Jeuk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

Jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 20:30

Hoi Bokkers!!

Om maar bij het begin te beginnen:
Sinds september heb ik mijn eigen paard, een haflinger genaamd April, bij de vorige eigenaar had ze lang stilgestaan en kreeg alleen gras (en hooi in de winter), toen ze hier is gekomen was ik aan het eind van de zomer begonnen met metazoa voeren (eerst kreeg ze gewoon elke ochtend en avond een strook gras), dit ging allemaal gewoon goed, de oude eigenaresse heeft vermeld dat ze gevoelig was voor eiwitten en daar dan jeuk van zou krijgen.
Nou had ik hier onderzoek naar gedaan maar kon niks vinden over jeuk in combinatie met eiwitten, dus ik denk dat ze gevoelig is voor eiwitrijke stoffen (gras) omdat hier over het algemeen ook veel suiker in zit.

Nu voer ik sinds 1,5 maand ongeveer ook luzerne bij en lijnzaadolie, dit omdat de bespiering een beetje achterbleef. Maar nu merk ik sinds een week dat dr manen stuk gaan, ik heb ze altijd in vlechten om ze te laten groeien maar toen ik laatst de vlechten eruit haalde zaten er een aantal losse plukjes bij, nu zag ik vandaag weer dat er stukjes los waren in de vlecht, lijkt een beetje afgeknipt zo recht zegmaar. Maar ik weet dus niet waardoor dit komt, ik heb haar nooit zien schuren, alleen altijd met het hoofdstel bij het kinriempje die frummelt ze altijd los langs de voerbak maar nooit als ze gewoon buiten staat ofzo.
Kan dit nog een reactie zijn op de luzerne? Ik heb nu baby olie in de manen gesmeerd omdat de IJslander waar ze bij staat zomer exceem heeft en die misschien nu alweer aan het bijten is, ik heb ook anti bite spray maar die had ik niet dichtbij staan, maar hebben jullie misschien een idee waarvan dit kan komen? Toch van het voer?

Groetjes, Faith

_KellyAV

Re: Jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 20:35

In lucerne zitten veel eiwitten, dus het kan goed zijn dat het daar van komt :)
Ik zou zo geen alternatief weten. Maar misschien is het een idee om eens te stoppen met de lucerne om te kijken of het dan minder wordt. Dan kan je het een en ander uitsluiten

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 01:16

_KellyAV schreef:
In lucerne zitten veel eiwitten, dus het kan goed zijn dat het daar van komt :)
Ik zou zo geen alternatief weten. Maar misschien is het een idee om eens te stoppen met de lucerne om te kijken of het dan minder wordt. Dan kan je het een en ander uitsluiten

Maar paarden kunnen geen jeuk krijgen van eiwit, ik geef de luzerne juist omdat ze de eiwitten nodig heeft. Maar een paard kan (zover ik weet) geen jeuk krijgen van eiwitten, enkel eiwitbulten en/of stalbenen.
Bovendien krijgt ze veel te weinig om hier echt last van te kunnen krijgen.

Hutcherson

Re: Jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 03:49

Het maatje van mijn paard is ook een haflinger en heeft een allergie voor eiwitten. Op dit moment zit hij komende drie maanden in een ontgiftingskuur van allerlei poedertjes en speciaal voer en heel eiwit arm hooi. Voor de rest mag hij niks. Hij had ontzettende jeuk (stond werkelijk ondersteboven onder zn voerbak te schuren) en allemaal rare symptomen van kreupelheid tot gedragsveranderingen en moodswings. Blijkt dus dat de afbraak stoffen zijn gaan ophopen in lever en spieren (en daardoor veel melkzuur ontwikkeld wat niet meer werd afgevoerd). Dus kan zeker wel.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 10:40

RoyceMack schreef:
Het maatje van mijn paard is ook een haflinger en heeft een allergie voor eiwitten. Op dit moment zit hij komende drie maanden in een ontgiftingskuur van allerlei poedertjes en speciaal voer en heel eiwit arm hooi. Voor de rest mag hij niks. Hij had ontzettende jeuk (stond werkelijk ondersteboven onder zn voerbak te schuren) en allemaal rare symptomen van kreupelheid tot gedragsveranderingen en moodswings. Blijkt dus dat de afbraak stoffen zijn gaan ophopen in lever en spieren (en daardoor veel melkzuur ontwikkeld wat niet meer werd afgevoerd). Dus kan zeker wel.

Hmm oke, maar vermoed jij dat dit het is dan? Zou ze dan niet meer last moeten hebben? Ik heb haar nooit zien schuren dus het kwn ook prima zijn dat ze op een andere manier afbreken maar dat wil ik graag uitvinden.

Azmay

Re: Jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:52

Zodra ik mijn paarden meer dan een half handje lucerne geef beginnen ze licht de manen te schuren. Daarom geef ik nu compact gras en daar hebben ze geen last van.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-18 11:08

Azmay schreef:
Zodra ik mijn paarden meer dan een half handje lucerne geef beginnen ze licht de manen te schuren. Daarom geef ik nu compact gras en daar hebben ze geen last van.

Hmm oke, en is het normaal dat het dan zo lang duurt voordat er symptomen komen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:15

Faitherr schreef:
Azmay schreef:

Hmm oke, en is het normaal dat het dan zo lang duurt voordat er symptomen komen?

De eerste keer merkte ik het iig pas vrij laat, ze schuren echt niet veel maar op een gegeven moment zie ik dat er een laagje manen rechtop staat zeg maar. Daarna nog wel eens geprobeerd om te kijken of het niet toevallig was maar helaas hetzelfde verhaal.