Paard extreem wisselend qua energie en dikte

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitje__

Paard extreem wisselend qua energie en dikte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 16:44

Ik hoop dat jullie even mee willen denken.

Ik heb een Irish Cob ruin van 5,5 jaar, is nu een jaar onder het zadel en doet dat allemaal erg braaf.
In november is hij verhuisd naar zijn huidige stal, waar hij onbeperkt hooi in een net krijgt en 3/4x daags kuil. Hij staat op stro en knabbelt daar ook regelmatig wat van.
Qua krachtvoer kreeg hij hayster healthy herbs, dat is heel natuurlijk voer zonder toegevoegde suikers en slobber van Subli. Dit heeft hij ongeveer ene half jaar gegeten en in december ging hij steeds minder eten, tot hij half december het helemaal liet staan.
Hij werd voor hij het liet staan een beetje sloom, kreeg narcolepsie symptomen, DA erbij geweest. Kon zo snel niks vinden, bloed afgenomen en een vitamine boost. Uit het bloed kwam eigenlijk niks, alleen de parasitaire witte bloedlichamen waren iets verhoogd. Equimax erin en het ging weer beter, had genoeg energie, werd weer dikker (in november kon je zijn ribben tellen).

Eind december is hij tijdens het stoeien met een ander paard gevallen, dus qua rijden even rustig aan gedaan. Al liet hij niet merken ergens last van te hebben. Hij was voorwaarts en had plezier in het werken.
Ondertussen bleef hij aankomen, ribben niet meer te zien en in de verte te voelen. Hij bleef onbeperkt hooi krijgen en 3x per dag kuil. Zijn krachtvoer at hij helemaal niet meer, 4 brokjes per keer en aan het eind van de week lagen er 56 brokjes in zijn voerbak.

Vorige week had hij moeite met aanspringen in de rechtergalop, dus afgelopen maandag is hij behandeld door een osteopaat. En ben ik begonnen met Hippostar Reform granenmuesli te geven (halve schep per dag).
Dinsdag had hij echt enorm veel energie, dus een paar uur buiten gezet. Heeft hij gek gedaan en weer heerlijk gerold. Woensdag stond er behoorlijk wat wind en hebben we gewandeld, weer heel wat energie.
Donderdag was al die energie weer weg en liep hij amper mee, vrijdag weer gewandeld en was het net een bom aan een touwtje en heeft hij in zijn onhandigheid mij een bloedneus bezorgt. Verder gewandeld en stukjes gedraafd, in de bak heeft hij weer een paar bokken geven en gerend.
Vandaag voor het eerst weer gereden na zijn behandeling, met opzadelen merkte ik pas dat hij weer aan het afvallen is, zijn singel moest 2 gaten strakker dan 2 weken terig. Na hoe hij gisteren was had ik toch wel gedacht dat hij wat energie had. Zweepje wel meegenomen, maar aan de kant laten liggen.
Na 2 rondjes die er toch maar bijgepakt, hij liep zo langzaam dat hij een paar keer struikelde, normaal heel goed aan het been, nu totaal niet. Zweep hoef ik eigenlijk alleen maar vast te houden, maar ook dat hielp vandaag niet. Hij sprong wel gelijk aan in galop op beide kanten, maar na een kwartier rijden had hij de energie gewoon niet meer. En werd hij enorm schrikachtig, dus elk blaadje dat bewoog of mier die er liep maakte hij een sprongetje.
Dus uitgestapt en gestopt.

Osteopaat heeft gekeken of het zadel goed lag, die lag volgens haar goed en paard zat ook niet op plekken vast waar het zadel lag.
Voor de narcolepsie symptomen moest ik een filmpje maken voor de DA, maar heb het na die 2x niet meer gezien. Stalgenootje appte mij maandag dat paard er toch weer last van had. Maar als ik er ben staat hij vrolijk te kijken.

Wie kan helpen meedenken?

kiki1976

Re: Paard extreem wisselend qua energie en dikte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 17:15

Hoe word hij verder gehouden?
En hoe vaak per week en hoelang is hij aan het werk?

Ik maakte bij mijn merrie ook de fout om te weinig suiker en zetmeel te voeren naar gelang van het werk (verder hele dag buiten en nagenoeg onbeperkt ruwvoer). Ze bleef de langdurige energie missen en was na 15/20 minuten rijden leeg.
Totdat iemand zei, hoe wil je je motor laten branden als er te weinig energie inkomt. Ik heb haar eerst op een muesli gezet met een laag suiker/zetmeel gehalte, maar voor haar was dat nog steeds te kort.
Nu staat ze op muesli sportfit (2x daags een halve schep met een flinke hand lucerne) en nu gaat het een heel stuk beter.

Ook merk ik bij haar dat afwisseling ook een hele grote rol is die meespeelt. Want alleen domweg dressuur en longeren/buitenrit (1x per week) vind ze niets, te weinig afwisseling.
Ook de manier van rijden maakt bij haar heel veel uit, ze houd ook erg van af en toe "lol met je knol" en ff lekker gek doen.
Slaommen om pionnen vind ze helemaal geweldig, word daar echt fanatiek van, net als af en toe een sprongetje.
Ook toch weer de dubbele longeerlijnen er weer bij gepakt, ook dit vind ze veel leuker dan een enkele lijn.
Ook ga ik haar weer terug in het tuig zetten (heeft ze bij mij in die 6 jaar nooit gedaan, maar bij de vorige eigenaar voor de kar gelopen) en gaan we beginnen met het slepen van de bak.

Maar doe van jouw is nog jong, en mogelijk ook nog steeds aan het groeien. Dat kost ook energie.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 17:28

We rijden rond de 4/5x in de week, longeren vindt hij echt niks aan en doe ik hem alleen plezier mee als ik balkjes neerleg (helaas niet meer tot mij beschikking).
Gaan zeker 1x in de week naar buiten, meestal vaker, maar met de natte bermen slijten zijn hoeven te snel (wordt as donderdag beslagen).
In de bak rijden we meestal 30-40 minuten en buitenrit minstens een uur op redelijk tempo.
Qua afwisseling verder is er helaas weinig, zoals ik al zei heb ik geen balken tot mijn beschikking, dus kunnen we ook geen sprongetje maken (wat hij overigens wel geweldig vindt). Pionnen zou ik eventueel wel kunnen proberen.

Staat 4/5 uur buiten met andere paarden in de paddock. De muesli die hij nu krijgt zit weinig suiker (4%), maar veel zetmeel (geloof rond de 40%) in. Had voor de brok met weinig suiker gekozen, omdat hij daar qua mok best heftig op reageert. Tot nu toe gaat dat goed met de muesli.

Het vreemde is dat hij nu 2 weken weinig gedaan heeft, ik meer ben gaan voeren en hij is afgevallen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:42

Mijn eigen paard wisselde ook zo qua gezondheid en gewicht. Ik ben er nooit achter gekomen wat het was, maar nu hij op een andere stal staat lijkt het veel minder. Misschien is hij te gestrest op de stal waar hij nu staat? Een tinker is een sober dier, die makkelijk buiten kan blijven staan. Misschien kun je een stal vinden waar hij niet 20 uur per dag in een klein hokje afgezonderd staat? Ik denk dat daar namelijk het probleem zit.
Verder kan een osteopaat niet goed genoeg zien of een zadel past of niet, daar heb je een goede zadelmaker voor nodig.

Ik zou zelf een stal zoeken waar hij lekker zelf kan kiezen of hij naar binnen kan, proberen om rijden af te wisselen met grondwerk en veel uitproberen met het voer. Ik zou niet te veel gekke dingen voeren, maar vooral qua hooi/kuil/grasmixen en dergelijke wat proberen en testen, kijken wat het voor hem doet.
Wellicht kun je hem ook hooi geven uit een slowfeeder, op die manier is hij al die lange uren op stal toch wat bezig en verveelt hij zich minder snel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:04

Hoe dik is de laag strooisel in zijn stal? Zeker bij een paard met narcolepsie symptomen zou ik zeker een 50cm dik strobed willen.

Een halve kg krachtvoer (halve schep of gewogen 0.5kg?) is niet veel voor een paardje dat afvalt. Maar van deze muesli zou ik niet meer geven omdat het zeer zetmeel-rijk is. Je paard is dat niet gewend en ik weet niet goed hoe netjes ontsloten hippostar is. Niet volledig in ieder geval, gezien mais er zowel gewoon als gepoft op staat. Er zit ook veel haver in, wat de tijdelijke energie kan verklaren. Maar ik ben bang dat het verteren van het zetmeel in de muesli wat moeizaam verlopen is en daardoor zetmeel in de blinde darm terecht is gekomen. Hier zorgt het voor ongemak en een slechtere vertering van ruwvoer, waardoor het paard uiteindelijk minder in plaats van meer energie (ewpa/kcal) uit het voer kan opnemen.

Als je per se zetmeel wilt voeren, dan zou ik Marstall Cornmuesli doen. Het is melassevrij en hoewel het suikergehalte niet genoemd wordt, kan het met deze ingrediënten nooit hoog zijn (40% ontsloten mais, 40% ontsloten gerst, totaal vet van 8.6%, geen ingrediënten verder met een hoger suikergehalte).
http://www.marstall.nl/pdf/marstall_cornmuesli.pdf

Zelf zou ik pavo nature's best gaan voeren, mits hij geen geschiedenis heeft van problemen met pavo. Dat heeft een suikergehalte van 2% en een zetmeelgehalte van 16% en zit iets hoger in de vitaminen en mineralen, wat ik zo snel inschat.

Een andere optie is vitalbix breed & grow of vitalbix active+.

Ook de Pure Feed-lijn is geschikt.

Verder kan luzernebrok bijvoeren helpen. Dan zou ik gaan voor Arie Blok luzernebrok (je hippostar-leverancier kan het waarschijnlijk bestellen, als hij het niet op voorraad heeft) of Metazoa HP23.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-18 19:58

Hij komt van een stal waar hij hooguit een uurtje per dag buiten kwam. Als ik hem niet extra buiten zette dan. Dus wat dat betreft is hij er al erg op vooruit gegaan. Er zijn hier in de buurt erg weinig stallen waar ze zelf kunnen kiezen, 4/5 uur buiten is hier in de buurt veel.

Zijn hooi krijgt hij in een hooinet met fijne mazen, kuil krijgt hij gewoon los in zijn stal. Het strobed is zeker 50 cm, ik denk meer.

Halve schep, ik merkte vandaag pas dat hij weer was afgevallen, door zijn dikke vacht is dat niet echt te zien.
Met pavo heeft hij een aantal keer koliek gehad, dus dat durf ik niet meer aan. Vitalbix eet hij ook niet meer. Marstall ga ik even bekijken! Dank je voor de tip.

Osteopaat kan idd niet zeker zeggen dat het zadel nog goed past, daarom bel ik maandag de zadelpasser die een aantal maanden geleden ook is komen kijken. Maar verwacht niet dat het zadel niet goed is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:42

Wat voor soort koliek had hij en was dat op je huidige of oude stal?

Je zou ook eens naar het voer van Horsefood kunnen kijken en dan de Happy summer mix, deze is speciaal voor koudbloeden en andere paarden doe minder suiker/zetmeel moeten hebben (IR, Cushing etc).
Suiker 2.1% en zetmeel 8%
Je moet hier iets meer van voeren dan een halve schep, omdat het een vrij licht is van gewicht (meeste muesli is een schep 800 gr, en deze 600 gr).
Ik heb deze een tijdje gevoerd aan mijn merrie (tinker x haflinger) aangevuld met de Horsefood omega 3 power mix voor net wat meer energie.
Omdat het hier slecht te krijgen was, ben ik uiteindelijk terug gegaan naar Pavo

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 10:50

Dit soort klachten zitten meestal niet in het voer of slecht passend zadel.
Ik denk dan eerder aan een ander ziekte beeld of ziekte onder de leden. (maagzweren bijv).
Van een slecht passend zadel worden ze niet zo wisselend in energie.
Stoppen met eten doet me eerder denken aan maagzweer of ziekte onder de leden.
Hopelijk kom je er achter wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 11:07

Wiske2 schreef:
Dit soort klachten zitten meestal niet in het voer of slecht passend zadel.
Ik denk dan eerder aan een ander ziekte beeld of ziekte onder de leden. (maagzweren bijv).
Van een slecht passend zadel worden ze niet zo wisselend in energie.
Stoppen met eten doet me eerder denken aan maagzweer of ziekte onder de leden.
Hopelijk kom je er achter wat het is.

Eens. Dat stoppen met eten en een paar keer koliek gehad is meestal een teken dat er meer aan de hand is.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-18 15:39

Het stoppen met eten lag aan de brok. Zodra ik wat anders gaf (snoepje, ander soort brok) at hij het wel. Kan het dan nog steeds een maagzweer zijn? Want volgens mij eten ze dan niks meer?
Koliek was een verstopping, dit was voordat ik die brok ging voeren en was op de oude stal.

Ik denk idd ook niet dat het aan een slecht passend zadel ligt, als hij loopt, loopt hij wel ontspannen en gebruikt hij de juiste spieren.

Vandaag had hij trouwens met rijden weer veel energie, niet te lang gereden (25 minuten), maar zodra ik ging afzadelen kakte hij weer in.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 15:49

Ja, dan kan het nog steeds een maagzweer zijn. Met een verstopping moeten ze vaak minimaal 24 uur niet of nauwelijks iets eten, dus daarna hebben ze zo ongeveer standaard een maagzweer en die gaat over het algemeen niet vanzelf over. Ongeveer 2/3e van de paarden (en bij sportpaarden ligt dat gehalte nog hoger) heeft maagzweren in de bovenste of onderste helft van de maag. Als je maagwandirritatie meerekend gaat dat zelfs al naar de 80-90%. De meeste paarden eten gewoon door met maagzweren, ze willen er wel nog eens kieskeurig van worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:16

Is je paard getest op pssm?
Www.pssm.eu als je symptomen leest, denk ik dat pssm een mogelijkheid is om de symptomen te verklaren

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 18:52

Hij is getest op pssm (volgens mij 1), die kwam negatief terug.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:57

Bij een maagzweer eten ze vaak ineens selectief, dus bijv geen brok maar wel wortels of geen hooi maar wel gras.
Het aankomen/afvallen matcht daar niet helemaal bij, een paard kan niet ineens echt mager worden door het niet eten van een (onderhoudsdosering) krachtvoer.
Toont je paard gevoelig op buik/maag? Aansingelen moeizaam?
Is zijn gebit nagekeken?
Heeft hij koorts op de momenten dat hij sloom is?
Hoe is zijn mest?

Je zou eens een periode maagcompositum met evt aanvullend een supplement voor de algehele spijsvertering kunnen proberen.
Heb je ook wormen en zand in de darmen kunnen uitsluiten?

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 23:36

Hij is niet gevoelig op zijn buik, aansingelen is geen probleem. Gebit is nagekeken, is een klein beetje bijgevijld, maar niks ernstigs. Hij heeft geen koorts (gehad) en zijn mest is stevig, maar met genoeg vocht.
Wormen zijn uitgesloten, zand zou nog uitgesloten moeten worden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 10:30

Ik zou inderdaad zijn mest een aantal dagen achter elkaar op zand testen als ik jou was. Meer buiten in een zandpaddock, maar op je vorige stal toch ook al op het zand gestaan denk ik, ik weet niet of hij op zijn vorige stal ook op gras stond en of dat kort was of lang? Maar met alles wat ik lees herken ik wel erg mijn vorige paard dat uiteindelijk aan zandkoliek is geopereerd.
Zij had in de jaren vooraf gaand aan de operatie iedere winter een paard keer een lichte verstoppingskoliek, was ook wisselend voorwaarts of niet, viel ook dan weer af en dan weer niet. Het enige verschil is dat zij bleef eten, zelfs op de kliniek met haar zware zandkoliek stond ze nog met haar kop in de voerbak waar per ongeluk nog wat haver van het vorige paard in lag...

Bij haar zag de mest er vrijwel altijd goed uit, heel af en toe had ze één of twee dagen wat slappere mest, maar niet overdreven slap/nat.

Onderschat zand niet hoor, het is eigenlijk best een sluipmoordenaar.