Hele kleine mini beweging geven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Hele kleine mini beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 11:41

Ik wil wel iets meer doen met mijn zeer kleine man... ongeveer 65 cm.
Eigenlijk heeft hij zijn hele leven lekker kunnen rentenieren, maar ik merk dat hij het wel leuk vindt om iets te doen.
Hij is echter zo vreselijk klein dat mijn inspiratie een beetje ophoudt bij wandelen, of meenemen als handpaard (dat laatste is geen geweldig succes nog omdat hij iets meer in het gareel moet lopen, en dat heeft hij doodeenvoudig niet geleerd... en dus ook niet van mij... ahum).
Vrijwel alle spullen zijn ook allemaal te groot.... in zijn snavel past sowieso al geen bitje ;-)
Ik wil echter dat hij een jaar of 100 oud wordt en geen spekkie, dus aan de bak! Maar op zoek naar wat inspiratie. Er zijn vast meer mensen met smurfen?!
:D

Pepperrr

Re: Hele kleine mini beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:46

Ik heb een smurf, maar die is wel een stukkie groter. Ik probeer haar af en toe te longeren aan het halster, balkjes draven/springen, vrijheidsdressuur..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:48

Een vriendin van mij heeft 10 mini's, waarvan er drie voor de wagen lopen. Met de rest doet ze oa behendigheidsoefeningen en lange teugel werk, in de bak en in het bos.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:51

Er zijn wel degelijk bitjes die passen in kleine pony's! Ken een smal klein pony'tje van net 70cm, en die past ook een bitje! :) Het is alleen goed zoeken (En eventueel bereid zijn in het buitenland te kijken) voor bitjes.
Wat je zou kunnen doen is Longeren, vrijheidsdressuur, grondwerken, lange teugelen, vrij springen, aan de hand springen etc.
Mijn smurfen zijn ietjes groter (84 cm) en wij doen lekker aan vrijheidsdressuur, springen, agillity, en longeren en uiteraard wandelen :D <3
Laatst bijgewerkt door Caitlin_K op 14-01-18 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:51

Ik doe altijd fietsen met mijn mini

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 11:51

Zijn die niet wat groter denk je Imre? Nou ja, iig de exemplaren die voor de wagen lopen? Ik heb een halster dat alleen past op de allerkleinste stand.... er is weinig te vinden dat hem past. Maar wellicht ben ik niet voldoende ingewijd in de mini-spullen :-D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:55

De grootste is 85cm, de rest aardig wat kleiner.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 11:56

Wat cool.... toch kijken of ik daar wat meer over kan vinden...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:56

Heb je al eens op minihorseshop.nl gekeken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:02

Ik zou met longeren aan de slag gaan, vrijspringen, etc.

En verder is dit een geweldige kandidaat voor werken aan de hand. Het is handig om te beginnen met zijn buikomtrek te meten, en bij voorkeur ook met een stokje zijn bitmaat. Vanaf 8.5cm zijn er ruimschoots bitjes te vinden, en met bitringen kan dit teruggebracht worden tot een ruime 7.5cm. Ik vrees dat bitloze hoofdstellen (op touwhalsters na) niet te vinden zullen zijn in zijn maat. Of past hij halsters in maat minishet? (dan heb je nog een kans).

Als je al een shettenlongeersingeltje hebt, dan kan je kijken of het stof van het bovenstuk zichzelf niet raakt onder de buik. Indien dat inderdaad niet gebeurt, kan je namelijk het singelsysteem bij de zadelmaker laten aanpassen. In plaats van dat je een werkelijk los singelstuk hebt, laat je aan de ene kant singelgespen zetten waarin je de singelstoten (al dan niet ingekort) van de andere kant aan vastgespt.

Met die hele kleintjes zou ik lange lijnen/werken aan de hand zeker doen met een dressuursingeltje, omdat het bit/de teugel dan vanaf een logischer punt inwerkt dan als je het direct naar het bit laat lopen.

Wat spullen zoals ik bedoel:
Longeersingel: https://shetlandershop.nl/nl/longeren/m ... ingel.html
8.5cm-bit: https://shetlandershop.nl/nl/bitten/d-t ... ntaan.html
Ander (mogelijk dunner, maar moet je voor mailen!) 8.5cm-bit: https://shetlandershop.nl/nl/bitten/swe ... bitje.html
Mini-minihalster: https://shetlandershop.nl/nl/halsters/n ... lster.html
En eventueel miniveulenhalster: https://shetlandershop.nl/nl/halsters/h ... lster.html

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:04

Zijn snavel :=

Ik zou ook lekker gaan fietsen! Ook handig als oefening voor handpaard.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:05

Imre schreef:

Voordat ik deze webshop kende, had ik ook moeite om een passend halstertje te vinden. Hier kun je ze gewoon bestellen.
Ook passende dekens (mijn mini shetlander hoeft geen dekens, uitgezonderd een vliegendekentje tegen de dazen.)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 12:07

Imre schreef:

Ah senks!! Dat biedt al perspectief <3

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 12:09

Mizora schreef:
Ik zou met longeren aan de slag gaan, vrijspringen, etc.

En verder is dit een geweldige kandidaat voor werken aan de hand. Het is handig om te beginnen met zijn buikomtrek te meten, en bij voorkeur ook met een stokje zijn bitmaat. Vanaf 8.5cm zijn er ruimschoots bitjes te vinden, en met bitringen kan dit teruggebracht worden tot een ruime 7.5cm. Ik vrees dat bitloze hoofdstellen (op touwhalsters na) niet te vinden zullen zijn in zijn maat. Of past hij halsters in maat minishet? (dan heb je nog een kans).

Als je al een shettenlongeersingeltje hebt, dan kan je kijken of het stof van het bovenstuk zichzelf niet raakt onder de buik. Indien dat inderdaad niet gebeurt, kan je namelijk het singelsysteem bij de zadelmaker laten aanpassen. In plaats van dat je een werkelijk los singelstuk hebt, laat je aan de ene kant singelgespen zetten waarin je de singelstoten (al dan niet ingekort) van de andere kant aan vastgespt.

Met die hele kleintjes zou ik lange lijnen/werken aan de hand zeker doen met een dressuursingeltje, omdat het bit/de teugel dan vanaf een logischer punt inwerkt dan als je het direct naar het bit laat lopen.

[ Video ]

Wat spullen zoals ik bedoel:
Longeersingel: https://shetlandershop.nl/nl/longeren/m ... ingel.html
8.5cm-bit: https://shetlandershop.nl/nl/bitten/d-t ... ntaan.html
Ander (mogelijk dunner, maar moet je voor mailen!) 8.5cm-bit: https://shetlandershop.nl/nl/bitten/swe ... bitje.html
Mini-minihalster: https://shetlandershop.nl/nl/halsters/n ... lster.html
En eventueel miniveulenhalster: https://shetlandershop.nl/nl/halsters/h ... lster.html

Ha! Wat leuk zo'n gedetailleerde uitleg! Daar kan wat mee :-)
Het is gewoon zo'n leuk diertje, en erg enthousiast altijd... zonde om er niets mee te doen.

Hopelijk kan ik op deze manier e.e.a. opduikelen en aan de slag gaan. Dank!!! _/-\o_

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:59

Heb ook een kabouter van 80cm, doe aan vrijheidsdressuur, aan de hand springen, longeren, wandelen, lange teugel werk. Grondwerk doe ik ook met hem. Pakken een schriktraining mee. En hebben ook aan een im hand trail wedstrijd meegedaan twee jaar geleden. En dat kan ik aanraden voor je smurf.

Bitjes zijn een crime om te vinden dus hier grotendeels bitloos

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:02

Vaak zijn mini's hele slimme paardjes. Je kan dus proberen om hem in het gareel te krijgen door hem uitdagingen te bieden. Vaak vinden ze dat ook heel leuk om te doen.
Van daaruit kun je misschien beginnen met fietsen aan de hand, als hij wat meer in gareel staat dan he ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:13

Kan hij niet voor de step? Zoals met sledehonden ook wel gedaan wordt? Geen idee hoor, altijd een mini willen hebben, nooit gekregen ;)

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:16

mysa schreef:
Kan hij niet voor de step? Zoals met sledehonden ook wel gedaan wordt? Geen idee hoor, altijd een mini willen hebben, nooit gekregen ;)

Dat zou wel heel stoer zijn, 5 van die mini's voor de step. En gaan! :') :D :D

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:02

Vrijheidsdressuur of clickertraining om hem mentaal ook bezig te houden en praktische dingen te leren (stilstaan op een matje, voet zelf op bokje zetten en houden, tandjes laten kijken, etc). Lange lijnen de weg op en het bos in als hij gewend is, voor de afwisseling en ander soort beweging dan met wandelen :) Of maak een eigen geïmproviseerd horse agility parcours!

PFT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:58

Longeren met enkele of dubbele lijnen, lange teugelen, fietsen, schriktraining, loswerken (werken in vrijheid), kortom plenty mogelijkheden :)
Als geen bitje past, kun je dit ook bitloos doen. Veel plezier!