Rendac doeleinden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xnoussieee

Berichten: 15
Geregistreerd: 16-01-18

Rendac doeleinden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:44

Net wat de titel zegt, waar gebruikt rendac je paard voor?
Ik heb ooit wel eens iets gehoord over menselijke consumptie maar ik moet er niet aan denken dat ik mijn allerbeste vriendin op mijn bord heb liggen, eerlijk gezegd... ;( %)

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Rendac doeleinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:45

Vermalen en verbranden als groene energie.

LiannePuthzy

Berichten: 6994
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:49

In iedergeval niet voor consumptie, idd groene energie ect

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Rendac doeleinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:50

Vernietiging, paard zal nooit voor consumptie worden gebruikt.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:52

Paarden mogen alleen voor humane consumptie als ze via het slachthuis gaan.
De dieren van de rendac zijn vrijwel allemaal geëuthanaseerd, dus die kan je zeker niet meer eten. Bovendien liggen ze 1-3 dagen langs de weg met alles erop en eraan, dus dan is het ook al mis.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:52

Absoluut niet voor menselijke (of dierlijke) consumptie. Dieren die bij de rendac terechtkomen zijn over het algemeen een natuurlijke dood overleden, in dat geval kan ziekte de onderliggende oorzaak zijn, of door inslapen, in dat geval zit er euthenasiemiddel in je paard. Ook medicijngebruik etc. wordt niet opgevraagd als je een dier laat ophalen door de rendac.

Helaas afgelopen 1.5 jaar 3x moeten laten doen en in geen van de gevallen vragen gehad naar paspoort, medicijngebruik of zelfs methode van overlijden (overigens gebeurde het ophalen ontzettend netjes, hoefde je er niet bij te zijn als hij het paard ging optillen en vond de man het geen probleem om nog even bij je op de thee/koffie te komen als je aangaf daar behoefte aan te hebben. Dat hadden we niet, maar geeft wel de sfeer aan).

Door al deze redenen zijn de dieren die door de rendac opgehaald worden op geen enkele manier meer voor consumptie geschikt, je hoeft dus ook niet bang te zijn dat ze in je honden-/kattenvoer terechtkomen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:54

De Rendac verwerkt kadavers die minimaal 24 uur dood zijn en meestal langer. Daar is echt geen eetbaar vlees meer van te maken, al zouden ze het willen en mogen.

Het wordt idd verbrand waarbij er bio-energie wordt opgewekt. Iedereen die z'n paard laat cremeren krijgt in feite hetzelfde resultaat. Alleen bij crematie wordt met de energie niets gedaan, die wordt de lucht in geblazen. De Rendac doet er nog iets nuttigs mee.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Rendac doeleinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:58

Nou je hoeft niet bang te zijn voor consumptie, ook niet door dieren geloof ik.

Ik werk in een kaasmakerij, wij hebben ook wel rotzooi die naar Rendac gaat. Kazen die op de grond zijn gevallen bijvoorbeeld. En die grond is brandschoon kan ik je zeggen. (hygiëne-eisen zijn echt extreem streng) Maar zelfs die kazen worden vergist bij de Rendac, ten behoeve van groene energie.

Anoniem

Re: Rendac doeleinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:00

Heb je de wagen van de Rendac wel eens geroken? Dan snap je dat wat daarin ligt niet op je bord komt. :+

LEFD
Berichten: 72
Geregistreerd: 13-01-18
Woonplaats: Groningen

Re: Rendac doeleinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:07

Zeker niet meer voor menselijke consumptie. Worden allemaal in de grote oven verbrand. Het beeld als je paard opgehaald word door rendac met de grote kraan is wel niet zo prettig

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:11


Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:12


Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 05:18

We zijn jaren geleden op excursie geweest bij de Rendac:

[BM] Verslag Excursie Rendac in Son

[WZ] Rendac, paard, gelatine? snoep? hoe zit dat nou?


Lolleke schreef:
- Wat gebeurd er met een paard die stijf staat van de medicijnen.
Dat paard komt er ook gewoon in, dat is categorie 1&2 en word gewoon met de rest mee verwerkt tot meel (categorie 3 word NIET bij de rendac zelf verwerkt!)

- mijn eigen paard krijgt al een paar jaar bute en mag niet geconsumeerd worden door mensen.
ik heb ook een verklaring moeten tekenen bij de DA dat mijn paard nooit geslacht zal worden.
Wordt ze dan wel vermalen tot diervoeding of wordt er van de kadavers geen voeding gemaakt?
Jouw paard mag je ook laten slachten, maar dan word ie geschoten, leeggebloed en alsnog naar de rendac gebracht. En niet voor consumptie gebruikt. Wil jij jouw paard laten slachten, dan kan dat in die zin dus gewoon.

- Is het dan een fabeltje dat kadavers in diervoeding terecht komen?
Nee, want de categorie 3 kadavers komen er wel gewoon in terecht. Dat meel word gewoon hergebruikt, daar is ook gewoon niks mis mee.

- En ik dacht dat van de botten lijm werd gemaakt en van de staartharen kwasten.
Ook dat klopt, van botten ed word lijm en gelatine gemaakt (denk aan foto papier ed, zoals hierboven ook al gezegd is) en van de staartharen worden vioolstrijkers en kwasten gemaakt, alleen kwasten zelden..dat is vaker varkenshaar en categorie 3. Maar cat 1&2 gaat wel helemaal in de vermaler, ook de haren.

- volgende keer, als jullie weer zo'n meeting cq excursie hebben, zou ik graag mee willen....
Ben ik aan het regelen, ik open een nieuw topic als ik daar meer over weet en post hier de link.

hoe zat het met de stank? was het uit te houden?
De stank viel 100% mee, alleen de bloedtank die aan het lossen was daar moesten we allemaal even snel voorbij.
Maar dat was geloof ik een slechte batch bloed, want de hoofdchef stond er voor de veiligheid bij oid.

- Maar als ik rendac bel om te zeggen dat ik een dood paard heb die opgehaald moet worden wordt er volgens mij verder niet gevraagd waar hij aan is gestorven.
En of het paard zit volgepropt met hormonen o.i.d.
Omdat ie ingeslapen is of een natuurlijke dood heeft gehad = hoe dan ook cat 1&2.

- Maar ik dacht altijd dat gelatine alleen van Koeien botten word gemaakt, maar dfat is dus niet waar?
Nope, kan van alle botten, varkens koeien paarden kippen enz enz enz.

- En voor die strijkstokken; Knippen ze standaart de staarten er vanaf?
Nee, bij cat 1&2 gaan ze er in het geheel in, ook de staarten manen en al het ander "bruikbare".
Bij categorie 3 kan het wel gebeuren dat de staarten er af gehaald worden en worden verkocht. Anders komen die alsnog als slachtafval weer bij de rendac terecht.

- Ik snap alleen niet zo goed wat er nou gebeurd met het lichaam.
Hij wordt vermalen en verbrand en dat wordt gescheiden in meel en bloed? Gaat dan het complete lichaam zo hup die 'gehaktmolen' in? En uiteindelijk komt het dus wel in hondenvoer terecht?
Het volledige lichaam gaat erin. Het bloed waar ze het bloedmeel van maken is bloed dat van slachterijen komt. Al het bloed wat dus nog in het dode dier zit gaat mee de "gehaktmolen" in.
En het komt dus bij 1&2 niet het hondenvoer in, bij cat 3 wel.

Even voor de duidelijkheid nog een keer omdat er vragen blijven komen:

Er bestaan 3! categorieen, van categorie 3 word het meel herbruikt (denk dus aan bijv diervoeder) en al het andere materiaal ook, gelatine strijkstokken ed.

Van categorie 1&2 word alles tot hetzelfde meel verwerkt maar dit word afgevoerd als bruikbare brandstof (nuon, eon ed.)
Dit mag NIET meer gebruitk worden als diervoeder.
Hieronder vallen dus ook alle paarden die ingeslapen zijn, alle dieren die een "natuurlijke" of onbekende doodsoorzaak hebben of dieren die geslacht zijn waar iets "mis" mee blijkt te zijn.

Categorie 1-materiaal

* Gespecificeerd risicomateriaal (niet zijnde afkeur);
* Kadavers van runderen, kalveren, schapen en geiten;
* Bloed van runderen zonder negatieve BSE-test;
* Kadavers van gezelschapsdieren;
* Residuen uit afvalwater van bedrijven waar categorie 1-materiaal vrijkomt;
* Mengsels van categorie-1 materiaal met categorie 2- of categorie 3-materiaal.

Categorie 2-materiaal

* Vrije mest;
* Varkensdarmen, indien niet ontdaan van ongeboren mest;
* Afgekeurde en bedorven delen van geslachte dieren, niet zijnde categorie 1-materiaal;
* Kadavers, niet zijnde categorie 1-kadavers;
* Bloed van runderen na negatieve TSE test;
* Bloed van kalveren;
* Bloed van schapen en geiten;
* Residuen uit afvalwater van bedrijven waar geen categorie 1-materiaal vrijkomt;
* Mengsels van categorie-2 materiaal met categorie 3-materiaal.

Categorie 3-materiaal
* LRM-materiaal is door de nieuwe wetgeving aangemerkt als categorie 3-materiaal: Delen van ante en post mortem goedgekeurde dieren;
* Huiden, hoeven, horens, en varkenshaar van ante mortem goedgekeurde dieren;
* Bloed van ante mortem goedgekeurde varkens, konijnen en pluimvee;
* Varkensdarmen van ante en post mortem goedgekeurde dieren die vrij zijn van ongeboren mest.


# Categorie 1 “uitsluitend geschikt voor verwijdering”
# Categorie 2 “niet voor dierlijke consumptie”
# Categorie 3 “niet voor menselijke consumptie”

Bij alle 3 komt er meel en bloedmeel uit.
En er is nu al meerdere keren gezegd wat met "goed" en "slecht" meel gedaan word. (zie mijn posts hierboven.)

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 23:46

Onali schreef:
We zijn jaren geleden op excursie geweest bij de Rendac


Hoe was die excursie Onali? Mijn vriend gaat binnenkort met de landbouwvereniging naar daar, ik mag mee, maar durf eigenlijk niet zo goed, vond jij het heel confronterend?

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Rendac doeleinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:37

Er viel niks te zien.
Alles zit in silo's en gebouwen en verbindingsleidingen. Enige wat we gezien hadden was de stapel dode dieren vanaf 200 meter (als het al niet meer was)
Alleen de geur laat wensen te over, maar daar wen je op een gegeven moment aan.

1 van de shredders was kapot en er stond een deur open achterlangs de 'schuur' met dode dieren. Daar wierp ik een blik in. Wat natuurlijk helemaal de bedoeling niet was. Enige wat ik zag waren grote machines en wat botjes op de vloer, oa een halswervel, en toen werd ik weer tot de orde geroepen :')


Je hebt zeg maar de grote plaats/ schuur waar de dieren liggen, dat gedeelte is begrijpelijk open aangezien de vrachtwagens ergens moeten uitladen. Daarvandaan gaan ze op een lopende band de shredder in. Wat je dus ziet is een enorme stapel dode koeien/varkens/kippen/paarden meer niet. Het hele shredder/ verbrandingsproces gebeurd achter dichte deuren en loopt dus van gebouw naar silo via leidingen.

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Rendac doeleinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 00:48

Haha, toch pas ik liever na jouw omschrijving (ben nogal een watje, met een gevoelige maag ook nog), ik kan het al niet zien als ze hier één dode koe komen halen en de geur herken je ook van kilometers afstand (daar had ik niet eens aan gedacht) maar, mijn vriend zal het vast interessant vinden allemaal :)