Koliek voorkomen met voeding?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petra8

Koliek voorkomen met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 11:50

Mijn vraag is dus of je op een bepaalde manier kunt voeren of bepaalde producten kunt voeren of juist beter kunt vermijden om koliek te voorkomen. Kun je bijvoorbeeld beter slobber geven dan muesli?

Mijn paard is 1 januari overleden aan een acute koliek. Met een beetje geluk komt er morgen een nieuw paardje maar ik ben zelf een beetje angstig geworden. Het nieuwe paard heeft volgens de huidige eigenaar nooit koliek gehad maar geeft me voor de zekerheid wel haar voer mee zodat een eventule overgang naar ander voer heel voorzichtig gemaakt kan worden.

Het zit dus gelukkig alleen tussen mijn oren maar als jullie voertips hebben dan hoor ik ze graag!

F_inley

Re: Koliek voorkomen met voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:52

Bij die van mij helpt het om hem onbeperkt op het hooi te zetten. Ik koop zelf hooi en zorg dat hij altijd een vol net heeft. Daar buiten krijgt hij nog hooi van stal. Zo kan hij heel de dag eten. En moet het afkloppen maar sinds ik het zo doe heeft hij geen koliek meer gehad.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:01

Koliek komt vaak voort uit voer of stress, maar sommige paarden hebben er ook meer aanleg voor. Veel goed hooi; wij voeren niet onbeperkt maar toch wel ca. 10 kg hooi per paard per dag. Een paard moet 16 uur per dag kauwen, nooit een lege maag!, wij voeren daarom om de 2 tot 4 uur of zorgen dat er genoeg is om die periode te overbruggen. Daarnaast hebben we voerautomaten zodat er om de 4 uur een klein beetje krachtvoer ( gepunte haver) wordt gevoerd. Onze paarden hebben nooit koliek ( op 1 keer na toen er een slechte partij hooi was geleverd :( ). Slobber is leuk voor een keertje tussendoor maar bevat vaak veel suikers. Een kwalitatief goede muesli kan, maar gewoon granen kan ook en bevat geen toevoegingen die je niet kan zien. Daarnaast kan je overwegen om lucerne te voeren. 100% garantie op geen koliek heb je nooit, maar op deze manier kan je het meestal wel voor zijn en het risico beperken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:06

ja voer kan zeker invloed hebben. Zou voldoende ruwvoer van goede kwaliteit. Zorg dat er geen stof of schimmel of zand in zit of dat de paarden dit met eten binnen kunnen krijgen. En alle verandering geleidelijk invoeren.
Ook stress scheelt een hoop als je dat kunt voorkomen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:16

Ruwvoer...ruwvoer...ruwvoer. 24 uur moeten ze ruwvoer kunnen eten, dat is het beste om de boel van binnen op gang te houden

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 12:20

Een slowfeeder hebben we staan, ze hebben onbeperkt hooi, dag en nacht. Dus dat is al goed!
Hebben jullie nog tips mbt tot krachtvoer?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:21

Geen krachtvoer voordat ze eerst hooi hebben gegeten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:22

beweging. De spijsvertering blijft naast het ruwvoer in werking door beweging.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 13:56

Bedankt voor de tips!
Het zijn allemaal dingen die ik al doe, dus dit werkt geruststellend.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:15

Zandkuur geven om zandkoliek minder de kans te geven

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 16:18

petra8 schreef:
Bedankt voor de tips!
Het zijn allemaal dingen die ik al doe, dus dit werkt geruststellend.

Waarschijnlijk heb je gewoon dikke dikke pech gehad. |(
Mijn paard heeft ook een keer, gelukkig lichte, koliek gehad.
Was toen wat raar warm weer in de winter.
Dierenarts kwam toen bij ons en zei jij bent de zoveelste al vandaag.
Hoe het zit weet ik niet zei hij, maar er zijn van die dagen dat we steeds gebeld worden voor koliek gevallen.

Sterkte nog :(:)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:26

Beweging en veel ruwvoer, zoals al genoemd is. Denk ook aan regelmatig ontwormen.

Mijn merrie is gevoelig voor koliek en onder andere daarom krijgt ze een homeopathisch middel wat onder andere (preventief) tegen koliek werkt, en gerichte acupressuur. Sinds ik het zo doe heeft ze nooit meer koliek gehad.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:44

Je hebt koliek, koliek en koliek. Koliek is eigenlijk een verzamelnaam voor buikpijn. Ik heb 1 die toch gemiddeld wel 4 keer koliek heeft per jaar. Onbeperkt ruwvoer, zandweg, netjes ontwormd, 24/7 buiten dus geen plotselinge omschakelingen in het voer. De gaskoliek (meest voorkomend) kun je 99% van de tijd "genezen" door het geven van colosan. Dit staat dus ook altijd bij mij op de plank. Voor de koliek nog geen dierenarts hoeven laten komen ondanks dat ik haar al wat jaartjes heb. Daarnaast heb je verstoppingskoliek. Bijvoorbeeld door pulp droog geven of andere extreme droge rotzooi of niet goed functionerende darmen. Als je hier op tijd bij bent en de dierenarts kan er met de slang bij heb je geluk. Daarnaast kan het veroorzaakt worden door een slag in de darmen of bijvoorbeeld een tumor die de uitgang blokkeert of extreem veel wormen. Dit is meestal dodelijk, soms kan het nog verholpen worden.

Goede voorzorgsmaatregelen die je dus kunt nemen is zo "natuurlijk" mogelijk voeren. Dit betekend altijd toegang tot ruwvoer, veranderingen langzaam doorvoeren en weinig suiker troep.

Daarnaast regelmatig ontwormen en zandweg geven.

Koliek is poedersuiker, maar zeker niet altijd dodelijk. (anders was mijn merrie al wel met haar 20e leven bezig :j ) en vertel maar waar het bij die van mij aan ligt, geen dierenarts die het kan vertellen.

Na jouw nare ervaring snap ik zeker je angst. Colosan op voorraad kan nooit kwaad. Kleinste hoeveelheid zit rond de 20 euro en soms nog wel bijna 3 jaar houdbaar. (geloofde er nooit in en toch maar op voorraad gezet. Nu heb ik het altijd op voorraad. Sneller dan een dierenarts laten komen en goedkoper)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:47

Ik heb altijd begrepen dat dingen als Sand Clear helemaal niet nodig zijn als het paard voldoende ruwvoer krijgt. Of geldt dat niet voor de extreem gevoelige paarden?

Ik gebruik het liefste middelen die werken tegen verschillende vormen van koliek, en die ik zelf ook kan gebruiken. Ik heb zelf regelmatig vreselijke kolieken en dan zie ik mezelf toch niet aan de Colosan gaan hoor :+

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:38

Koper schreef:
Ik heb altijd begrepen dat dingen als Sand Clear helemaal niet nodig zijn als het paard voldoende ruwvoer krijgt. Of geldt dat niet voor de extreem gevoelige paarden?

Ik gebruik het liefste middelen die werken tegen verschillende vormen van koliek, en die ik zelf ook kan gebruiken. Ik heb zelf regelmatig vreselijke kolieken en dan zie ik mezelf toch niet aan de Colosan gaan hoor :+

Wat staat jouw dan zo tegen met colosan ? Is gewoon op basis van kruiden

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-18 22:47

Echt ontzettend bedankt voor jullie tips en uitleg, ga ik zeker wat me doen!

Iemand adviseerde me een scheutje olie over het krachtvoer, dat zou een laagje in de darmen leggen, iemand daar al van gehoord?

En muesli (krachtvoer) met een beetje water aanlengen?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 22:51

Mijn pony is er vorig jaar bijna aan overleden (slag in de darm) met 50/50 kans te herstellen anders was een operatie nodig. Merrie is goed hersteld gelukkig!

Ongeveer 2 maanden terug had mijn nieuwe paard koliek, ze was verstopt, flink wat parafine erin en s morgens had ze nergens meer last van.

Voorkomen kun je het denk ik nooit helemaal maar wat helpt:
- genoeg ruwvoer
- veel beweging (rijden, stapmolen, wandelen)
- geen plotse verandering, niet van 24/7 stal naar onbeperkt gras.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 23:05

ik heb een kolieker, tot vorig jaar redde ik het met Colosan geven, binnen een half uurtje was het dan gepiept en was ie er weer. Ik heb het paard al een jaar of 16.
Sinds vorig jaar lukte dat niet meer, maar allez, met een frequentie van 1 x koliek per jaar kon ik wel leven. Helaas is het nu 1 x koliek per maand, niets veranderd in het voerbeleid of stalling (staan op eigen terrein), maar gewoon oud (19, zwaar koudbloed).
Iedere keer denk ik: nu is het genoeg geweest, maar na een spuit Buscopan knapt ie dan toch weer op.
Hij heeft zandkoliek, gaskoliek, verstoppingskoliek, enz. you name it, hij heeft het gehad.

Opereren doen we nu niet meer, dus de volgende keer kan het gewoon de laatste keer zijn......... (kom net terug van hem, het was weer raak vanavond) ;(

Je kunt dus gewoon geluk hebben met een paard of vet pech op dit gebied

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 06:25

quickie schreef:
Koper schreef:

Wat staat jouw dan zo tegen met colosan ? Is gewoon op basis van kruiden

Ik vind het totaal onlogisch om bij koliek een oraal middel te geven. Niet effectief ook. Duurt me te lang voordat het wat doet. En vooral: het is een curatief iets. Je geeft 't pas als een paard al koliek heeft. TS vraagt juist hoe ze koliek kan voorkómen en dat is niet met Colosan.

Daarnaast heeft het middel wat ik gebruik nog veel meer toepassingen, waarom zou ik dan allerlei verschillende dingen gaan geven? Met 1 flesje waar ik per week in de winter 1,25 euro aan kwijt ben en in de zomer de helft daarvan heb ik een opgewekte, levenslustige, koliekvrije pony.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:06

Koliek is niet alleen voeding het kan van alles zijn. Het is zaak dat de darmen aan het werk blijven.
Onbeperkt ruwvoer (max 3 uur aan een stuk zonder). Veel bewegen en stress vermijden.
Ik denk concreet met je mee maar dan heb ik meer informatie nodig, je mag me een pb sturen.