Hoef problemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Hoef problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 23:38

Ha Bokt,

Laat ik even bij het begin beginnen. Ongeveer vier jaar geleden nu heb ik mijn lievelingspaard gekocht van de manege, ze was te vaak kreupel en bracht niks meer op. Hup trailer geregeld en paard mee genomen <3

Al vrij snel merkte ik dat ze “schoof” met haar voorbenen en onwijs gevoelig liep, geen mooie passen maakte maar vooral rechte benen. Niet hoe een paard hoort te lopen en we zijn naar de kliniek gegaan waar geconcludeerd werd dat ze hoederande heeft, losse botsplinters. Advies: op ijzers zou voldoende zijn, dus zo gezegd, zo gedaan. Ijzers heeft ze ongeveer twee jaar gehad tot ze op een gegeven moment haar ijzers er om de week vanaf trapte en daardoor flink kreupel liep, tot weer naar de kliniek aan toe. Haar hoeven zijn al heel slecht en nu door de ijzers helemaal. Kliniek weer gebeld en dit probleem aan hem voorgelegd. Kliniek zei dat ze er dan onder vandaan moesten want dit was ook niet goed voor haar. Nu staat ze zonder ijzers (zo’n anderhalve maand) maar helaas merk ik dat ze weer begint te “schuiven” en loopt onwijs gevoelig. Nu is de oplossing simpel, zet haar weer op ijzers. Maar ja, haar hoeven kunnen dit niet aan en zijn net een beetje aan het bij komen. Ik ga morgen de kliniek bellen uiteraard maar ik vroeg me af of er iemand was die misschien tips of ideeen heeft wat ik moet doen? Ik ben een beetje ten einde raad. Ik wil mijn vriendinnetje niet kwijt.. maar ze moet wel zonder pijn kunnen lopen... uiteraard geef ik biotine bij :)

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:41

Hoefschoenen? Er zijn er een aantal met zachte zolen die langere tijd per dag aan mogen. Je kan ook schoenen of alternatief hoefijzer plakken zodat je geen nagelgaten hebt. Veel succes toegewenst

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:10

Je hebt tegenwoordig ook speciale plak 'ijzers' gemaakt van hard kunststof. Ze gaan langer mee dan normale ijzers omdat je ze er makkelijk weer van af kan halen om de hoef tussendoor te bekappen, ook tasten ze de hoef niet aan en zorgen ze voor een betere schokdemping.
Ik kan er zelf niet super veel over vertellen, maar bij deze site verkopen ze er in ieder geval een variant van, als je er meer over wilt weten kan je hun altijd een berichtje sturen.

https://www.turbohoof-solutions.nl/c-41 ... e-on-shoe/

(ik zie net dat xxVon deze ook al noemde)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 01:43

Een goede smid kan er vast wel nieuwe ijzers onder zetten :j

Vaak wordt er te laag genageld en dat is slecht en gevaarlijk omdat dan de rand snel afbreekt.
Een goede smid durft hoog te nagelen en als de ijzers er goed onder gelegd worden, verliezen ze die ook niet zomaar door aftrappen ofzo.

Mocht dat echt net mogelijk zijn kun je inderdaad ook plakijzers er onder zetten of met 2 componenten gaan werken als harde beschermlaag.

Vind het wel apart dat een paard pijnvrij kan lopen met botsplinters, volgens de DA.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 01:53

@ts: een hoedenrand is toch een 'opgekrulde' rand aan het hoefbeen in de toon? Geen losse botsplinters?

Ipv plakbeslag zou je ook hoefschoenen kunnen overwegen als ze niet 24/7 bescherming nodig heeft. Dus als ze bv wel pijnvrij op wei/paddock/stal kan staan met blote voeten.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 02:53

Mijn pony heeft orthopedische kunststof plakijzers gehad. Rob van Nassau, Roosendaal.Beetje aparte man maar erg goed. Hoofcare.nl

Diddykong

Re: Hoef problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 08:11

Bij een goede smid hoort de kwaliteit van de hoeven absoluut niet achteruit te gaan met ijzers. Ook elke week aftrappen is echt niet nodig! Oke als je paard 1 meter diep in de natte modder staat, tja dan wordt het wel erg lastig. Maar gewoon aftrappen is toch meestal wel te voorkomen. Misschien toch op zoek naar een betere smid. Eventueel hoefschoenen kun je ook kijken, maar loopt ze ook gevoelig als ze niet aan het werk is, dus in de paddock/wei dan vind ik dat ook geen eerlijke oplossing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:59

Ik denk ook aan plakijzers...en hoe oud is je paard? want als de hoeven steeds slechter worden is het soms ook raadzaam om op PPID te testen. En sowieso is een medisch geschoolde hoefsmid in dit soort gevallen raadzaam.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 10:25

Bedankt iedereen voor de tips etc. Kliniek net gebeld en daar ga ik over een paar weken heen om er door hun smid ijzers onder te laten zetten (om uit te sluiten dat het door mijn smid komt) en zodat de kliniek haar weer ziet lopen.. wordt vervolgd

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:28

Mijn paard met gevoelige hoefjes is heel erg opgeknapt van zooltjes. Ik zou sowieso springschoenen om gaan doen ivm evt. Wondjes en andere blessures die ze kan oplopen met ijzers af trappen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 10:33

Koosnaamloos schreef:
Mijn paard met gevoelige hoefjes is heel erg opgeknapt van zooltjes. Ik zou sowieso springschoenen om gaan doen ivm evt. Wondjes en andere blessures die ze kan oplopen met ijzers af trappen

Dat heeft ze uiteraard al om :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:37

Zijn ze wel groot genoeg je sprinschoenen? Die van mij was ook steeds ijzers kwijt en ellende met brokkelen! Hij heeft maat 1 van ijzer maar wel xxl springschoenen aan nu! En ik ben van smid veranderd wat een verademing!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 10:38

dresjoepie schreef:
Zijn ze wel groot genoeg je sprinschoenen? Die van mij was ook steeds ijzers kwijt en ellende met brokkelen! Hij heeft maat 1 van ijzer maar wel xxl springschoenen aan nu! En ik ben van smid veranderd wat een verademing!

Ja de maat is prima :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:27

Hoe lang geef je al biotine bij?
Werden er in het verleden al dingen aangepast aan het ijzer of werd na het aftrappen telkens hetzelfde (soort) ijzer er weer onder geklopt?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 15:08

Ik geef de biotine nu 1/1,5 maand bij denk ik. Als het ijzer er af lag kwam er weer dezelfde soort onder. Meestal lag hij ergens verstopt in het land dus het was 8/10 keer een andere/nieuwe.
En er is verder niks aangepast aan het hoefbeslag.