Immuunziekte: paard heeft geen B-lymfocyten meer

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

quarterH

Immuunziekte: paard heeft geen B-lymfocyten meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 13:42

Helaas hebben wij gisteren slecht nieuws gekregen over mijn vorige paard.

Hij kampte al zijn hele leven met een probleem met spoelwormen. Deze hoort een paard niet meer te hebben nadat ze een jaar of 2 zijn, maar hij had ze altijd nog (is nu 10). We wisten dit en hadden het onder controle in de zin dat hij er geen last van leek te hebben en iom met meerdere dierenartsen een goed ontwormingsschema hadden.

Een klein half jaar geleden ging het mis, ik werd gebeld door de nieuwe eigenaresse dat het heel slecht met hem ging, hij had erge koliek en ze was onderweg naar de kliniek. Toen ze hem hadden open gemaakt werd het probleem snel duidelijk... Zijn darmen zat helemaal vol met de wormen... Ze hebben ruim 10 kilo (dus duizenden) van die dingen uit zijn dikke darm gehaald en hij heeft de operatie wonder boven wonder overleefd.

Echter, hierna bleven er allerlei problemen komen met ontstekingen. In de laatste maanden is hij blind geworden aan een oog ivm een ontsteking erin, andere oog is ook geïnfecteerd, heeft longontsteking gekregen enz enz.
Hij is 2 weken terug in quarantaine geplaatst op een kliniek in België om te voorkomen dat hij nog meer zou oplopen en te onderzoeken waarom zijn immuunsysteem zo slecht functioneerd.

Intussen is er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan in Gent en de uitslag is niet goed.
Zijn lichaam maakt door een defect geen B lymfocyten aan... Dat betekend dus dat zijn lichaam totaal geen immuunsysteem/weerstand meer opbouwd.

Helaas zijn hier geen behandelingen voor, en geen mogelijkheid op verbetering en is dus hét moeilijke besluit genomen hem dit weekend te laten inslapen.

We hebben steeds gedacht dat al zijn andere problemen een gevolg waren van de koliekoperatie.. Nu blijkt dat de worm problemen gewoon al de eerste tekenen waren van kapotte immuunsysteem....
Het defect dat hij heeft bouwt zich op met de jaren, en heeft zijn piek rond het 10e levensjaar.

Ik deel dit omdat ik benieuwd ben of meer mensen hier ervaring mee hebben en ivm kennisdeling mocht iemand een keer tegen zelfde problemen aanlopen.

100% Reiner

Elisa2

Re: Immuunziekte: paard heeft geen B-lymfocyten meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:56

Heftig zeg..goed om te delen en heel veel sterkte!

Weten jullie wanneer hij die spoelwormen opgelopen heeft en waarom het ontwormen niet geholpen heeft?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 13:58

Ik heb hem gekocht als 3 jarige en toen had hij er last van. Altijd zo gebleven.

Dat komt dus door dat immuun defect dat zijn lichaam zelf geen weerstand had tegen die beesten.

100% Reiner

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:12

Wat heftig zeg... sterkte voor zijn baasjes en voor jou ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:34

quarterH schreef:
Ik heb hem gekocht als 3 jarige en toen had hij er last van. Altijd zo gebleven.

Dat komt dus door dat immuun defect dat zijn lichaam zelf geen weerstand had tegen die beesten.

Ah zo, nu snap ik het..arm paard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:28

Jeetje wat heftig zeg. Nog nooit van gehoord. Wat een verdrietige beslissing die jullie hebben moeten maken. Sterkte. ..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 00:12

Goed van je om dit te delen! Heel erg heftig, je hebt dat natuurlijk nooit bedacht, ook ik heb nooit geweten dat zoiets mogelijk is. Bij ons op stal staat ook een paard dat op "oudere" leeftijd nog steeds last heeft ( niet constant maar zo bij tijd en wijle) van spoelwormen. Ik zal de eigenaresse eens vragen hoe het de afgelopen jaren is verlopen en of ze hier al eens van heeft gehoord. Ze is net vandaag weer bij ons terug op stal gekomen na een aantal jaren op andere plekken te hebben gestaan.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie