Manieren om hooi op stal te voeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pieneliene

Manieren om hooi op stal te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 19:09

hoi allemaal!

ik heb al even over bokt gestruind of ik ideeën uit oudere topics kon vinden, maar helaas. Vandaar dus even een nieuw topic en hopelijk komen er nog ideeën uit voort die ik kan gebruiken.

De situatie: Mijn merrie, 4,5 jaar, is moeilijk op gewicht te houden. Ik heb haar nu redelijk stabiel, maar zou haar graag nog meer hooi voeren zonder dat ze het door de stal trekt en dan dus niet meer op eet. Ze staat ongeveer 8 uur per dag buiten nu en ik zorg dat ze daar zo goed als onbeperkt hooi kan eten. de rest van de avond/ nacht staat ze dus op stal. Daar heb ik een ruif, waar ongeveer 6 kg hooi in gaat. Het liefste geef ik haar dus meer en dat doe ik nu door ook een deel op de grond te geven. Helaas trekt ze dat vaak door de stal.
Een hooinet oid is helaas geen optie aangezien madame graag met haar voorbenen werkt en ik haar al regelmatig aantrof met een net onder haar ijzer kapot getrokken.. Dat doe ik dus liever niet.

Heeft iemand hier de gouden oplossing?? Ik houd mij aanbevolen!!

Bedankt alvast! :o

Liebeskind

Re: Manieren om hooi op stal te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:16

Een tweede ruif?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:18

Ik heb al goede ervaringen gelezen over de Natural Feeder. maar dan moet je wel bereid zijn om er wat geld tegenaan te gooien
Afbeelding

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:21

Een Hay bar?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 19:22

Ligt er aan hoe groot je stal is, heb je plek voor een slowfeeder? Je hebt ook hoek varianten. Staat ze ergens op pension of thuis? Ik heb ze thuis staan en er word momenteel een stal gebouwd in een oude kippenschuut aangrenzend aan de wei. De stal zal bij 1 wand een groot slowfeed systeem hebben waarbij er meerdere balen hooi in kunnen en dat het vanzelf naar beneden schuift. Als je interesse ent kan ik een foto plaatsen als het klaar is. Als je paard pension staat zul je denk ik niet de mogelijkheid hebben om 1 stalwand te verweideren hiervoor... ik kon ook niets bestaands vinden en wil dat de paarden onbeperkt ruwvoer krijgen en de stal moest toch nog gebouwd worden .

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:14

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 20:17

Dankjulliewel voor de reacties!

Nabster, dat had ik er nog wel bij kunnen zetten. Ik heb geen ruimte voor een 2e ruif, ja of de buren eten mee van mijn eigen hooi. Of de ruif moet erg laag en dan krijgen we weer het voet er in zetten.. dom paard..

Laurievc en Ninacharlie, ze heeft een haybar gehad en ook daar zet ze dr voorbeen in... dus helaas ook geen optie. Ik vermoed dat ze dat ook gaat doen bij de natural feeder..

Mentjuh, wat voor een slowfeeder voor in de hoek bedoel je? Ik heb helaas geen hoek vrij.. of de buren eten mee, of ze staat in de eigen poep te eten..
Helaas staat ze in pension, maar dat had echt geweldig geweest wat je beschrijft!

01san, die heb ik ook gezien inderdaad. Die moet ik alleen ook weer hoog hangen ivm dr voorbenen en dan kunnen de buren er weer bij...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:19

http://littlebitfeeders.com/product/lit ... n-12-kilo/
Dat laatst genoemde hooinet is er ook in een dicht kussen. Die kan je gewoon in stal leggen, als ze dan gaat maaien met haar benen beweegt het gewoon mee.

Edit: oh lees nu dat je paard ijzers heeft. Dan worden ze niet aangeraden begreep ik.
Laatst bijgewerkt door Daphneeeej op 17-01-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:21

mentjuh schreef:
Ligt er aan hoe groot je stal is, heb je plek voor een slowfeeder? Je hebt ook hoek varianten. Staat ze ergens op pension of thuis? Ik heb ze thuis staan en er word momenteel een stal gebouwd in een oude kippenschuut aangrenzend aan de wei. De stal zal bij 1 wand een groot slowfeed systeem hebben waarbij er meerdere balen hooi in kunnen en dat het vanzelf naar beneden schuift. Als je interesse ent kan ik een foto plaatsen als het klaar is. Als je paard pension staat zul je denk ik niet de mogelijkheid hebben om 1 stalwand te verweideren hiervoor... ik kon ook niets bestaands vinden en wil dat de paarden onbeperkt ruwvoer krijgen en de stal moest toch nog gebouwd worden .

Ik ben wel benieuwd naar foto's hiervan!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:34

Stukje wand na de buren dicht maken / laten doen en ruif of tas ophangen kunnen ze niet mee mee eten even in netjes overleg met stal houder

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:46

Heb je geen mogelijkheid om een extra slowfeeder hoger op te hangen zodat ze er niet met haar voetjes bij kan? Aan de deur oid?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:52

Afbeelding
Deze heb je van Cavalo zowel voor aan de muur of een hoek,
Misschien delen dicht maken?

Als het systeem hier af is zal ik eens foto’s plaatsen op bokt. Helaas zitten er op goede netten op maat een lange levertijd, de exacte maat weet ik pas als hij klaar is, de aannemer gaat hem ter plekke maken als de stalwanden er in staan. Geduld is n schone zaak zullen we maar zeggen.... maargoed als het klaar is jaren plezier van hoop ik!

ellentje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:11

Hij hebben in de hoek van de stal een plank waardoor je een bak creëert. Daar krijgt ze hooi in. Ideaal!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:22

Allemaal erg mooi maar vreselijk kostbaar. Wij hadden gewoon wat planken schuin in een hoek getimmerd. Twee balkjes rechtop tegen de muur paar planken daar tegenaan. Is 14 jaar meegegaan kost geen drol en voldoet prima. Dan moet je natuurlijk wel iets aan de muur mogen vastmaken.

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 11:22

weer heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken!

Snorkel, dat is inderdaad een idee. Is ook al de revu gepasseerd. Ik twijfel er alleen erg aan omdat ik dan een deel van de lichtinval van haar stal weghaal. en de stal is al niet erg licht..

Punk, ik heb momenteel al de ruif aan de deur aan de buitenkant, dat ze door de tralies heen eet zeg maar. Verder heb ik aan die zijde de voerbak, drinkbak en liksteen hangen en is hij helaas vol.. Het zou kunnen aan de andere kant van de stal, maar ze is erg schoon en poept en plast in die hoeken. Dat viel voor mij dus weer af als eetplaats... Geen handige stal heb ik als ik het zo lees..

Mentjuh, die is geweldig inderdaad.. Maar ook erg kostbaar.. Ik sla hem even op.

Ellentje en mrie, dat is geen optie.. Ze zet haar voorbeen er in helaas...

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:32

Ik heb het system van metjuh ook in 6 stallen. Werkt super! Er kan voor ruim 2/3 dagen in per paard.
voor de pony's zelfs 5 dagen. Ze eten er zonder net ook redelijk netjes uit. Alleen de kleine pony is nog in staat er een bende van te maken. Daar zou ik misschien beter een net in doen.