Toch wat meer dan een verkoudheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

Toch wat meer dan een verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 20:38

Goedenavond,
Ondertussen zit ik met mijn handen in het haar.

Ondertussen is Coco, de oudste shetlander (9) inmiddels al 5 weken aan het kwakkelen, en de andere twee inmiddels ook ruim 4 weken: Hier mijn berichtje van 02-01-17.

Citaat:
In eerste in stantie leek het een vrij onschuldig hoestje. Pony 1(grote maat Shetlander Coco) hoestte een paar x tijdens het longeren. Dit zette door naar een een paar dagen later naar (19-12) dat de staleigenaar in een half uur voeren haar 20x hoorde. DA gebeld, langs geweest. Geen verhoging/koorts. Coco op de balsamic air (2x daags 10ml) en de Respulmin (2x daags 1 pompje). 10 dagen geven.

Pony 2, (Ilayla miniatuurpaardje) tot tweede kerstdag nergens last van. Tot ze in eens met 39.3 stond. Metacam gegeven in overleg met de dierenarts. Pony de dag erna 38.2. Nog niet hoesten. Wel flinke snottebel, ook 2x per dag op de respulmin (vanaf 27-12).

Nu vandaag ineens Pony 3 (Dante minishet) met snottebel. Da weer gebeld vandaag en die kwam op visite. Dante twee x per dag op respulmin.

Coco is nog steeds niet van het hoesten af. We zitten vandaag op dag 4 zonder respulmin. Da dus vanaf 04-01 weer op de respulmin 10 dagen, en op de balsamic air. Die mocht ze direct.
Ilayla gaf duidelijke keelpijn aan, dus die zit nu op dag 5 van de kuur. Nog 5 dagen en dan moet zij 5 dagen stoppen. Balsamic air ook geven.
Alle 3 ook op de Sulfatrim orale pasta (antibiotica)
Wat een gedoe. Lijkt net of we er niet vanaf komen. Op stal heerst duidelijk wat. Meerdere paarden ziek.

Op dit moment zijn Coco, Dante en Ilayla alle 3 van de Respulmin, Balsamic Air, en Antibiotica af. En toch, hoesten zij nog steeds. En heeft Ilayla sinds eergisteren weer een snotneus (Van dat groenige. Nu was het vanochtend volgens stalgenoot stro-geel, maar vanmiddag was groen/wit) . Ze zat gister ook op een temperatuur van 38.2 maar deze was vandaag weer 37.7. De andere twee, Coco en Dante zijn nogsteeds aan het hoesten. Niet echt kuchen, maar echt nog hoesten.. Geen koorts. De paarden die bij ons op stal ziek zijn geweest, zijn allemaal redelijk opgeknapt(waarvan ook paarden dezelfde antibiotica kuur hebben gehad, of op de respulmin zijn geweest). Behalve de mijne dus.

Je zou zeggen dat na een antibiotica kuur van 5/6 dagen het toch eens zou moeten ophouden.
Morgen komt de dierenarts weer, kijken wat voor bacterie het zou kunnen zijn. Oh, belangrijk misschien. De dames staan met zijn 3-en in paddock/box. Naast hun kunnen ze gewoon neuzen met ander paard, deze heeft twee dagen verhoging gehad, maar verder ook niets. De box is redelijk goed geventileerd. Ze staan op kuil, en zodra zij buiten staan hoesten ze ook flink.

Wat zou dit kunnen zijn? -O-

Nogmaals; De dierenarts is hierbij betrokken en er worden onderzoeken gedaan. Maar misschien is er iemand die dit herkent ofzo.

(Normale temps:
Coco - 36.2/36.8
Dante: 37.1/37.3
Ilayla: 37.3/37.5,

Flink variërend dus :') )

Macs

Re: Toch wat meer dan een verkoudheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:20

Wat een vervelende situatie zeg.
Wat mij het eerste te binnen schiet is hoe je de antibiotica hebt gegeven. Bij mensen is het nogal nauw qua tijdsinterval. Ik weet niet of dit bij dieren ook zo is, maar als je het te wisselend geeft, gaan alleen de zwakke bacteriën dood en blijven de sterke over. Ik weet niet of dit zo is in jouw geval maar dit vergeten mensen vaak en wordt te weinig benadrukt door (dieren)artsen.
Sterkte met je paardjes..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 21:22

Ik volg even mee aangezien ik ook met een pony zit die enige tijd hoest. Ze is net 3 dagen van de Ventipulmin af, maar dat heeft niks geholpen helaas. Morgen bel ik een andere dierenarts om langs te komen, even kijken wat hij erover te zeggen heeft.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 00:28

Macs schreef:
Wat een vervelende situatie zeg.
Wat mij het eerste te binnen schiet is hoe je de antibiotica hebt gegeven. Bij mensen is het nogal nauw qua tijdsinterval. Ik weet niet of dit bij dieren ook zo is, maar als je het te wisselend geeft, gaan alleen de zwakke bacteriën dood en blijven de sterke over. Ik weet niet of dit zo is in jouw geval maar dit vergeten mensen vaak en wordt te weinig benadrukt door (dieren)artsen.
Sterkte met je paardjes..

Wij hebben vrij strakke voertijden op stal, en het werd dus 'smorgens rond 07.30 en 's avonds rond 17.00 gegeven. Het is idd niet benadrukt dat het op Stippe tijden gegeven moest worden, dus het klinkt wel erg logisch. Ik zal het morgen ook even aankaarten bij de DA!
Thnx :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 01:28

Ik zou even laten testen op droes. Als ze dat hebben, dan kan het juist blijven aanslepen vanwege de AB die ze hebben gehad. Ik heb het hier ook gehad. Paard 1 met een snotneus en twee dagen koorts, paard twee alleen koorts en wat gekuch en paard 3 kreeg opgezette klieren. Stak elkaar in een recordtempo aan. Bleek droes te zijn.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 07:33

maikeltje schreef:
Ik zou even laten testen op droes. Als ze dat hebben, dan kan het juist blijven aanslepen vanwege de AB die ze hebben gehad. Ik heb het hier ook gehad. Paard 1 met een snotneus en twee dagen koorts, paard twee alleen koorts en wat gekuch en paard 3 kreeg opgezette klieren. Stak elkaar in een recordtempo aan. Bleek droes te zijn.

Maar keert droes dan weer terug? Want zij hebben al 2 x droes gehad sowieso (1 maal bulten hoge koorts etc.., 1 maal snotneus en hoge koorts). Het zou wel verklaren waarom het een beetje de stal rond is gegaan, want we hebben hier en daar nog wat paarden gehad die hoestte, koorts hebben gehad, of een kleine snotneus. Geen enkele met echt opgezette klieren trouwens, of met abcessen dat hebben we wel continu gecontroleerd. :(:)
Frappant is dan wel weer dat de pony's van een stalgenoot wel weer goed reageerde op de antibiotica, en opgeknapt zijn. En eigenlijk de rest inmiddels is opgeknapt.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 19:04

Testen zijn gedaan. Droes-uitslag hoor ik woensdag of donderdag. De virus hoor ik volgende week, op zijn vroegst. Maar goed, als er droes uit komt zal er ook wel geen virus zijn, duim dat het toch een virus is. Op droes zit ik niet te wachten hoor :/

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:09

Ik hoop het ook niet voor je. Wat betreft je vraag of ze het nog kunnen krijgen nadat ze het al gehad hebben: ja dus. Ik wist het ook niet dus daarom dacht ik zelf in eerste instantie aan influenza. Mijn paarden die ziek geworden zijn, zijn 12, 21 en 30 plus dus droes was nou niet het eerste waar ik aan dacht :') . Ik duim voor een gunstige uitslag!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:30

Hier ook een paard waar ab niet aansloeg. Blijkt een voorholte onsteking te hebben en daar heeft de ab bijna geen invloed/grip op. Krijgt nu sinds een paar weken een pijnstiller met een weerstandboost van de VA en paard gaat al stukken beter! die geeft aan dat t lichaam het dan zelf moet gaan oplossen (net als bij ons)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:23

Caith, Droes heerst momenteel gigantisch in onze omgeving. Geen idee of je hier nog in de buurt staat maar wij hebben er ook last van net als de stal bij mij aan de overkant.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:32

LovingTweety schreef:
Caith, Droes heerst momenteel gigantisch in onze omgeving. Geen idee of je hier nog in de buurt staat maar wij hebben er ook last van net als de stal bij mij aan de overkant.

Sta nu op dit moment in Benthuizen. Maar brr... liever niet hoor. -O-

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:35

Tis momenteel een groot probleem in heel zuid holland maar hoorde van mijn VA dat niet iedereen er eerlijk over is wat betreft naar buiten brengen.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 13:37

LovingTweety schreef:
Tis momenteel een groot probleem in heel zuid holland maar hoorde van mijn VA dat niet iedereen er eerlijk over is wat betreft naar buiten brengen.

Aha, pff... vervelend man. -O-
Ik duim stiekem dat het het wel is, dan weet ik gewoon wat te doen ipv een vervelende bacterie. Maar anderzijds zit ik niet te wachten op droes. :')

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:57

Droes zit je zeker niet op te wachten. Mijn 25 jarige heeft zichzelf er heel soepel doorheen getrokken. Mijn fjordenvriendinnetje heeft het een stuk zwaarder. Die zit ook flink erdoorheen. Had liever een hoop andere dingen gehad. Ook de 6-7 weken tijd quarantaine wordt ik niet blij van.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 21:18

Update:
Test voor droes is binnen! En hij is.... NEGATIEF! Hemeltje, wat een opluchting.
Ilayla is nog steeds zo aan het hoesten en snotteren, dus nu de andere kweek afwachten en dan kijken wat voor bacterie daar uit komt. Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:29

We hadden een veulen en die bleef maar hoesten en snot houden. Vanalles gegeven en niks hielp voldoende. Tot ik hem bisolvon ging spuiten was binnen 4 dagen over.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 21:30

Gewoon voor mensen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 21:32

Nee je hebt ook een dierenvariant , is wel hetzelfde maar de werkzame stof is hoger geconcentreerd , moet het ook spuiten tis geen drankje.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 22:11

Wat een opluchting TS! Maar nu nog uitvogelen wat het dan wel is...