Paard zet achterbeen er kort onder

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lies2015

Paard zet achterbeen er kort onder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:15

Mijn paard stond 2 wk geleden opeens op 3 benen. Gelukkig kwam toevallig die dag de DA langs voor zijn vaccinatie dus kon het gelijk laten zien. Metacam gegeven en dezelfde avond stond hij gelukkig weer stevig op 4 voetjes. Volgens de DA zou het komen door overbelasting.. echter dat lijkt me sterk en mijn instructice ook. We trainen hem max 4x per week en rijden vooral lang en laag. Juist met de feestdagen had ik minder gereden dan normaal. Dagelijks stap ik nu een kwartier met hem aan de hand. Echter hij is 17, dus ik merk dat hij van alleen een kwartiertje stappen per dag steeds stijver wordt. Nu zijn we 2 wk verder en in stap loopt hij normaal. In draf zien we dat hij linksachter wat korter neer zet. De DA is bang voor een peesblessure. Echter kan dat korter neerzetten ook van de stijfheid zijn? Is het verstandig de fysio/osteopaat eerst te laten behandelen?

Janneke2

Re: Paard zet achterbeen er kort onder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:21

Een beetje DA kan met de hand pezen voelen en voelen of ze pijnlijk/ontstoken zijn. (Daarna de scan voor de echte diagnose.)

1x per dag een kwartier stappen in het koude seizoen kan ook al stijfheid veroorzaken. Gewrichten hebben al gauw 15- 20 minuten nodig om de gewrichtsvloeistof echt dun, soepel en stevig te maken.

LEFD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:23

Colette1994 schreef:
Mijn paard stond 2 wk geleden opeens op 3 benen. Gelukkig kwam toevallig die dag de DA langs voor zijn vaccinatie dus kon het gelijk laten zien. Metacam gegeven en dezelfde avond stond hij gelukkig weer stevig op 4 voetjes. Volgens de DA zou het komen door overbelasting.. echter dat lijkt me sterk en mijn instructice ook. We trainen hem max 4x per week en rijden vooral lang en laag. Juist met de feestdagen had ik minder gereden dan normaal. Dagelijks stap ik nu een kwartier met hem aan de hand. Echter hij is 17, dus ik merk dat hij van alleen een kwartiertje stappen per dag steeds stijver wordt. Nu zijn we 2 wk verder en in stap loopt hij normaal. In draf zien we dat hij linksachter wat korter neer zet. De DA is bang voor een peesblessure. Echter kan dat korter neerzetten ook van de stijfheid zijn? Is het verstandig de fysio/osteopaat eerst te laten behandelen?

Overbelasting ligt niet altijd aan de ruiter. De benen dragen ook het gewicht van het hele paard. Eens gek doen in de wei kan ook al leiden tot overbelasting (ookal komt dit minder voor)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:23

Janneke2 schreef:
Een beetje DA kan met de hand pezen voelen en voelen of ze pijnlijk/ontstoken zijn. (Daarna de scan voor de echte diagnose.)

1x per dag een kwartier stappen in het koude seizoen kan ook al stijfheid veroorzaken. Gewrichten hebben al gauw 15- 20 minuten nodig om de gewrichtsvloeistof echt dun, soepel en stevig te maken.

Hier een goede DA gehad en die voelde het niet. Gewoonweg omdat met een peesblessure belasting pijnlijk kan zijn, maar het drukken erop deed geen zeer bij mijn paard. Het leek in eerste instantie dus onschuldig.

Wel mee eens dat je misschien wat meer kan stappen, ik neem ook aan dat het paard wel rustig is?

Als je het budget hebt om een osteo te laten komen, kan dat zeker helpen. Overbelasting kan goed komen door scheefheid in het bekken bv. Of ergens zit het vast en gaan ze compenseren op een andere manier waardoor overbelasting ontstaat. Overbelasting kan op allerlei manieren ontstaan, hoeft geen meter voor gereden te worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:37

Staat je paard verder op stal of komt hij ook los buiten? ivbm de stijfheid. Als de DA bang is voor een peesblessure zou ik inieder geval de pees laten scannen voordat je wat anders doet. Als er niks uit komt kun je altijd nog een fysio/ osteo erbij halen.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:46

Ik volg dit even. Heb zelf een merrie die dit ook heeft. Is laatst bij de Osteo geweest en heeft nu een gevulde pees in net achterbeen. Dierenarts is hier er ook bij geweest en zegt aankijken, insmeren met een gel en als het niet verbeterd een peesscan laten maken. Dierenarts zei hier er meteen bij dat dit soort letsels ze veel zien. En dat het vaak voorkomt dat wanneer je het een oplost,het andere de kop op steekt. Onze dierenarts was er niet zo heel posoitief over het herstel. De bewuste merrie zat vast in de rug en daar is ze door de osteo losgemaakt. Sindsdien heeft ze ook deze blessure

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:48

Het komt ook regelmatig voor dat een van de achterbenen er minder goed onderzetten voortkomt uit scheefheid. Als dat lang genoeg duurt dan gaat de rug ook vastzitten en raken de andere benen ook overbelast.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 09:50

Ik zou een echo laten maken. Lijkt me beter om eerst een peesblessure uit te sluiten. Stel je doet dat niet en haalt er eerst een osteopaat bij, het risico is dat de peesblessure ondertussen alleen maar erger wordt en revalidatie uiteindelijk
langer duurt.

Lijkt me echt beter om eerst peesblessure uit te sluiten.

Lies2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 13:45

suikermeisje schreef:
Janneke2 schreef:

Hier een goede DA gehad en die voelde het niet. Gewoonweg omdat met een peesblessure belasting pijnlijk kan zijn, maar het drukken erop deed geen zeer bij mijn paard. Het leek in eerste instantie dus onschuldig.

Wel mee eens dat je misschien wat meer kan stappen, ik neem ook aan dat het paard wel rustig is?
.

Nee dat is bij hem dus ook zo. DA heeft er op gedrukt maar was niet pijnlijk bij hem. Ja hij is zeker redelijk rustig maar heb op advies van de DA 15 min gestapt elke dag. Zal dit wat meer gaan doen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:49

Elisa2 schreef:
Staat je paard verder op stal of komt hij ook los buiten? ivbm de stijfheid. Als de DA bang is voor een peesblessure zou ik inieder geval de pees laten scannen voordat je wat anders doet. Als er niks uit komt kun je altijd nog een fysio/ osteo erbij halen.

Mee eens. Ik kan ook alleen maar aanraden het advies van je DA te volgen en naar de kliniek te gaan voor onderzoek. Meten is weten.
Ga je na een stapperiode - in het geval van een peesblessure - weer te vroeg aan het werk, dan heb je kans dat je meer stuk maakt dan er was. Zeker met een 17-jarige zal ik hiermee heel voorzichtig zijn, want de herstelperiode duurt gewoon langer.

Lies2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 14:22

Hier weer even een update. Mijn paard is inmiddels behandeld door een fysio en door een osteopaat. Beiden waren er verbaasd over hoe soepel hij is voor zijn leeftijd. De fysio merkte dat hij het niet erg leuk vind om de bespiering rond zijn knie aan te spannen linksachter. De osteo merkte op dat zijn bespiering linksachter juist beter is dan rechtsachter. Verder zat hij niet vast in zijn rug of iets dergelijks. Hij zet duidelijk ruimere stappen nu en hij tilt zijn voet ook beter op na de behandelingen. Ook zijn de benen niet meer zo dik (boven de kogel zit nog iets vocht maar verder niet). Echter hij blijft in draf zijn linker achterbeen er korter onder zetten. Verder is ie niet stijf meer, hij is erg vrolijk en beweeglijk. Op de volte linksom zie ik het beter, dan is zijn linker achterbeen het buitenbeen. Het lijkt op bewegingskreupelheid. Ik weet niet zo goed wat te doen. Veel mensen raden me aan niet te ongeduldig te zijn en het rust te gunnen. DA zegt dat ik nog aan mag blijven kijken, maar ook naar de kliniek mag komen voor kreupelheidsonderzoek. Toch zit het me niet lekker. Kan het echt zo lang duren allemaal voordat dit over gaat?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:31

Maakt hij rechtsachter niet gewoon een kortere pas waardoor hij compenseert met linksachter? dat zie je wel vaker..dan raakt het compenserende achterbeen overbelast en pijnlijk. Rechtrichten en ra activeren is dan de enige juiste oplossing.

*edit* dan krijg je dus bewegingskreupelheid wat voortkomt uit scheefheid*

Ik zou wel bij enige vorm van twijfel of er iets wel of niet goed zit in het been, het na laten kijken door de DA. Als je door gaat rijden/ trainen met een peesblessure dan maak je meer kapot dan je lief is. En meten is weten.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:07

Ik zou een kreupelheidsonderzoek doen op de kliniek. Het begon als ik je verhaal goed begreep dat hij het linker achterbeen helemaal niet wilde belasten. Daarna is het wel verbeterd, maar hij is nog steeds kreupel in draf. Meestal kijk ik het zelf even aan, maar de kreupelheid is begin januari al ontstaan. En 6 weken later zou een simpele verstapping oid toch eigenlijk geen klachten meer mogen geven. Omdat het al een aantal weken duurt, ben ik bang dat je er met meer rust alleen niet komt. Vind je het zelf verbeteren? Of blijft het een beetje zoals het nu is? Als je weet wat het is, kun je ook makkelijker een behandelplan opstellen. Is het scheefheid, ga je heel anders te werk dan als het een peesblessure is. En ik zelf zou nu wel een oorzaak willen weten, en dan van daaruit behandelen. Succes, hopelijk valt het allemaal mee

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:53

ik zou het in de knie van het been wat hij korter onder zet laten zoeken......
Deze laten scannen. Wellicht er een ontsteking in het gewricht plaats vind.

Lies2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 06:41

Elisa2 schreef:
Maakt hij rechtsachter niet gewoon een kortere pas waardoor hij compenseert met linksachter? dat zie je wel vaker..dan raakt het compenserende achterbeen overbelast en pijnlijk. Rechtrichten en ra activeren is dan de enige juiste oplossing.

*edit* dan krijg je dus bewegingskreupelheid wat voortkomt uit scheefheid*

Ik zou wel bij enige vorm van twijfel of er iets wel of niet goed zit in het been, het na laten kijken door de DA. Als je door gaat rijden/ trainen met een peesblessure dan maak je meer kapot dan je lief is. En meten is weten.

Nee rechtsachter loopt hij goed. Het is echt het linker achterbeen die hij niet goed onder de massa zet. Ik heb besloten om toch een kreupelheidsonderzoek te doen. Dank allemaal voor de reacties!

Lies2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 06:43

Diddykong schreef:
Ik zou een kreupelheidsonderzoek doen op de kliniek. Het begon als ik je verhaal goed begreep dat hij het linker achterbeen helemaal niet wilde belasten. Daarna is het wel verbeterd, maar hij is nog steeds kreupel in draf. Meestal kijk ik het zelf even aan, maar de kreupelheid is begin januari al ontstaan. En 6 weken later zou een simpele verstapping oid toch eigenlijk geen klachten meer mogen geven. Omdat het al een aantal weken duurt, ben ik bang dat je er met meer rust alleen niet komt. Vind je het zelf verbeteren? Of blijft het een beetje zoals het nu is? Als je weet wat het is, kun je ook makkelijker een behandelplan opstellen. Is het scheefheid, ga je heel anders te werk dan als het een peesblessure is. En ik zelf zou nu wel een oorzaak willen weten, en dan van daaruit behandelen. Succes, hopelijk valt het allemaal mee

Hij is zeker verbeterd maar de laatste weken blijft hij hangen op deze kreupelheid. Ik heb nu ook besloten een kreupelheidsonderzoek te gaan doen. Dank allemaal voor de reacties!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 09:22

Verstandig! succes en laat maar weten hoe het gegaan is.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:15

Ik zou een kreupelheidsonderzoek op een paardenkliniek laten doen, waar ze ook foto's en/of eco's kunnen maken. Dan weet je precies waar ja aan toe bent.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:16

Echo's

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:28

Colette1994 schreef:
.
Nee rechtsachter loopt hij goed. Het is echt het linker achterbeen die hij niet goed onder de massa zet. Ik heb besloten om toch een kreupelheidsonderzoek te doen. Dank allemaal voor de reacties!

Heel erg verstandig. Want als het een (beginnende) peesblessure is dan weet je dat je heeeeeeeeeel erg voorzichtig moet zijn en echt de tijd moet nemen. Je kunt zo'n blessure met te vroeg beginnen van niet erg → heel erg maken en dat is gewoon erg zonde want dan kan het zo zijn dat je paard wel een jaar op rust moet voordat het over gaat. Paar weken is namelijk niets voor een (beginnende) peesblessure en zoals eerder al geschreven daar hoef jij jezelf echt niet de schuld van te geven. Een keer ongelukkig verstappen of gek doen op de wei kan al genoeg zijn om een blessure te geven. Succes TS en beterschap!

Colette1994 schreef:
boven de kogel zit nog iets vocht maar verder niet
Dat kan duiden op een collateraal blessure in de kogel. Deze wordt vaak gemist door dierenartsen, dus neem dit mee in je achterhoofd en vraag daarna in de kliniek. Het is een piep kleine pees die veel overlast kan gaan geven als het gemist wordt of een foute diagnose gesteld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 13:48

De fysio merkte op dat het paard gevoelig is op de linker achterknie, althans de spieren rond de achterknie liever niet aan wil spannen. Dat kan wijzen op een probleem mer het kniegewricht, bijvoorbeeld een verrekking van een knieband. Ik heb dit aan de hand gehad met een jonge, slungelige ruin die iets te fanatiek speelde in de groep en daardoor zo'n verrekking opliep. Hij was langere tijd heel licht onregelmatig in draf, met een verkorte beweging naar voren in het betreffende achterbeen. Heb toen een hele goede fysio erbij gehad. Die gaf als advies: twee maanden revalidatie in de vorm van dagelijks stappen aan de hand op een harde vlakke ondergrond (opgebouwd van 10-30 min). Daarmee is het weer helemaal goed gekomen.

Daar zou ik dus zeker naar laten kijken, en de iets opgelopen kogel vraagt ook om nader onderzoek.

Lies2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 18:45

Hoi allemaal,

Hierbij weer even een update. Ik ben donderdag de hele dag op de kliniek geweest. Hij liep op het harde in stap heel af en toe 1 pas wat korter. Daarna werd hij op het zachte gelongeerd. In stap en draf niets te zien (zoals thuis ook het geval was). Echter toen hij een stukje moest galopperen en daarna weer draven, zag je de verkorte pas weer een beetje terugkomen. Draven op het harde op de volte vond hij niet leuk. Hij had overal sensors en daar was op te zien dat zijn balans ook niet goed was, hij compenseerde met rechts om links een beetje te ontzien. Daarna de buigproeven... Links net boven de kogel en bij het spronggewricht positief helaas. En rechts alleen boven de kogel dubieus, verder goed. Daarna zijn we gestart met uitverdoven. Omdat hij wat gevoelig reageerde met klopjes op de hoef, werd dat eerst uitverdoofd. Hij bleef hetzelfde lopen. Daarna boven de kogel uitverdoofd, ging al een stukje beter lopen. En daarna net onder het spronggewricht verdoofd, liep toen goed. Met dit gegeven een echo laten maken en waar ik bang voor was.... blijkt waar te zijn. De tussenpees is op 2 plekken gezwollen (net boven de kogel en net onder het spronggewricht), en de aanhechting is ook iets gerafeld. Daarbij een gevulde peesschede waar de DA geen verklaring kon vinden. En dit is alleen nog maar links... Rechts zit het ook in mindere mate, maar het zit er wel.
De DA was niet zo positief. Ze denkt aan een chronische blessure die al jaren kan bestaan en steeds iets erger wordt. (toen ik hem ruim een jaar geleden liet keuren voor de aankoop was de buigproef links achter ook dubieus maar goed bevonden voor mijn doel; af en toe onderlinge wedstrijd rijden, B/L niveau leerpaard). Ze stelde boxrust/piepkleine paddock of stukje land voor, en een halfjaar stappen aan de hand. En dan controleren of het beter is. En dan is er 50% kans dat het beter is geworden. Daarbij noemde ze dus ook nog die peesschede, ze denkt niet dat hij er last van heeft en waar het vandaan komt, maar het zit er wel. ALS er dan al verbetering zou zijn, dan zou ik nooit meer met hem kunnen springen en geen wedstrijden rijden. Ze noemde het recreatief rijden in de zin van; een rondje stappen en een klein drafje. Daar komt nog bij dat zijn leeftijd het herstel helaas ook niet bevorderd (hij wordt in mei 18).
Daarbij vond de DA ook zeker dat hij niet helemaal in balans is qua heup/knie, maar dit heeft hij waarschijnlijk altijd al wel gehad en hoeft geen probleem te zijn. Momenteel is het probleem toch echt wel die tussenpezen.

Het leek beter te gaan, maar hij laat niet zo snel pijn zien en ik had alleen gestapt op het harde, en gedraafd alleen op het zachte. En toen was er idd niet echt iets te zien dat bleek ook op de kliniek.

Ik heb de keuze gemaakt om hem niet op te sluiten maar een mooi plekje te zoeken in een natuurgebied/op een weiland waar hij kan genieten van zijn pensioen.
Helaas geen goede afloop :'(

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 19:05

Wat sneu voor jullie. Sterkte!!

Maar op die leeftijd 100% buiten zetten in een natuurgebied? Is je paard dat gewend? (24/7 buiten). Doe je hem daar wel een plezier mee? (Ik krijg er zo'n "Kootvaardersplassengevoel" van...)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:24

Zou ook mijn keuze niet zijn inderdaad.
Zou eerst zelf het een half jaar proberen? En dan kan je altijd nog een pensioenplekje zoeken.
Weet van een kennis dat ze haar paard in het noorden op pensioen had toen die niet meer de sport in kon.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:37

Stond ie bij jou ook al 24/7 buiten op de wei? Zo nee, zou ik daar nu ook niet mee gaan beginnen. Klinkt misschien idyllisch zo'n natuurgebied, maar juist op ongelijk terrein, door kreupelhout, zelf voedsel zien te vergaren, daar heeft je paard een gezond been voor nodig. Zelfs voor de gezonde is dat lang niet altijd een feest (of zoals in de oostvaarders plassen een regelrecht drama zoals Babootje al zegt), laat staan voor een "gehandicapt" paard.