Welk voer voor shetlander met cushing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Welk voer voor shetlander met cushing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 19:01

Ik ben inmiddels een beetje ten einde raad met voer voor mijn shetlanders. Ze kregen altijd een handje brok van mijn paard mee tot mijn oudere shet Saskia van nu 25 met kwaaltjes begon. Hoefbevangen en oogontstekingen. Ik heb haar laten testen op cushing en ze zat net op het randje. Na heel veel dierenarts en hoefsmid bezoeken, plakijzers en andere zooltjes gaat het nu bijna een jaar weer goed met haar. Zowel dierenarts als smid vonden dat het klaar was met haar maar tegen ieders verwachting in loopt ze toch weer pijnloos rond. Weliswaar met pensioen en met pracent.

Nu ben ik begonnen met haar op metazoa broxx. Daar kreeg mijn andere pony niet de gewenste energie van en Saskia knapte er niet van op. Ook las ik veel negatieve reacties over slechte verhoudingen, al weet ik daar zelf werkelijk niks van.

Toen ben ik overgestapt op vitalbiks. Dik tevreden. Ze waren keurig op gewicht, goede levering. Mijn andere pony super in conditie maar na bijna een jaar stopten mijn beide pony's met het eten van vitalbiks. Ik heb er nog 3 verschillende soorten muesli doorheen gemengd maar ze aten de muesli en de brok bleef staan.

Toen ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik uit op happy summer mix van horsefood the best. Heerlijk vinden ze het maar ze ploffen bijna uit hun velletje. Ze zijn ontzettend aangekomen terwijl ze een kwart krijgen van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Ook het linker voorhoefje van Saskia wordt iets warm en ze gaat iets slechter lopen. Ik wil niet dat zei door het leven gaat met pijn dus ik ga stoppen met happy summer mix. Maar wat dan?

Ik wil toch wel dat ze vitamines en mineralen binnenkrijgt.. Ze krijgen onbeperkt voordroogkuil (bijna hooi) . Al jaren dat hou ik graag zo. Maar wat daarnaast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:06

Mijn shetlander heeft ook cushing en is erg snel bevangen. Ik voerde marstall force, dat vond mijn shet niet super lekker, maar ze at het wel. Omdat ze maar 50 gram per dag kreeg kon ik de supplementen die ze moest hebben er niet doorheen mengen, dus nu krijgt ze marstall bergwiesen mash. De bergwiesenmash gaat er goed in, met name als het nog wat warm is vind ze het heerlijk.

Een tip voor als je het gaat bestellen: bij zooplus.de is het goedkoper dan zooplus.nl, scheelt zo'n €5,- per zak. Je betaalt dan wel €7,99 verzendkosten, maar als je meerdere zakken bestelt scheelt het aardig.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:16

Ik heb ook wat afgetobd met mijn 19 jarige shetlander. Allerlei soort brokjes/vitaminen, mineralen bang dat ze iets te kort zou komen. Nu krijgt ze puur en alleen goed hooi onbeperkt. Himalaya liksteen en een 2 kleine schepjes (als in eetlepel) gedroogde kruiden per dag en een in lijnzaad gedrenkte boterham 2x per dag. Ze zit nu lekker in haar vel minder hoefproblemen, minder vachtproblemen en ademhalingsproblemen. Ze blijft goed op gewicht.

Elke dag stukje lopen.

Mizora

Re: Welk voer voor shetlander met cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:22

Marstall Faser-Light is een goed voer om ernaast te doen. 300g/100kg lichaamsgewicht is ideaal (ik ben me ervan bewust dat de zak iets anders zegt).

Pavo Vital bevalt ook uitstekend. Daarvan hoef je maar 30g/100kg lichaamsgewicht te voeren, maar niet ieder paard vindt het lekker, dus dat is lastiger.

missfalki

Re: Welk voer voor shetlander met cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:48