Welke dosering monnikspeper?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Welke dosering monnikspeper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 01:40

Hoi allemaal, even een vraagje. Als je zo'n merrie hebt die eens per 3 a 4 weken bokchagrijnig is en half tegen de staldeur hangt en zichzelf tegen ieder willekeurig ander paard aan smijt en de pis en schijt overal smeert.. dan schijnt monnikspeper nog wel eens te kunnen helpen. Nou heb ik daar een zak van liggen (gedroogd in pure vorm). Maar ik weet niet hoeveel ik moet geven. Is er hier iemand die dat wel weet?

Anoniem

Re: Welke dosering monnikspeper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:15

Bij Pharmahorse verkopen ze het ook en daar hebben ze het over 2.5 gram voor een pony en 5 gram voor een paard.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:40

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:47

Ik geef ook de monnikspeper van PharmaHorse. 5 gram :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 18:48

Oh top dan ga ik ook 5 gram proberen :) bedankt!

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:02

Als het lukt beginnen met twee keer daags een schep. En dan is het gewoon een lange adem hebben. Bij onze merrie heeft het 3 maanden geduurd voor het begon te werken, nu krijgt ze in de winter 1 schepje per dag, in het voorjaar voer ik het weer op naar 2 keer per dag en als het nodig is zelfs meer dan 1 schep per keer. Ze moeten het leren eten, het smaakt volgens mij heel sterk, hier de eerste maanden door de slobber heen gedaan, nu gewoon droog op haar brokken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 19:04

Mijn merrie (shetlandpony) kreeg elke dag een flinke theelepel. Dat was voor haar voldoende.

Kijk vooral naar je paard. Een dosering is natuurlijk maar een indicatie. Begin met weinig, het smaakt nogal sterk en ze moeten er meestal aan wennen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 02:12

Sjarett schreef:
Als het lukt beginnen met twee keer daags een schep. En dan is het gewoon een lange adem hebben. Bij onze merrie heeft het 3 maanden geduurd voor het begon te werken, nu krijgt ze in de winter 1 schepje per dag, in het voorjaar voer ik het weer op naar 2 keer per dag en als het nodig is zelfs meer dan 1 schep per keer. Ze moeten het leren eten, het smaakt volgens mij heel sterk, hier de eerste maanden door de slobber heen gedaan, nu gewoon droog op haar brokken.

Een schep.. bedoel je dan een biksschep :+
Haha ik heb gewoon monnikspeper, geen schep

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 11:34

Hoi!
Ik zit nu op ongeveer 10 gram per dag startdosis voor mijn ruin en straks wat afbouwen...

Even een vraagje, kan ik dit ook aan mijn merrie geven om de hengstigheid wat regelmatiger te laten verlopen? Ze heeft verder geen gedrags problemen maar ze toont nu al 10 dagen hengstig waardoor mijn ruin haar blijft dekken dus nu staan ze allebei apart...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:06

Babbelaar20 schreef:
Hoi!
Ik zit nu op ongeveer 10 gram per dag startdosis voor mijn ruin en straks wat afbouwen...

Even een vraagje, kan ik dit ook aan mijn merrie geven om de hengstigheid wat regelmatiger te laten verlopen? Ze heeft verder geen gedrags problemen maar ze toont nu al 10 dagen hengstig waardoor mijn ruin haar blijft dekken dus nu staan ze allebei apart...

Ja zeker. Werkt heel goed om haar te helpen met de hengstigheid. Alleen duurt het wel even voordat het werkt maar je kan het zeker gaan geven

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 12:21

PanamaD schreef:
Babbelaar20 schreef:
Hoi!

Ja zeker. Werkt heel goed om haar te helpen met de hengstigheid. Alleen duurt het wel even voordat het werkt maar je kan het zeker gaan geven

Super, dan ga ik daar gewoon mee beginnen want dit is niets zo... er komt dit weekend een paard bij en dan heb ik 2 groepen van 2 en dan moeten deze 2 dis bij elkaar kunnen... kan ze wel even apart houden voor nu.

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:16

Weten jullie of monnikspeper schadelijk kan zijn voor een gevoelige maag? Het ruikt best scherp. Heeft iemand daar ooit iets over gehoord?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:19

Dorine92 schreef:
Sjarett schreef:

Nee zo'n klein schepje die je meestal bij supplementen krijgt :)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:48

Dorine92 schreef:
Sjarett schreef:

Hihihi nee gewoon een maatschepje van 5ml. Ik geef dat met een kop erop, heb echt het idee dat onze merrie behoorlijk veel nodig heeft.
Ze is nu alweer iets heftiger aan het worden in het rijden. We hebben het idee dat het nog niet door de hengstigheid komt.
Ik ga nu toch maar weer eens Magic van NAF erbij geven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 23:34

Was een grapje van die biksschep. Omdat er werd gezegd geef gewoon een schepje. Terwijl ik aan aangaf dat ik gewoon een zak monnikspeper heb en dus geen schepje

Kaasgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:00

Hoi,

Ik zie hier antwoorden over hoeveelheden staan die gaan over de 'hele' vorm van monnikspeper.

Ik heb zelf net de gemalen Monnikspeper aangeschaft via Pit&Pit, dit is de enige versie die zij verkopen.
Heeft iemand een idee hoeveel ik hier dan van zou moeten geven? Of zou het om dezelfde hoeveelheid gaan?

Het gaat in dit geval om shetlanders dus pony.

En is de werking van gemalen monnikspeper anders of minder goed dan de hele versie?