Ik ben sinds een aantal weken geleden erachter gekomen dat mijn paard een tumor op zijn penis heeft. Mijn vee arts heeft gezegd dat hij dus kanker heeft. Hij houdt ook veel vocht vast in zijn buik, zijn kin en zijn koker. Volgens de vee arts moet ik dus rustiger aan met hem doen, maar hij wordt nu steeds drukker en schrikkeriger. Hij vertoond verder ook geen ziek gedrag. Hij drinkt goed, plast goed, en eet goed. Mijn stalgenoot vraagt zich af of mijn vee arts wel betrouwbaar is want als een paard kanker heeft zou hij toch ziek moeten zijn/ zich ziek gedragen? Mijn paard is trouwens 23 jaar. Ik zal straks een foto plaatsen van zijn tumor. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit in dubio of ik een second opinion laat doen bij een andere vee arts. Ik heb voor nu iets van ik zie wel hoe het verloopt maar hij is steeds zo druk en wil hem dan eigenlijk wel meer laten werken dan wat ik nu doe...
Wpaard
Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 11:22
Jolien87
Geplaatst: 22-01-18 11:24
Ik zou voor een 2nd opinion gaan, niets doen lijkt me in dit geval geen optie. Zeker op zo'n kwetsbare plek.
Alvaron
Geplaatst: 22-01-18 12:31
Mijn paard heeft dat gehad. Vorig jaar juni zag ik het voor het eerst, toen leek het wel wat op wat jouw paard heeft, misschien ietsje groter. Helaas is het bij hem niet goed afgelopen. De keer daarna dat ik het zag was het gezwel ter grote van een ei. Omdat ik hem niet meer zag uitschachten heb ik in juli de dierenarts laten komen, toen was het al gegroeid tot formaat tennisbal. Enige mogelijkheid die er was was een penisamputatie. Gezien mijn hengst 29 jaar was heb ik ervoor gekozen om dat niet meer te laten doen. Op dat moment wist ik al dat ik hem binnen afzienbare tijd zou moeten laten inslapen. 31 augustus was ik er 's middags nog geweest, ben rond half 7 naar huis gegaan en om 8 uur belde de stalhouder dat hij bloedde. Liep een dun straaltje bloed uit z'n koker (alsof de kraan niet helemaal goed dichtgedraaid was). Ben direct naar stal gegaan en heb de dierenarts gebeld om hem te laten inslapen. Hij heeft er geen pijn aan gehad, was ook gewoon nog vrolijk en was tot op het allerlaatste moment nog in de merries geinteresseerd. Een tumor op de penis is een vorm van kanker. Maar daar hoeft hij zich dus niet ziek van te voelen. Ik heb zelf borstkanker gehad, en heb me ook geen moment ziek gevoeld. Niet bij elke vorm van kanker voel je je dus ziek. Dus als je paard zich nog goed voelt, zou ik gewoon naar hem kijken en met hem blijven werken.
Sterkte!
Wpaard
Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-18 13:08
Oke bedankt voor het delen van jou ervaring.
Mijn ruin laat zijn penis ook nooit zien. Ik kan het dus niet in de gaten houden helaas. Toen we erachter kwamen hadden we hem verdoofd zodat hij het los liet hangen. Precies ik kies ook niet voor amputatie wegens zijn leeftijd en je weet ook niet of hij het überhaupt overleefd en of het terug komt. Had jou hengst ook nog andere symptomen net als die van mij met de vochtophoping?
Nee, mijn paard had geen last van vochtophoping. Tumor zat ook echt aan de buitenkant want hij had ook geen last met plassen.
janouk
Geplaatst: 22-01-18 18:14
Geen tips over de tumor. Maar wel een tip om je paard te laten uitschuiven. Als je je paard hooi geeft en hij staat rustig. Ga dan naast hem staan en leg twee handen op het SI gewricht boven op de rug. Niet duwen of wrijven. Gewoon rustig laten liggen en zelf ontspannen en rustig ademen. Na een paar minuten zal het paard verder ontspannen en de spieren ook daar ontspannen. En dan zal hij in de meeste gevallen zijn penis uitschuiven. Ten minste dat gebeurt bij mijn paarden. Succes en beterschap
Het vasthouden van zoveel vocht zou mij doen besluiten om toch nader onderzoek te doen, bvb een bloedonderzoek indien mogelijk want ik weet niet hoe het bij paarden werkt maar mensen met uitgezaaide kanker hebben ook vaak vochtophopingen.
Wpaard
Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-18 15:04
Zijn vochtophoping is gelukkig minder geworden. Ik ben sinds vandaag achter gekomen dat mijn paard aan beide ogen staar heeft, dat verklaart zijn schrikkerig gedrag.. Hij krijgt al meer kwaaltjes.. ik vind het erg moeilijk allemaal.. Ook wanneer je de keus gaat maken om de stekker eruit te halen..