Vandaag ben ik wezen kijken bij nieuwe verzorgpaarden. Ik wil deze mensen graag helpen en zoek daarom een oplossing voor het volgende probleem:
Merrie is een half jaar weg geweest voor inseminatie. Ivm een bacterie in de baarmoeder is dit niet gelukt. Nu is ze vermagerd en snot verkouden terug gekomen. Wat is de beste manier om haar weer op gewicht te krijgen volgens jullie. Het gaat om een friese merrie.
Oei , ik zou zelf denken aan probiotica om de darmflora weer te herstellen. Verder zijn er genoeg dikmakers,maar moet je wel rekening ermee houden dat een fries niet te hard gevoerd moet worden , ik zou denk ik voorzichtig dungense molen meel voeren . En zo veel mogelijk,al dan niet onbeperkt hooi.
Wat betreft het ziek zijn, darminfectie en snotverkouden, zou ik daar de dierenarts bij halen voor juiste medicatie en aanpak. Daarnaast heel goed ruwvoer, onbeperkt en eventueel tijdelijk bijvoeren met Senores Priores (geef ik aan mijn friese ruin) of een andere slobber met bv bietenpulp.
Succes! (vreemd dat ze zo terug is gekomen na een half jaar, is er in die tijd niemand bj haar geweest en s er niet al eerder aan de bel getrokken dat het niet goed ging met haar? Vind dit nogal schandalig eigenlijk)
Ik hoop toch van harte dat deze merrie al een aantal maanden terug is van het insemineren, want het seizoen stopt bij de meeste hengstenhouders eind augustus, begin september. Dat betekent dat de merrie waarschijnlijk al enkele maanden rondloopt met deze klachten en er misschien te laat is ingegrepen. Voor nu zorgen dat de DA de merrie nakijkt en eventuele ondersteuning geeft, voldoende ruwvoer aanbieden en straks zo snel mogelijk de weide op. Is ze nu trouwens drachtig?
Nee ze is niet drachtig. Wanneer ze is teruggekomen weet ik niet precies maar dat was niet vorige week bijvoorbeeld. Heel veel achtergrond informatie heb ik niet, ik wil gewoon dat ze weer aansterkt. Baasje heeft vandaag aangegeven dat ze contact gaat zoeken met DA.
Misschien handig om te weten of de merrie ook daadwerkelijk behandeld is voor de bacterie in haar baarmoeder, want van baarmoederontsteking kunnen ze ook goed ziek worden/zijn.
Herstel begint bij weerstand opbouwen en dat begint in de darmen. Onbeperkt goed hooi aanbieden. Een keer wat bloed laten nakijken en uiteraard haar mest. Aanvullen kan met een bietenpulp, gedroogde grasmix/wiesencobs, slobber van agrobs/vitalbix bijvoorbeeld.
Maar als het niet jouw paard is, moet je goed overleggen met de eigenaren. Het is nu Januari, dus ze is dan al een tijd terug en mager neem ik aan? Schandalig eigenlijk, dus hoop dat de eigenaren wel met de verantwoordelijke gaan praten. Hoewel zij dat uiteindelijk wel zelf zijn. Je merrie drachtig willen, oke, maar kijk er wel naar om.
Zoals aangegeven ben ik nog maar net begonnen bij die mensen. Ik geloof dat ze het beste met de paarden voor hebben en ik weet niet precies wat er hiervoor is gebeurd. Ik wil alleen dat het paard goed aansterkt dus voedingsadviezen zijn zeer welkom.
Eerst Da erbij en deze ook vragen over voedingsadvies. Die kan het beste zien wat er mis is en wat het beste is voor het paard, omdat de DA deze zal onderzoeken.
Inderdaad moet het paard onderzocht worden. Als ze al maanden mager staat en ze is niet bekeken door een dierenarts en er is niets anders gedaan voor haar welzijn dan zou ik me afvragen of het met jouw inzet wel gaat gebeuren. Er zijn nu eenmaal mensen die niet zo veel om hun paarden geven en er weinig voor over hebben. Ik praat dit absoluut niet goed maar je moet wel rekening er mee houden dat je heel erg je neus kunt gaan stoten. Maar ik vind het top dat je je inzet voor dit paard! Ik hoop dat je iets kunt bereiken voor het dier.
Idd, je kunt er wel voer in gaan gooien, maar zonder advies van een dierenarts weet je niet of het voer de mogelijke problemen juist verergert of niet.
MaTuMi
Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 10:54
MaTuMi schreef:
Baasje heeft vandaag aangegeven dat ze contact gaat zoeken met DA.
dieseltje
Geplaatst: 18-01-18 11:22
MaTuMi schreef:
MaTuMi schreef:
Baasje heeft vandaag aangegeven dat ze contact gaat zoeken met DA.
maar is al lange tijd te mager en is ziek? Zal verdorie dan ook tijd worden dat er een dierenarts bij komt!
Zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik nog maar net begonnen bij deze mensen en ik ben daar om te helpen en dat probeer ik op deze manier te doen. Ik heb dit topic niet geopend om aangevallen te worden of de baasjes te beschuldigen van een verwaarlozing. Want ik weet heel zeker dat deze mensen het beste met de beestjes voor hebben.
@Safina, bedankt, ik ga daar es lezen!
petraaken