Waar komt die jeuk vandaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 19:31

Mijn paard heeft jeuk, het was redelijk onder controle, maar ik merk dat ze opnieuw jeuk krijgt...
Ik schrijf hier onder even een tijdslijn voor wie interesse heeft, het vetgedrukte onderaan is alles wat samengevat.

- Het is begonnen ergens in november. Ze liep toen nog 24/7 op de weide. Kreeg geen hooi bijgevoederd, wel 1 schep krachtvoer op een dag (cavalor tradition). 1 schep zal ongeveer een kilo wegen.
Op een avond kwam ze aandacht vragen en kwam met haar staart bij me staan. Wat heel vreemd gedrag is voor haar. Na nader onderzoek, zag ik een kleine schuurwonde onder haar staart waar ze jeuk had.
Ik heb hier een vette crème opgedaan, dit verlichte de jeuk.

- Enkele dagen later kon ze niet meer op de weide blijven vanwege de vele regen. Ze kreeg een klein stukje afgezet aan haar schuilstal. Sindsdien kreeg ze hooi, erg mooie kwaliteit, zoveel als ze wou. Daarnaast ook 1 voederbiet per dag en haar kilo krachtvoer. De jeuk aan haar anus/staart/vulva bleef, dus toen heeft ze een Equest Pramox gekregen omdat we dachten dat ze misschien wormen had. Dit was rond 2 december.

- Enkele dagen later heeft "de jeuk" zich verplaatst rechts op haar boeg. Daar beet ze zichzelf. Ik heb een deel van haar dikke wintervacht weg geknipt om er opnieuw die vette crème op te doen. Dit gaf terug verlichting. Dit was rond 7 december.

- De jeuk heeft zich opnieuw verplaatst, ditmaal naar haar rechter bil. Hier schuurde en beet ze. Ik weet nog dat ik blij was dat een les op 10 december niet doorging, omdat ik haar er zo slordig vond uitzien met haar geschuurde bil en borst. De jeuk is in de loop van de volgende week nog erger geworden, zo erg dat ze tot bloedens toe open geschuurd was. Dit was ongeveer 16 december.

- 19 december is de dierenarts nogmaals geweest om na te gaan waar de jeuk vandaan kwam. In zijn ogen was het geen schimmel, want de vacht liet niet los. Het was geen regenschurft want dat begint met korsten en zou niet jeuken. Mijn paard had korsten omdat ze zichzelf open krabde, dus net andersom. Er zijn geen sporen gevonden van vlooien of luizen. Naast het feit dat ze zich vooral focuste op die ene bil, had ze wel duidelijk over haar volledige lichaam jeuk en bedelde achter een goede krabbeurt.
Heel de periode voorafgaand stond ze met een dikke wintervacht en is amper gewassen geweest. Ik dacht dat misschien een gebrekkige hygiëne en kriebelende aarde ook een oorzaak kon zijn.
In overleg met de dierenarts is besloten om haar dagelijks te wassen, afwisselend met isobetadine en imaverol.

- Na de eerste wasbeurt (isobetadine) was er al duidelijke verbetering. Het wassen hebben we toen een 10 tal dagen volgehouden.

- De jeuk is nooit volledig weg gegaan, wel heel veel verbeterd. Haar huid was terug genezen en je kon enkel aan haar staart zien of ze die dag geschuurd had of niet. De ene dag was dit erger dan de andere.

- 26 januari is ze verhuisd naar een pensionstalling. 27 januari is ze uitgebreid gewassen en getoiletteerd. En nu zie ik vandaag dat ze weer als een gek heeft lopen wrijven met die ene bil en ook de plek op haar borst jeukt weer.


Dus wat in godsnaam zorgt er voor dat mijn paard jeuk heeft?
- Het kan in mijn ogen niet aan de voeding liggen. Het is begonnen toen ze nog vol in het gras stond. Krachtvoer is ook niet meer hetzelfde nu ze op pension staat. Kwaliteit van het hooi is ook gewisseld.
- Iets in de omgeving? een plantje, insect,... ? ze staat nu 50km verderop, dus dat lijkt me sterk.
- zomerexceem is het niet het juiste seizoen voor en de plaats van de jeuk klopt ook niet. Heeft ze op haar gezegende leeftijd bovendien nog nooit last van gehad.
- parasieten? ze is ontwormd. vlooien of luizen is niets van te zien.
- schimmel? vacht laat niet los, en ze is reeds behandeld met imaverol
- regenschurft? waren niet de juiste symptomen en in geval van andere bacterie is ze gewassen met isobetadine.


Zijn er nog andere dingen die jeuk kunnen veroorzaken bij een paard?
Ik kijk het nog even aan, omdat ze nu enkel haar vacht weg geschuurd heeft vandaag. Blijft ze schuren komt sowieso de dierenarts er terug bij maar ik wil helpen denken naar mogelijke pistes die jeuk veroorzaken.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:37

Lastig verhaal, ik zou denken aan iets van binnenuit, wellicht kan je kijken naar een lymfe drainage behandeling? Heb je ook omgevingsfactoren als bepaalde deken, dekje, zelfs een bepaalde emmer/voerbak etc uitgesloten? Bepaalde borstel gebruikt? Misschien een allergie?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 20:31

Ze staat zonder deken. En de jeuk zit niet op de plaats van het zadeldoek. Het is meer op de billen, borst en hals. :(
Voerbak, emmer, beestjes die op de stalmuur ofzo zitten zijn denk ik ook uitgesloten. Ze stond in de buitenlucht met haar schuilstal, nu staat ze binnen in een box.
Borstels kan ik misschien wel eens ontsmetten...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:36

Als het voornamelijk op de rechterkant zit: slaapt/ligt je paard veel op die kant? Dat het is gaan broeien in de dikke vacht op een natte ondergrond ofzo?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Re: Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 20:40

Nee, ze heeft net een voorkeur om op haar linker kant te liggen... Was anders wel een goede denkpiste!

Anoniem

Re: Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:44

Ik lees eigenlijk helemaal niets over mijten? Mijten zitten onder de huid en zijn dus onzichtbaar. Ze kunnen over het hele lichaam last van jeuk en kale plekken zorgen. De dierenarts kan een afschraapsel van de huid nemen om die op mijten te controleren of je kunt gewoon wassen met ByeMite/Sebacil wat mijtendodend is. Dat vind ik eigenlijk de meest logische verklaring, ook omdat mijten dit jaar heel erg veel voorkomen, en de besmettingen vinden vooral in het najaar plaats.

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:44

Het lijkt mij op leverproblemen. Daardoor raakt hij vergiftigd en dat geeft jeuk.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 22:12

Dat zijn al 2 dingen die ik even kan opgooien bij de dierenarts!
Haar onderbenen blijven echter wel vrij van jeuk, ik dacht dat mijt bij paarden vooral symptomen als van mok gaf?
Verder is ze wel in goede conditie denk ik (los van de achterstand in training) met leverproblemen zou ze misschien ook van meer last hebben dan enkel jeuk... daar ga ik eens verder op doorzoeken.

In ieder geval al bedankt voor jullie ideeën

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:13

Dat alle mijten onder de huid leven zijn ze wel wat op terug gekomen he.
Ze leven juist van huidschilfers.
en dus net op de huid.
Maar vervelend zijn ze wel, en als een dier er allergisch op reageerd nog vervelender.


Ik ben wel benieuwd naar een eventuele foto van de schuur plekken.
Verder zou je kunnen kijken of het verbeterd als je inderdaad met een middel tegen mijt behandeld.

En ter info, ik heb een tinker die elke winter weer het halve hoofd kaal schuurt.
Ook erg vervelend, behandelen met een middel tegen mijt geeft wel resultaat
Laatst bijgewerkt door ellepel op 30-01-18 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 22:28

Dit was de eerste schuurplek onder haar staart. Nu is dit genezen. Wel nog een klein plekje op de andere kant, net in de groeve tussen staart en bil.
Afbeelding


En dit was op haar borst, daar heb ik zelf het haar weg geknipt. Dit ziet er nog ongeveer hetzelfde uit, heeft wel ook tot bloedens toe open gelegen, maar is genezen.
Afbeelding

Van haar bil kan ik niet meteen een foto terug vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:30

Dan loop ik achter qua mijten-inzichten en waar die wonen. Weer wat geleerd. :D

@ TS: Mijn paard heeft afgelopen jaar twee keer mijten gekregen, beide keren op een compleet andere manier. Afgelopen kerst kreeg hij de klassieke mijtenklachten; kale plekken op de achterbenen met kloven en korsten, geen zichtbare jeuk maar zijn haar viel in grote plukken op de achterbenen uit. Het is bijna 100% zeker dat hij ook mijten had op de rest van zijn lichaam, maar daar had hij geen zichtbare klachten.

Afgelopen lente kreeg hij mijten van een groepsgenootje. Dat groepsgenootje had ook typische mijtenklachten aan de onderbenen plus jeuk aan de benen (Tinker), maar mijn paard had alleen op zijn hele romp jeuk en nergens wondjes, korsten of wat dan ook. Zijn benen waren perfect en jeukvrij.

Beide keren is door de dierenarts van het andere paard mijten vastgesteld als oorzaak van de problemen en in beide gevallen hielp het wassen met sebacil/bye mite hem van de klachten af. Maar het kan er dus heel verschillend uitzien, zelfs bij hetzelfde paard. :)
Ik wens je paard natuurlijk geen mijten toe, ;) maar ik hoop wel dat jullie snel van de klachten af zijn!

poown
Berichten: 271
Geregistreerd: 09-08-13

Re: Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:45

Kan idd wijzen op lever problemen. Heb een merrie gehad die EMS had en die kreeg als symptoom daarvan ook jeuk. Die plek in de hals ziet er wel uit als een typische schuurplek van luizen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:57

Xyuzutu2
Moest het net weer opzoeken,maar je hebt deels gelijk.
Ligt,er het aan welke mijt er zit.
Er zijn er die in de huid leven,die er op leven,die in talg klieren zitten,vachtmijt zit weer in de vacht
Wij mensen hebben zelfs demodex mijten op onze gezichten zitten, :D
maar lange niet iedereen krijgt er problemen mee.


Ashkerton,die naats de staart komt me bekend voor.
Mijn pony heeft het wel eens voorjaar in de rui tijd,maar bij hem is het toch voedinggerelateerd.
Alle granen uit de voeding geschrapt en dat heeft geholpen
Laatst bijgewerkt door ellepel op 30-01-18 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 22:57

Ze heeft in een natte weide gelopen tussen de melkkoeien, dus ik durf wel denken in de richting van leverbot... Ik laat sowieso bloed trekken als de dierenarts er is.
Ze is ook moe deze week, maarja, terug verhuisd naar haar oude stalling en de training fel opgeschroefd. Voordien is me niet opgevallen dat ze vermoeid was of anders in gedrag.

Mijt ga ik ook zeker laten nakijken. De dierenarts heeft bij een vorig bezoek wel een injectie gegeven. Ik heb net de factuur bekeken, maar daar staat niet specifiek op welk product. Was in ieder geval iets tegen de jeuk, maar ik dacht dat hij zei om eventuele schimmel ook van binnenuit te bestrijden. Ook nog na te vragen dus.

Ik hoop dat ze snel van de jeuk verlost is.

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 23:41

De afspraak met de dierenarts is voor morgen.

Hierbij nog foto's van haar bil. Ze schuurt al het haar weg. De kleine plekjes bij haar staart waren tot bloedens toe open gekrabbeld, maar nu genezen. Op haar bil zelf lag ook veel open. De huid is overal dicht nu.

Vandaag had ze weer erg veel jeuk op haar borst.


Afbeelding


Afbeelding

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:39

Wat een super vervelend verhaal zeg, arm paard! Misschien heb ik er over heen gelezen maar als ik jou was, zou ik het krachtvoer eens achter wegen laten. Alleen een vitamine/mineralenbrokje geven. Dat kan echt schelen!

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:02

Kan je niet gewoon met seabacil wassen voor de zekerheid. Mijn pony met luis had dezelfde schuurplekken..

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:55

De dierenarts heeft een pour-on op de rug gegoten tegen mogelijke luizen + een injectie om weerstand tegen huidschimmel te verhogen. die injectie moet na 14 dagen opnieuw gegeven worden.

Ze heeft nog steeds jeuk, maar ik zou durven zeggen dat het al iets minder is. Ik zie geen haar meer rechtop staan van het wrijven, maar ze vraagt wel nog dat ik haar krabbel.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:02

Die plekken op de bil vind ik heel typisch voor regenschurft :j
Die op de borst lijkt weer op wat mijn merrie heeft door mijt.
Zou best kunnen dat het een combinatie is hoor.
Luis zie je trouwens vaak op de warme plekken,dus onder de manen,staartaanzet,de liezen.

Had jouw paard nou ook een deken op?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:39

Staartaanzet heeft ze inderdaad jeuk, onder de manen of in de liezen niet. Wel meer de onderkant van de hals.
Borst ziet er wat erger uit dan het is omdat ik daar zelf het haar heb weg geknipt, op de bil heeft ze wel alles zelf weg geschuurd.
Van regenschurft zeggen ze dat het normaal korsten geeft zonder jeuk, Cassi had jeuk, waardoor ze schuurde tot er korsten waren, net andersom dus :\

Eens ze van de jeuk af is, zoek ik wel nog een leuk scheerpatroontje om die lelijke plekken weg te krijgen. Ik wil ook niet dat ze straks op wedstrijd in een boogje om haar heen lopen omdat ze er besmettelijk uit ziet. Eerste wedstrijd is gelukkig pas eind maart.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:51

Zou ppid een optie kunnen zijn? Dit waren nl ook de symptomen bij 1 van onze paarden en de oorzaak was ppid terwijl ze geen ppid verschijnselen had. Nu met medicijnen van alle huidproblemen af. Bloedtest is simpel en geeft duidelijkheid. Ook vwb de al eerder genoemd leverwaarden.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:56

Is er al eens een staaltje genomen (plakband test op anus en bekijken onder de microscoop) naar aarsmade?

Verder zou je ook eens een bloedonderzoek kunnen laten doen, maar ik zou ook zeer zeker even een tijdje stoppen met het voeren van krachtvoer.
Alleen hooi eventueel een vitamine/mineralen korrel die laag is in suiker/zetmeel, geen granen, soja en gmo bevat.

Heeft ze het verder snel warm?

Ashkerlon

Berichten: 2642
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 22:42

Eventuele aarsmade zou eigenlijk al het loodje moeten gelegd hebben met de ontworming die ze gekregen heeft :\ Ontworming in december heeft niets van invloed gehad op de jeuk.

Krachtvoer zou ik eerlijk gezegd vreemd vinden dat dit nu plots op haar gezegende leeftijd voor problemen zorgt... tenzij dat ook iets kan te maken hebben met die ppid, maar daar toont ze niks van symptomen van. De jeuk heeft zich ook ontwikkeld in een periode dat ze amper krachtvoer kreeg: ze kreeg toen een halve kilo per dag. 3 maand er voor stond ze nog op pension en kreeg ze 4kg per dag?

Ze moet een half uur flink werken voor ze de eerste tekenen van zweten toont. En ze heeft nog de werklust van een jonge god hoewel haar conditie nu niet top is. Daarvoor heeft ze te lang een minimum aan training gehad. Conditie ben ik nu een 2-tal weken aan het opbouwen en dat gaat gewoon vlot.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Waar komt die jeuk vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:09

Normaal ontworm je met Febendazol (of te wel Panacur) tegen aarsmade, helaas doet de Pramox er weinig tegen.
Daarnaast dagelijks haar anus schoonmaken met bv een billendoekje en 1x per week de stal (eigenlijk overal waar ze tegen kunnen schuren) huishoudelijk schoonmaken met een sopje.

In theorie zou het voor haar nog steeds te veel kunnen zijn, het krachtvoer. Je geeft aan dat ze tot 3 maanden geleden zo'n 4 kg per dag kreeg, dat is best belastend. Dit is niet 123 weer weg na verminderen van het krachtvoer.

Alani
Berichten: 1729
Geregistreerd: 14-06-05
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:44

Ashkerlon schreef:
Eventuele aarsmade zou eigenlijk al het loodje moeten gelegd hebben met de ontworming die ze gekregen heeft :\ Ontworming in december heeft niets van invloed gehad op de jeuk.

Krachtvoer zou ik eerlijk gezegd vreemd vinden dat dit nu plots op haar gezegende leeftijd voor problemen zorgt... tenzij dat ook iets kan te maken hebben met die ppid, maar daar toont ze niks van symptomen van. De jeuk heeft zich ook ontwikkeld in een periode dat ze amper krachtvoer kreeg: ze kreeg toen een halve kilo per dag. 3 maand er voor stond ze nog op pension en kreeg ze 4kg per dag?

Ze moet een half uur flink werken voor ze de eerste tekenen van zweten toont. En ze heeft nog de werklust van een jonge god hoewel haar conditie nu niet top is. Daarvoor heeft ze te lang een minimum aan training gehad. Conditie ben ik nu een 2-tal weken aan het opbouwen en dat gaat gewoon vlot.


Dat was bij onze merrie idem dito. DA kon zich er niks bij voorstellen dat er wat uit zou komen. Maar net als bij mensen is het niet altijd volgens het boekje. En bij ons paard waren de waarden wel degelijk verhoogd.