Chevital Motility/Subli Atleet voor spierverzuring/darmen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Chevital Motility/Subli Atleet voor spierverzuring/darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 18:22

Hi,

Ik ben niet zo snel van het openen van dit soort topics, want 100 verschillende paarden hebben natuurlijk allemaal wat anders nodig. Echter kom ik er zelf echt even niet meer uit en wil ik graag een mening horen van mensen die er wél verstand van hebben (want ik geef eerlijk toe, hier heb ik weinig kaas van gegeten).

Het slachtoffer:
- KWPN ruin, 9 jaar oud, gemiddeld-zware arbeid (loopt zo'n 4 keer in de week intensief, daaromheen 1 dag vrij en de andere 2 dagen wisselen 20 minuutjes lang/laag trainen zich af met longeren)
- krijgt 3 keer per dag goede kwaliteit hooi (hooi wordt ook getest op kwaliteit door stalhouder), daarnaast 2 schepjes onderhoudsbrok wat ze op stal voeren (puur zodat hij op dat moment ook wat krijgt, komt neer op nog geen halve kg per dag) en vitamine brok (Masters Vit-Crix)

De ostheopaat kwam gisteren langs en constateerde licht geprikkelde darmen, in combinatie met wat stijvere spieren. Haar mening was dat dit kwam door een slechte opname van eiwitten waardoor de spieren eigenlijk manmacht te kort kwamen om de verzuring af te voeren en spieren op te bouwen (ik hoop dat ik alles nog juist napraat hier). Zij adviseerde naar aanleiding van eigen ervaring om Chevital Motility te gaan voeren. Ik schrok echter nogal van de prijs dus ben opzoek gegaan naar een waardige vervanger. Mocht dit niet lukken is het alsnog geen ramp en komt Chevital er in. Nu stuitte ik op Subli Atleet.
Tot zover eigenlijk mijn verhaal. Mijn probleem is eigenlijk dat ik het lastig vind in te schatten in hoeverre Subli slechter is. Ik zie dat er meer suikers in zitten en dat het minder geconcentreerd is (dit zorgt er uiteindelijk ook voor dat het niet veel meer scheelt qua prijs-100 euro op jaarbasis). Omdat ik ook al vitaminebrok voer vroeg ik mij af of er bokkers zijn die een idee hebben of er een Chevital-achtig iets is wat al die eigenschappen heeft die ik zoek, maar dan zonder alle vitaminen en mineralen? Verder zijn ervaringen met Chevital ook welkom, want dit is erg summier te noemen op bokt.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen adviseren!

Groetjes, Lieke

Levita30

Re: Chevital Motility/Subli Atleet voor spierverzuring/darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 10:35

Ik denk graag met je mee!

Je geeft aan dat jouw paard aardig aan het werk moet. Dat betekend dat er aan de ene kant voldoende energie voor de spieren moet zijn, anders verzuren ze sneller. Aan de andere kant moeten er voldoende goede kwaliteit eiwitten in zitten voor herstel en opbouw van spieren zodat ze na training goed kunnen herstellen.

Qua energie in het rantsoen is het belangrijk dat er zowel wat snelle maar vooral langzaam vrijkomende energie in zit uit energie bronnen die geschikt zijn voor het paard. Betreft de eiwitten is niet enkel de hoeveelheid belangrijk maar ook de samenstelling. Eiwitten bestaan uit aminozuren, sommigen daarvan zijn essentieel wat betekend dat ze in de voeding aanwezig moeten zijn omdat het paard ze niet zelf kan maken.

Het eiwit gehalte en ook de eiwit kwaliteit in ruwvoer neemt helaas steeds verder af, een aanvulling, zeker voor sport paarden is dus erg belangrijk! Zowel op het gebied van energie als op het gebied van eiwit vul je op dit moment nauwelijks wat aan.

Mag ik je vragen hoe veel je voert van de Masters Vit-Crix en hoe zwaar jouw paard is? Ik ben benieuwd of er voldoende vitamine E en selenium in zit wat uiteraard ook belangrijk is voor spierconditie. Wat ik wel zie is dat de calcium - fosfor - magnesium niet helemaal optimaal is wat kan leiden tot een tekort. Magnesium tekort kan ook zorgen door wat meer spanning in de spieren. Je voert hier waarschijnlijk geen grote hoeveelheid van en het eiwit gehalte is ook nog erg laag. Verder zitten er voor zo ver ik kan zien geen toegevoegde aminozuren in.

Ik raad je aan om op zoek te gaan naar een product wat op een gezonde manier kan voorzien in alles wat jouw paard nodig heeft naast het ruwvoer wat je voert in plaats van nog iets er bij geven. Eerst dus zorgen dat de basis klopt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 11:45

Bedankt dat je mee wilt denken! Op het moment krijgt hij iets minder dan 50 gram per dag, er staat namelijk op de verpakking dat je 50 gram per kilo voer moet geven. Aangezien ie een halve kilo krijgt zou dat eigenlijk neer komen op 25 gram, maar ik doe wel meer dan dat. Ik gok dat hij ongeveer 550 kilo weegt. Hij is 168 maar wel compact gebouwd.
Als ik jouw verhaal zo lees vind jij beide dus niet geschikt? Wat raad jij aan dan?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 12:25

Nou, weet je wat het gevaar is, dat je straks van alles en nog wat voert, je niet weet of de basisvoorziening klopt, heel veel verschillende producten zorgen vaak voor onbalans in de darmflora, en het is dan erg moeilijk om alle verhoudingen in balans te houden.

De basisbrok die jouw paard krijgt is waarschijnlijk een aardig compleet product alleen krijgt hij daar te weinig van om in alles te voorzien. Dan kies je voor een supplement om dat aan te vullen maar dat supplement is niet volledig (voor zo ver ik kan beoordelen met de info die ik vind op voervergelijk.nl) Je mist dus nog heel wat belangrijke nutrienten en de verhoudingen kloppen niet. Nu ga je op zoek naar een aanvulling die op andere gebieden weer aan vult.... zo raak je het overzicht kwijt en is het heel lastig om een goed basisrantsoen te krijgen. En duur wordt het ook trouwens!

Wat vind je van zijn bespiering? Hoe voelt hij in de training. Wat is de reden dat de osteopaat er bij geweest is?

Ik voer zelf Fibra, het voedingsadvies is afgestemd op de soort en hoeveelheid ruwvoer die je voert en vult alles aan wat een paard nodig heeft naast het ruwvoer. Dus niet alleen vitaminen, mineralen en spoorelementen maar ook energie, vetzuren, aminozuren (eiwitten) enz. Zo weet ik dat mijn basis klopt. Een groot voordeel, ook voor jouw paard is dat het vanwege de structuur ook bij draagt aan een gezond en actief verteringsstelsel.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 12:38

Bespiering zelf is wel prima eigenlijk.
Afbeelding
Training is hij vaak werkwillig en sterk, gaat af en toe wat richting het stijvige maar dat is voornamelijk na een paar dagen trainen. Daarom wissel ik dat vaak af zodat hij max 3 dagen intensief loopt achter elkaar.
Er was niet zozeer een specifieke reden voor de osteopaat, 1x per jaar vind ik dat prettig om te doen. De osteopaat kwam er achter dat zijn si gewricht wat vast zat, verder geen grote dingen.

Ik snap wel wat je zegt, maar wil eigenlijk niet meer brok voeren van stal omdat daar heel veel suiker en energie in zit (vaak toch?). Hij is alert genoeg namelijk.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 13:23

Verzuring/spierstijfheid kan meerdere oorzaken hebben: gebrek aan Vit E (zit weinig in hooi), gebrek aan zouten (mn natrium), gebrek aan essentiële aminozuren (eiwitten), of teveel snelle energie in het rantsoen vergeleken met eiwitten en ruwe celstof en vetten. Als je je rantsoen goed onder de loep neemt, kan je uit komen op vetrijker voeren, vit E bijgeven of eiwitrijker voeren, en iig een liksteen is nodig.

https://www.dehoefslag.nl/verzorging/sp ... twerk.html
Zelf vind ik dit een heel goed artikel wat alle aandachtspunten beknopt weergeeft. Houd je rantsoen hier naast, en dan weet je mogelijk waar nog winst op te behalen valt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 13:37

Vergeten te vertellen, een liksteen heeft hij hangen! Gebruikt hij ook goed. Artikel ga ik even doorlezen.