Ontsteking in het hoefgewricht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christadk

Ontsteking in het hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 15:13

Begin januari ben ik met mijn paard op de kliniek geweest omdat zij al een poosje op en af kreupel liep. Ze liep kreupel op haar linkerbeen. Het was zelfs zo erg dat ze tijdens een wandeling buiten ineens begon te hinken zomaar vanuit het niets. Op de kliniek is er een kreupelheidsonderzoek gedaan en toen begon ze steeds slechter te lopen. Dierenarts wilde direct foto's maken ipv eerst uitverdoven en zien wat ze dan zou doen.

Op de foto's zagen we een ontsteking in het hoefgewricht en wat hogerop zat ook wat botwoekering (niet zo gek op 19 jarige leeftijd). Na overleg besloten haar hoefgewricht in te spuiten met ontstekingremmer. Toen de naald erin ging kwam er direct vloeistof uit dus een goede bevestiging van de ontsteking.

De dag erna is ze gelijk op ander beslag gezet namelijk break over ijzers. En sindsdien loopt ze eigenlijk weer zoals ze voorheen altijd deed. Weer zuiver dus!

Nu na 4 weken loopt ze nog steeds goed. Dus ik mag gaan opbouwen. Maar ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik goed aan doe. Is 4 weken te kort om alweer wat meer te gaan doen? Mijn paard verveelt zich wel enorm en is ook alles behalve vrolijk. Afgelopen weekend een stukje erop gegaan naar buiten en daar genoot ze enorm van. Ze liep ook goed en bleef ook goed lopen.

Dus mijn vraag is eigenlijk of er iemand ervaring heeft met deze blessure en hoe jij weer bent gaan opbouwen met je paard en hoe snel?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:16

Ik ben inmiddels iets te bekend met deze blessure. Bij mijn paard komt het steeds terug, terwijl hij op de foto's helemaal goed is. Die heeft 2 jaar op break over beslag gestaan met een speciale zool en een iets corrigerende stand die het hoefgewricht zou moeten ontlasten. Hielp ook niet. Inmiddels zit ik met de handen in het haar en weet ik het niet meer.
Jouw paard is nu 4 weken geleden ingespoten. De injectie kan tot 6 weken nawerken. Als ze nu goed loopt zou ze waarschijnlijk wel weer wat licht werk mogen doen. Maar het is verstandiger om dat even met de dierenarts te overleggen. Die heeft de foto's gezien tenslotte.

kimmetje26

Re: Ontsteking in het hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:40

Je hebt pb

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 16:58

Het advies van de dierenarts was na 4 weken opbouwen. Maar ik ben zelf bang om te snel te gaan. Maar goed ik merk ook wel aan mijn paard dat ze het stil staan zat is.

Inoterry wat vervelend dat het voor jouw paard niet lijkt te werken en de blessure steeds terug komt. Dit is iets waar ik ook erg bang voor ben..sterkte ermee.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:23

Is er enkel ontstekingsremmer ingespoten of eventueel ook hyaluronzuur? Mijn merrie heeft een scheef voetje waardoor ze haar hoefgewricht verkeerd belast en hier ook last van ondervindt. Zij wordt 1x per jaar behandeld met een inspuiting van hyaluronzuur in het hoefgewricht en blijft daar prima op. Op foto is er bij haar niets te zien. Zij loopt momenteel lichte tour.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 22:51

Alleen ontstekingremmer. Mocht dit niet zijn werk doen zouden we over gaan op hyaluronzuur. Maar voor alsnog lijkt dat niet nodig. Vandaag ging madam ook flink uit der panty in de bak en zelfs daarna bleef ze goed lopen.

Vandaag 2 rondjes gedraafd op beide kanten en dit ging ook goed gelukkig! Ik ga het wekelijks uitbreiden met 2 rondjes erbij op elke kant. (Tenzij dierenarts het liever anders ziet, deze komt donderdag)
Laatst bijgewerkt door Christadk op 30-01-18 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:55

Gaat goed komen! Steeds stapje verder.