hoe omgaan met spierbevangenheid?

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

TsarinaZ

hoe omgaan met spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 23:52

In september ben ik met mijn merrie van stal verhuisd. We zijn dan van manege naar kleinschallige privestal gegaan met in de zomer 24/7 weidegang en in de winter komen ze nu snachts binnen. uiteraard heeft ze op de manege nooit veel gras gehad. we hadden 6 dagen per week les en ze kreeg 3x een kg basis korrel plus een schep bietenpulp. na het rijden kreeg ze ook vaak nog slobber bij. 2x per dag een goeie portie hooi en hier kwam ze mooi mee rond. Echter nadat we verhuisd zijn reden we nog ongeveer 3x per week en stond ze de eerste maanden nog 24/7 op een volle wei. verder kreeg ze ook nog gewoon haar krachtvoer.

Met gevolg; ongeveer een twee maand terug stond mijn paard plots spierbevangen. een heel ernstig geval waarbij ze geen stap meer wou verzetten na het rijden. uiteraard weet ik nu dat dit komt door de plotse hoeveelheid vers gras, het teveel aan krachtvoer en te weinig beweging om de afvalstoffen in haar lichaam af te breken.

ze heeft een week in haar stal moeten staan en kreeg enkel hooi. daarnaast krijgt ze ook een selenium en vitamine E kuur. Na die week mocht ze weer rustig op de wei (waar al niet meer veel opstond door de winter). nog een week later mochten we rustig weer beginnen opbouwen. en ik merkte al snel dat ze weer helemaal de oude was. ze loopt niet stijf of mank en toont geen enkel teken van verzet of pijn. ik rij haar nu een paar keer per week 3 kwartier. een kwartier instappen daarna en kwartier draven met voldoende stappauzes en dan een kwartier uitstappen. verder zorg ik ervoor dat ze goed warm blijft en heb ik ook de Orscana paardensensor aangeschaft om haar een beetje in het oog te kunnen houden.

toch blijft de schrik er in dat ze gaat hervallen en ik kan nog steeds haar rechter achterbeen niet optillen om haar hoeven uit te krabben. (ze verliest balans) ik vraag me dus af hoe jullie met zo een geval omgaan en eventuele verdere tips richting de toekomst

alvast bedankt voor het lezen en de hulp!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 13:08

Als de aanval gekomen is door veel teveel krachtvoer voor te weinig werk, dan is schraal voeren de oplossing. Zoeken naar een goede voeding voor de hoeveelheid werk die je paard krijgt.

Je zou eventueel je paard kunnen laten testen op pssm 1. Www,pssm,eu haren opsturen naar het vhl pab, kosten zijn 45 euro.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

divafloortje

Re: hoe omgaan met spierbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 23:32

Ik zou dan een stuk minderen met krachtvoer, aangezien ze minder kracht nodig heeft dan eerst

Instagram: divafloortje
youtube: Diva&Floortje wekelijks video's

https://www.youtube.com/channel/UC2nU9R ... subscriber

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 13:04

En geef een lymfdrainagekuur. Dat helpt bij het afvoeren van afvalstoffen die spierbevangenheid veroorzaken.

Ik geloof heilig in bioresonantie.

http://www.passievoorpaarden.nl

Dier_en_arts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:38

Weinig/geen krachtvoer geven, ander voer (uitleg voedingstoffen kan via pb), genoeg beweging (maar wel rustig opgebouwd zoals je nu doet), warm houden bij koud weer, zo min mogelijk op stal, geen abrupte voerveranderingen en niet zomaar veel meer of minder rijden. Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar eventueel testen op genetische aanleg voor een bepaalde vorm van spierbevangenheid kan je overwegen. Spierbevangenheid is heel vervelend, veel succes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie