Merrie blijft maar melk geven.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Womble

Merrie blijft maar melk geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 22:28

Hallo,

Mijn merrie en veulen zijn nu al bijna 2 en een halve maand gescheiden en de merrie geeft nog steedts melk.
er staat geen druk op de uier hij is niet warm maar je ziet duidelijk dat hij nog gevuld is, toen ik aan een stalgenoot vroeg wat ik moest doen zei ze dat ik moetst controleren of het echt zo was (had ik niet moeten doen ik weet het) en inderdaad er kwam nog melk uit.
ik vraag me af wanneer het slim is om een dierenarts erbij te halen, ik wil natuurlijk niet dat ze een ontsteking krijgt, maar als het een questie is van gedult zoals ik hoor, dan wachten we het gewoon af.

wat denken jullie hiervan?

in andere topics lees ik dat het bij andere na een week of 5 toch echt wel gestopt is.

bedankt alvast!

ikkedus

Re: Merrie blijft maar melk geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:38

Wat geef je haar te eten? Als er veel eiwit in zit ( bijv merriebrok) dan blijf je de productie stimuleren.
Een vriendin van mij heeft een merrie en daar is het veulen nu 7 wkn weg. De merrie moet veel bewegen en heeft als advies om haar alleen hooi ( geen kuil) tr voeren. Bij haar is de uier nagenoeg weg nu.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 23:16

ja ze krijgt nu alleen hooi en stro te eten ofja stro ze eet haar stal leeg.
beweging krijgt ze ook genoeg maar ik train nu niet intensief omdat ze flink wat was afgevallen maar wel wat rustige ritjes en naar buiten dus ik heb geen idee !

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:21

Als ik me goed herinner (want is al meer dan 20 jaar geleden) heb ik ooit es poedertjes gehad van de DA om de melkproductie te stoppen. Was vooral omdat het moeilijk was om merrie en veulen blijvend gescheiden te houden (de ene moest door de ander zijn wei naar de stal), weet niet of ze er last van ging krijgen.

Ik zou gewoon es opbellen naar de DA wat die ervan denkt, wel fijn dat je mocht checken, betekent ook dat het niet pijnlijk is. En anders kan je de melk zelf opdrinken, schijnt heel gezond te zijn. :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:26

Misschien even aan de da vragen, die weet vast wel raad.

Paardenmelk is alleen lekker als er wat drank bij zit :+

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 23:33

haha XD
nee ik zou het niet drinken toch een beetje een raar gevoel bij.

hwn, dat probleem heb ik nu dus ook ze kunnen niet beide buiten omdat ze elkaar dan zien en moeders word dan helemaal gek (ze word al gek als ze dr hoord)

ik zal morgen dan toch eens bellen voor de zekerheid dankjullie voor de tips!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:01

Zolang ze elkaar kunnen horen en ruiken (onderschat dat niet!) zal het lastig worden. Kan het veulen niet tijdelijk elders ondergebracht worden?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 00:05

Als ze elkaar nog kunnen ruiken, zien of horen kan dit een groot 3ffect hebben op de merrie. Bij ons op stal heeft de stalhouder toen het veulen verhuisd naar een andere locatie en met een week was de melkproductie geheel weg.

Womble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 00:32

ze staat wel in een ander gebouw zegmasr dus als ze opstal staat horen ze elkaar niet (ook al betwijfel ik het) maar opstal hinnikt ze ook niet het is vooral als we over het terrein lopen en dan hoort moeders het meteen.

ik zou het kunnen proberen heb 1 mogelijke optie maar dan heeft ze alleen een schuilstal
weet niet of dat goed voor de kleine is als ze nu zoveel binnen staat, wat ik overigens zelf verschrikkelijk vind voor een jong beesje