Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LEFD schreef:Een van mijn paarden heeft al een paar weken mok. Ze staan 24/7 op de wei, dus is de reden dat hij het heeft gewoon dat het heel nat was, of kan er nog een andere reden zijn? Dierenarts zei dat ik een goede mokzalf moest gebruiken, iemand tips welke goed werken?
GDG schreef:LEFD schreef:Een van mijn paarden heeft al een paar weken mok. Ze staan 24/7 op de wei, dus is de reden dat hij het heeft gewoon dat het heel nat was, of kan er nog een andere reden zijn? Dierenarts zei dat ik een goede mokzalf moest gebruiken, iemand tips welke goed werken?
Hoe nat was het dan op de betreffende wei? Staan/stonden ze in de modder, staan/stonden er plassen?
Jet schreef:Mok komt vaak naar voren bij een lage weerstand. Nat land waar ze staan doet er geen goed aan, maar is niet altijd de oorzaak.
Ik zou voor dit paard een uitgebreid bloedonderzoek laten doen om te zien of het ergens tekorten heeft.
Staat dit paard nog steeds 24/7 buiten? Is het paard dit al langere tijd gewend of is dat deze winter voor het eerst?
Hoe ziet het paard er verder uit? Ziet het gezond, heeft het een goede vacht, is het niet te dik of te dun?
Wel heel wat vragen, maar zo komen we misschien toch samen verder.
LEFD schreef:Jet schreef:Mok komt vaak naar voren bij een lage weerstand. Nat land waar ze staan doet er geen goed aan, maar is niet altijd de oorzaak.
Ik zou voor dit paard een uitgebreid bloedonderzoek laten doen om te zien of het ergens tekorten heeft.
Staat dit paard nog steeds 24/7 buiten? Is het paard dit al langere tijd gewend of is dat deze winter voor het eerst?
Hoe ziet het paard er verder uit? Ziet het gezond, heeft het een goede vacht, is het niet te dik of te dun?
Wel heel wat vragen, maar zo komen we misschien toch samen verder.
Hij heeft veel stress opgelopen vanwege een verhuis en allemaal nieuwe paarden zonden bekende maatjes. Ik heb een bloedonderzoek laten uitvoeren waar uitkwam dat hij verhoogde leverwaarden had. Ik heb hem meteen naar een pensionstalling gebracht, dus nu staat hij in een droge loopstal. Hij staat voor de eerste winter 24/7 buiten. Hij ziet er gezond uit, gewicht en vacht zijn prima in orde. Alvast heel erg bedankt voor je hulp
Salou schreef:Oplossing: sudocreme! Hier ook mok gehad en echt alles geprobeerd. Mokzalf van de dierenarts, wassen met betadine, uierzalf, vaseline etc etc. Niks hielp. Op een gegeven moment echt dikke lagen sudocreme gaan smeren en de korsten vielen er van zelf af. Niet pulken of wassen, echt er niet aan zitten, maar gewoon alleen een dikke laag zalf smeren.
Veraaaaah schreef:Mijn paard heeft ook enorme mok. Staat nu ook binnen. De korsten barsten opem, het bloed, der voetjes worden kaal. Ik vind het echt sneu voor haar maar goed. Dierenarts heeft een scrub en zalf gegeven.
Verder kun je sudocrem of uierzalf gebruiken. En alles zo goed mogelijk droog houden.
Jet schreef:Dus nu staat hij binnen, maar die mok had hij buiten opgelopen toen hij nog wel bij zijn bekende maatjes stond?
Stress is trouwens inderdaad een bekende weerstand-verlager. Je zou hem iets kunnen bijvoeren als Opkikker van NAF. Dat kan je o.a. bij de Paardendrogist bestellen. Dat is weerstandverhogend.
Wel fijn dat hij er verder goed uitziet hoor. Hoe oud is hij eigenlijk?
Verder zou ik me houden aan het advies van de DA voor wat betreft het behandelen en daar verder zelf geen andere middeltjes tegenaan gooien. Heeft de DA nog gezegd hoe lang het zou moeten duren voordat het vermindert?
Sterkte ermee hoor!
ual_95 schreef:Sommige paarden zijn er inderdaad ook gewoon gevoelig voor. Belangrijkste is dat je het niet onderschat.
Mijn merrie, zonder sok maar met één wit beentje, staat momenteel met een beginnend einschuss been aan de antibiotica en vochtafdrijvers. Door mok.
Salou schreef:Oplossing: sudocreme! Hier ook mok gehad en echt alles geprobeerd. Mokzalf van de dierenarts, wassen met betadine, uierzalf, vaseline etc etc. Niks hielp. Op een gegeven moment echt dikke lagen sudocreme gaan smeren en de korsten vielen er van zelf af. Niet pulken of wassen, echt er niet aan zitten, maar gewoon alleen een dikke laag zalf smeren.