Een paard van een stalgenootje zit zodra zijn deken af is telkens te krabben aan zijn flanken. Vandaag vonden we dit op zijn vacht. Zijn dit luizen? En zo ja, hoe is dit het beste te behandelen?
Misschien even betere foto maken? Is niet te zien zo. Kijk anders ook eens bij de aanzet van de manen en staart of je iets ziet lopen. Je kunt ook deze dingetjes eraf halen, op een watje of papiertje leggen en dan wrijven. kijk of er rood achterblijft op het papiertje, als dat zo is kun je ervan uitgaan dat het luizen zijn.
Als ze zelfstandig kunnen lopen heb je beestjes te pakken ja... En meen er 1 soort van te zien gelig op laatste foto... dat zou luis kunnen zijn, langwerpig lijfje? met pootjes ana zijkanten??
zoals sjolvir ze omschrijft lijk ik het ook te zien. En als het beweegt heb je zeker beestjes te pakken. Deken laten wassen en paard gaan behandelen met anti luis. En ook de andere paarden die op stal staan laten controleren. Anders blijf je bezig.
Je kan beestje te grazen nemen met stukje doorzichtig plakband, dit dubbel vouwen met beestje plat ertussen en aan je DA laten zien, dan weet je zeker wat het zijn.
Pepperrr
Geplaatst: 28-01-18 17:08
Dit lijken mij geen luizen. Luizen zitten nooit op de vacht, die zitten meer in de vacht.. Dit lijken me eerder horzeleitjes..
@Pepperr Als je de foto van TS goed bekijkt zie je echt een beestje met pootjes. Normaal zie je ze (bijna) niet, omdat ze dicht op de huid leven en niet van lucht/licht houden. Maar onder een deken nemen ze nog wel een een loopje over de vacht.
Deken moet op minstens 60 graden gewassen worden dat is vrij lastig met een paardendeken, beste is in een afgesloten zak een week wegleggen, anders nog in de vriezer een paar dagen. Paard uiteraard zsm wassen met anti luizenmiddel en dat volgende week nog herhalen ivm neten die ook nog uitkomen. sterkte krengen zijn lastig uit te roeien.
Koper
Geplaatst: 28-01-18 18:15
Lijkt me inderdaad luis, en als het paard een deken draagt dan is de omgeving inderdaad warm genoeg om óver de vacht te lopen. Zo heb ik ook eens luis ontdekt, ik haalde de deken eraf en zag iets bewegen.
Paar keer wassen (om de 10 dagen) en de spullen van de paarden, zoals dekens en borstels, ook even in het sop. Dat hoeft niet op 60 graden hoor, gewoon op de hand met warm water en antiluisspul. Je paard was je toch ook niet met water van 60 graden?
Wiske2
Geplaatst: 28-01-18 18:22
Waterdichte deken is ook op zeker niet meer waterdicht bij 60 graden wassen
ellepel
Geplaatst: 28-01-18 19:14
Hier staat ook veel uitleg, ook hoe het zit met wassen van je spullen
Klopt, wassen is inderdaad niet nodig. Ik werd geadviseerd de dekens in een zak te doen, dichtknopen en een paar dagen erin laten. De luizen gaan dan dood, daarna kun je ze op gewone temperatuur uit de deken wassen.