Fructaan gehalte gras winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Fructaan gehalte gras winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 21:26

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik vind allemaal verschillende informatie.
Mijn paard heeft vorige week woensdag gaskoliek gehad wrs als gevolg van het plotselinge warme weer toen in relatie met het fructaangehalte van het gras.
Maar hoe zit het nu precies in de winter? Is het fructaangehalte in de winter nu wel hoog of kan het geen kwaad?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Fructaan gehalte gras winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:28

Op de site van paard natuurlijk (http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html) wordt netjes uitgelegd welke factoren invloed hebben op het fructaangehalte. Een koude nacht gevolgd door een zonnige, koude dag geeft het meeste risico (even kort door de bocht).

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Fructaan gehalte gras winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 21:32

Dat had ik idd ook gelezen. Maar mijn da zei weer dat juist opeens het warme weer het fructaangehalte liet stijgen. Zonnig was het niet echt toen...

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 21:41

https://projects.knmi.nl/klimatologie/d ... /index.cgi . Staat je paard verder ook op de wei? Kan het ook van iets anders zijn geweest?
Even een check van de fructaanapp is nooit verkeerd. Maar globaal is in de winter kort gras, koud zonnig vriesweer funest. Vorige week was het extreem zacht weer en bewolkt. Fructaan was laag; mijn koudbloedjes konden veilig de wei in.

izzie

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-09-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 21:45

Normaal gesproken ging ze in de winter de paddock op maar sinds dit jaar mag ze ook in de winter op de wei. Dit omdat ze al 27 jaar is en op de paddock met andere paarden te weinig binnen kreeg.
Ik heb geen idee wat verder nog een oorzaak kan zijn geweest. Er is geen wijziging in het voer geweest verder.