Mijten? Schimmel?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Mijten? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 18:38

Sinds een tijdje rijd ik een fries bij voor een boer uit de buurt.

Nu viel me laatst op dat ze een plek heeft achter haar knie, ik heb er wat sudocreme opgesmeert omdat ik dacht dat het om een oud wondje ging maar nu twijfel ik daar aan.

Nu merkte ik vandaag dat het er nog zat en het zeker niet minder is geworden.

Voordat ik er meteen een DA naar toe sleep, weet iemand op bokt wat het is? Is het verstandig om een stuk sok af te scheren of juist niet?

Edit; ze is niet kreupel oid en lijkt er geen last van te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

When life gives you kerstmuts, santa back. Koudwatervrees :brr: [AR-ITP] Terug in de tijd met Granaat.
:D

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:04

Ik zou denken dat het mok is, komt wel meer voor bij "sokkige" paarden en nat weer..
Zijn wel middeltjes voor, mokzalf bv. en vast wel wat huismiddeltjes te vinden hier op Bokt ;)
Maar als je twijfelt, zou ik gewoon de DA even laten komen, dan weet je het zeker. :)

Blaze08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:07

Dat is geen mok, dat is rasp. 100%. Mijn tink had het ook en je komt er bijna niet vanaf. Iedere dag sokken goed uitkammen, desnoods eennalig afscheren hoe zonde het ook is. Mocht ie mijten hebben gaan die ook verkassen want die zitten graag in die sokken. Niet op korte haren. Je zou eens kunnen googlen op rasp.
En niet in nattigheid en viezigheid zetten.

The perfect one doesn’t exist.

Floortz

Re: Mijten? Schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:25

Inderdaad rasp. Te rijke voeding is over het algemeen de oorzaak. Vermoedelijk krijgt ze voordroog? En ook krachtvoer misschien? Het kan wel zeer doen hoor, die korsten kunnen erg hard worden. Sudo verzacht het en dan kun je ze er uit borstelen. Er is wel een mok/rasp/mijt topic op bokt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:33

Rasp inderdaad. Die van mij krijgen er ook direct last van zodra ze te rijke voeding krijgen als voordroog of krachtvoer of jong gras.
Sokken scheren heeft eigenlijk geen zin, juist omdat het van binnenuit komt.
Als die van mij er veel last van heeft dan was ik de sokken een keertje, doe er wat cowboy magic detangler in en dan kam je de losse korstjes er zo uit. Je kan eventueel op dat plekje achter de knie even met een schaar wat plukjes weg knippen zodat het iets makkelijker uit te kammen is.
Niet te veel aan blijven plukken. Sudocreme is inderdaad prima spul om de huid soepel te houden.
Vaak zie je dit soort rasp bij paarden die ook wat last hebben van mijt en/of CPL. Ik zou me dus op internet even inlezen zodat je mijten en CPL kan herkennen en eventueel op tijd kan behandelen. CPL is vooral te herkennen aan een rimpel in de kootholte, daar begint het meestal mee. Mijten zijn vooral te herkennen aan het stampen met de benen op de grond of knagen aan de sokken.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:05

Ik gebruik er klitwortellotion voor van de kruidvat.
dat is een middel wat jeukstillend werkt en het weekt het bovenste huidlaagje los.
Is ook bedoeld voor huidaandoeningen als roos.
Voordeel is dat als je 3 dagen achter elkaar de plek in smeert de dikke laag huidvet makklijk los laat en het er dan weer heel mooi uit ziet.

Wel slim om uit te vinden of deze plek het gevolg is van een overactive talgklier die ook bij sokkenpaarden vaak voorkomt of dat er een andere oorzaak achter zit

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 21:12

Hmm, kijk daar had ik nog nooit van gehoord. Bedankt bokt! :D

Sudocreme was dus een goede zet, dat zal ik een tijd blijven smeren zodat ik de korstjes er uit kan halen.
Ik zal eens met de boer overleggen. Ze krijgt idd voordroog en 's avonds wat krachtvoer. Ze is ook drachtig dus ik zal even moeten kijken wat dat doet als ze mindert in krachtvoer of overschakelt naar hooi.

8nnemiek schreef:
Vaak zie je dit soort rasp bij paarden die ook wat last hebben van mijt en/of CPL. Ik zou me dus op internet even inlezen zodat je mijten en CPL kan herkennen en eventueel op tijd kan behandelen. CPL is vooral te herkennen aan een rimpel in de kootholte, daar begint het meestal mee. Mijten zijn vooral te herkennen aan het stampen met de benen op de grond of knagen aan de sokken.

CPL zal ik me eens op in gaan lezen. Heb er wel eerder van gehoord in combi met koudbloedrassen maar aangezien ik daar eerder niet mee te maken had heeft het mij nooit echt geïnteresseerd :Y)
Stampen doet ze soms maar dat vind ik eerder op ongeduld lijken. Ze doet het namelijk alleen als ik uit zicht ben zodra ze vaststaat op de poetsplaats. Wel iets om in de gaten te houden.

ellepel schreef:
Wel slim om uit te vinden of deze plek het gevolg is van een overactive talgklier die ook bij sokkenpaarden vaak voorkomt of dat er een andere oorzaak achter zit

Hoe zou ik dat het makkelijkst doen?

When life gives you kerstmuts, santa back. Koudwatervrees :brr: [AR-ITP] Terug in de tijd met Granaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:06

Ja dan moet,het wel, via een veearts natuurlijk.
Die kan bekijken of dit komt door mijt,of andere oorzaak.
Maar je kunt ook een behandeling proberen en kijken wat er gebeurd.
Zou sowieso de plek niet teveel stimuleren met poetsen,
Net wat annemiek zegt.
is het wel teveel talg/huidvet dan word het daar vaak nog erger door

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 22:27

Poetsen en doen leek me al geen goed idee en ik laat het dus zo veel mogelijk met rust.
Ze zal weer hooi ipv voordroog gaan krijgen dus dat zal ook wel gaan helpen denk ik.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 22:52

Hmm chips, ben er vandaag achtergekomen dat ze de plekken ook in de achterkootholtes heeft.

Ze is wel overgezet op hooi en sokken zijn iets teruggeschoren op de plekken.
Ben alleen bang dat ik die rimpel al voelde :(

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 22:55

Kom je morgenochtend ook? Anders kijk 'k wel ff mee, ondertussen al genoeg CPL gezien bij de trekpaardjes. Gelukkige hebben deze niet zo gruwelijk veel sok als dat tegenwoordig populair is.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 22:59

Morgenochtend sowieso niet. Druk bezig op scouting dan nog, waarschijnlijk middag/ eind van de middag.
Als je een binnenkort een blik kan werpen is dat wel handig misschien, vooral achter was het te voelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:04

Dat betekent waarschijnlijk dat ze wel gevoelig is voor CPL, zo'n rimpel is hier meestal het begin van, maar met geschikte voeding en goede verzorging is het prima onder controle te houden en kan een paard er meestal zonder problemen oud mee worden.
Goed dat je bent overgestapt op hooi. Als je het idee hebt dat ze last heeft van mijten, als ze bv wel eens stampt of in de sokken bijt, dan zou ik voor de zekerheid gewoon even behandelen tegen mijten. En verder is het nooit slecht om wat zuiverende kruiden te geven, (brandnetel is bloedzuiverend en ontstekingsremmend en kleefkruid is goed voor de lymfeklieren en de nieren en lever en helpt afvalstoffen af te voeren.. maar ook golden paste wordt vaak als kuur gegeven bij paarden met CPL). Met een beetje geluk trekt de rimpel dan zelfs nog (gedeeltelijk) weg.

❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 23:05

Ik zet ze morgen toch buiten; voel wel ff.

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie