kleine beetje voordroog 'voor het idee' weg laten, je paard weet echt niet dat t paard 2 stallen verderop voordroog krijgt en zij alleen hooi. En al weet ze het wel heeft ze pech.

Hoezo voer je af en toe natural balance? Daar zit namelijk best wel veel in dus dat zou ik weglaten en evt vervangen voor iets wat lager in zetmeel en suiker is.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 23:35

Apart zetten wordt gewoon heel lastig. Ik kan zelf niet halverwege de dag komen om haar bij de rest te zetten, en de staleigenaar is er ook niet altijd overdag. Dat zou dus betekenen dat ze het grootste gedeelte van de dag alleen staat. Het stukje om haar apart te zetten is niet echt groot genoeg voor twee, dus dan staat ze echt alleen het grootste deel van de dag. Dat is een beetje last resort zeg maar. Als het moet dan moet het, maar liever niet.

Het handje voordroog snapt ze donders goed als ze het niet krijgt. Dan breekt ze de deur er bijna uit. Ze is al pissig als ze het te weinig vind :D.

De Natural balance kreeg ze omdat ze dat graag at, ook als er poedertjes doorheen zaten. Het kleine beetje krachtvoer dat ze krijgt is vooral om de magnesium en vitamine e door te geven, maar de Metazoa wordt met teveel poeder bijna niet gegeten. Maar goed, voorlopig zal madam het ermee moeten doen.
Veel muesli's etc geprobeerd, maar ze eet ze vaak halverwege de zak al niet meer. Speedybeet was ook geen succes. Hopen dat ik de glucobalance erin krijg...