Ervaringen castratie klophengst

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Banjer
Correspondent

Ervaringen castratie klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 08:59

Cobus, van mijn vriend, is klophengst. Op 31 januari is meneer aan de beurt in Wolvega... en dan eten wij soep met ballen ;) 7 maart wordt hij 2.

Mijn vraag is: wie heeft er ervaring met castratie van een klophengst? Hoe verliep het herstel?

De heer in kwestie :+:
Afbeelding

Elisa2

Re: Ervaringen castratie klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 09:22

Ik heb een klophengst laten castreren via de lies/ buik in de kliniek, dat is heel goed gegaan maar hij heeft wel 10 dagen op de kliniek gestaan daarna voor het herstel en toen moest hij ook boxrust/ aan de hand stappen later. Toen hij naar huis mocht heeft hij eventjes nog apart gestaan voor de zekerheid en daarna gewoon weer bij de rest en was alles spoedig weer goed.

Het opstaan na de operatie was natuurlijk even een spannend momentje, maar de dierenartsen en die kliniek heeft alles super gedaan toen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Banjer
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 09:56

10 dagen? Damn.. wij moeten Cobus de 31e brengen en hij kan 2 februari alweer gehaald worden... dat lijkt me dan wel heel vroeg :oo

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:03

Word hij via de buik of lies gecastreerd? de ernst van de ingreep hangt dacht ik af met waar precies de inwendige bal zich bevind. {bij mij leek het toen gunstig maar moest ie uiteindelijk toch via de buik}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 10:09

Elisa2 schreef:
Word hij via de buik of lies gecastreerd? de ernst van de ingreep hangt dacht ik af met waar precies de inwendige bal zich bevind. {bij mij leek het toen gunstig maar moest ie uiteindelijk toch via de buik}

Bij jou... :=

http://www.hplt.nl Curing with the power of light!

Banjer
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 11:12

Geen idee waar de bal zich bevindt... ze zullen in Wolvega wel gaan zoeken voor ze gaan snijden... :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 11:19

Mijn klophengst is in Noordwolde gecastreerd. Over de lies. Nadrukkelijk gevraagd om een chirurg met kleine handjes en die heeft via het lieskanaal de inwendige teelbal kunnen vinden. Lukt dat niet, dan zullen ze dieper moeten snijden en dat heb je natuurlijk liever niet. Noordwolde was een heel stuk goedkoper dan Wolvega. Scheelde toen (2015 of 2016?) wel een paar honderd euro.

Dier moest een dagje daar blijven en daarna bij mij nog 7-8 dagen boxrust met 1x daags heel klein beetje stappen. Kreeg voor 5 dagen AB spuiten mee. Afgezien van een beetje zwelling verliep het hele proces probleemloos.

Afgelopen najaar een ander dier over de lies laten castreren bij Wolvega (combi met volledige röntgenkeuring). Geen klophengst overigens. Kan toeval zijn hoor en hoeft helemaal niets te zeggen over Wolvega, maar die heeft alsnog een dikke ontsteking opgelopen met heel veel zwelling. Heeft weken en veel medicatie geduurd voordat het zich herstelde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:05

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Bij jou... :=

_O- bij mijn paard uiteraard

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie