Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Colette1994 schreef:Mijn paard stond 2 wk geleden opeens op 3 benen. Gelukkig kwam toevallig die dag de DA langs voor zijn vaccinatie dus kon het gelijk laten zien. Metacam gegeven en dezelfde avond stond hij gelukkig weer stevig op 4 voetjes. Volgens de DA zou het komen door overbelasting.. echter dat lijkt me sterk en mijn instructice ook. We trainen hem max 4x per week en rijden vooral lang en laag. Juist met de feestdagen had ik minder gereden dan normaal. Dagelijks stap ik nu een kwartier met hem aan de hand. Echter hij is 17, dus ik merk dat hij van alleen een kwartiertje stappen per dag steeds stijver wordt. Nu zijn we 2 wk verder en in stap loopt hij normaal. In draf zien we dat hij linksachter wat korter neer zet. De DA is bang voor een peesblessure. Echter kan dat korter neerzetten ook van de stijfheid zijn? Is het verstandig de fysio/osteopaat eerst te laten behandelen?
Janneke2 schreef:Een beetje DA kan met de hand pezen voelen en voelen of ze pijnlijk/ontstoken zijn. (Daarna de scan voor de echte diagnose.)
1x per dag een kwartier stappen in het koude seizoen kan ook al stijfheid veroorzaken. Gewrichten hebben al gauw 15- 20 minuten nodig om de gewrichtsvloeistof echt dun, soepel en stevig te maken.
suikermeisje schreef:Janneke2 schreef:Een beetje DA kan met de hand pezen voelen en voelen of ze pijnlijk/ontstoken zijn. (Daarna de scan voor de echte diagnose.)
1x per dag een kwartier stappen in het koude seizoen kan ook al stijfheid veroorzaken. Gewrichten hebben al gauw 15- 20 minuten nodig om de gewrichtsvloeistof echt dun, soepel en stevig te maken.
Hier een goede DA gehad en die voelde het niet. Gewoonweg omdat met een peesblessure belasting pijnlijk kan zijn, maar het drukken erop deed geen zeer bij mijn paard. Het leek in eerste instantie dus onschuldig.
Wel mee eens dat je misschien wat meer kan stappen, ik neem ook aan dat het paard wel rustig is?
.
Elisa2 schreef:Staat je paard verder op stal of komt hij ook los buiten? ivbm de stijfheid. Als de DA bang is voor een peesblessure zou ik inieder geval de pees laten scannen voordat je wat anders doet. Als er niks uit komt kun je altijd nog een fysio/ osteo erbij halen.
Elisa2 schreef:Maakt hij rechtsachter niet gewoon een kortere pas waardoor hij compenseert met linksachter? dat zie je wel vaker..dan raakt het compenserende achterbeen overbelast en pijnlijk. Rechtrichten en ra activeren is dan de enige juiste oplossing.
*edit* dan krijg je dus bewegingskreupelheid wat voortkomt uit scheefheid*
Ik zou wel bij enige vorm van twijfel of er iets wel of niet goed zit in het been, het na laten kijken door de DA. Als je door gaat rijden/ trainen met een peesblessure dan maak je meer kapot dan je lief is. En meten is weten.
Diddykong schreef:Ik zou een kreupelheidsonderzoek doen op de kliniek. Het begon als ik je verhaal goed begreep dat hij het linker achterbeen helemaal niet wilde belasten. Daarna is het wel verbeterd, maar hij is nog steeds kreupel in draf. Meestal kijk ik het zelf even aan, maar de kreupelheid is begin januari al ontstaan. En 6 weken later zou een simpele verstapping oid toch eigenlijk geen klachten meer mogen geven. Omdat het al een aantal weken duurt, ben ik bang dat je er met meer rust alleen niet komt. Vind je het zelf verbeteren? Of blijft het een beetje zoals het nu is? Als je weet wat het is, kun je ook makkelijker een behandelplan opstellen. Is het scheefheid, ga je heel anders te werk dan als het een peesblessure is. En ik zelf zou nu wel een oorzaak willen weten, en dan van daaruit behandelen. Succes, hopelijk valt het allemaal mee
Colette1994 schreef:.
Nee rechtsachter loopt hij goed. Het is echt het linker achterbeen die hij niet goed onder de massa zet. Ik heb besloten om toch een kreupelheidsonderzoek te doen. Dank allemaal voor de reacties!
Colette1994 schreef:Dat kan duiden op een collateraal blessure in de kogel. Deze wordt vaak gemist door dierenartsen, dus neem dit mee in je achterhoofd en vraag daarna in de kliniek. Het is een piep kleine pees die veel overlast kan gaan geven als het gemist wordt of een foute diagnose gesteld.boven de kogel zit nog iets vocht maar verder niet