Droes zonder bult?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 19:16

Waar ik al een week bang voor was is vandaag na het bacteriële onderzoek officieel geworden. Mijn 25jarige heeft droes (Leidschendam, voor de geïnteresseerden). Stiekem toch wel erg eng op zo’n leeftijd. Behalve een hele erge snotneus en flinke koorts heeft hij er eigenlijk geen last van.

Waar ik mij wel zorgen om maak is de afwezigheid van de beruchte bult. Wat ik op internet lees maakt mij niet rustiger. Heeft iemand hier persoonlijk ervaring mee? Moet ik mij buiten mijn normale zorgen hier extra zorgen om maken? We hebben een privéstal dus gelukkig geen stalgenoten om zorgen om te maken.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:17

Het kan wel even een paar dagen duren voordat die grote bult zichtbaar is. Mijn paard had ook amper wat terwijl de DA al bijna zeker was van droes. Op een morgen kom ik op stal en zag een tennisbal tussen zijn kaken. Het duurde even voordat het doorbrak en toen ging de genezing ineens zo snel.

Beterschap voor je oudje. Geen zorgen maken, daar maak je je paard ook mee overstuur. Lekker samen boterhammen met honing en appelstroop eten

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:19

Mijn merrie had (jaaaren geleden) maar een klein bultje tussen de kaaktakken, formaatje duivenei, denk ik. Ze had ook geen snotneus en heeft geen koorts gehad. Zij heeft dus maar een lichte variant van droes gehad. Het was wel echt droes; ik heb een monster opgestuurd naar de GD (ka-ching).

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 22:25

Hij heeft inmiddels een week koorts en een snotneus. Dacht eigenlijk dat hij inmiddels wel een abces zou hebben. Boterhammen met appelstroop is fijn dus? Hij mag nu alles van mij. Haha.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 22:57

Niet alle paarden krijgen abcessen. Ook kan zijn dat er een abces in plaats van naar buiten naar binnen zit, in de luchtzak. Wanneer deze inwendig openbreken komt dat via de neus naar buiten, zoiets kan endoscopisch bekeken en gespoeld worden (om te voorkomen dat er stukjes etter achterblijven en op de duur luchtzakstenen vormen.)
Maar daar hoef je je nu niet meteen zorgen over te maken, of er nu geen duidelijke abcesvorming is, of het abces uitwendig of inwendig zit, het heeft het sowieso tijd nodig om te 'rijpen' en je kan je paard enkel ondersteunen, rust geven en gewoon goed in het oog houden voorlopig.

Het niet hebben van zo'n dikke kaak is dus niet abnormaal voor droes, als dat je geruststelt. :)

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 23:18

Dank. Dat zijn inderdaad de berichten die ik zoek. Ik zie op internet alleen horror verhalen over verslagen droes enzo. Doodeng met mijn oudje. Hij is al 19 jaar bij mij en wilde dat nog even zo houden.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:42

Jaaaaren geleden hadden wij droes op stal. Mijn paard staat met mooie foto's op de wiki, maar er waren ok zeker pony's zichtbaar ziek (snotneus en verhoging of koorts) en deze kregen geen zichtbare bult. Volgens mij hebben ze toen geen bloedtest gedaan, maar ik ga er vanuit dat die pony's ook droes hadden. Na een week of twee waren de eerste paarden weer beter. De mijne is bijna twee maanden ziekjes geweest.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:50

Die van mij heeft ook droes gehad zonder bult.
Helaas heeft hij ook antibiotica gehad wat natuurlijk niet mag.
De dierenarts had niet de link gelegd met droes en ik ook niet.
Hij heeft zeker dik 4 weken hoge koorts gehad van 41 graden.
I wil je niet ontmoedigen, hij was toen 4 jaar een heeft het ontzettend zwaar gehad. Maar wel gered

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:35

Droes is een bacterie.
...er is discussie, of AB het ziekteproces versnelt of juist vertraagt, maar dat het 'niet mag' is niet aan de orde. Zeker niet bij langdurige hoge koorts.

Verslagen droes is in wezen verslagen paard: help je dier met zijn afweer.
Van vriendelijke woorden tot spieren masseren tot wortels (vitamine A, C kan het dier zelf wel maken) tot essentiële olie (= gewoon bewerkte plant, hoor) tot een net iets warmere deken - er kan een hoop.

daantjuhhh

Berichten: 26871
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:41

Janneke2 schreef:
Droes is een bacterie.
...er is discussie, of AB het ziekteproces versnelt of juist vertraagt, maar dat het 'niet mag' is niet aan de orde. Zeker niet bij langdurige hoge koorts.

Verslagen droes is in wezen verslagen paard: help je dier met zijn afweer.
Van vriendelijke woorden tot spieren masseren tot wortels (vitamine A, C kan het dier zelf wel maken) tot essentiële olie (= gewoon bewerkte plant, hoor) tot een net iets warmere deken - er kan een hoop.

Het is waarschijnlijk dat door de antibiotica er geen abces heeft kunnen ontwikkelen.
Hij heeft op dag 2 van koorts al antibiotica gehad .
Omdat hij langdurig ziek was kreeg hij na 2 weken weer een antibiotica kuur maar dan een zwaardere en langere.
Dus je hebt zeker gelijk, maar niet in het begin al

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-18 09:32

Mijn 25 jarige pony laat gelukkig niet veel merken. Hij begint weer lagere temperaturen te krijgen en flink wat praatjes. Zijn 17 jarige vriendinnetje is nu aan de beurt. Die voelt zich wel een stuk beroerder, heel sneu. Ze krijgen hier flink wat peentjes voor de vitamines. Krijgen warme slobber met een beetje appelstroop :j en elke dag een zeer uitgebreide poetsbeurt (verder kunnen we toch niets). Pony's uit elkaar halen had toch geen zin meer, de kans op besmetting was al heel erg groot en om er nu 1 in zijn up binnen te zetten vond ik sneu. Alleen mijn 20 jarige blijft tot nu toe rustig, gewoon lage temperatuur en actief.

BillyBo
Berichten: 213
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:02

Droes kan zich idd op meerdere manieren uiten.
Mijn paard heeft vorig jaar Droes gehad door een nieuw paard op stal.
Het begon met hele hoge koorts , maar hij stond gewoon te eten en nog enigszins vrolijk.
De da heeft een koortsremmer gegeven die 24 uur zou werken, maar binnen 15 uur stond hij weer op ruim 40 koorts.
Weer een koortsremmer gegeven via injectie door da en toen zei de da:'' als hij morgen weer koorts krijgt dan moest hij aan de ab kuur om infecties buiten te sluiten.
De volgende dag had hij tegen de 41 dus begonnen met 3 dagen ab kuur.
De koorts begon te zakken tot 38,3.
Volgende dag was het tweede paard de pineut, alleen deze had al snot en werd meteen gezwapt en dit was positief.
Ik begreep toen meteen dat mijn paard het ook had, alleen door de ab kuur kwam het er niet uit, tenminste, bij hem is het proces vertraagd en heeft hij een week geschommeld tussen de 38,2 en 38,7.
Na die week (op vrijdag) stond hij ineens weer op 39,9 en had hij wat snot en begonnen zijn klieren achter zijn kaken dikker te worden
Meteen da gebeld en Fentipulmin en qadrasol gekregen.
Zondag begonnen zijn klieren achter zijn kaken de vorm van een kleine banaan te krijgen en bij het eten van zijn slobber spoot regelmatig de slobber weer door zijn neus eruit.
Dinsdag ochtend stond hij mij op te wachten met redelijk vrolijke ogen maar een mega snotneus.
Ik heb toen meteen de koorts gemeten en deze was gezakt naar 37,5 en is niet meer omhoog gegaan.
Pak van mijn hart maar wat een doffe ellende is dit en wordt je helaas door schade en schande wijs.
Mijn shet heeft het gelukkig niet gekregen maar een paard naast mij had het als veulen ook gehad maar deze keer zelfs heftiger als de eerste keer, dikke klieren achter zijn oren en hele dikke bult tussen zijn kaken.
Wij hebben de hele boel ontsmet met halamid , maar helaas mega veel ontwetendheid bij de eigenaar van stal de andere paardeneigenaren maar ook veeartsen.
Zo was er een pony aan de andere kant van stal die bronchitis bleek te hebben ondanks dat de eigenaar van de pony had gezegd dat er droes was op stal en twee weken later was het wel Droes.
Er zijn dus meerdere manieren dat je paard ziek kan worden en symptomen krijgt.

melanie0906

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:12

Abses is absoluut niet altijd aanwezig! Mijn eerste verzorgpony had alleen erg opgezette klieren!

BillyBo
Berichten: 213
Geregistreerd: 30-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:25

Die opgezette klieren en bulten tussen de kaken zijn abcessen , alleen komt het de ene keer naar buiten eruit en de andere keren door de neus.
Er zijn ook mensen die het abces eruit trekken met trekzalf.
Ook wordt er gezegd dat je beter bij Droes alle paarden van een stal bij elkaar kan zetten om er zo snel mogelijk vanaf te zijn.
Achteraf denk ik dat dat miss. nog wel de beste manier is, maar dat moet je willen.
Laatst bijgewerkt door BillyBo op 20-01-18 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:27

Helaas van de zomer bij ons op stal ook droesbesmetting gehad. Er zijn maar 2 of 3 paarden die een abces hebben gehad. De rest een stuk of 15 alleen koorts en een snotsneus.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:50

Ook zijn de symptomen minder wanneer ze al eerder droes hebben gehad.
Dan kunnen ze het nog steeds krijgen maar kan het ook minder heftig zijn.
Ik heb er 2 gehad die alleen een beetje koorts hadden en wat gele neusuitvloeiing.

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:09

Ik heb de droes net achter de rug.
mijn paard (4 jaar) had ook alleen hoge koorts en snot.
behandelplan van de DA: boven 39 graden een ontstekingsremmer. Geen antibiotica.
bij ons waren diverse paarden ziek ook oudjes van dik in de twintig en maar enkele hebben een abces gekregen. Alle hebben het overleefd.

Anoniem

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 11:17

Ons 24 jarige verzorgpaard is eraan bezweken. Bleek het al heel lang te hebben gedragen maar is nooit opgevallen tot de eigenaren zijn mega dikke vacht eraf schoren. Bleef een scharminkel over die maar niet dikker werd. Had onder zijn kaak 2 bulten die uiteindelijk wat groeiden, maar die voornamelijk inwendig waren gegroeid. Als we hem niet in lieten slapen had hij gestikt.
De bulten kunnen dus nog komen.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Droes zonder bult?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-18 15:47

Inmiddels is van mijn 25 jarige de koorts nagenoeg weg. Heeft hij nog een snotneus maar niet meer zo erg en is hij gewoon erg actief. Zijn fjorden vriendinnetje heeft het nu. Die voelt zich beroerder maar moet hier helaas ook doorheen.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 16:07

Hier ook nog de naweeen van droes. Het uit zich inderdaad verschillend. Eerst mijn kwpn er, die kreeg wit taai snot, dag later flink koorts. Snot veranderde in gifgroen maar met twee dagen was het over. Ik dacht dus aan een flinke verkoudheid. Paar dagen later mijn 21 jarige pony hoge koorts en flink opgezette klieren. Hiervoor wel de veearts gebeld want zij heeft ook copd dus ik ben extra voorzichtig met haar. Paar uur later mijn shet ook ziek. Geen snot, geen opgezette klieren, alleen hoge koorts. Volgens veearts onmiskenbaar droes.

De 21 jarige pony kreeg echt etterachtige snot, droop in stralen uit haar neus. De klieren zijn weer normaal dus ook hier geen opengebroken abc’s. Gelukkig geen koorts meer en hun brokjes hoef ik ook niet meer te weken. Het lijkt erop dat we er doorheen zijn maar het is zo vervelend. Ik was er dag en nacht mee in de weer, zo zielig.
Ik heb trouwens ook alles gewoon bij elkaar laten lopen want ik kon het toch niet tegen houden. Alleen de shet heeft AB gehad. Hij had geen opgezette klieren of iets en omdat hij eigenlijk al 5 jaar in reservetijd leeft ivm een zeefbeentumor, wilden we kijken of we het konden onderdrukken. Mede ook vanwege de hoge koorts bj hem. Dat was een beetje een gok maar is gelukkig goed uitgepakt. Hij knapte binnen twee dagen zienderogen op. De pony van 21 moest echt uitzieken aangezien zij al enorme dikke klieren had.

De oorzaak hier weten we niet precies. Half november heb ik een jonge pony voor mijn dochter gekocht. Die had de eerste week wat last van een vies oogje. Volgens de keuringsarts niet abnormaal na een verhuizing. Maar achteraf gezien kan hij goed de bacterie mee hebben genomen. Alleen snap ik dat niet zo goed want als je kijkt naar de incubatietijd zouden de andere 3 veel eerder ziek moeten zijn geworden.

Ik had een jongen hier die poep kwam scheppen twee keer per week. Hij werkt zelf op een manege. Op dinsdag kwam hij rechtstreeks van zijn werk naar hier dus dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn. Ik zal het wel nooit weten. Die jongen komt hier voorlopig even niet. Als hij het meeneem naar zijn werk, heb ik straks een hele stal met droes op mijn geweten. Dat slaapt ook niet zo lekker :x