Bietenpulp wel of niet suikervrij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

astridelise

Bietenpulp wel of niet suikervrij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 15:49

Mijn fjord krijgt sinds een maand iedere dag bietenpulp, heeft voorheen altijd alleen ruwvoer gehad, zij kan absoluut niet tegen suikers en zetmeel. Nu wordt zij dus toch hyper, wie heeft hier ook ervaring mee?

Ufurio4e

Re: Bietenpulp wel of niet suikervrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:54

Bietenpulp komt van de suikerbiet dus er zit zeker suiker in maar de pulp is een afval product dus er zit weinig suiker in.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 15:56

Dan is dat beetje suiker dus al teveel, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:00

Bietenpulp is nooit helemaal suikervrij. Maar hooi is dat ook niet. Hoeveel suiker je bietenpulp bevat hangt af van welk merk je koopt. Je kunt het zien op de zak. In het algemeen is het suikergehalte lager dan bij andere soorten ruwvoer, zoals hooi. Daarom wordt het ook aanbevolen als voer bij hoefbevangenheid. Je kunt natuurlijk weer alleen hooi gaan voeren, maar de kans is groot dat als je de bietenpulp vervangt met hooi, je paard juist meer suikers en zetmeel binnenkrijgt dan nu.
http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp
http://www.thehorse.com/articles/18907/ ... tic-horses

Bietenpulp wordt in het darmstelsel omgezet tot onverzadigde vetzuren. Die worden opgeslagen en zorgen voor langzaam vrijkomende energie. In principe zou je paard er dus niet hyper van moeten worden.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:02

Kan er ook door komen dat sommige bietenpulp met melasse gebonden wordt. Wellicht is de melassevrije variant niet wat je nu voert

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:03

Suikers in bietenpulp is ter vergelijken met suikers in hooi.
Is zelfs wat lager.
Bietenpulp is ca 8-10% en hooi is ca 8-12%.
Je hebt ook hooi met 14/15%, dus bietenpulp is echt geen suikerbom vergeleken met hooi.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 16:08

safina schreef:
Bietenpulp is nooit helemaal suikervrij. Maar hooi is dat ook niet. Hoeveel suiker je bietenpulp bevat hangt af van welk merk je koopt. Je kunt het zien op de zak. In het algemeen is het suikergehalte lager dan bij andere soorten ruwvoer, zoals hooi. Daarom wordt het ook aanbevolen als voer bij hoefbevangenheid. Je kunt natuurlijk weer alleen hooi gaan voeren, maar de kans is groot dat als je de bietenpulp vervangt met hooi, je paard juist meer suikers en zetmeel binnenkrijgt dan nu.

Bietenpulp wordt in het darmstelsel omgezet tot onverzadigde vetzuren. Die worden opgeslagen en zorgen voor langzaam vrijkomende energie. In principe zou je paard er dus niet hyper van moeten worden.

Ik ben dus ook erg verbaasd over haar gedrag.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 16:09

khirshanta schreef:
Kan er ook door komen dat sommige bietenpulp met melasse gebonden wordt. Wellicht is de melassevrije variant niet wat je nu voert

Ga ik inderdaad even na kijken welke zij gekregen heeft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:15

Ufurio4e schreef:
Bietenpulp komt van de suikerbiet dus er zit zeker suiker in maar de pulp is een afval product dus er zit weinig suiker in.

Komt bietenpulp niet van voederbiet? Er zit relatief weinig suiker in de pulp rond de 7 procent .
Even gezocht volgens voervergelijk idd suikerbiet.
http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp. Hoewel naar mijn mening niet alles juist is wat er in staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:21

astridelise schreef:
safina schreef:

Ik ben dus ook erg verbaasd over haar gedrag.

Dat snap ik. Maar er zijn ongetwijfeld ook andere verklaringen te bedenken. Denk aan merries en hormonen :roll: , het weer, verandering in hooi (in hooi kan de proportie suiker en zetmeel enorm fluctueren), verandering in gras als ze op de wei staat (de proportie fructaan in gras verandert per uur, al naar gelang het zonlicht, de temperatuur, vocht, grassoort, lengte van het gras, bemesting die uitgewerkt is etc), conditie die verbetert, wat je met haar onderneemt (leuk of juist niet leuk), pijn of juist geen pijn meer hebben etc etc. En vaak weet je het gewoon niet. Die van mij heeft ook bijzonder frisse periodes, terwijl het voer redelijk constant blijft.

Maar denk nog even drie keer na voordat je de zak bietenpulp aan de kant smijt. Wat weet je bijvoorbeeld over suikers en zetmeel in je hooi?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 16:38

Tinka is altijd heel constant in haar gedrag, van hormonen merk ik nooit wat van. Dat hooi suikers en zetmeel bevat dat weet ik, maar ik denk dat de bietenpulp dan net iets teveel is. Even weer alleen op hooi, dan merk ik het gauw genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 17:25

astridelise schreef:
Tinka is altijd heel constant in haar gedrag, van hormonen merk ik nooit wat van. Dat hooi suikers en zetmeel bevat dat weet ik, maar ik denk dat de bietenpulp dan net iets teveel is. Even weer alleen op hooi, dan merk ik het gauw genoeg.

Let dan wel op dat je de bietenpulp niet vervangt met extra hooi, anders heeft t nog geen zin.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 17:37

Nee, dat doe ik ook niet. Komt goed!