Een ruin chemisch castreren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een ruin chemisch castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:33

Dit klinkt waarschijnlijk als een vrij idiote vraag, maar ik hoor graag of iemand weet of dit kan en of het effect heeft?

Het gaat om een shetlandruin die al 20 jaar ruin is (op 2jarige leeftijd gecastreerd) maar die nu aan een tweede jeugd is begonnen en opeens weer begonnen is met dekken nu een merrie uit de groep heel heftig hengstig is geworden. Hij is dus al gecastreerd, maar zou chemische castratie het plotselinge dekgedrag kunnen stoppen?

Apart van de merries zetten zou in geval van nood kunnen, maar dat zou wel heel jammer zijn want normaal gesproken is het een heel gemoedelijk groepje, alleen gooit de heftige hengstigheid van een van de merries nu roet in het eten.

RyanneZarita

Re: Een ruin chemisch castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:37

Ik heb me dit ook weleens afgevraagd. Geen idee of het nut heeft.

In jouw geval, als hij al die tijd ruin is geweest zonder hengstengedrag, zou ik misschien toch denken om eens een hormonaal bloedonderzoek te doen eerst, omdat het zo plotseling is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:45

Maar wat wil je bereiken met een ruin die dus al gecastreerd is om die chemisch te laten castreren? Heeft toch totaal geen nut of denk ik verkeerd? Hormonen worden er toch niet meer aangemaakt?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:46

Geen idee of het kan, een ruin is toch al gecastreerd, dus er valt dan toch ook niets meer chemisch te castreren?

Chemisch castreren ken ik wel bij honden, maar dat wordt alleen gedaan bij intacte reuen.
Als ze eenmaal zijn gecastreerd, dan is dat permanent natuurlijk.
Maar als jaren later het gedrag van een hond/paard zou veranderen, zou je eerder denken dat er anders aan mankeert.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 29-01-18 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:47

Ik zou eerder denken aan een hormonale stoornis. Testen op PPID misschien?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:50

_Reneee schreef:
Ik zou eerder denken aan een hormonale stoornis. Testen op PPID misschien?

Dat zou ik ook overwegen.

Een ruin maakt overigens nog steeds testosteron aan via de bijnieren. Dit is uiteraard veel minder dan bij een hengst.

Misschien dat door PPID dat ook verstoord kan raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:51

Op PPID is hij in afgelopen december getest en toen zat hij ver onder de grenswaarde. Nu ik erover nadenk heeft hij trouwens als ruin altijd wel merries gedekt als die hengstig waren en dat was nooit een probleem, alleen is de merrie nu superhengstig en is hij dus superhengst en wil alleen nog maar dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:52

Aha weer wat geleerd NatasjavE. Ik wist niet dat het door de bijnieren nog aangemaakt werd. Dan klinkt het inderdaad een stuk minder gek om een ruin chemisch te laten castreren.

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:56

Chemisch castreren doen ze dacht ik enkel bij hengsten i.p.v. de ballen weg te doen. Het zou in principe alle zaden moeten doden van de hengst. Ik zeg in principe omdat de hengst die ik ken waar ze dat mee gedaan hebben en halfjaar later met de merries op de wei mocht en 11 maanden later stond er doodleuk en veulentje bij :wow:
De eigenaar heeft toen maar besloten de gewone manier te volgen en nu is ie een ruin :')

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:59

Vervelend probleem. De stokoude (overleden) fjord van mijn kennis dekte de merrie ook ondanks dat hij gewoon een ruin was.

Ik begrijp dat het de rust wel kan verstoren in de groep en dat apart zetten geen optie is.

Misschien moet je de vraag eens voorleggen aan je dierenarts? Zij weten normaal of het een optie kan zijn.
Maar wat mijn dierenarts vertelde toen ik Limo eerst chemisch wou castreren was dat het een x aantal weken tijd nodig heeft voor je er effect van.gaat zien en het na een paar weken herhaald moet worden.
Maar dat is wat mijn dierenarts zei, of het werkelijk zo is weet ik niet.

Ik weet dat ik het in Juni/juli gevraagd heb en dat het pas effect zou hebben vanaf September.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:01

Jazzie03 schreef:
Chemisch castreren doen ze dacht ik enkel bij hengsten i.p.v. de ballen weg te doen. Het zou in principe alle zaden moeten doden van de hengst. Ik zeg in principe omdat de hengst die ik ken waar ze dat mee gedaan hebben en halfjaar later met de merries op de wei mocht en 11 maanden later stond er doodleuk en veulentje bij :wow:
De eigenaar heeft toen maar besloten de gewone manier te volgen en nu is ie een ruin :')
halfjaar later mocht hij op de wei? Chemisch castreren moet om de x aantal tijd herhaald worden. Bij honden werkt het bv 3 maanden.
Logisch dus dat er een veulen stond het product was uitgewerkt :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:12

Ja dat kan. Wordt vaak improvac voor gebruikt (is oorspronkelijk voor varkens) of regumate.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:25

Heb er eentje chemisch laten castreren ooit, nooit geen effect van gehad moet ik zeggen, wel veel geld kwijt

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:26

Art_Ificious schreef:
Jazzie03 schreef:
halfjaar later mocht hij op de wei? Chemisch castreren moet om de x aantal tijd herhaald worden. Bij honden werkt het bv 3 maanden.
Logisch dus dat er een veulen stond het product was uitgewerkt :')

ja een half jaar later, het was al herhaald geweest. :+
Verder heb ik er natuurlijk ook niks mee te maken dus waar het fout is gegaan weet ik niet :o

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 17:30

Hoe het nu zit weet ik niet. Maar jaren geleden kon de veearts een ruin wel iets geven zodat hij zich minder "hengst" voelde. Echter wat ik begreep is een eerste hengstigheid in het seizoen van een merrie soms erg heftig en reageren ruinen daarop. De volgende hengstigheid schijnt dan al wat minder te zijn en dus ook het gedrag van ruinen. Ik zou het zelf dus nog even aankijken :)

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:22

Is de merrie ook op ppid getest? Zo ja, en heeft ze het niet, dan is dit toch gewoon natuurlijk gedrag? En dan, waarom natuurlijk gedrag gaan bestrijden met chemische middelen? Hm ja, ik snap het, merrie zal niet drachtig worden, dus misschien dat ze almaar hengstig blijft?

Ik heb aan een groot weiland gewoond, met een hele kudde Shetlandpony's erin. Ieder jaar, van voorjaar t/m zomer liep er een ander hengstje bij. Wat had die het er druk mee, man man je kon je lol op :+ ging dag en nacht door. Slaapkamerraam was ook aan de wei kant. Maar naar verloop van tijd werden ze rustiger. Nog steeds merries die hengstig waren, maar de hengsten werden toch altijd wel kalmer hoor.
Ik heb me er nooit aan gestoord. Vond het juist zo mooi dat zoiets natuurlijks er gewoon mocht zijn. (En dan al die veulentjes erbij <3 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:03

Malyma schreef:
Is de merrie ook op ppid getest? Zo ja, en heeft ze het niet, dan is dit toch gewoon natuurlijk gedrag? En dan, waarom natuurlijk gedrag gaan bestrijden met chemische middelen?

Ik vind het dekken an sich helemaal niet erg, dat heeft hij als ruin altijd bij hengstige merries gedaan en ook alleen als zij dat wilden. Zodra de hengstigheid voorbij is en hij de eerste trap van de merrie krijgt dan stopt hij ook meteen weer. Hij is dus gelukkig geen nare agressieve stalkerruin.

Het enige vervelende is dat de shetlandmerries waar hij bij staat inmiddels behoorlijk bejaard zijn en ook wat gammel zijn (rond de 30 jaar, niet van ons dus weet ik niets van eventuele PPID tests) en het is gewoon niet meer zo handig voor hun lichamen als hij daar een week lang chronisch bovenop zit. Aangezien het om 3 merries gaat die allemaal op een ander moment hengstig zijn is scheiden tijdens de hengstigheid wat lastig, vandaar dat ik me ineens afvroeg of chemische castratie zou kunnen helpen om de laatste restjes dekhormonen ;) in te tomen.
De andere ruinen in de groep dekken niet.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:42

Hm, ja, in eerste instantie denk ik als ze nog hengstig wordt, dan zal ze nog wel kunnen. Maar aan de andere kant zal het dus misschien kunnen komen door een abnormale hormoonhuishouding, door ppid. In dat geval zou ik de hengstigheid al een heel stuk minder natuurlijk vinden, en zou ik me er ook zorgen om maken.

Zou zelf denk ik, de groep in tweeën splitsen, als ik denk dat de merrie het niet aankan.

Edit: als dat lukt, want tja, Shetlanders en afzetlint :+
Als het gras aan de andere kant groener is..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:56

Je zou monnikspeper kunnen proberen, wordt daar wel vaker voor gebruikt, maar het heeft tijd nodig om te gaan werken en het kan best dat tegen die tijd de ellende vanzelf ophoud met het tot rust komen van de cyclus van de merries. Natuur is weer flink van slag en eerste hengstigheden zijn wel vaker zo extreem incl reactie hengst/ruin daar op. Oudjes apart zetten is vermoed ik de simpelste en meest veilige oplossing voor de krakkemikkige lijfjes. Kan je de shetruin niet aan de andere kant van de draden houden, dan is stick de andere optie, maar dan wel zonder andere paarden op dat stuk.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:12

Ik heb mijn, op 7 jarige leeftijd, gecastreerde ruin 2 jaar later nog een keer chemisch laten castreren. Binnen 2 dagen was het effect al merkbaar. Ik heb er toen voor gekozen om het te laten doen omdat hij een echte obsessie had gekregen voor ZIJN merries en een gevaar was voor zichzelf en zijn omgeving. Hij had ook voortdurend enorm stress als 1 van zijn merries uit beeld was. Dit bleef aanhouden nadat hij al een tijdje uit de groep was gehaald. Het is niet iets waar je heel simpel over na moet denken, hij is er goed ziek van geweest bij de tweede dosis :(:) . Er word op de stal waar hij nu staat gelukkig goed rekening gehouden met zijn kuren en ze zetten geen merries naast hem in de wei of box die overdreven hengstig zijn en indien mogelijk zorgen ze er zelfs voor dat er helemaal geen merries naast hem in de wei staan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 08:59

Als hij het maar bij 1 merrie doet, zou ik eerder die merrie gaan behandelen (Regumate of zo). Sommige merries kunnen trouwens zo hard aandringen dat ik betwijfel of een ruin dan hormonen nodig heeft om te dekken, heb hier ook zo eentje die pas de laatste jaren geen ruinen meer verleidt, ze is nu 26 en had indertijd een "loverboy" die 150 kg zwaarder was dan zij, en ze heeft het ook zonder gevolg overleefd.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:10

Wat hwn hierboven zegt inderdaad.
Had ook een ruin die ging dekken. Niet omdat hij zelf nou zo hitsig was, maar die merrie bleef maar aandringen. Paard kon niet eens fatsoenlijk eten op de wei, continu werd die kont onder zijn borst geduwd en ze pieste letterlijk over z'n benen heen.
Uiteindelijk sprong hij wel.
Als het echt met een merrie is waarbij dit gebeurd zou ik eerder de merrie verder mee gaan in de zin van regumate oid.