Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
divafloortje
Berichten: 100
Geregistreerd: 02-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:35

Ik heb niet alles gefilmd, dus jullie hebben niet alles gezien. De uitslag op de cushing was negatief, dus geen cushing.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:55

Albert schreef:
Mij viel het eindresultaat 100% mee, wat ik na de behandeling kon zien dan. Verder commentaar is, zonder het gebit zelf te zien, zinloze speculatie. Mooi speculum trouwens, tussendoor mag hij ook even dicht. Het valt mij wel op dat ze alleen maar rechtshandig werkt en met de vrije hand haar instrumenten niet ondersteund.

Dat bedoelde ik dus, je kan wel los gaan op hetgeen je ziet, maar het is niet altijd de realiteit.
Waarschijnlijk was de pony ook verdoofd, of niet?

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:36

Ik heb even een vraag en hoop dat ik hem hier ook op de goede plek zet nav dit topic:
Onze "oudere tinker", 23/24 jaar maar superfit, is onlangs verhuisd naar mijn dochter.. ze werd een maal per jaar/anderhalf jaar door dierenarts aan haar gebit geholpen (elektrisch), bij mijn dochter was onlangs haar tandarts en die zag bij mijn tinker een verwaarloosd gebit (terwijl elk jaar er een behandeling was) en ook een andere tandarts daar (in de kliniek) zei hetzelfde... thuis hebben wij nog drie tinkers staan, allemaal ook behandeld door de dierenarts, dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen meer in: mijn vraag nu: waar vind ik regio Herrenveen/Drachten een goede paardentandarts??
Verder ingaan op het verhaal van de dierenarts is niet nodig.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:45

Je hebt Annelous kist bij Steenwijk, zij is een hele goede.
Ze is dierenarts bij kliniek de woldberg in tuk, ze is daar de paardenarts en gecertificeerde paardentandarts.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:49

Of paul versluis

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:49

ok, moet eerlijk zeggen dat ik een beetje huiverig ben nu voor dierenartsen die ook paardentandarts zijn, dat is die van ons nl ook.......krijg dan een beetje het gevoel, we doen er de opleiding bij.. terwijl nu voor mijn gevoel iemand die alleen maar paardentandarts is meer ervaring heeft, maar ik kan het mis hebben.....
Aanvulling: net even Paul Versluis opgezocht, hm.... ziet er goed uit, op site en verhaal afgaande natuurlijk, en hier in de buurt!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:16

Mijn dierenarts is ook tandarts. Qua tijdsverdeling is het bij hem volgens mij andersom; hij doet meer gebitten dan reguliere DA-consulten. Hij heeft in Amerika de volledige opleiding gevolgd, schoolt zich regelmatig bij.
Er zijn dus wel DA's die écht tandarts zijn en het er niet "maar even bij doen" :)

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:46

Nynkster schreef:
Het is juist nodig omdat de paarden niet echt voer krijgen waar de tanden van slijten. Dan groeit het maar door natuurlijk..
[ [url=m/Z2AgDp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/270rVY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2r5dQ1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niks zieligs aan de tandarts. Keurig verdoofd en mijn tandarts is heel rustig en voorzichtig met haar.

Hij doet super werk, alleen jammer dat hij het alleen maar elektrisch kan, zijn "leermeester" kan beide. Maar handmatig leren ze tegenwoordig ook niet meer begreep ik.

Niet dat ik tegen elektrisch ben hoor. Normaliter is het net wat nodig is die keer. Ene keer handmatig en de andere keer elektrisch.
Lightielight schreef:
ok, moet eerlijk zeggen dat ik een beetje huiverig ben nu voor dierenartsen die ook paardentandarts zijn, dat is die van ons nl ook.......krijg dan een beetje het gevoel, we doen er de opleiding bij.. terwijl nu voor mijn gevoel iemand die alleen maar paardentandarts is meer ervaring heeft, maar ik kan het mis hebben.....
Aanvulling: net even Paul Versluis opgezocht, hm.... ziet er goed uit, op site en verhaal afgaande natuurlijk, en hier in de buurt!

Zelf ben ik super te spreken over Paul, is een echte aanrader.
Hij is hier 1 of 2 keer per maand ook werkzaam op de kliniek.

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 09:49

Hilary schreef:
Mijn dierenarts is ook tandarts. Qua tijdsverdeling is het bij hem volgens mij andersom; hij doet meer gebitten dan reguliere DA-consulten. Hij heeft in Amerika de volledige opleiding gevolgd, schoolt zich regelmatig bij.
Er zijn dus wel DA's die écht tandarts zijn en het er niet "maar even bij doen" :)


Dit is inderdaad bij mijn dierenarts/tandarts ook :j

Heb het volste vertrouwen in de kennis en kunde van deze man :)

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:21

Kan je verzekeren Annelous doet het niet voor erbij, op dit moment doet ze als paardenarts als erbij, hihihi. Zo druk heeft ze het met de tanden,Dat ze geen tijd meer heeft voor de arts gebeuren.
Ze heeft stage gelopen bij Paul versluis voor haar opleiding tandarts. Dus ze heeft het geleerd van de beste.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:26

Ik heb mijn paard bijna verloren aan een "slecht" gebit (voor zover je daarvan kan spreken met 18 maanden). Haken die ervoor zorgden dat ze proppen ging maken en uiteindeling geopereerd moest aan verstoppingskoliek. Absoluut geen nalatigheid was het antwoord van de kliniek, aangezien ze pas 18 maanden was. Ze gaat nu tot ze drie is zeker 2 keer per jaar op controle.

Dus ja. Voor zover er nog een discussie was, een paard moet naar de tandarts.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 00:46

Mijn shettenman gaat ook ieder jaar naar de tandenarts. Toen hij bij ons kwam zij een andere (tand)arts dat er niks gedaan hoefde te worden (terwijl hij al zeker drie jaar niet gedaan was) Toen ik hem in December het jaar erop kreeg ben ik al vrij snel naar de kliniek gegaan met hem (voor o.a. zijn entingen) en zijn behandelend arts schrok best wel van zijn gebit. Heel veel haken op zijn achterste kiezen, er zat aan zowel de boven als de onder kant een wave in zijn gebit en ook zijn voortanden waren niet recht, littekenweefsel op zowel zijn tong als zijn wangen (links erger dan rechts) overal voer tussen zijn tanden... afgelopen jaar zag zijn gebit er al een heel stuk beter uit.
Hillary (boven mij) zit bij de zelfde kliniek alleen andere arts :j het bekkie van mijn shet is een heel stuk kleiner dus ik heb ook baat bij iemand met kleinere handjes haha

dus ja naar mijn mening ieder jaar naar de tandarts voor in ieder geval controle.
gebitsverzorger heeft bij mijn vorige bijrijdpaard zijn hele gebit verpest, tandarts erbij en hij was gelijk een stuk rustiger met zijn hoofd. IMO kan een paard alleen volledig behandeld worden als hij verdoofd is en de arts ook achterin bij kan.

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 07:07

Mijn paard werd ook ieder jaar gezien door de dierenarts/tandarts. Paard staat nu bij mijn dochter en dan hoor je van twee verschillende tandartsen dat haar gebit verwaarloosd is!! ( ik maak nl onderscheid tussen slecht en verwaarloosd..hoe kan een gebit verwaarloosd zijn als het elk jaar gechecked/geholpen wordt?) En er nu mega kosten zijn....... en ik vertrouwde mijn dierarts/tandarts ook volkomen.........
Zijn er overigens officiele opleidingen voor paardentandarts en kan iedereen zomaar als paardentandarts aan de slag gaan? (zoiets werd gesuggereerd..)

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:23

Lightielight schreef:
Ik heb even een vraag en hoop dat ik hem hier ook op de goede plek zet nav dit topic:
Onze "oudere tinker", 23/24 jaar maar superfit, is onlangs verhuisd naar mijn dochter.. ze werd een maal per jaar/anderhalf jaar door dierenarts aan haar gebit geholpen (elektrisch), bij mijn dochter was onlangs haar tandarts en die zag bij mijn tinker een verwaarloosd gebit (terwijl elk jaar er een behandeling was) en ook een andere tandarts daar (in de kliniek) zei hetzelfde... thuis hebben wij nog drie tinkers staan, allemaal ook behandeld door de dierenarts, dus daar heb ik niet zoveel vertrouwen meer in: mijn vraag nu: waar vind ik regio Herrenveen/Drachten een goede paardentandarts??
Verder ingaan op het verhaal van de dierenarts is niet nodig.

Of het paard heeft geen goed gebit.
Als ik met mijn jongere haf na precies een half jaar weer bij de dierenarts kom voor zijn gebit is het weer drama, terwijl hij na de behandeling echt goed was.
Hii verprutst het alleen weer binnen een half jaar :')
Kan de dierenarts niets aan doen, paardlief ook niet, het gebit is in aanleg gewoon niet goed en we hebben het ermee te doen.

En mijn ervaring met verschillende gebitsverzorgers/tandartsen is dat ze bijna per definitie het werk van hun voorganger afkraken.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 08:36

Lightielight schreef:
Mijn paard werd ook ieder jaar gezien door de dierenarts/tandarts. Paard staat nu bij mijn dochter en dan hoor je van twee verschillende tandartsen dat haar gebit verwaarloosd is!! ( ik maak nl onderscheid tussen slecht en verwaarloosd..hoe kan een gebit verwaarloosd zijn als het elk jaar gechecked/geholpen wordt?) En er nu mega kosten zijn....... en ik vertrouwde mijn dierarts/tandarts ook volkomen.........
Zijn er overigens officiele opleidingen voor paardentandarts en kan iedereen zomaar als paardentandarts aan de slag gaan? (zoiets werd gesuggereerd..)

In principe is het een vrij beroep, dus is theorie kan iemand de spullen aanschaffen en ermee aan de gang gaan (net als hoefsmid, zadelmaker etc).

Maar niet per definitie is een dierenarts die ook tanden doet 100x beter dan een gebitsverzorger (ze mogen zich alleen tandarts noemen als ze ook dierenarts zijn, anders niet).
Als ik kijk in vergelijk met mijn dierenarts, goede dierenarts op een goede paardenkliniek. Maar is heel eerlijk datd e gebitsverzorger die ik heb veel beter is dan hij zelf. Daarom huren ze hem in of 1/2 keer per maand paarden te behandelen.
Het verschil is alleen, een gebitsverzorger mag niet in het bloed verdoven.

En op jouw vraag terug te komen. Er lopen idd heel wat prutsers in de rondte.
Persoonlijk vind ik Paul Versluis een goede en kundige man. Eerlijk, want zegt ook wanneer er niets gedaan hoeft te worden. Respectvol naar het dier.
Veel verstand bij bijkomende problemen met rijden.

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:20

Top, ga ik maar eens contact met hem opnemen...
nog even terug te komen op het slechte gebit Marije_jiplover het over had..... een paard met een slecht gebit.. snap ik,dat kan ook, maar bij ons paard werd er tot tweemaal toe gesproken over een "verwaarloosd" gebit... dat is iets anders dan een slecht gebit in mijn optie. En dan gaan bij mij bellen rinkelen........zeker als je paard elk jaar netjes nagekeken wordt.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:24

De dierenarts zei afgelopen februari letterlijk, "het is dat ik hnem zelf gedaan heb in augustus, anders zou ik denken dat zijn gebit nog nooit gedaan is".

Dat komt dus door een slecht gebit, maar als je het paard voor het eerst zou zien, zou je denken dat hij dus idd nog nooit gedaan is, terwijl ik strak elke 6 maanden laat behandelen.

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:53

Hoi topicstarter, ik zal je een verhaal vertellen dat denk ik al 20 a 25 jaar geleden is. Een kennis kreeg een paard te rijden wat eerst bij de slager stond. Daar stond hij niet voor niets. Hij bleek namelijk onhandelbaar. Op het moment dat je aan de teugels kwam steigerde hij en ging er als een haas vandoor. Onbestuurbaar en niet te remmen. Na een bezoek aan de tandarts bleek hij zowel boven als onder gigantische haken te hebben waardoor hij ontzettende pijn had. Na behandeling was het een heel ander paard en is er nog veel plezier met hem beleeft. En hij is stokoud geworden. Dus ja het is echt nodig.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:46

Lightielight schreef:
Top, ga ik maar eens contact met hem opnemen...
nog even terug te komen op het slechte gebit Marije_jiplover het over had..... een paard met een slecht gebit.. snap ik,dat kan ook, maar bij ons paard werd er tot tweemaal toe gesproken over een "verwaarloosd" gebit... dat is iets anders dan een slecht gebit in mijn optie. En dan gaan bij mij bellen rinkelen........zeker als je paard elk jaar netjes nagekeken wordt.

Het kan zijn zoals Marije zegt, vanwege een slecht gebit waardoor het lijkt dat hij/zij verwaarloost eruit ziet.
Maar zonder een naam te noemen weet ik ook wel een gebitsverzorger (meerdere zelfs) die alles maar half half doen. Pony ging met een giga haak (wiste we 100% zeker omdat zelfs de binnenkant van haar wang helemaal stuk was) naar die betreffende persoon. Behandeld in nog geen kwartier, viel naar degene zijn zeggen 100% mee en hoefde bar weinig te doen.
Haak zat er nog......

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 17:11

Inderdaad niet elke gebitsverzorger is goed, maar ook niet elke dierenarts is goed. Ik heb negatieve ervaringen met beide. Totdat ik iemand vond die gebitsverzorger was en de opleiding in de VS had gedaan. Helaas overleed zij. En toen ben ik zelf de opleiding gaan doen, ik was er wel klaar mee. Kost een hoop centjes, maar dan heb je ook wat :+. Ik doe het grotendeels op de Amerikaanse manier, alleen minder extreem en minder glad en ik werk het gebit in stapjes bij ipv in één keer een heel stuk van de snijtanden af.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Paardentandarts, moet dat nu echt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 21:11

Arabesk: kun jij mij dam misschien uit leggen wat het nut van 100% oclussie is?